Permalänk
Medlem

Skatt på ränta?

Nu har man lyckats att skaffa sig en vettig buffert på ett sparkonto som har börjat att kamma hem lite ränta, men det jag undrar över är om man måste skatta för den räntan man drar in?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Japp, 30 %

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Nu har man lyckats att skaffa sig en vettig buffert på ett sparkonto som har börjat att kamma hem lite ränta, men det jag undrar över är om man måste skatta för den räntan man drar in?

Om räntan blir under 100:-/år så betalar du ingen skatt, över 100:-/år så blir det skatt (och jag har för mig att det blir vinst skatt man får betala).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Om räntan är under 100:-/år så betalar du ingen skatt, över 100:-/år så blir skatt (och jag har för mig att det blir vinst skatt man får betala).

Jag har sparkontot på annan bank än min "huvud-bank" om jag får betala extra skatt bara för att jag har sparkontot drar dom det från banken där jag spar eller min "huvud-bank"?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Jag har sparkontot på annan bank än min "huvud-bank" om jag får betala extra skatt bara för att jag har sparkontot drar dom det från banken där jag spar eller min "huvud-bank"?

De drar inget alls. Det justeras på din deklaration automatiskt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Kanske är olika mellan olika banker men vad jag kommer ihåg så drar inte min bank (Sparbanken) någon skatt utan dom lämnar bara kontrolluppgift till Skatteverket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Två banker där jag har sparkonto drar av skatten och informerar skatteverket.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Om räntan blir under 100:-/år så betalar du ingen skatt, över 100:-/år så blir det skatt (och jag har för mig att det blir vinst skatt man får betala).

Nästan rätt med det är inkomst av kapital man skattar för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stubbe:

Kanske är olika mellan olika banker men vad jag kommer ihåg så drar inte min bank (Sparbanken) någon skatt utan dom lämnar bara kontrolluppgift till Skatteverket.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle tro att de flesta banker (inkl kreditmarknadsbolag) drar skatten direkt när räntan kapitaliseras.

Permalänk
Medlem

@improwise: Kan vara så, inte fått någon ränta på flera år så jag kommer inte ihåg hur det fungerade.

Permalänk
Avstängd

Japp, det borde vara 2000% skatt på att låna i stället, men vi lever i ett samhälle som befrämjar idioti hos folket och pengaflykt för de som omsätter tillräckligt mycket för att kunna dra in verkliga skattepengar.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Det beror väl också på ifall man har ISK (där man schablonsskattar) eller vanligt fondkonto?
Någon mer informerad kan flika in här..

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem

Klart att det är skatt på redan hårt beskattade pengar. Vi bor trots allt i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Nollan:

Det beror väl också på ifall man har ISK (där man schablonsskattar) eller vanligt fondkonto?
Någon mer informerad kan flika in här..

Ränteintäkter via räntefonder klassas som kapitalvinst och vinstskattas. Om du har en räntefond på ISK är det endast schablonskatt.
Är det istället ränta via räntekonto eller peer-to-peer utlåning via tjänst så klassas det som kapitalvinst och vinstskattas om 30%.

Om räntan dras via banken direkt eller om det är endast inskickat till skatteverket vet jag ej och det kan säkerligen variera kraftigt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ränteintäkter via räntefonder klassas som kapitalvinst och vinstskattas. Om du har en räntefond på ISK är det endast schablonskatt.
Är det istället ränta via räntekonto eller peer-to-peer utlåning via tjänst så klassas det som kapitalvinst och vinstskattas om 30%.

Om räntan dras via banken direkt eller om det är endast inskickat till skatteverket vet jag ej och det kan säkerligen variera kraftigt.

