2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Permalänk
Medlem

Bensinpriset klagas det på rätt ofta. Sådant som är dyrt använder man med försiktighet. Men så verkar det inte vara med bensin. Folk tar bilen vart dom än ska, och inte är dom försiktiga med gaspedalen heller. Jag undrar hur mycket bensinen måste kosta för att det skall märkas i trafiken?

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är vidrigt hur man bestraffar människor som är i behov av bilar för att finansiera allt skatteslöseri i det här landet. Bensin är ju ett praktexempel. Från att pengarna lämnar arbetsgivaren till att man köpt bensin för dem så har minst 80% gått tillbaka i skatter.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

Du behöver bara visa på fakta som tyder på att den mänskliga civilisationen släpper ut så mycket skit i atmosfären att det påverkat klimatet globalt, så pass att man skulle kunna kalla det för en klimatkris.
Medeltemperaturen har på naturlig väg varit mycket högre än vilka andra domedagsscenarion som klimatkrisanhängare presenterat.

https://climate.nasa.gov/evidence/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

Du behöver bara visa på fakta som tyder på att den mänskliga civilationen släpper ut så mycket skit i atmosfären att det påverkat klimatet globalt, så pass att man skulle kunna kalla det för en klimatkris.
Medeltemperaturen har på naturlig väg varit mycket högre än vilka andra domedagsscenarion som klimatkrisanhängare presenterat.

"Klimatkris" är ett laddat ord (och det används förstås medvetet av förnekare för att ladda debatten). Men att den snabbt och stadigt stigande halten av koldioxid i atmosfären är orsakad av oss människor, det finns det inga seriösa tvivel kring. Och att koldioxid är en komponent som driver växthuseffekten finns det heller inga seriösa tvivel kring.

Jag vet att det är många, särskilt såna som saknar naturvetenskaplig utbildning, som inte förstår hur atmosfären fungerar och hur mekanismerna för växthuseffekten orsakar uppvärmning, men bara för att man inte förstår betyder det inte att det inte är sant. Det är lockande att sälla sig till den där lilla skaran som har sett "sanningen". Den psykologiska faktorn där, att få tillhöra eliten med den sanna kunskapen, är vad som driver mycket av konspirationsteorierna och även kulter och sekter inom politik och religion.

Så för att svara din direkta fråga: faktan finns. I överflöd. Men du och dina likar vill inte ta den till er, eftersom det innebär att ni måste överge snuttefilten som konspirationsteorien utgör. Det enda skyddet mot att behöva inse att vi faktiskt håller på att skita ner den här planeten och att det egna beteendet är en del i det hela.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dracc:

Har du någon källa på dina påståenden?
XKCD har en lättförstådd graf som jag vill delge dig som visar på motsatsen.
https://xkcd.com/1732/

Skickades från m.sweclockers.com

Det där är en graf som visar ca 22k år tillbaka i tiden, en helt orelevant tidsperiod för sammahanget.

Eftersom jag inte direkt känner någon plikt att framföra det uppenbara till okända människor så tar jag första bästa länk som går att hitta via google,
https://en.wikipedia.org/wiki/Geologic_temperature_record#/me...

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

@stigw: sålänge det inte finns bättre alternativ så är folk tvingade att ta bilen. Bättre alternativ finns i de flesta fall inte, även om storstadsbor tror att man kan ta cykeln överallt.

Jag tycker självklart man bör vara försiktig med gaspedalen, det kan man spara mycket på.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tittade förbi på SVT och kom över den här nyheten

Vad tycks? Jag är för miljön men det finns ju bevis att transport är en förhållandevis liten del av problemet. Att sluta äta animaliska produkter tex har långt större påverkan än att sluta att ta bilen. Så detta kan ju vara ett försök för att antingen dra in mer till statskassan eller för att tvinga in folk till städerna. Varför ska man straffa folk som vill bo på landet, alla kan inte åka buss eller köpa elbil och detta riskerar att öka segregationen ytterligare. De som inte har pengar kanske inte har råd att ta sig till jobbet längre. Dessutom drabbar det ju lantbruket och andra industrier som är beroende av bränsle för den dagliga driften.

