TV4 är dött idag för kunder hos ComHem. Saknar ni?

Permalänk
Medlem

Hoppsan kommersiella bolag surnar när deras motpart beter sej kommersiellt vem såg det komma....Har en tv som aldrig använts som tv, bara som monitor för film
Var alltså en snigel innan förändringen.

Permalänk
Medlem

vanliga tv kanaler är det mest barnkanalen som är igång då jag har en son som är 3,5 år... vanlig tv klarar jag inte av med reklam var 5e minut

Permalänk
Lego Master

What's got two thumbs and don't give a crap? This guy!

Tror aldrig jag har haft ComHem som leverantör och har inte haft några kanaler i TVn de senaste 5-6 åren. Strömmade tjänster ftw, jag tänker inte betala för "privilegiet" att kolla på reklam och exakt vad nån annan bestämt ska visas. Här är det betalda streaming-tjänster, ad-blocks och YouTube Premium som gäller. Vägrar lyssna på annat än ljudböcker eller Spotify Premium i bilen (radio går FETBORT). Jag har inte sett en reklamslinga på flera år. TEH HAPPINESS!

Tablå-TV kan gå och stendö under en skämskudde vad mig anbelangar, jag har noll förståelse för konceptet nu när streaming och on demand existerar.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Rent tragikomiskt hur de använder media som något slagfält och kastar floskler på varandra, som säger ungefär ingenting.

Till någon på Com Hem/Tele2 eller Telia/TV4: ut med de faktiska avtalen och "erbjudandena"/"julklapparna" ni säger er ha lämnat, så kan vi se igenom ert skitsnack i det offentliga. Om ni är rädda att förlora era jobb, använd någon visselblåsartjänst/anonym dumptjänst i stil med Pastebin.

Med tanke på att allt innehåll och alla rättigheter som omfattas inte till fullo ägs av endera part lär det finnas rejält med papper bakom de här förenklade uttalandena i media, och det är det som är intressant.

Detta vore välkommet!

Skrivet av kokkelimokk:

Har det inte varit precis likadant varje gång ComHems avtal ska förhandlas senaste åren? ComHem beklagar sig i media och skyller ifrån sig att det inte beror på dom att kanaler släcks.
Konstigt att andra leverantörer verkar kunna hantera situationen utan att kanaler släcks ner.

Skickades från m.sweclockers.com

Det verkar ju vara så som det står i nyheterna att ComHem vill ha mer för samma pris. Antagligen fler streamingrättigheter eller funktioner såsom OnDemand.
Enligt Telia så säger dem ju att dem inte ens var inblandade i avtalet innan köpet och då köpet gick igenom 3 December och ComHems avtal gick ut 30 November så anar jag ju att det stämmer. Detta är som Pettson88 skriver och väldigt mycket PR-knep iom timingen.

Personligen har jag inte använt TV på minimum 8 år, jag äger dock en till PS4 (kan streama youtube här med) och Nintendo Switch.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Förstår inte riktigt hur folk resonerar. Varför blir man glad för att nu slipper man den kanalen. Man väljer väl själv om man tittar på det eller inte.

Vissa blir väl glada för andra människors skull Nej, det har säkerligen att göra med att det är gott att slippa reklamkanaler - litet som telefonförsäljare; även om man är NIX:ad så är det ju glädjande att höra om diverse call-centers motgångar.

Skrivet av zosma:

Nu har jag inte com hem, utan jag får mina tv-kanaler från Telia. Jag har massor av kanaler, och många tittar jag inte. Men varför skulle jag bli glad om en kanal släcks ner, även fast det är en som jag inte tittar så mycket. Jag föredrar att kunna välja själv.

Lätt hyperbol: Varför vill man ha möjligheten till att kunna göra ett dåligt val?

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Medlem

Vi tittar bara på SVT och TV4 i deras respektive play-appar på Apple TV så det här lär ju inte påverka oss. Vem tittar ens på live-sänd TV?

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

What's got two thumbs and don't give a crap? This guy!

Tror aldrig jag har haft ComHem som leverantör och har inte haft några kanaler i TVn de senaste 5-6 åren. Strömmade tjänster ftw, jag tänker inte betala för "privilegiet" att kolla på reklam och exakt vad nån annan bestämt ska visas. Här är det betalda streaming-tjänster, ad-blocks och YouTube Premium som gäller. Vägrar lyssna på annat än ljudböcker eller Spotify Premium i bilen (radio går FETBORT). Jag har inte sett en reklamslinga på flera år. TEH HAPPINESS!

Tablå-TV kan gå och stendö under en skämskudde vad mig anbelangar, jag har noll förståelse för konceptet nu när streaming och on demand existerar.