Det är ett vanligt sparkonto inte fonder.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@crew seven: Det är troligen bäst att du kollar hos din bank för att få info om de drar skatten vid utbetalning eller bara skickar underlag till skatteverket. 30% vinstskatt är det iaf som gäller på pengarna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Klart att det är skatt på redan hårt beskattade pengar. Vi bor trots allt i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Och som herr Pessimist antar jag att du blundar för att du får göra skatteavdrag för förluster? Ja, vi bor i Sverige som är fantastiskt att leva i

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Helst sjukt med skatt på sparränta. Borde bara gälla större summor. Jag har ett konto som ger cirka 500kr/månaden. Sen ska man skatta på skattade pengar. Surt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Helst sjukt med skatt på sparränta. Borde bara gälla större summor. Jag har ett konto som ger cirka 500kr/månaden. Sen ska man skatta på skattade pengar. Surt.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast räntan är ju inte skattade pengar. Det är ju för tusan pengar du inte hade innan

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Fast räntan är ju inte skattade pengar. Det är ju för tusan pengar du inte hade innan

Nej men det blir ju som skatt på skattade pengar. Jag förstår ju att det blir som en inkomst men det borde inte vara så på lägre summor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Nej men det blir ju som skatt på skattade pengar. Jag förstår ju att det blir som en inkomst men det borde inte vara så på lägre summor.

Skickades från m.sweclockers.com

Det blir skatt gånger 2 tänker du.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Skrivet av crew seven:

Det blir skatt gånger 2 tänker du.

Lite så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Det blir skatt gånger 2 tänker du.

Fast det blir ju inte det. Du betalar endast skatt på vinsten. Dina redan skattade pengar behöver du inte skatta för igen.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Och som herr Pessimist antar jag att du blundar för att du får göra skatteavdrag för förluster? Ja, vi bor i Sverige som är fantastiskt att leva i

Nu kör jag visserligen bara med KF/ISK så där stjäl staten ytterligare pengar oavsett vinst eller förlust. Jag tar all risk och de tar gladeligen mer pengar.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Nu kör jag visserligen bara med KF/ISK så där stjäl staten ytterligare pengar oavsett vinst eller förlust. Jag tar all risk och de tar gladeligen mer pengar.

Du måste börja ta lån! Hela världsekonomin bygger på belåning och skulder

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Nu kör jag visserligen bara med KF/ISK så där stjäl staten ytterligare pengar oavsett vinst eller förlust. Jag tar all risk och de tar gladeligen mer pengar.

Låt bli att använda ISK då?

Skrivet av Knotvillage:

Lite så.

Fast inte alls. 1000kr in, 1% ränta, 1010kr ut. 10kr vinst aka obeskattade pengar, 3ish kr skatt.

Skrivet av talonmas:

Och som herr Pessimist antar jag att du blundar för att du får göra skatteavdrag för förluster?

Fast bara ifall du gjorde förlusten samma år annars glömmer de behändigt bort att du hade en förlust tidigare.. "suck it" - SKV

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Staten tjänar dock fortfarande pengar på pengar som redan är skattade.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shakermaker:

Nu kör jag visserligen bara med KF/ISK så där stjäl staten ytterligare pengar oavsett vinst eller förlust. Jag tar all risk och de tar gladeligen mer pengar.

Faktum är ju att det är kapital som gör folk rika. Tänk så här, 30% skatt, oavsett hur stor kapitalvinst du gör (om du kör gamla hederliga aktiefondkonto), medan på ISK/KF så är det schablonpengar. Om du arbetar och får det inkomstslaget så har du progressiv skatt, dvs du får betala mer ju mer du tjänar. Du har gränsen på statlig inkomstskatt (20% mer) och då närmar sig skatten 50%. Därför är det inte lönt att arbeta för en hög lön i Sverige, utan det är bättre att spekulera på börsen.

rättstavning
Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Fast det blir ju inte det. Du betalar endast skatt på vinsten. Dina redan skattade pengar behöver du inte skatta för igen.

Jo jag förstår att jag gör en vinst men tyvärr ändå att det är fel. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Japp, det borde vara 2000% skatt på att låna i stället, men vi lever i ett samhälle som befrämjar idioti hos folket och pengaflykt för de som omsätter tillräckligt mycket för att kunna dra in verkliga skattepengar.

Blir trevligt då hela världens bostadsmarknad stannar då.
Inget fel med att låna om folk faktiskt får låna på korrekta grunder.