Persontransporterna är i den politiska skottgluggen för att det direkt påverkar väljarna (och om man vill tro på konspirationer, för att ta uppmärksamheten från de större problemen).
ALL transport av ALLT, personer och gods, dvs personbilar, lastbilar, tåg, flyg, fartyg och så vidare, genererar en sjättedel av de koldioxidutsläpp som elkraftproduktionen gör.
Och man skall komma ihåg att det bränns gigantiska mängder fossilt bränsle i olika industriella processer. Häromveckan rapporterades det om en masugn som skulle tas ur drift och som ensam stod för 5% av Sveriges totala CO2 utsläpp. (!!) Hur mycket hade skrivits om den masugnen under alla de år den var i drift? Hur är allmänhetens medvetenhet om cementindustrins CO2 belastning?
Det är svårt att inte se politikers och medias fokus på individen och hennes plånbok som illusionistens högra hand.

Permalänk
Medlem

3 kroners höjning på 5 år för världens mest impopulära råvara känns inte alltför chockerande. Men det hade varit fantastiskt skönt att ersätta förbränningsmotorn och ändå låtit en behålla samma körmönster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Bensinpriset klagas det på rätt ofta. Sådant som är dyrt använder man med försiktighet. Men så verkar det inte vara med bensin. Folk tar bilen vart dom än ska, och inte är dom försiktiga med gaspedalen heller. Jag undrar hur mycket bensinen måste kosta för att det skall märkas i trafiken?

Yeap! Jag har grannar som kör SUV:en, gärna en XC90, X7 eller GLS, 800 meter för att lämna kidsen i sporthallen. Sen 500 meter åt andra hållet för att komma till mataffären. Helt horribelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Vad har du för bil? Vad kostar den dig, leasing, äldre beg? Service? Skatt, försäkring?
Jag kör 4000 mil om året, för mig lönade det sig att köpa en dyrare elbil än en skitbil för ca 220 papp och sedan tanka och serva bilen.

Men när tillräckligt många gått över till elbilar kommer en kilometerskatt som ett brev på posten.
Säg 10kr/mil så är det inte så roligt längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Bensinpriset klagas det på rätt ofta. Sådant som är dyrt använder man med försiktighet. Men så verkar det inte vara med bensin. Folk tar bilen vart dom än ska, och inte är dom försiktiga med gaspedalen heller. Jag undrar hur mycket bensinen måste kosta för att det skall märkas i trafiken?

Japp.

Jag lånade några släktingars bil vid ett tillfälle, och körde samma sträcka som en av dem hade kört tidigare samma dag och då hade gjort av med drygt 11 liter. När jag körde var totalförbrukningen runt 8 liter på sträckan. Min restid var visserligen ca 15-20 minuter längre, men att spara en fjärdedel av bränslet bara genom att köra mjukt, snålt och lagligt är ganska anmärkningsvärt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Men när tillräckligt många gått över till elbilar kommer en kilometerskatt som ett brev på posten.
Säg 10kr/mil så är det inte så roligt längre.

Precis.
Samt att elen lär gå upp i pris. Detta med att "ladda billigt på natten vid låg efterfrågan" kommer ju inte funka när "alla" helt plötsligt ska ladda bilen på natten...
Och då smäller det ju som fan åt alla håll. Helt plötsligt blev det dyrare att driva sitt kylskåp och dator för att elen går upp i pris pga elbilarna, jag menar, fatta vilken makt elbolagen får.... folk kommer ju bli lika beroende av elen som av bensin...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Tittade förbi på SVT och kom över den här nyheten

Vad tycks? Jag är för miljön men det finns ju bevis att transport är en förhållandevis liten del av problemet. Att sluta äta animaliska produkter tex har långt större påverkan än att sluta att ta bilen. Så detta kan ju vara ett försök för att antingen dra in mer till statskassan eller för att tvinga in folk till städerna. Varför ska man straffa folk som vill bo på landet, alla kan inte åka buss eller köpa elbil och detta riskerar att öka segregationen ytterligare. De som inte har pengar kanske inte har råd att ta sig till jobbet längre. Dessutom drabbar det ju lantbruket och andra industrier som är beroende av bränsle för den dagliga driften.

