Permalänk

göra volvo 945 lite msyig? el

hej. köpte precis en rätt ful 945 men tänkte att det vore roligt att göra den lite hemtrevligare. hade tänkt led strip vid pedalerna, röda poppys med led plattor och ljusstake? kanske spraya panelerna röda också.
undrar bara hur jag kopplar elen? vill ju inte dra in allt i cigarettuttaget direkt, dessutom kommer det ju inte räcka till allt. hur gör jag?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Tror nog att du skulle få bra mycket mer hjälp på t.ex garaget.org

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag dra in ström och jord genom bramdväggen, ex 2.5mm2 kabel räcker gott för så mycket dioder så du inte ser annat än rött i bilen. Sedan kopplar du via ett relä som man ex kan ta signal till från en skild brytare eller så som jag skulle ha gjort, så att när du vrider över till halvljus på, så tänds det ilag med instrumentbelysning osv (kan ju variera från bil till bil dock).

Sedan kopplar du bara friskt in allt.

Ett litet tips, gör det ORDENTLIGT. Både för ditt mentala välmående vid framtida problem, och för att eventuell köpare skall kunna ta bort det ifall han/hon inte vill ha det kvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tänk bara på att det inte får vara något annat än vitt ljus framåt.

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Personligen skulle jag dra in ström och jord genom bramdväggen, ex 2.5mm2 kabel räcker gott för så mycket dioder så du inte ser annat än rött i bilen. Sedan kopplar du via ett relä som man ex kan ta signal till från en skild brytare eller så som jag skulle ha gjort, så att när du vrider över till halvljus på, så tänds det ilag med instrumentbelysning osv (kan ju variera från bil till bil dock).

Sedan kopplar du bara friskt in allt.

Ett litet tips, gör det ORDENTLIGT. Både för ditt mentala välmående vid framtida problem, och för att eventuell köpare skall kunna ta bort det ifall han/hon inte vill ha det kvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan väldig lite om el, men 2.5mm2 kabel är ju godkänd för 16A 240V vid fasta installationer i villa. Så nog borde det mer än "räcka gott" för lite dioder

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Skrivet av Rawrgasm:

Tänk bara på att det inte får vara något annat än vitt ljus framåt.

Detta har jag hört mycket om. Vissa säger inget ljus, vissa säger ok så länge det inte är blått och vissa säger att man inte får ha samma färg som utryckningsfordon har. Undra hur hård farbror blå egentligen är? Och vilken färg skulle de vara mest okej med? Det enda färgade ljuset är ju poppys som syns ut genom bilen men det är ju oerhört svagt ljus

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Kolla in vad polisen själv har att säga om ljus framåt. Poppys, ljusstake osv osv

https://youtu.be/7KtR25AkHJg

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Ingen större ide att gå genom torpedplåten(vattenläcka etc..), bakom askfatet ligger relä/säkringsboxen, det bör finnas några tomma säkringar du kan använda, säker några tomma reläsocklar också, inte jättesvårt att hitta någon som ger ström som du vill ha det.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av frankof:

Ingen större ide att gå genom torpedplåten(vattenläcka etc..), bakom askfatet ligger relä/säkringsboxen, det bör finnas några tomma säkringar du kan använda, säker några tomma reläsocklar också, inte jättesvårt att hitta någon som ger ström som du vill ha det.

Poppyn är ju med USB och ljusstaken med cigarettuttag. Hur löser jag det? Ska jag bara klippa av kontakterna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMacho:

Jag kan väldig lite om el, men 2.5mm2 kabel är ju godkänd för 16A 240V vid fasta installationer i villa. Så nog borde det mer än "räcka gott" för lite dioder

Jobbar som fordonselektriker, och ja det räcker väldigt bra🤣men hellre lite i överkant än lite i underkant!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Poppyn är ju med USB och ljusstaken med cigarettuttag. Hur löser jag det? Ska jag bara klippa av kontakterna?