Ironiskt hur du propsar på med ditt reklamvägrande, samtidigt som du tvingar på andra reklam för Inet i varje inlägg

Permalänk
Lego Master

@Zyriak:
Fair enough, jag är inte sämre än att jag kan ändra mig. Signatur fixad.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkelimokk:

Har det inte varit precis likadant varje gång ComHems avtal ska förhandlas senaste åren? ComHem beklagar sig i media och skyller ifrån sig att det inte beror på dom att kanaler släcks.
Konstigt att andra leverantörer verkar kunna hantera situationen utan att kanaler släcks ner.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast Telia har väl fått stänga ner Kanal5/Discovery ibland vid de årliga bråken när de ska omförhandla?

Permalänk
Medlem

Stackars alla PK-tanter som missar Malou idag

Hon skulle säkert prata om något oviktigt hon inte vet någonting om igen.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kastade ut TV'n för 20 år sedan.

Skrivet av AMD-FX:

Gjorde mig av med TV:n på 80 talet

Året var 1760 när jag insåg att TVn var fullkomligt värdelös och jag defenestrerade den från vindsfönstret.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av klirre:

Är inte påläst, har de tagit bort tv4 från gratisutbudet också? När jag bodde i ComHem hus var de tvungna att tillhandahålla samma kanaler som man kan få in via marknätet från Teracom, gäller det inte längre?

Skickades från m.sweclockers.com

jo det regleras i lag.

Skrivet av john_doe:

Jag är inte så insatt i TV-världen men vad jag förstår så ska man kunna titta på TV4 via vanlig antenn analogt.

Nej det är över 10 år sedan det analoga marknätet togs bort, du behöver en DVB-T2 mottagare för marknätet idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Fast Telia har väl fått stänga ner Kanal5/Discovery ibland vid de årliga bråken när de ska omförhandla?

Det stämmer.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Rent tragikomiskt hur de använder media som något slagfält och kastar floskler på varandra, som säger ungefär ingenting.

Till någon på Com Hem/Tele2 eller Telia/TV4: ut med de faktiska avtalen och "erbjudandena"/"julklapparna" ni säger er ha lämnat, så kan vi se igenom ert skitsnack i det offentliga. Om ni är rädda att förlora era jobb, använd någon visselblåsartjänst/anonym dumptjänst i stil med Pastebin.

Med tanke på att allt innehåll och alla rättigheter som omfattas inte till fullo ägs av endera part lär det finnas rejält med papper bakom de här förenklade uttalandena i media, och det är det som är intressant.

Tycker ändå det är rätt tydligt, Tele2/ComHem behöver mer rättigheter för att kunna distribuera kanalen via nya medier och vill inte betala för detta i ett nytt avtal. De försöker via media sätta press på TV4/Telia genom att än en gång försöka få dem att vara "boven" och hotar med att stänga ner kanalen för en tredjedel av befolkningen. TV4/Telia ser missade reklamintäkter osv och erbjuder Tele2/ComHem att distribuera kanalen gratis inom förra avtalets ramar, vilket Tele2/ComHem dissar då de säger sig behöva dessa nya rättigheter NU Nu Nu.

Skulle gissa på att Tele2/ComHem gått händelserna i förväg och har en skara utländska konsulter på plats nu under julen som sitter och rullar tummarna och kostar företaget mycket $$$. Detta är ju dock knappast TV4/Telias fel. Annars tror jag de hade accepterat "erbjudandet" då det inte brukar hända mycket i IT projekt i Telecombolag under "semestertider" när bara inhemsk personal är inblandad.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Fast Telia har väl fått stänga ner Kanal5/Discovery ibland vid de årliga bråken när de ska omförhandla?

Aha ok, hade för mig det var ComHem då också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkelimokk:

Aha ok, hade för mig det var ComHem då också.

Skickades från m.sweclockers.com

ComHem har bråkat med Discovery också...

https://www.svt.se/kultur/tv-braket-lost-avtal-klart-mellan-c...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Förstår inte riktigt hur folk resonerar. Varför blir man glad för att nu slipper man den kanalen. Man väljer väl själv om man tittar på det eller inte. Nu har jag inte com hem, utan jag får mina tv-kanaler från Telia. Jag har massor av kanaler, och många tittar jag inte. Men varför skulle jag bli glad om en kanal släcks ner, även fast det är en som jag inte tittar så mycket. Jag föredrar att kunna välja själv.

