Teknikstund: Svag ljusstyrka med OLED

Permalänk
Melding Plague

Teknikstund: Svag ljusstyrka med OLED

En vanlig invändning mot en OLED-TV är för svag ljusstyrka. Vilket inte stämmer. Däremot finns alternativ som är mycket ljusstarkare – ifall du behöver.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevlig genomgång, men det känns ändå lite som att om man ska jämföra en OLED med en LCD så ska det vara en LCD i den högre klassen som klarar 1000+ nits, åtminstone om man tittar på vad OLED och toppklassens LCD:er kostar. Dock är ju inte ljusstyrkan allt. OLED må ha lägre ljusstyrka, men tack vare den perfekta svärtan så blir kontrasten mycket högre, och en peak på 700-800 nits sticker ut mer än, låt oss säga, 1000 nits på en LCD som läcker ljus på oönskade ställen i bilden. Ska bli intressant att se vad Samsungs självlysande kvantprickar kan åstadkomma.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Sen tillämpar de olika tillverkarna olika metoder för att visa HDR över deras "limit". Detta är väldigt väsentligt i valet om man kikar på HDR material imo.

Kika på hdtvtest's videor om "HDR tone mapping", gärna där de jämför flera märken, gillar klart LGs tillvägagångssätt bättre än t.ex. Sony och Panasonic.

Edit:
https://youtu.be/Lt6IflKAmWg
videon är cisserligen från 2017 men ni förstår

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Trevlig kvällslyssning. Perfekt att lyssna på i bilen.

@Laxpudding jag har sätt lite här och var att det diskuteras kring att OLED panelers livslängd skulle vara kortare än tex LCD.
Finns det något fog för detta och isådantfall kan man räkna med att någon kommer hålla längre en den andra, och hur pass stor skillnad pratar vi om i tid ca?

Permalänk
Medlem

Sitter just nu och skriver detta inlägg på en C9 oled,kör för tillfället oled ljus på 0. Dock tycker jag att det fortfarande blir lite för ljust för ett mörkt rum, det vill säga när jag använder den som datorskärm. Vilka inställningar borde man ta och ändra?

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Trevlig kvällslyssning. Perfekt att lyssna på i bilen.

@Laxpudding jag har sätt lite här och var att det diskuteras kring att OLED panelers livslängd skulle vara kortare än tex LCD.
Finns det något fog för detta och isådantfall kan man räkna med att någon kommer hålla längre en den andra, och hur pass stor skillnad pratar vi om i tid ca?

Har inte direkt några belägg för det men har tidigare sett siffran 15 000 timmar på den rekommenderade maxljusnivån 100-120 nits innan OLED börjar tappa märkbart i ljusstyrka. Förhållandet lär vara linjärt så kör du dubbla ljusstyrkan halverar du livslängden. Rtings.com har kört flera burn-in tester rätt länge nu, gräver man ner sig i siffrorna där kanske man kan få ut någon uppskattning om livslängd.

Skrivet av Noob I am:

Sitter just nu och skriver detta inlägg på en C9 oled,kör för tillfället oled ljus på 0. Dock tycker jag att det fortfarande blir lite för ljust för ett mörkt rum, det vill säga när jag använder den som datorskärm. Vilka inställningar borde man ta och ändra?

Testa dra ner Contrast om du har en sådan kontroll. OLED Light och Contrast gör mer eller mindre samma sak, ställer linjärt in ljusstyrkan, förutom att OLED Light påverkar UI:t på TV:n medan Contrast bara påverkar bilden (varför det är bättre att köra låg OLED Light med hög Contrast än vice versa.)

Permalänk
Hjälpsam

En Plasma såg ju typiskt ljussvag i affären med alla lysrör på, men jädrar vad fin bild de hade och har.
Jag har själv en plasma och det finns inte på kartan att köpa en LCD som ersättare, blir troligtvis en OLED tid nog.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

TV:n vi har nu, som införskaffades runt 2013 eller liknande har jag inte ens brytt mig om att kika på inställningarna på. Tyckte bilden var helt ok när vi drog igång den... så det kändes liksom aldrig som det var någon mening med att gå in och trixa i menyerna. Varför laga något som inte är trasigt?

Flertalet OLED man sett i affärer tycker jag har varit EXTREMT ljusstarka, samtidigt som skärmytan har varit reflekterande blank. Tänkte att ljusstyrkan var hög på grund av den blanka ytan, för att motverka reflektioner.

Permalänk
Medlem

Min Philips OLED känns definitivt ljusstark nog då jag fortfarande ser bilden bra när direkt solljus ligger på skärmen, vilket jag inte hade förväntat mig när jag köpte den (min tidigare plasma var kass i ljust rum pga den blanka skärmen som reflekterade massor). Det känns dock mest av akademiskt intresse då allt mitt seriösa tittande sker i rätt mörkt rum.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ljusstark

Toppklass-LCD:n kan vara ljusstarkare, är en av rubrikerna och det är väl missvisande då de faktiskt är betydligt ljusstarkare. Jag har fyra 135*120 cm stora fönster i mitt vardagsrum och jag tar gärna 2000 nits eller mer i min nästa tv samt något nytt som tar bort speglingar och reflexer i bilden.

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

"En vanlig invändning mot en OLED-TV är för svag ljusstyrka. Vilket inte stämmer."
Beror på vad man gillar och en personlig preferens. Så det stämmer för vissa säkerligen och i vissa sammanhang. Min oled kan jag glömma kolla på när det är sol men en lcd skärm jag har klarat det utan problem pga mycket hög ljustyrka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Även när solen lyser rakt in genom fönstret är min OLED alldeles tillräckligt ljuststark. Måste nog till ganska extremer miljöer som direkt sol på TVn eller liknande för att det ska vara något problem, och då finns det ju andra uppenbara lösningar.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Min LG OLED55C7V fungera väldigt bra faktiskt, var lite orolig först eftersom vi har panorama fönster mot väster läge, vilket säger en del om ljuset på somrarna.
Vi har TVn på södra väggen ~2 meter ifrån västra väggen och ljusstyrkan är riktigt bra. Bortsett ifrån att de kan blir reflektioner vilket det blir på alla TV apparater.

Dock så gillar jag inte den "plastiga" feelingen det blir i reflektionerna.

Rättade till modellnamn
Permalänk
Bildexpert 📺

Vad gäller de standarder som är aktuella för SDR så är defacto för produktion av video/TV/HD etc. inom ITU rec.709 i praktiken satt till de luminansnivåer som var aktuell för ursprunget till den standarden: bildröret. Där siktar man i produktionsled på typiskt 100 nits.

EBU har Tech 3320 en definition av Grade 3 monitor: "Grade 3 monitors are typically used in audio production and dialogue dubbing areas, signal presence monitoring, commentator positions and displays for the audiences in television studios."

Luminance Range för en grade 3 monitor definieras som: 70 to 250 cd/m² or to 400 cd/m² in adverse conditions.

Så allt som lyser starkare än 400 nits är ljusstarkare än de specificerade och mest vidlyftiga extremfallet för hur ljus en TV ska vara. Alla OLED för 2019 tangerar denna nivå och alla TV jag sett för 2019 ligger inom 250 nits.

Detta gäller då för SDR. HDR har andra förutsättningar.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Triton242:

@Laxpudding jag har sätt lite här och var att det diskuteras kring att OLED panelers livslängd skulle vara kortare än tex LCD.
Finns det något fog för detta och isådantfall kan man räkna med att någon kommer hålla längre en den andra, och hur pass stor skillnad pratar vi om i tid ca?

Rtings burn-in-test med LCD:er besvarar detta som en fingervisning: https://www.rtings.com/tv/learn/permanent-image-retention-bur...

Tydligt att budget-LCD:n slits snabbare. De flesta lär uppleva att TV;ns komponenter fallerar långt innan en modern TV tappar ljusstyrka. Sedan kan förstås budgetmodeller ha lysdioder som slits snabbare än genomsnittet. LG-LCD:n tappade här rejält efter 6000 timmar.

För OLED cirkulerar det fortfarande mycket inaktuell information som härrör från diskussioner och artiklar från tidigt 00-tal. När tekniken ännu inte var färdig.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Noob I am:

Sitter just nu och skriver detta inlägg på en C9 oled,kör för tillfället oled ljus på 0. Dock tycker jag att det fortfarande blir lite för ljust för ett mörkt rum, det vill säga när jag använder den som datorskärm. Vilka inställningar borde man ta och ändra?

Du använder reglaget "Högsta ljusstyrka" som du stället på Av eller Låg. Då kommer OLED-panelens ABL i stort sett stänga av och du får ut runt 100-140 nits som allra högst med reglaget i topp. Vilket är rätt skönt med konstant ljusflöde om du har den som skärm till dator. Trevligt att slippa se hur ljusstyrkan ändra baserat på hur mycket vitt du har på skärmen.

Reglaget finns på LG:s 2019-modeller. Sony har ett liknande reglage på sina OLED sedan ett åar år tillbaka.

Använd aldrig ett kontrast-reglage i syfte att dämpa ljusstyrkan då detta äter upp dynamiskt omfång och introducerar posterisering.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Pauls711:

Toppklass-LCD:n kan vara ljusstarkare, är en av rubrikerna och det är väl missvisande då de faktiskt är betydligt ljusstarkare. Jag har fyra 135*120 cm stora fönster i mitt vardagsrum och jag tar gärna 2000 nits eller mer i min nästa tv samt något nytt som tar bort speglingar och reflexer i bilden.

Problemet med 2 000 nits, förutom energiförbrukningen och kravet på robusta lysdioder, är att detta är fortfarande ingen match för solens 1 500 000 000 nits. Alla som försöker lysa ikapp fusionsbollen brukar misslyckas.

Reflexfilter blir lite bättre och bättre år för år. Men inget av dem är riktigt bra på att ta bort ljusskällor som lyser rakt in i panelen. Så det handlar mest om metod. LG:s OLED paneler väljer ett högreflektivt filter (behåller svart men ger skarpa reflexer) och andra likt Samsung har diverse filter som ger diffusa reflexer men också sprider sekundära reflexer och andra ljusfenomen.

Den i särklass enklaste lösningen är annars att skaffa gardiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Den i särklass enklaste lösningen är annars att skaffa gardiner.

Köpte en Panasonic oled bara för att legitimera köp av Ikeas elektriska rullgardiner ❤️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Alla som försöker lysa ikapp fusionsbollen brukar misslyckas.

Den här kommentaren är helt fantastisk

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

nits

@Laxpudding: Hej gardiner i all ära ( det finns även i mitt hus samt markiser som används vid direkt solljus) men de flesta av oss bor inte ensamma och har p.g.a. detta även olika kompromisser att förhålla sig till. Att hundra nits skulle vara tillräckligt idag ser jag som en utopi då vi har HDR och andra tekniker att ta hänsyn till, min Samsung SUHD9000 har några år på nacken men skall leverera över 1000 nits under kortare perioder och jag ser inte problemet med högre nits då det kommer till användning i solljus och andra klart lysande saker i bilden. Vi är även i ett skifte till 8K TV apparater eller högre och kvaliteten på bilden blir därmed högre. Min TV är något böjd och det är ytterligare en källa till irritation och det rekommenderar jag endast till rum utan någon direkt belysning.

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Pauls711: Problemet med att skapa en TV som fungerar bra i svåra rum är att det ungefär lika framångsrikt och effektivt som i alla andra situationer där man försöker hantera starkt solljus. Likt en bok som går att läsa behagligt i direkt solsken eller en bil där du inte blir bländad när du får solen rakt i ögonen. Allt som finns är kompromisser för en ogynnsam situation.

För bästa upplevelse av bild från en TV behöver man förhållandevis dämpad och konstant belysning. Det är då våra biologiska förutsättningar är som bäst för att ta tillvara på bildinformation. Där kommer stora fönster alltid bli en försämring. Och även om man lyckas okey-ish med reflexfilter och ljusstarka lysdioder så är situationen aldrig optimalt. Dessutom riskerar stora fönster addera en dynamisk och oförutsägbar situation. Växlande molnighet kan ge faktor 10x skillnad i hur mycket ljus som går igenom fönstret. Då kan de där 2000 nitsen som gjorde bilden okey i solljuset istället bli alldeles för starkt när solen går i moln om vartannat.

Enda hållbara lösningen är att anpassa rummet efter ändamålet.

Permalänk

Anses det alltså vara ett problem med för svag ljusstyrka med OLED? Kör med halverad ljusstyrka och 30% OLED ljus hemma på min B7 och upplever ändå stundvis att jag vill sänka något beroende på scen. Då har jag ändå en nybyggd ljus lägenhet med högt ljusinsläpp.
Detta var för mig något helt främmande

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

nits

Hej, du har naturligtvis rätt i att en lokal med halvmörker kommer att ge minst problem både för ögat och för TV-apparaten men när det gäller att visa ljusstarka saker i TV bilden med HDR som solen, lampor, lava m.m. så behövs kvalitetsdioder och nits och det är en vidareutveckling som jag ser fram emot. I en förhoppningsvis snar framtid så kommer Oled och direktlysande Led att konkurrera med varandra till allas vår glädje och nytta.

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Laxpudding: Kontrast ja...om du i någon form av alternativ verklighet skulle få massa tid över vore det väldigt intressant med en artikel som undersöker vilken faktisk kontrast olika sorters reflex/kontrast-filter ger i ett ljust rum.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@ipac: Ja, det där med tiden... Möjligheten kanske kommer. Tar dock tid att utveckla och säkra att man gör rätt och ägnar tid till att säga något vettigt. Stor startsträcka på att införa nya testmoment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du använder reglaget "Högsta ljusstyrka" som du stället på Av eller Låg. Då kommer OLED-panelens ABL i stort sett stänga av och du får ut runt 100-140 nits som allra högst med reglaget i topp. Vilket är rätt skönt med konstant ljusflöde om du har den som skärm till dator. Trevligt att slippa se hur ljusstyrkan ändra baserat på hur mycket vitt du har på skärmen.

Reglaget finns på LG:s 2019-modeller. Sony har ett liknande reglage på sina OLED sedan ett åar år tillbaka.

Använd aldrig ett kontrast-reglage i syfte att dämpa ljusstyrkan då detta äter upp dynamiskt omfång och introducerar posterisering.

Jag hade visst redan Peak Brightness på Av. Börjar jag ändra på Brightness/ljusstryka börjar alla färger bli väldigt tråkiga. Finns det något mer man kan testa?

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Bildexpert 📺

@Noob I am: Brightness ska du inte dra ned eftersom det är reglaget du använder för att ankra svart i bilden. Drar du den för lågt sotar bilden ihop.

OLED-ljus/Light ska du dra ned. Du bör även köra Bio eller Expert-lägena för att undvika annan typ av dynamik som kan spöka till bilden.

Permalänk
Medlem

Har noll problem med min LG OLED 65B7V, den klarar utan några större problem min lägenhet som i stort sett består av fönster. Har i öster en hel vägg av glas som TV:n enkelt käkar i sig.

Att skippa OLED pga. ljusstyrka känns lite idiotiskt, även min gamla LG Plasma funkade utmärkt trots alla alarmerande inlägg på nätet...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Personligen valde jag bort OLED främst pga priset. Billigaste OLED enligt prisjakt idag, som är över 75", ligger på 48.000. Sen 66.000 och uppåt. Är helt vansinnigt dyrt. När OLED kommer ner på 30.000 och lägre, då kan det bli intressant! Beroende på status på QLED tekniken när OLED blir så billigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Använd aldrig ett kontrast-reglage i syfte att dämpa ljusstyrkan då detta äter upp dynamiskt omfång och introducerar posterisering.

Det är klart att det inte är optimalt, men har man redan dragit ner OLED Light till 0 finns det inte så mycket annat man kan göra. Jag har testat det själv och det märks inte nämnvärt i riktigt material. Såvida ens underhållning inte består av testmönster med gradienter är det helt fine att dra ner Contrast-reglaget lite.