Skickades från m.sweclockers.com

USB är väl 5V, det finns normalt inte tillgängligt i bil annat än som matning till sensorer(tror inte att en gammal 945a har några sensorer som drivs på 5V).
Låt den vara.(eller köp en 12v till 5v omvandlare typ usb-laddare till bil )
Ciggpluggen kan du tryggt klippa om du har tänkt att ha ljusstaken som fast inredning.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av frankof:

USB är väl 5V, det finns normalt inte tillgängligt i bil annat än som matning till sensorer(tror inte att en gammal 945a har några sensorer som drivs på 5V).
Låt den vara.(eller köp en 12v till 5v omvandlare typ usb-laddare till bil )
Ciggpluggen kan du tryggt klippa om du har tänkt att ha ljusstaken som fast inredning.

Hmmm okej. Men om jag skulle vilja installera dessa https://www.24.se/hem-fritid/biltillbehor/bilbelysning/ovrig-... så skulle jag bara kunna klippa bort kontakten och ta ström från en av de lediga säkringsgrejerna under cigarettuttaget som någon skrev?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Hmmm okej. Men om jag skulle vilja installera dessa https://www.24.se/hem-fritid/biltillbehor/bilbelysning/ovrig-... så skulle jag bara kunna klippa bort kontakten och ta ström från en av de lediga säkringsgrejerna under cigarettuttaget som någon skrev?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det går bra.

Men ifall det inte finns en färdigt tom säkring med rätt funktion, ex instrumentbelysning eller något annat passande, så måste du ändå gå via ett relä, och enbart ta matning från sagda säkring.

Har inte någonsin skruvat el på en Volvo personbil, bara lastbilar och ifall det är uppbyggt hälften så dåligt på personbilar som lastbilar så kan jag säga att du har en stor plåga framför dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Hmmm okej. Men om jag skulle vilja installera dessa https://www.24.se/hem-fritid/biltillbehor/bilbelysning/ovrig-... så skulle jag bara kunna klippa bort kontakten och ta ström från en av de lediga säkringsgrejerna under cigarettuttaget som någon skrev?

Skall du ha den som mera eller mindre permanent inredning så är det antagligen bara att klippa i väg, dock med en liten reservation, den 12v pluggen ser lite udda ut, om den innehåller någon elektronik kan du inte klippa sladden utan vidare.
Ang att koppla in sig på säkringsboxen, hitta en tom säkringsposition, kolla om skenan är en 15 matning(spänning bara när tändningen är i läge 1 eller 2), är det bara 30 matning måste du ha en brytare.
Hittar du en ledig 15 matad säkring krimper du på en kabelsko som passar i säkringsboxen och knör dit en 5-15A säkring(beroende på kabelarean, det är kabeln som säkras, inte förbrukaren).
Jorda kan du göra i stödbenen till instrumentbrädan.

Hittar du bara 30 matning och måste ha en brytare, bryt jorden, relä kan du nog skita i, det blir bara ännu omständligare, men glöm inte att säkra matningen .

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av frankof:

Skall du ha den som mera eller mindre permanent inredning så är det antagligen bara att klippa i väg, dock med en liten reservation, den 12v pluggen ser lite udda ut, om den innehåller någon elektronik kan du inte klippa sladden utan vidare.
Ang att koppla in sig på säkringsboxen, hitta en tom säkringsposition, kolla om skenan är en 15 matning(spänning bara när tändningen är i läge 1 eller 2), är det bara 30 matning måste du ha en brytare.
Hittar du en ledig 15 matad säkring krimper du på en kabelsko som passar i säkringsboxen och knör dit en 5-15A säkring(beroende på kabelarean, det är kabeln som säkras, inte förbrukaren).
Jorda kan du göra i stödbenen till instrumentbrädan.

Hittar du bara 30 matning och måste ha en brytare, bryt jorden, relä kan du nog skita i, det blir bara ännu omständligare, men glöm inte att säkra matningen .

Verkar lite invecklat. Börjar helt enkelt med att kolla vilka som är lediga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?