Teknikstund: Svag ljusstyrka med OLED

Permalänk
Bildexpert 📺

@Pyoko: Dosen gör giftet!

Men en LG OLED 2019 bör nå strax under 40 nits med OLED ljus på 0. Behöver du verkligen mörkare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Den i särklass enklaste lösningen är annars att skaffa gardiner.

.
Rekommenderar solfilm 10%. Mysigt året runt!

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@laxpudding

Väldigt bra genomgång!

Och du ska inte börja med ASMR?

Vilken skön o lugnande röst du har!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Fattar inte vad folk klagar på med ljusstyrka. Vem vill sitta i solljus och kolla på TV. Man drar väl igen gardinerna. Blir bländad av min OLED på kvällen om jag kör den på hög ljusstyrka.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

oled, icke ljusstark. ibland när man drar på textning(vit text) så får man ta på sig solglasögon.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pimmp:

oled, icke ljusstark. ibland när man drar på textning(vit text) så får man ta på sig solglasögon.

Det är ett problem på Netflix tycker jag, upplever inte samma fenomen när jag använder andra streamingtjänster eller film.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Sitter på en C9 och har börjat videoredigerat HDR-filmer med Davinci resolve. Om nu OLED går till 700-800 nits så ska jag väll ställa in samma i Davinci? Annars blir det väll fel. Testat lite och exporterar jag filmen till YouTube till HLG så blir bilden för dassig genom Chrome på PC men perfekt genom en Chromecast Ultra. Sett andra kanaler råka ut för samma. Men laddar man upp en en example HDR video blir det bra på både PC och Chromecast. Kan bjuda på en jämförelse här (inte mina klipp):

Från HDR Channel (HDR)

Från MAURITIUS (HLG)

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av yrfhar:

Sitter på en C9 och har börjat videoredigerat HDR-filmer med Davinci resolve. Om nu OLED går till 700-800 nits så ska jag väll ställa in samma i Davinci? Annars blir det väll fel.

Kort svar: Du ska inte tänka på hur många nits en OLED kan tänkas lysa med. Utan det är upp till varje TV:s indviduella tonemapping att göra vad den kan. Vilket är lite av ett dilemma om man vill mastra HDR och inte sitter på en referensskärm där du kan få exempelvis 1000 nits att lysa i 1000 nits hela tiden.

Chrome gör så långt jag kan se ganska mycket fel med HDR. HDR på dator är bara en lång uppgiven suck. Lita mer på algoritmerna i en modern TV och där är C9 ett ganska bra val