Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Medlem

@xlr8: tackar då får de nog bli att införskaffa en och se hur den presterar.
Då jag gärna vill komma ifrån datorskärmen och spela på tvn istället, så det här kanske kan vara en smidig lösning istället för behöva köpa en konsol.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xlr8:

Jag tror du blandar ihop xbox360 och xboxOne kontrollerna. Blåtand kom först på xboxOne-kontrollern.
Xbox360kontrollern med USB-sladd fungerar ihop med i stor sett allt men om du ska köra den trådlösa 360-kontrollern till något annat än en xbox360-konsoll så behöver du usb-dongeln.

Ja du har rätt, jag kör min med sladd, köpte en 360 kontroller med sladd till min dator som jag nu har till min Shield, sladden är ju typ 2m lång och man slipper allt bök.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bärplockaren:

@xlr8: tackar då får de nog bli att införskaffa en och se hur den presterar.
Då jag gärna vill komma ifrån datorskärmen och spela på tvn istället, så det här kanske kan vara en smidig lösning istället för behöva köpa en konsol.

Jag kan säga att dessa konsoler fungerar på pro varianten som är släppt nu, har testat alla och jag kör inte med RetroArch utan jag har installerat separata emulatorer för varje system och flera kostar runt 50 spänn men de är de värt.

Nintendo 8 bit
Super Nintendo
Nintendo 64
Nintendo Gamecube
Nintendo Fanicom
Sega Master System
Sega Megadrive
ZX Spectrum
Playstation 1
Playstation 2
Playstation PSP
Atari 2600. 5200. 7800

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jag kan säga att dessa konsoler fungerar på pro varianten som är släppt nu, har testat alla och jag kör inte med RetroArch utan jag har installerat separata emulatorer för varje system och flera kostar runt 50 spänn men de är de värt.

Nintendo 8 bit
Super Nintendo
Nintendo 64
Nintendo Gamecube
Nintendo Fanicom
Sega Master System
Sega Megadrive
ZX Spectrum
Playstation 1
Playstation 2
Playstation PSP
Atari 2600. 5200. 7800

Fungerar gör de, men inte full framrate i alla emulatorer tex gamecube och ps2.

Är ju bättre att köra retroarch så slipper du betala för dina emulatorer, den har även en funktion som heter runahead så du slipper input lag. Plus att emulatorerna är bättre uppdaterade i många fall..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Fungerar gör de, men inte full framrate i alla emulatorer tex gamecube och ps2.

Är ju bättre att köra retroarch så slipper du betala för dina emulatorer, den har även en funktion som heter runahead så du slipper input lag. Plus att emulatorerna är bättre uppdaterade i många fall..

Jag har laddat ner Retroarch, vad gör jag sen? Skulle behöva en liten guide till hur jag går vidare. Var hittar man spel t.ex?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Jag har laddat ner Retroarch, vad gör jag sen? Skulle behöva en liten guide till hur jag går vidare. Var hittar man spel t.ex?

Hittar spel?

Här är en äldre guide https://www.techradar.com/how-to/retroarch-on-pc-the-ultimate...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jimjans:

Fungerar gör de, men inte full framrate i alla emulatorer tex gamecube och ps2.

Är ju bättre att köra retroarch så slipper du betala för dina emulatorer, den har även en funktion som heter runahead så du slipper input lag. Plus att emulatorerna är bättre uppdaterade i många fall..

Gillar inte deras upplägg, massor med spel som den inte hittar vilket är irriterande och dom använder sig av exakt samma emulatorer som man kan köpa eller ladda ner vid sidan om, tycker de är trevligare med separata för man får upp alla sina spel i tidslinjen och man kan starta dom direkt på hemskärmen, Dolphin och N64 emulator speciellt, spelar dock mest Ps1 och den emulatorn har jag köpt, fungerar perfekt och de bästa är att när man startar ett spel så kan man med fjärren ladda ner cheats och aktivera dom på några sekunder.
Största problemet är begränsningar när de gäller filformat, alla spel man laddar hem är i rar eller zip och de funkar utmärkt att köra igång i dom separata emulatorer jag köpt men i Retroarch så måste man packa upp filerna, de måste finnas cue filer och de blir en massa jobb att konvertera om de man laddat ner, inte ett enda Ps1 spel kunde den hitta men den separata emulator hittade allt och de är just så de ska vara, enkelt vilket de inte är och Googlar man runt så ser man att flera emulatorer är bättre vid sidan om.

3DO - Standalone 4DO is better (less bugs)

PSP - Standalone PPSSPP is better (more recent/less bugs)

N64 - Latest PJ64 with standalone plugins are better

Gamecube/Wii - Standalone Dolphin is better for now

3DS - Standalone Citra is better for now

Dreamcast - Demul is better

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Gillar inte deras upplägg, massor med spel som den inte hittar vilket är irriterande och dom använder sig av exakt samma emulatorer som man kan köpa eller ladda ner vid sidan om, tycker de är trevligare med separata för man får upp alla sina spel i tidslinjen och man kan starta dom direkt på hemskärmen, Dolphin och N64 emulator speciellt, spelar dock mest Ps1 och den emulatorn har jag köpt, fungerar perfekt och de bästa är att när man startar ett spel så kan man med fjärren ladda ner cheats och aktivera dom på några sekunder.
Största problemet är begränsningar när de gäller filformat, alla spel man laddar hem är i rar eller zip och de funkar utmärkt att köra igång i dom separata emulatorer jag köpt men i Retroarch så måste man packa upp filerna, de måste finnas cue filer och de blir en massa jobb att konvertera om de man laddat ner, inte ett enda Ps1 spel kunde den hitta men den separata emulator hittade allt och de är just så de ska vara, enkelt vilket de inte är och Googlar man runt så ser man att flera emulatorer är bättre vid sidan om.

3DO - Standalone 4DO is better (less bugs)

PSP - Standalone PPSSPP is better (more recent/less bugs)

N64 - Latest PJ64 with standalone plugins are better

Gamecube/Wii - Standalone Dolphin is better for now

3DS - Standalone Citra is better for now

Dreamcast - Demul is better

Jag hade ett frontend som kan starta olika emulatorer , launchbox bl.a har stöd för android nu.

Nej det som stör mig mest är det input lag som finns i emulatorerna och då är runahead ett måste.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av f@boy:

Jag har laddat ner Retroarch, vad gör jag sen? Skulle behöva en liten guide till hur jag går vidare. Var hittar man spel t.ex?

Är bara att googla, tar inte många sekunder innan man hittar bra sidor, jag använder en sida som har alla spel som är släppta i Usa till 14 olika konsoler och de är bara att ladda ner, krävs inget medlemskap och kostar inga pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Jag har laddat ner Retroarch, vad gör jag sen? Skulle behöva en liten guide till hur jag går vidare. Var hittar man spel t.ex?

vill du lägga ner lite tid så har du hyperspin riktigt snyggt https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=bLbxx2q1YeU&f...

Permalänk
Inaktiv

Någon fler som har problem med att stänga av den på kvällen i vilo läge och den startar igång igen efter 20 sec, blir vansinnig, hela tiden håller den på att starta om och man måste stänga den upp till 20 gånger innan den till slut vilar och inte startar om igen.
Har sökt runt lite och ser att de verkar vara ett problem som funnits många år bakåt och inte bara gäller den nyaste Shielden utan även dom äldre, från början var de här inget problem utan de har kommit senaste veckan, igår kväll efter att den startat om för 3e gången tryckte jag snabbt 20-30 gånger på av knappen på fjärren och då till slut slutade den att starta om, och i förgår samma sak, höll på säkert 20 gånger och de slutade med att jag tvångs avslutade alla appar då först gick den i vilo läge.
Har försökt hitta nått info men inget som verkar funka, man får väl börja med att stänga av den helt om de här fortsätter.

Permalänk
Medlem

@anon301768: Jag har lite samma problem, men det tar bara några få sekunder innan den startat igen efter jag stängt ner den.

Permalänk
Inaktiv

Verkar vara ett stort problem, har aldrig varit med om något liknande från nån produkt, och man fattar inte vad de är som gör att den startar om hela tiden, nån pratade om kopplingen till tvn och att man skulle ta bort all styrning från tv med de hjälpte inte för mig, första gången så hjälpte de när jag stängde VPN appen då slutade den starta om och nästa gång så slutade den starta om när jag stängde Plex appen men igår hjälpte ingenting.

Permalänk
Medlem

HDMI CEC brukar vara problemet när utrustning startar igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iller:

HDMI CEC brukar vara problemet när utrustning startar igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Har testat att stänga av de helt men de hjälper inte, de enda som verkar funka är att lämna den på för den går till slut i viloläge av sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Någon fler som har problem med att stänga av den på kvällen i vilo läge och den startar igång igen efter 20 sec, blir vansinnig, hela tiden håller den på att starta om och man måste stänga den upp till 20 gånger innan den till slut vilar och inte startar om igen.
Har sökt runt lite och ser att de verkar vara ett problem som funnits många år bakåt och inte bara gäller den nyaste Shielden utan även dom äldre, från början var de här inget problem utan de har kommit senaste veckan, igår kväll efter att den startat om för 3e gången tryckte jag snabbt 20-30 gånger på av knappen på fjärren och då till slut slutade den att starta om, och i förgår samma sak, höll på säkert 20 gånger och de slutade med att jag tvångs avslutade alla appar då först gick den i vilo läge.
Har försökt hitta nått info men inget som verkar funka, man får väl börja med att stänga av den helt om de här fortsätter.

Inte min Shield men min Apple TV har det ofoget för sig.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Spel startar på fel skärm

Har nu skaffa en shield(2017) och tänkte spela lite på tvn, har skapat nvidia konto och allt vad de innebär får upp mina spel från uplay och kan starta dessa men bilden förblir svart på tvn.
Märkte dock att spelen startar på datorskärmen och kan navigera i spelen på så sätt så de kommunicerar med varan i alla fall.

Undrar om någon har nåt tips eller lösning på detta?
Läste lite på nvidia forum att det kan ha och göra med att datorskärmen är kopplad via DisplayPort vilket kunde ställa till de.

Märkte nu att om jag har datorskärmen igång får jag även bilden på tvn d.v.s. datorskärmen speglas till tvn och kan spela men vill ju gärna inte behöva ha den gång samtidigt, får heller inget ljud?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av yrfhar:

Inte min Shield men min Apple TV har det ofoget för sig.

Jo min Apple tv var lika dan, kunde vakna på natten av att den stog på, men nu har jag nog hittat lösningen, låta den köra igång skärmsläckaren och sedan efter ytterligare en stund så stänger den av sig själv och de verkar funka.

Permalänk
Inaktiv

Verkar ha gått till sig nu, kan stänga utan att den startar om, märkligt.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är gamla nyheter men cmore finns nu ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@xlr8: tackar då får de nog bli att införskaffa en och se hur den presterar.
Då jag gärna vill komma ifrån datorskärmen och spela på tvn istället, så det här kanske kan vara en smidig lösning istället för behöva köpa en konsol.

Eller så skaffar du dig en Steam Link. Funkar perfekt för en billig peng. Gav 150K för min och dom ligger däromkring.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@jimjans: Typiskt att nu C-More finns när jag köpte en några hundringar billigare Apple TV 4K istället för en Shield Proo 2019 för att sambon ville kunna se TV4 utan reklam och inte vill använda andra udda appar. Apple TV 4K är helt okej men bjuder inte på riktigt ATMOS när man spelar film från Infuse. Är någon spärr de lagt in i senaste FW säger de på Infuse forum.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@jimjans: Typiskt att nu C-More finns när jag köpte en några hundringar billigare Apple TV 4K istället för en Shield Proo 2019 för att sambon ville kunna se TV4 utan reklam och inte vill använda andra udda appar. Apple TV 4K är helt okej men bjuder inte på riktigt ATMOS när man spelar film från Infuse. Är någon spärr de lagt in i senaste FW säger de på Infuse forum.

Det finns inget API för passthrough via ATV.
Det som användes av Infuse tidigare anser Apple vara ett hål som de nu täppt till.

Med andra ord som det är nu får du inte Dolby Atmos via tredjepartsappar.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Går de åt som smör eller är det produktionsproblem? Jag behöver verkligen en Shield nu för att undvika transcoding på plex när jag streamar via tvns inbyggda android tv. Men Nvidia Shield verkar vara slut överallt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Går de åt som smör eller är det produktionsproblem? Jag behöver verkligen en Shield nu för att undvika transcoding på plex när jag streamar via tvns inbyggda android tv. Men Nvidia Shield verkar vara slut överallt?

Undrar samma sak. Beställde en direkt från Nvidia, då den inte fanns hos någon ÅF, men avbokade efter att den legat en dryg vecka som "processing". Inet har flyttat fram leveransdatum ett par gånger så antar att Nvidia har missbedömt efterfrågan lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Undrar samma sak. Beställde en direkt från Nvidia, då den inte fanns hos någon ÅF, men avbokade efter att den legat en dryg vecka som "processing". Inet har flyttat fram leveransdatum ett par gånger så antar att Nvidia har missbedömt efterfrågan lite.

Kan inte återge källan, men tror det var Cnet eller The Verge, och enligt den så är det så många streamings-tjänster i USA nu så det blir dyrt att ha alla och då tankar folk igen för att spara pengar. Kan tro att en Shield TV passar utmärkt till att se materialet.

two illegal stream site creators have plead guilty to copyright infringements
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Kan inte återge källan, men tror det var Cnet eller The Verge, och enligt den så är det så många streamings-tjänster i USA nu så det blir dyrt att ha alla och då tankar folk igen för att spara pengar. Kan tro att en Shield TV passar utmärkt till att se materialet.

Själv tankar jag inte men kan se film gratis ändå. Många trailers visar ju hela skiten

https://youtu.be/XpICoc65uh0

Kanske är det så. Tycker det är märkligt att fler företag inte gör (bra) mediaspelare, det verkar ju finnas en stor efterfrågan. Själv tycker jag fortfarande Shielden är lite för dyr men det finns ju liksom ingen konkurrens verkar det som och då kan man såklart ta betalt därefter.

Drömmen hade ju varit en Oneplus box, kanske inte helt omöjligt med tanke på Oneplus TV.

Häpp, elgiganten hade visst några kvar så la en beställning nu, tvivlar på att de kommer gå ner i pris den kommande tiden:

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/streaming-och-media...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Undrar samma sak. Beställde en direkt från Nvidia, då den inte fanns hos någon ÅF, men avbokade efter att den legat en dryg vecka som "processing". Inet har flyttat fram leveransdatum ett par gånger så antar att Nvidia har missbedömt efterfrågan lite.

Skrivet av yrfhar:

Kan inte återge källan, men tror det var Cnet eller The Verge, och enligt den så är det så många streamings-tjänster i USA nu så det blir dyrt att ha alla och då tankar folk igen för att spara pengar. Kan tro att en Shield TV passar utmärkt till att se materialet.

https://youtu.be/86FwDF5qzso?t=411

Häpp, elgiganten hade visst några kvar så la en beställning nu, tvivlar på att de kommer gå ner i pris den kommande tiden:

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/streaming-och-media...

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Butiker som har den inne just nu

Skene Industrigatan 2

Västerås, Erikslund Megastore Hallsta Gårdsgata 16

Södertälje Klastorpsvägen 10

Borlänge Norra Backagatan 3A

Stockholm, Sickla Megastore Planiavägen 4

Stockholm, Täby/Arninge Saluvägen 6

Stockholm, Värmdö Orions väg 1C

Gävle MegastoreObs Valbovägen 321

Hudiksvall Medskog Norra 1

Sundsvall Förarvägen 10

Östersund Hagvägen 1B

Skellefteå Tjärnvägen 1

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@Baxtex: tack för tipset! Försökte beställa men gick inte att få hemskickad och tomt i min lokala elgiganten tyvärr.