För egen del ser jag det som en fördel att inte av misstag kunna råka slå på en TV-kanal jag inte vill ge tittarsiffror

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkelimokk:

Har det inte varit precis likadant varje gång ComHems avtal ska förhandlas senaste åren? ComHem beklagar sig i media och skyller ifrån sig att det inte beror på dom att kanaler släcks.
Konstigt att andra leverantörer verkar kunna hantera situationen utan att kanaler släcks ner.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl även en årlig tradition att Discovery Networks köper in rättigheterna till årets största fotbollsevenemang och hotar med att strypa tillgången såvida resterande nätverk inte betalar ockersummor för att få sin lilla bit av kakan?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Vi tittar bara på SVT och TV4 i deras respektive play-appar på Apple TV så det här lär ju inte påverka oss. Vem tittar ens på live-sänd TV?

Det här.

Har en antenn på taket, men den har blåst snett eller något, sist jag gjorde ett försök att få in vanliga kanaler för några år sen (dottern ville se melodifestivalen) så hittar tv'n inga längre. Men det funkade ju via play.

När singellivet tog slut i våras så vill flickvännen se nyhetsmorgon, bingolotto och någon deckare på tv4 så trodde jag skulle bli tvungen att klättra upp och bråka med antennen, men allt det där finns ju också i appen.

Verkar som mer eller mindre hela utbudet finns där så det här borde vara ett icke-problem?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det här.

Har en antenn på taket, men den har blåst snett eller något, sist jag gjorde ett försök att få in vanliga kanaler för några år sen (dottern ville se melodifestivalen) så hittar tv'n inga längre. Men det funkade ju via play.

När singellivet tog slut i våras så vill flickvännen se nyhetsmorgon, bingolotto och någon deckare på tv4 så trodde jag skulle bli tvungen att klättra upp och bråka med antennen, men allt det där finns ju också i appen.

Verkar som mer eller mindre hela utbudet finns där så det här borde vara ett icke-problem?

Tror att det finns lite grejer på TV4 som man måste ha ett premium-konto för att kunna se, men det är typ bara live-sänd sport och lite sånt tror jag..

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Tittar aldrig på SVT eller TV4, tittar mindre och mindre på tv överlag, finns dock några program på andra kanaler jag gillar.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Tycker ändå det är rätt tydligt, Tele2/ComHem behöver mer rättigheter för att kunna distribuera kanalen via nya medier och vill inte betala för detta i ett nytt avtal. De försöker via media sätta press på TV4/Telia genom att än en gång försöka få dem att vara "boven" och hotar med att stänga ner kanalen för en tredjedel av befolkningen. TV4/Telia ser missade reklamintäkter osv och erbjuder Tele2/ComHem att distribuera kanalen gratis inom förra avtalets ramar, vilket Tele2/ComHem dissar då de säger sig behöva dessa nya rättigheter NU Nu Nu.

Skulle gissa på att Tele2/ComHem gått händelserna i förväg och har en skara utländska konsulter på plats nu under julen som sitter och rullar tummarna och kostar företaget mycket $$$. Detta är ju dock knappast TV4/Telias fel. Annars tror jag de hade accepterat "erbjudandet" då det inte brukar hända mycket i IT projekt i Telecombolag under "semestertider" när bara inhemsk personal är inblandad.

Bara spekulationer tills dess att vi faktiskt får se vilka klausuler som är inbakade i kontrakten - bara det att det är sån förbannat hård sekretess på dem (sällan/aldrig sett dem läckta, inte minst i sin helhet) får mig att vara *väldigt* misstänksam mot vad det är för skit som faktiskt står i dem. Konkurrensskydd i all ära, men när det leder till sån här löjlig offentlig pajkastning blir jag väldigt nyfiken på vad det står svart på vitt som de tjafsar på det här sättet om.

Deras offentliga uttalanden och spekulationer/gissningar är långt mindre intressant än detaljerna som parterna faktiskt skriver på och blir bundna till.

Visa signatur
Permalänk

Samma visa varje år, ibland är det ComHem ibland andra, det gnälls på Discovery Networks, Viasat, Telia etc. Klart att TV-leverantören vill ha det så billigt som möjligt från kanalägaren så man i sin tur kan tjäna så mycket pengar som möjligt, nåt att inte glömma i ComHems och andras historia är det faktum att dom flesta tog typ 59:-/mån för "krypterings/kortavgift" Comhem har typ 600.000 kunder, det blir bara 424 miljoner/år i "krypterings/kortavgifter", licensen för krypteringsmjukvaran är dyr, men den kostar inte i närheten av 400 miljoner.... Klirr i kassan...
Comhem har råd, dom vill bara tjäna mer cash (såklart)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Har mestadels min TV som bakgrundsljud när jag spelar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk

Alltid spännande att båda sidor försöker få den andra till att vara den "elaka" när det egentligen handlar om en förhandling. Att dom här konflikterna hela tiden uppstår beror väl på att TV-sändningar är ett döende medium samtidigt som rättigheterna blir dyrare. Det blir bråk om vem som får mest av smulorna.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haglund:

För egen del ser jag det som en fördel att inte av misstag kunna råka slå på en TV-kanal jag inte vill ge tittarsiffror

Tittarsiffror funkar inte så, om du inte hör till ett av de 3000 hushåll som har en box från MMS så vet ingen vad du tittar på, så du behöver inte vara orolig. Däremot om du kollar på "playtjänster" (som MMS har koll på) så registreras allt, hur länge du tittar på varje program/klipp/reklam och så.

http://mms.se/?page_id=29

Permalänk
Medlem

Jag använder Cmore och Tv4 Play i Apple TV så berörs inte av problemet. Det är nog extremt sällan som jag tittar på traditionell tv idag. Det händer då Svt visar något bra underhållningsprogram.

Permalänk
Medlem

Vad är ens grejen med tråden? Det känns som att 90% av inläggen handlar om att man överhuvudtaget inte tittar på TV, alternativt inte ens äger någon. Tänker man att dessa inlägg tillför diskussionen om ComHem/Telia(TV4) något?

Skrivet av Fade:

Tycker ändå det är rätt tydligt, Tele2/ComHem behöver mer rättigheter för att kunna distribuera kanalen via nya medier och vill inte betala för detta i ett nytt avtal. De försöker via media sätta press på TV4/Telia genom att än en gång försöka få dem att vara "boven" och hotar med att stänga ner kanalen för en tredjedel av befolkningen. TV4/Telia ser missade reklamintäkter osv och erbjuder Tele2/ComHem att distribuera kanalen gratis inom förra avtalets ramar, vilket Tele2/ComHem dissar då de säger sig behöva dessa nya rättigheter NU Nu Nu.

Skulle gissa på att Tele2/ComHem gått händelserna i förväg och har en skara utländska konsulter på plats nu under julen som sitter och rullar tummarna och kostar företaget mycket $$$. Detta är ju dock knappast TV4/Telias fel. Annars tror jag de hade accepterat "erbjudandet" då det inte brukar hända mycket i IT projekt i Telecombolag under "semestertider" när bara inhemsk personal är inblandad.

Väldigt mycket antaganden, eller menar du att du sitter med vid förhandlingsbordet och känner till fakta?

Du har ju helt utan eftertänksamhet svalt Telias retorik från medierna, men du ska nog se att det säkerligen finns två sidor även av detta mynt. Det skulle ju likväl kunna vara så att Telia inte vill ge ComHem rättigheterna till OnDemand, alternativt att de begär en fantasisumma för att släppa dessa.

Gällande Telias "julklapp" så är det med största sannolikhet också ett taktiskt spel från Telia. Dels så framstår man nu som "the good guy" i allmänhetens ögon, samtidigt så tappar man inte tittare inför en av de mer inkomstbringande reklamperioderna (folk är hemma och kollar på TV över julhelgerna, tappar man 1/3 av tittarna är företag inte beredda att betala lika mycket för reklam, etc.). Så om ComHem skulle gå med på detta så tappar de ett av sina starkaste förhandlingskort.

ComHem å sin sida visar att man är fullt ut beredd att använda sina kunder som slagträn i förhandlingarna och släcker ner kanalen utan att man egentligen behöver. Det är ganska uppenbart att de bryr sig om "the big picture", och struntar just nu i att deras kunder kommer i kläm.

Om Telia vägrar släppa OnDemand-rättigheterna, alternativt begär en orimlig summa för att göra det, så förstår jag helt och håller ComHems handlingar. Om däremot ComHem kräver att få OnDemand-rättigheterna till samma summa som de "vanliga" rättigheterna, alternativt erbjuder en orimligt låg summa för dessa, så är det ju ComHem som försöker "utpressa" Telia att gå dem till mötes. Hur det ligger till med den saken kan man inte veta utan att ha insyn i förhandlingarna. För ingen kommer i media erkänna att man är den part som kommer med "orimliga" krav.

Skrivet av kokkelimokk:

Aha ok, hade för mig det var ComHem då också.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Naki:

Discovery bråkade väl med varenda tjänsteleverantör när det begav sig. Så i min värld tyder det snarare på att det var Discovery som "övervärderade" sina tjänster, eftersom de inte kunde komma överens med någon när det var dags att omförhandla rättigheterna.

Permalänk
Medlem

Jag undrar vilka det är som faktiskt tittar på tablåbelagd tv eftersom hela tråden här precis som jag inte verkar nyttja det.

Media och dom inblandade parterna verkar få det till århundradets problem, att TV4 inte kablas ut i tablå längre. Jaha, använd streaming?

Permalänk
Medlem

Vad är TV-Kanaler för något?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken