Permalänk
Medlem

VHS till PC problem

Sitter och försöker lägga in VHS-filmer till datorn men har lite problem.

Köpte en sån här https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/dat...

VHSen jag använder har 2 scart ut på baksidan och röd,vit och gul RCA ut på framsidan.
Banden är VHS-C från en JVC GR AX210 camcorder(?) som sitter i en VHS-C till VHS adapter.

Installerade drivrutinen till grabbern och har även installerat den medföljande programvaran men fick ingen bra bild så installerade VirtualDUB men får inte bättre bild där.

VHS -> Scart -> TV blir "bra" bild
VHS -> Scart adapter -> S-video -> TV blir dålig bild (Svag färg, blurrigt, röd&blå noise)
VHS -> Scart adapter -> Gul sladd -> TV blir ganska bra bild men skiljer nog lite mot scart, ser lite mer blurrigt ut

VHS -> Scart adapter -> S-video - > grabber -> PC blir ger svart-vitt ibland med bra skärpa eller färg med röd/blå noise men då suddigt.
VHS -> Scart adapter -> Gul sladd -> grabber -> PC ger färg men inte skarpt, ser mer blurrigt ut än GUL rca till TVn gör

Har testat lite olika inställningar i VirtualDUB, Finns ju en hel del kodeks under "Video->Capture filter", men googlar man så verkar PAL-B vara det jag ska använda(?) (ser ut att bli rätt vertikal upplösning med PAL iallafall.)

Ser ingen skillnad om jag ändrar färgområde/komprimering under "Video -> capture pin" mellan UVYV och YUV2

Finns det något sätt att se vad banden faktiskt är inspelade i så jag vet vad jag ska välja i VirtualDUB? Borde inte S-video ge bättre bild än den gula RCAn? Skulle det kunna funka att koppla kameran (Om jag kan hitta den) direkt till grabbern och skulle det isåfall göra någon skillnad?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

VHS är kompositvideo. DVS i teorin ska det inte kunna bli bättre bild än "gul RCA".

Det som spelar roll är hur bra ditt capturekort kan sära på luma och chroma, oftast kallat kamfilter. Hur mycket du komprimerar färgen spelar nog mindre roll. YUV2 är förmodligen en felstavning av YUY2, vilket är samma kvalitet som UYVY, dvs 4:2:2. VHS har betydligt sämre färgupplösning än så, så du kan komprimera på så gott du vill. 4:2:0 är normalt det som används.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Boozfob:

Sitter och försöker lägga in VHS-filmer till datorn men har lite problem.

Köpte en sån här https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/dat...

VHSen jag använder har 2 scart ut på baksidan och röd,vit och gul RCA ut på framsidan.
Banden är VHS-C från en JVC GR AX210 camcorder(?) som sitter i en VHS-C till VHS adapter.

Installerade drivrutinen till grabbern och har även installerat den medföljande programvaran men fick ingen bra bild så installerade VirtualDUB men får inte bättre bild där.

VHS -> Scart -> TV blir "bra" bild
VHS -> Scart adapter -> S-video -> TV blir dålig bild (Svag färg, blurrigt, röd&blå noise)
VHS -> Scart adapter -> Gul sladd -> TV blir ganska bra bild men skiljer nog lite mot scart, ser lite mer blurrigt ut

VHS -> Scart adapter -> S-video - > grabber -> PC blir ger svart-vitt ibland med bra skärpa eller färg med röd/blå noise men då suddigt.
VHS -> Scart adapter -> Gul sladd -> grabber -> PC ger färg men inte skarpt, ser mer blurrigt ut än GUL rca till TVn gör

Har testat lite olika inställningar i VirtualDUB, Finns ju en hel del kodeks under "Video->Capture filter", men googlar man så verkar PAL-B vara det jag ska använda(?) (ser ut att bli rätt vertikal upplösning med PAL iallafall.)

Ser ingen skillnad om jag ändrar färgområde/komprimering under "Video -> capture pin" mellan UVYV och YUV2

Finns det något sätt att se vad banden faktiskt är inspelade i så jag vet vad jag ska välja i VirtualDUB? Borde inte S-video ge bättre bild än den gula RCAn? Skulle det kunna funka att koppla kameran (Om jag kan hitta den) direkt till grabbern och skulle det isåfall göra någon skillnad?

S vhs är ett eget system så det har du inte spelat in i. Du har alltså ingen s video signal på bandet och en vhsvideo brukar inte omvandla till det eftersom rgb är bättre och stöddes av praktiskt taget alla crt tvar på den gamla goda tiden vilket inte vara fallet med s video...
Tvn får troligen därför bilden i RGB via scarten om den ger bäst bildf.
Din digitaliserare har inte rgbingång.
Det som återstår som stöds av både video och digitaliserare är alltså kompositvideo och den tycker du blir suddig.

De som digitaliserar och vill ha bäst bild brukar först omvandla analogvideo till hdmi som de sedan läser in i datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

S-Video har de 2 signalerna luminans och krominans (Tror jag de heter) separerade. Komposit (gula RCA) har båda signalerna överlagrade. Har du ingen S-Video utgång på din VHS spelare kan du inte använda den. Hittar du en VHS med S-Video utgång är det att föredra då du får en skarpare bild.

Onödig fakta är att Commodores C64 använde S-Video ut till sina egna monitorer och fick en fin bild på det viset.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Scart adaptern jag fick med video grabbern har ju gul,vit och röd RCA samt en svart S-video, och grabbern själv har ju samma portar fast in.

Bör jag då koppla som alternativ 1 eller 2? Är ju inte super insatt men S-video borde väl inte bli sämre, bara samma eller bättre jämfört med GUL RCA?

Blev osäker på skillnaden när jag läste era svar så var tvungen att jämföra vhs->scart->tv med vhs->adapter-Gul->PC och det skiljer nog inte så mycket på skärpan men däremot så är det lite "artefakter" när jag kör med gul RCA till PC, en sekvens är tex filmat vid ett träbord i ett rum med ganska varma lampor men på datorn med GUL RCA så blir det lite blåa linjer som inte syns alls på TVn när jag kör med scart (syns alltså ganska tydligt), men det kanske är pga billig video grabber då? eller för att det är fel Hz på skärmen där det spelas upp?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Rekordmedlem

Gul är video, vit och röd lär vara ljud och du bör ha insignal på båda för annars blir det inte bra.
vit är nog vänster för röd brukar alltid användas för höger.
S video är inget alternativ för dig för det kräver att du har en s vhs video, vanliga vhs videos ger inte den typen av utsignal utan går direkt på RGB.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Gul är video, vit och röd lär vara ljud och du bör ha insignal på båda för annars blir det inte bra.
vit är nog vänster för röd brukar alltid användas för höger.
S video är inget alternativ för dig för det kräver att du har en s vhs video, vanliga vhs videos ger inte den typen av utsignal utan går direkt på RGB.

S-video har inget med s-vhs att göra. Och vhs har absolut inget med RGB att göra.

Det går utmärkt att plocka ut s-video från vhs, men bandbredden är så låg så det ska inte bli någon skillnad i kvalitet ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nioreh83:

S-video har inget med s-vhs att göra. Och vhs har absolut inget med RGB att göra.

Det går utmärkt att plocka ut s-video från vhs, men bandbredden är så låg så det ska inte bli någon skillnad i kvalitet ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo så är det men jag syftar på att inga videoapparter fungerar så, man använde inte s video (eller komponent) ut från vhs maskiner utan man brukade ha komposit eller rgb eftersom rgb stöddes av scart och är det som ger bäst bild sett till själva överföringen.
Det är alltså ovanligt att en vhs maskin stödjer s video som utgångsformat eftersom det inte är så videon lagras på bandet och när man konverterar den så brukade man gå direkt på rgb eftersom det är det som alla crt tvar arbetar med internt, man minskar alltså antalet steg med signalkonvertering och uppnår bästa möjliga bildkvalitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

man minskar alltså antalet steg med signalkonvertering och uppnår bästa möjliga bildkvalitet.

Ok, om jag kör med gul RCA då, finns det något sett att ta reda på vilka inställningar jag borde köra i programmet på PCn utan sitta och testa alla olika kombinationer?
Fick ju lite blåa streck på PCn som jag inte ser på TVn, kan det vara så att strecken finns på bandet men att TVn behandlar bilden och lyckas ta bort strecken eller för att det är en billig video grabber som kanske inte ger 100% kvalitet? eller kanske bara fel inställningar?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk

vad får du för resultat om du kopplar både den gula RCA kontakten och S-video kabeln samtidigt till grabbern?

kan vara så att att den behöve sync signalen från komposit kontakten i grabbern även om man vill köra S-video signalen och är därför du får artefakter.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Boozfob:

Ok, om jag kör med gul RCA då, finns det något sett att ta reda på vilka inställningar jag borde köra i programmet på PCn utan sitta och testa alla olika kombinationer?
Fick ju lite blåa streck på PCn som jag inte ser på TVn, kan det vara så att strecken finns på bandet men att TVn behandlar bilden och lyckas ta bort strecken eller för att det är en billig video grabber som kanske inte ger 100% kvalitet? eller kanske bara fel inställningar?

Jag gissar att du använder en modern LCD-TV? Om ja så innehåller TV'n en grabber som gör om scart-signalen till en digital signal som den visar. Det betyder i så fall för mig att din grabber du köpt inte är särskilt bra. För vi kan nog räkna med att de grabbers som sitter i en TV idag inte kostar många kronor. De används ju i princip inte.

Är TV'n däremot en äldre TV med bildrör kan den vara mer tolerant mot dålig signal och då kan bilden på TV bli bättre än den du upplever med grabber.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Borde väl funka med en sån här:
https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/kablar-adapt...

och sedan fixa en vanlig HDMI video grabber.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

vad får du för resultat om du kopplar både den gula RCA kontakten och S-video kabeln samtidigt till grabbern?

Kan testa men i programmen så måste man välja video source

Skrivet av giplet:

Är TV'n däremot en äldre TV

Använder en Samsung PS50A416C1C plasma från 2008(?)

Skrivet av Datanisse:

Borde väl funka med en sån här:
https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/kablar-adapt...

och sedan fixa en vanlig HDMI video grabber.

Fick tips via PM om att köra HDMI också men det blir ju ganska mycket dyrare, så får nog vänta lite, även om kvalitén bara kommer bli sämre och sämre..

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Skrivet av Boozfob:

Kan testa men i programmen så måste man välja video source
https://i.imgur.com/cP0oeex.png

jo men skadar ju inte att testa kan va så att det fortfarande behövs en syncsignal via kompositkabeln även om den hämtar övriga signaler från S-videokabeln

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

S-video är i stort sett alltid att föredra över komposit, förutom i de enstaka fall då vhs-spelaren är billig och kör en dålig signalomvandling från komposit till s-video internt, i dessa fall kvittar det vad man kör eller så kan man faktiskt få bättre bild på komposit.

Står det specifikt att din scart-utgång på spelaren bär s-video-signal? Annars kan jag tänka mig man får problem med färgerna. Saknas scart-utgång märkt med s-video så kolla om du har en riktig s-video-utgång i stället och skippa scart-adaptern helt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av elBenko:

S-video är i stort sett alltid att föredra över komposit, förutom i de enstaka fall då vhs-spelaren är billig och kör en dålig signalomvandling från komposit till s-video internt, i dessa fall kvittar det vad man kör eller så kan man faktiskt få bättre bild på komposit.

Står det specifikt att din scart-utgång på spelaren bär s-video-signal? Annars kan jag tänka mig man får problem med färgerna. Saknas scart-utgång märkt med s-video så kolla om du har en riktig s-video-utgång i stället och skippa scart-adaptern helt.

En vhs bandare omvandlar alltid till s-video eftersom den inte kan separera krominans och luminans på inspelningen så om den mot förmodan har s video ut så har den garanterat omvandlat till den signaltypen, s vhser spelar däremot in krominans och luminans separat och har mycket bättre bild.

Det här problemet är snarlik det som de som har retrokonsoler med analogvideo har och samma typ av lösningar går att använda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag lade ner att digitalisera till datorn och köpte en VHS med inspelningsbar DVD. Endast då fick jag till bra kvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En vhs bandare omvandlar alltid till s-video eftersom den inte kan separera krominans och luminans på inspelningen så om den mot förmodan har s video ut så har den garanterat omvandlat till den signaltypen, s vhser spelar däremot in krominans och luminans separat och har mycket bättre bild.

Det här problemet är snarlik det som de som har retrokonsoler med analogvideo har och samma typ av lösningar går att använda.

Ja precis, och vad jag skrev var att om bandaren är av en billig variant så har den kass omvandling från komposit till s-video, vilket bara adderar ytterligare brus i signalen (så kallad dot crawl), och då får man ofta bättre bild på komposit.

Däremot så är det inte alltid att alla scart-utgångar bär en s-video-signal, då får man använda sig av s-video utgången (om sådan finns).
Att TS får bra bild via scart från vhs till tv, men suddig bild från vhs till digitizer via komposit, är pga. att tv'n tar emot en rgb-signal.

Snarlik retrokonsoler vet jag inte, i stort sett alla gamla konsoler som producerar färgbild har en rgb-signal man kan ta någonstans, oftast med separat sync. Vilket fortfarande är betydligt bättre än en kompositsignal, och ganska jämförbar med s-video som separerar svart/vitt och färg (om inte t.o.m. bättre)

Permalänk
Medlem

Har fått det att fungera någorlunda nu iallafall med RCA, men hur skulle man göra för att få bästa möjliga kvalitet egentligen?

VHS ---(scart)--> DVD med scart in och bränna till CD?
VHS ---(scart)--> DVD med scart in och HDMI ut till Capture card?
VHS&DVD combo och bränna till DVD?
VHS&DVD combo ---(HDMI)--> Capture card
VHS ---(scart)--> VHS/HDMI adapter -----> Capture card
Eller något helt annat? Och något speciellt märke/modell på någon av delarna?

Skrivet av Rouge of Darkness:

jo men skadar ju inte att testa kan va så att det fortfarande behövs en syncsignal via kompositkabeln även om den hämtar övriga signaler från S-videokabeln

Testade men fungerade inte, tror nästan det blev sämre. kändes som att det blev fler streck horisontelt iallafall

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Boozfob:

Har fått det att fungera någorlunda nu iallafall med RCA, men hur skulle man göra för att få bästa möjliga kvalitet egentligen?

VHS ---(scart)--> DVD med scart in och bränna till CD?
VHS ---(scart)--> DVD med scart in och HDMI ut till Capture card?
VHS&DVD combo och bränna till DVD?
VHS&DVD combo ---(HDMI)--> Capture card
VHS ---(scart)--> VHS/HDMI adapter -----> Capture card
Eller något helt annat? Och något speciellt märke/modell på någon av delarna?

Testade men fungerade inte, tror nästan det blev sämre. kändes som att det blev fler streck horisontelt iallafall

Om man ska tro de som skriver på videoforum så får man bäst bild om man skalar upp analogt och gör om till hdmi och spelar in hdmiströmmen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om man ska tro de som skriver på videoforum så får man bäst bild om man skalar upp analogt och gör om till hdmi och spelar in hdmiströmmen.

Låter ju konstigt att det skulle bli bättre men om jag nu skulle göra det, vad skulle jag behöva då?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Boozfob:

Låter ju konstigt att det skulle bli bättre men om jag nu skulle göra det, vad skulle jag behöva då?

Vet inte exakt vilka delar som är bäst men det finns ju omvandlare från under 1000 kr och upp till väldigt mycket mer och så behöver du nått som ger dig hdmi ingång men video-in-kortet borde inte göra så stor skillnad för det är ju pal video och inte nått med hög upplösning eller höga bildfrekvenser som ska spela s in.
förmodar att en omvandlare typ https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...
och tex nån Elgato enhet kommer att fungera.
Du kan ju också leta nån bra begagnad video och/eller en video med dvdbrännare för de brukar ju inte vara särskilt dyra och troligen billigare än de kanske 2 000 kr det kostar att gå direkt in i datorn.
Det är typiska prylar att hitta på secondhand butiker för nästan inga pengar alls, jag gav 50 kr för min vhs med dvd brännare, den skalar iofs inte upp bilden innan den spelas in.
Har du en video med 6 huvud och hifistöd ? Vad är det du ska överföra, egna kamerainspelningar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har fört över alt via RCA nu, blev ju ok men vil gärna ha i bättre kvalitet (Både ljud och bild)

Skrivet av mrqaffe:

Har du en video med 6 huvud och hifistöd ?

Ja, 6 Head Stereo Hi-Fi står det på VHS-luckan, ingen aning vad det betyder dock

Skrivet av mrqaffe:

Vad är det du ska överföra, egna kamerainspelningar ?

Ja

Skrivet av mrqaffe:

Du kan ju också leta nån bra begagnad video och/eller en video med dvdbrännare

Har ingen aning vad som är bra när det gäller VHS, men har det i Ok kvalitet nu, så ska jag göra om det så vill jag nog ha bästa möjliga ändå, även om det blir dyrare

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Boozfob:

Har fört över alt via RCA nu, blev ju ok men vil gärna ha i bättre kvalitet (Både ljud och bild)

Ja, 6 Head Stereo Hi-Fi står det på VHS-luckan, ingen aning vad det betyder dock
Ja
Har ingen aning vad som är bra när det gäller VHS, men har det i Ok kvalitet nu, så ska jag göra om det så vill jag nog ha bästa möjliga ändå, även om det blir dyrare

Då har du i alla fall en "bättre" video vilket ärt bra. ska du föra det bättre få du börja leta nån uppskalare/omvandlare till hdmi och nått videofångarkort
Det i sig är ju en helt egen hobby och det finns massor med både gamla och nya delar när man kommer in på videoprocessorer och omvandlare så du får börja sätta dig in i detaljerna och prova dig fram med de delar du får tag i men det är väl också en fråga om du verkligen måste optimera eller om det duger med en ny kinaomvandlare som klarar rgb in och ger hdmi ut och tex nån Elgato, jag tror inte kameran från början gett nån fantastisk bild.
Nått sånt här är nästa steg upp i kvalitet om du inte ska nörda ner dig totalt och det antar jag inte ger särskilt mycket bättre bild utifrån råmaterialet du har.
https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/kablar-adapt...
https://www.elgiganten.se/product/gaming/streaming-och-inspel...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.