GPU FEL? (Skärmar fryser)

Permalänk
Medlem

GPU FEL? (Skärmar fryser)

Min setup
Moderkort: Z270x-Ultra gaming-CF
Nätagg: Evga 750w g2
SSD: 450gb kingston
GPU: Nvidia Getforce GTX 1060 6GB
CPU: i5-7600k 3.8GHz
RAM: 16gb
OS: windows 10

Problemet
Problemet jag har är att under flera tillfällen (mer frekvent då jag spelar) så "fryser datorn", skärmarna låser sig.
Temperaturer ligger bra, drivrutiner avinstallerade och uppdaterade, även gjort en ominstallation utan effekt.
Har även stresstestat GPU där den gick fint, men när jag körde GPU-Z medans jag spelade så märkte jag att då den frös så gick GPU LOAD ner till 0% (se bild nedan), givetvis såg jag det efter den frusit vilket den gör i allt från 2-20 sekunder.

https://imgur.com/kHOUUZP

Mvh Marcus

Permalänk
Medlem

Temp på CPU ??

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Temp på CPU ??

Finns med på den bild jag bifogat också men runt 55-60 grader då jag spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mjmackan:

Finns med på den bild jag bifogat också men runt 55-60 grader då jag spelar.

Såg det nu. ingen Windows update i bakgrunden som ska installeras eller laddas ner?? dom kan orsaka en massa konstiga problem

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Såg det nu. ingen Windows update i bakgrunden som ska installeras eller laddas ner?? dom kan orsaka en massa konstiga problem

Uppdaterad senast igår.

Permalänk
Medlem

@Mjmackan: Har du testat ramminnet med memtest86+?
Är något del som CPU / RAM / GPU överklockade? Prova "stock" i så fall.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

@Mjmackan: Har du testat ramminnet med memtest86+?
Är något del som CPU / RAM / GPU överklockade? Prova "stock" i så fall.

Körde memtest86 igår efter du nämnt utan att hitta något alls. Allting är stock, aldrig överclockat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

PSU-fel kan nog inte heller uteslutas

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

PSU-fel kan nog inte heller uteslutas

Såg inget konstigt i techpowerup, några andra tester jag kan göra på mjukvaru fronten eller måste jag fysiskt ersätta tror du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mjmackan:

Såg inget konstigt i techpowerup, några andra tester jag kan göra på mjukvaru fronten eller måste jag fysiskt ersätta tror du?

Skickades från m.sweclockers.com

Troligen något hårdvarufel i grunden

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Troligen något hårdvarufel i grunden

Misstänker detsamma, frågan är vad, utan att behöva testa en för en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mjmackan:

Misstänker detsamma, frågan är vad, utan att behöva testa en för en.

Dyker det upp något i Windows-loggen?

Permalänk
Medlem

När du skriver att skärmen låser sig, menar du att det hackar till någon sekund?

Det kan ju lika gärna vara hårddisken som accessas och låser upp systemet.
Typ om din SSD är nästan helt full så blir den väldigt långsam och kanske kan ge sådana fel då.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Dyker det upp något i Windows-loggen?

Var ovetandes om loggboken. Hittade massor av fel, frågan är vad man ska tackla och inte.
Kan jag få den bifogad hit på något sätt? Stod bl.a: Kernel Power (Kritisk), Kernel-EventTracing(Fel), Kernel-Boot(Fel), ETC. Jag ser dock inga fel som händer i takt med att datorn fryser upp, men det låter som att de felen som ligger där är rätt allvarliga, jag är okunnig till sådant men ska börja googla mig fram lite redan.

Skrivet av CubaCola:

När du skriver att skärmen låser sig, menar du att det hackar till någon sekund?

Det kan ju lika gärna vara hårddisken som accessas och låser upp systemet.
Typ om din SSD är nästan helt full så blir den väldigt långsam och kanske kan ge sådana fel då.

Det hackar till kan man säga, allting låser sig, kan inte göra något, varar från 2 till 20 sekunder, efteråt fungerar allt fint igen. Ibland funkar det i timmar ibland så fryser det till 1-2ggr per 10min.
185gb kvar på min SSD, spelen och OS ligger båda på samma SSD.

Permalänk

Hej!

Jag har ett liknande problem. Kom du fram till något tillslut??

Tacksam för svar.

Mvh
Rasmus

Permalänk
Medlem

En av ramminnena vart kass.

Skickades från m.sweclockers.com