Denna skatts effekt kan förstås diskuteras men det är alltid ett väldigt gnällande om att det är så synd om de som bor i glesbygd, när det i praktiken är väldigt billigt att bo där med bland annat väldigt låga boendekostnader även om man räknar med längre avstånd. Miljömässigt är det också mycket bättre att bo i stan med mindre boyta att värma upp, kortare transportvägar, kollektivtrafik och liknande, och mer så om man bor i lägenhet. Jag säger inte att folk ska flytta till stan alls men att bo i glesbygd är ju ett val som har ekonomiska för- och nackdelar precis som att bo någon annanstans. Tittar man bara på bensinkostnad så blir det en väldigt sned bild av situationen liksom. För att ta mig själv som exempel så hade jag tjänat ungefär en timme om dagen på att åka bil till jobbet, dock med vissa begränsningar i när jag måste åka då rusningstrafiken vissa tider gör att det tar längre tid. Men jag hade behövt betala 10-15 kronor i timmen för parkering vid mitt jobb och dessutom trängselskatt på det.

Samtidigt håller jag med om att det är ett väldigt fokus på bilar i klimatdebatten och inte på de stora problemen. Köttindustrin är definitivt en del av problemet men industri i allmänhet kommer för lätt undan i mina ögon. Fossilindustrin orsakar enorma utsläpp bara för att de inte anser det vara värt att säkra upp exempelvis naturgaskällor eller liknande, i mängder som får bilarnas utsläpp att blekna. Kryssningsfartygens utsläpp hamnade ju i fokus för ett tag sedan med all rätt. Pappersindustrin slösar enorma mängder vatten och mycket energi på att göra en massa papper där stora delar känns väldigt onödiga som kontorspapper, många förpackningar och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nocto:

En kollega har köpt en elhybrid, kan köra 20 mil på enbart el efter 2 timmars laddning. Han har tankat bilen engång efter en längre resa.
Kommer elbilar som har räckvid på 55-65 mil per laddning, och med nyare teknik lär den siffran bumpas upp lite varannat år eller i snabbare takt med tanke på den intensiva jakten efter grön energi.
Infrastruktur behöver byggas för att fler ska kunna köra elbilar men misstänker starkt att alla som köper nya bilar framöver lär gå mot elbilar eller hybrider.

Satsa på nåt sånt nnan 2025
(staten lär lägga på skatt på elbilar per körd mil eller dylikt såklart men det lär kosta mindre än bensin oavsett).

Skickades från m.sweclockers.com

Jag funderar starkt på att skaffa hybrid men undrar om elnätet orkar med då det är elbrist i Skåne för att infrastrukturen är för dålig:

https://www.sydsvenskan.se/story/elbrist-i-skane

Permalänk
Medlem

Angående glesbygd så är de två kommuner som subventioneras mest Malmö med 5 GSEK och Göteborg med 2.5 GSEK, med andra ord är våra största städer i konkurs utan stöd från andra kommuner (Stockholm står för största delen av "bidragen"). Tror dessa stora kostnader för kommuner som sköter sig kommer ge mycket gnissel i framtiden också.

Angående bil så skulle jag aldrig bosätta mig idag på ett ställe utan goda kommunikationer där man kan ta sig till jobb och nöje utan att vara beroende av bil. Bästa i egen mening är kranskommuner till våra städer. Mer natur, bättre luft etc. Verkar vara många som resonerar så då dessa kommuner är mer välmående än städerna själva i de flesta fallen.

Angående klimatet så är det egentligen mer en energikris än något annat. Som redan sagt så har vi vart beroende av olja och kol för att bygga vårt välstånd och låta något annat än våra kroppar slita i fabrikerna. Nu måste vi hitta alternativ till dessa och i Sverige har vi tur med våra älvar i norr samt kärnkraften som gör vår energiproduktion i princip CO2-neutral. Med nedläggningen av kärnkraften så kommer vårt energisystem bli väldigt svagt då vindkraften inte kan täcka upp vid effekt-peakar. Det är just skillnaden mellan effekt och energi som våra politiker inte förstår! Förhoppningsvis får vi första nedsläckningen av delar av landet i en snar framtid så en diskussion fri från ideologi och istället en baserad på vetenskap. Trots allt är Sveriges enda möjlighet att påverka klimatet att utveckla och exportera innovativa miljölösningar till omvärlden där välståndet bevaras men CO2-avtrycken kan minska. Trots allt skiter omvärlden i om vi fryser ihjäl oss själva för att politkerna skall kunna göra handhjärtan till varandra i riksdagen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Jag funderar starkt på att skaffa hybrid men undrar om elnätet orkar med då det är elbrist i Skåne för att infrastrukturen är för dålig:

https://www.sydsvenskan.se/story/elbrist-i-skane

.. för att inte tala om tillverkningen av batterierna för elbilar.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

Det där är en graf som visar ca 22k år tillbaka i tiden, en helt orelevant tidsperiod för sammahanget.

Eftersom jag inte direkt känner någon plikt att framföra det uppenbara till okända människor så tar jag första bästa länk som går att hitta via google,
https://en.wikipedia.org/wiki/Geologic_temperature_record#/me...

Bra, där visade du att du inte förstår hur det fungerar.

Tidslinjen bakåt är för komprimerad för att man ska kunna se hur extremt brant den ökning vi ser i dag är.

Och det är inte heller nåt problem att det är varmare i sig, utan det är ett problem för de förhållanden vi har i dag, och som vår civilisation anpassat sig till under århundraden. Det är människan som får problem pga detta, inte "naturen" i sig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Men när tillräckligt många gått över till elbilar kommer en kilometerskatt som ett brev på posten.
Säg 10kr/mil så är det inte så roligt längre.

Och det är naturligtvis helt rimligt.
Det allmännas kostnader för en bilist är oberoende av om denne kör en elbil, hybrid, eller fossilbil.
Och det allmännas behov av bränsleskatteintäkterna för att täcka andra kostnader är naturligtvis också helt orelaterade till vilka bilar som körs. Pengarna behöver komma in, helt enkelt.
Precis hur skatten utformas får man väl fundera på, det bästa - att ta betalt per kWh, är knixigt om man vill ha olika skattesatser för hem-el och transport-el.
En km-skatt är nog det enklaste att införa, med koppling till fordonets vikt.

Permalänk
Medlem

Gällande tätort vs landsbygd, så är det så som någon redan nämnt att utjämningssystemet främst skottar pengar från Stockholm till Malmö. Inga små summor heller. "Glesbygdskommunernas" andel av utjämningen blir i princip försumbar. Inser att det hade vart trevligt att ta fram relevanta siffror här, men orkar tyvärr inte på mobilen...

Sen är det väl alltid så att en stor del av Sveriges export kommer från glesbygsområden (järnmalm, skog, vattenkraft). Nyttan av dessa industrier utfaller ofta på andra platser än själva basindustrin då ex kontor och liknande flyttar, vilket innebär att högavlönade och chefer m fl flyttas med och arbetarna blir kvar. Detta bidrar till att skapa en slags socioekonomisk segregation, där klyftor i löne- och utbildningsnivåer mellan stad och landsbygd ökar.

Min åsikt är att socioekonomisk segregation i princip är allvarligare än den etniska segregationen som får så mycket uppmärksamhet.

Går inge längre med risk för att bli väldigt OT

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det handlar som vanligt att ta från de som inte kan sätta något emot när man pungslår dem. Många står i princip utan handlingsutrymme när bensinpriset höjs, enda utvägen är att medvetet sänka sin egen levnadsstandard. Är det utveckling det? Är det vad vår ekonomiska tillväxt syftar till, att vi ska få det sämre?

Staten idag är så svag att den inte förmår att utöva någon reell omfördelning mellan löntagare och övriga.

Det är det absolut bästa skatteunderlaget, så är det bara. Det enda sättet att komma ifrån den här typen av tilltag med kvasimoralistiska bevekelsegrunder (som tillräckligt många sväljer med hull och hår) är att minska det totala skattetrycket/skatteuttaget. Men det är det inget parti som vill göra... Go figure.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantomen:

Tankar för 4000kr i månaden. Är beroende av bil. Bor på glesbygd.

Då bor du 4000 kr billigare per månad än om du skulle bott mer centralt. Det är inte synd om dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

Det där är en graf som visar ca 22k år tillbaka i tiden, en helt orelevant tidsperiod för sammahanget.

Eftersom jag inte direkt känner någon plikt att framföra det uppenbara till okända människor så tar jag första bästa länk som går att hitta via google,
https://en.wikipedia.org/wiki/Geologic_temperature_record#/me...

Så en tidsskala över 500 miljoner år är mer relevant enligt dig? Det enda som spelar roll för oss är hur uppvärmingen påverkar det mänskliga samhället, och den tid då det funnits ett mänskligt samhälle ryms inom tidsperioden Holocen på din graf och där kan du se att temperaturen varit väldigt stabil fram tills nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tittade förbi på SVT och kom över den här nyheten

Vad tycks? Jag är för miljön men det finns ju bevis att transport är en förhållandevis liten del av problemet. Att sluta äta animaliska produkter tex har långt större påverkan än att sluta att ta bilen. Så detta kan ju vara ett försök för att antingen dra in mer till statskassan eller för att tvinga in folk till städerna. Varför ska man straffa folk som vill bo på landet, alla kan inte åka buss eller köpa elbil och detta riskerar att öka segregationen ytterligare. De som inte har pengar kanske inte har råd att ta sig till jobbet längre. Dessutom drabbar det ju lantbruket och andra industrier som är beroende av bränsle för den dagliga driften.

Transporten står för närmare 40% av Sveriges utsläpp och folk är fast i gamla tankesätt och ända sättet att få folk över till miljövänliga alternativ är att höja fossila bränslen.

Alternativt som Norge ta bort Vat (25% moms) på priset på Elbilar vid nybilsförsäljningen och detta kommer också sänka priserna på begagnade Elbilar.

Diskutera på minhembio i somras när priset var 17.14 Sek på bensin innan bensin upprorets alla demonstrationer och på nått sätt sjönk priset 1.70 Sek, 2 veckor efteråt ända sättet enligt mig är en tyst skattesänkning som skedde.

20 kr/litern kommer inte göra att folk kör mindre bil enligt en jag diskuterade med.

Men grejen är att om Sverige skulle följa Norges modell skulle det kosta enormt mycket för Svenska staten.

Tror inte dom kommer höja 60 000 kr på supermiljö bonus.

Dom börjar dock att chockhöja skatterna på 2020 nya fossila bilar med en förhoppning att folk väljer hybrid/Elbilar istället pga detta.

Detta som ändå gjorde att många köpte Diesel Euro 6 bilar för lägre skatter och lägre diesel förbrukning.

Vet att flera biltillverkare ställer om till Elbilar och Volkswagen med sina enorma böter i USA på diesel bilar är längst fram i planeringen.

Tror dock som alltid att när dessa blir vanligare och priserna sjunker pga av konkurrens så köper vanligt folk dessa först.

Kolla in MG ZS Ev 44.5 Kw med 250-300 km räckvidd i 90 km/h för ca 300 000 - 60 000 miljöpremie = 240 000 Sek för en ny SUV liknande Hyundai Kona i storleken.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk

Borde man istället inte inför en Co2 skatt. Där denna skatt fungerar så man släpper ut mer Co2 än vad man tillför får man skatta, om man som vi skogsägare gör raka motsatsen så kanske vi får en 500 000kr/år eller så tillbaka från staten för vår goda gärningar?

Problemet med politik är att det handlar om populism. En majoritet bor inne i städer och då röstar på det som gynnar de själva, detta innebär att landsbyggsbor kommer bli överkörda.

Permalänk
Medlem

Om intäkterna/skatterna från gruv/skog/el-industrierna skulle stanna där produkterna producerades i.s.f. i storstäderna(läs Stockholm) där huvudkontorena ligger skulle förutsättningarna vara annorlunda främst för mindre kommuner norrut , att t.ex. Malmö's ekonomi består av 25% pengar utifrån beror på andra saker som hör hemma nån annan stans.

Den dagen bilsterna kör mindre eller går över till el i större skala får statskassan problem med skatteintäkterna , alla fina ord om miljöskatter på bränsle är skitsnack , snart kommer stora skattehöjningar på miljövänliga elbilar så staten fortsätter få in sina pengar så milkostnaderna för oss som behöver bilen kommer att vara konstanta.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

Nog för att vi ska måna om vår planet, men den mänskliga faktorn för hur mycket vi påverkar klimatet globalt är i stort försumbart. Det finns ingen klimatkris, det är en uppdiktad historia av personer och sällskap med en mörk agenda.
Att höja skatten "för att rädda miljön" är inget annat än ett stort fett skämt, en rökridå för de indoktrinerade som inte begriper bättre.

Och om det ändå vore sant då, vad hade du svarat dina barn när dom undrar varför du inte gjorde mer när du ändå hade all info på bordet om att något inte stod rätt till?

Det är ju som du har märkt en jäkla stor skuta att försöka vända och det är väl bättre att försöka vända den i rätt riktigt nu än sen, när det befaras vara alldeles försent?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Då bor du 4000 kr billigare per månad än om du skulle bott mer centralt. Det är inte synd om dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Har ett exempel där kallhyran på glesbygden är strax under 5000kr för 6 rok, 15 minuter utanför Linköping. Kan du berätta för mig var i centrala Linköping du får 6 rok för 9000kr så berätta gärna det för mig! Flyttar gärna dit nämligen.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Skrivet av Def_Dog:

Och om det ändå vore sant då, vad hade du svarat dina barn när dom undrar varför du inte gjorde mer när du ändå hade all info på bordet om att något inte stod rätt till?

Det är ju som du har märkt en jäkla stor skuta att försöka vända och det är väl bättre att försöka vända den i rätt riktigt nu än sen, när det befaras vara alldeles försent?

Bara visa dem denna graf och sedan säga att populister ville att man skulle fokusera på att minska sveriges utsläpp och offra vår välfärd för detta. Kina som nästan har dubbelt så mycket som den näst största, ja de får fortsätta.
https://www.globalis.se/Statistik/CO2-utslaepp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Det handlar som vanligt att ta från de som inte kan sätta något emot när man pungslår dem. Många står i princip utan handlingsutrymme när bensinpriset höjs, enda utvägen är att medvetet sänka sin egen levnadsstandard. Är det utveckling det? Är det vad vår ekonomiska tillväxt syftar till, att vi ska få det sämre?

Staten idag är så svag att den inte förmår att utöva någon reell omfördelning mellan löntagare och övriga.

Det är det absolut bästa skatteunderlaget, så är det bara. Det enda sättet att komma ifrån den här typen av tilltag med kvasimoralistiska bevekelsegrunder (som tillräckligt många sväljer med hull och hår) är att minska det totala skattetrycket/skatteuttaget. Men det är det inget parti som vill göra... Go figure.

Men stämmer det då, att folk sänker sin levnadsstandard bara för att ta bilen till jobbet? Jag menar bränslepriset höjs väl i proportion till hur lönerna ökat genom åren? Den faktorn verkar ju folk glömma bort. Inre för att det rättfärdigar en höjning i sig men vill bara poängtera att det kanske dras alldeles för tomma argument i debatterna år efter år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bara visa dem denna graf och sedan säga att populister ville att man skulle fokusera på att minska sveriges utsläpp, Kina som nästan har dubbelt så mycket som den näst största, ja de får fortsätta.
https://www.globalis.se/Statistik/CO2-utslaepp

Åh. Kinargumentet. Varför ska vi göra något när dom gör fel.

Newsfash. Vi är alla en del av alla problemet i fråga.