Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille1101:

Jag kör Linux (Manjaro KDE) eftersom att jag inte tycker om att Win10 skickar min data 5500 gånger om dagen till Microsofts servrar. Här är datan som du godkänner att Microsoft kan logga när du installerar det. Nån gång ibland bootar jag också upp Win10 för att köra något spel, men huvud-OS är Manjaro och det funkar fint.

Nyfiken; kör du också Linux på telefonen istället för Android eller iOS?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Alla filer som Rsynk kopierar sätts till 0755 och även mappen (som är skapad över nätverket i Windows). Men att hålla på att sätta 777 på alla filer och mappen efter varje kopiering gör att min automatisering fallerar. Men som sagt, med Windows programmet Karens... ändras inget så kör på det. Det jag menar med att man mer och mer kommer längre ifrån Linux. Också frågat på Linux forum men aldrig fått svar så troligen är det så det ska fungera i Linux och då finns ju Windows att ta till som utväg.

Då är det bara att beklaga, lösningen du söker bör troligtvis vara något i stil med kommandot "umask".

https://en.wikipedia.org/wiki/Umask

Var försiktig med att tillämpa 777 rättigheterna hej-vilt bara, en stadig lägsta nivå för ändamålet är alltid att föredra.

Annars finns ju alltid -p -flaggan att ta till vid rsync kommandon, den står för "preserve permissions".

https://unix.stackexchange.com/questions/12198/preserve-the-p...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kali är i mina ögon bara en samling verktyg för att (lära sig) hacking.

Skickades från m.sweclockers.com

Kali är för att du själv ska kunna kontrollera säkerheten i din utrustning.
Pen testing är något som hör till om man har höga krav på säkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nyfiken; kör du också Linux på telefonen istället för Android eller iOS?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gör det, använder Sailfish OS privat.
Privat använder jag endast windows i en virtuell maskin för bankid på fil men inte speciellt ofta jag har nytta av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det finns ju för- och nackdelar med det: Är du typen som vill ha koll på vad du presenterar utåt - och det bör du i ärlighetens namn vara om du ska köra servertjänster - så är det bara en fördel att systemet knuffar dig i den riktningen. Vill du bara att saker ska funka - vilket tyvärr är alldeles för vanligt, inte bara bland mugglare som bara vill ha en dator att titta på kattbilder med, utan också bland en hel kategori av utvecklare - så är det huvudsakligen irriterande. Men det problemet har du ju i Windowsvärlden också: Det finns ju otaliga sidor som berättar hur du stänger av safe browsing, UAE, brandväggen, eller ändrar tilliten till powershellscript på din Windowsserver, istället för att göra rätt...

Men det blir ju bara värre med åren. Rekommenderar faktiskt ingen att börja med Linux om det inte har ett halvt liv att sätta sig in i det. Dörren blir allt trögare att öppna. Och till vilken nytta? Rädda världen kanske?

Lite sur nu. Två dagars frihet på kvällarna till att försöka få epg att fungera med TVheadend som numera är så skyddat att inte ens root kan se mapparna. Ingen aning om mitt shellscript gör det jag vill och om det gör nytta

Får köra det manuellt som sudo bash epg.sh

#!/bin/bash wget -P /home/hts/.hts/tvheadend/epggrab http://xxxxxx/epg/guide-sweden.xml.gz gunzip /home/hts/.hts/tvheadend/epggrab/guide-sweden.xml.gz mv /home/hts/.hts/tvheadend/epggrab/guide-sweden.xml /home/hts/.hts/tvheadend/epggrab/guide.xml

OBS - Ingen fråga om hur med TVheadend, bara ett exempel.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag gör det, använder Sailfish OS privat.
Privat använder jag endast windows i en virtuell maskin för bankid på fil men inte speciellt ofta jag har nytta av det.

Ok. Gillar att du är konsekvent där (många som inte är det). Klart seriöst.

Så antar att du inte heller kör Android eller iOS på surfplattor, TV, bil eller andra av dina prylar.

Vad kör du för OS på jobbdator och jobbtelefon (även om jag är med på att du själv inte kan välja fritt)?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

Men det blir ju bara värre med åren. Rekommenderar faktiskt ingen att börja med Linux om det inte har ett halvt liv att sätta sig in i det. Dörren blir allt trögare att öppna. Och till vilken nytta? Rädda världen kanske?

Som någon som började leka med Linux och BSD rätt tidigt tycker jag tvärt om att mycket av det är enklare än någonsin så länge man har "vanliga" behov.
Om man pratar servertjänster specifikt: Skillnaden mellan Windows och Linux (och andra Unix-lika system) är väldigt ofta att i Linux lär du dig hur de underliggande protokollen fungerar och använder sedan programvara för att orkestrera en lösning, medan traditionen i Windows är att du lär dig hur ett program fungerar, och så hoppas du att du inte behöver funktionalitet som programmet inte har. Effekten är att det ofta är lättare och snabbare att komma igång utan att egentligen förstå vad man gör i Windows, vilket allt som oftast går bra tills det inte gör det, och då får man antingen ta sig jobbet att lära sig det man inte kan, eller betala en bra (och därför dyr) konsult för det. Men har man varit tvungen att lära sig grunderna till hur en hel massa saker i datorvärlden fungerar, så är det väldigt mycket som går av bara farten när man måste lära sig ytterligare något.

Skrivet av yrfhar:

Lite sur nu. Två dagars frihet på kvällarna till att försöka få epg att fungera med TVheadend som numera är så skyddat att inte ens root kan se mapparna.

Inte för att vara taskig, men kan det vara så att du ser mapparna om du istället skriver "ls -a" för att lista filer?
I så fall handlar det inte om säkerhet utan om operativsystemskonventioner: Filer och mappar vars namn börjar med en punkt är osynliga om man inte explicit ber att få se dem. Ett annat exempel på sådana konventioner är att Windowsfiler har magiska suffix i sina namn, som avgör om de kan köras eller om de kan öppnas i ett specifikt program - det är bara att Windowsanvändare är vana vid just den specifika konventionen.

Permalänk
Medlem

@Det Otroliga Åbäket: Är ju helt klart värt att kolla upp

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ok. Gillar att du är konsekvent där (många som inte är det). Klart seriöst.

Så antar att du inte heller kör Android eller iOS på surfplattor, TV, bil eller andra av dina prylar.

Vad kör du för OS på jobbdator och jobbtelefon (även om jag är med på att du själv inte kan välja fritt)?

Nu har jag det bra och kan välja själv vad jag använder i jobbet så det är lika där som privat, det kanske är bäst då jag svär så mycket när jag arbetar i windows då allt är så omständligt där t.ex något så enkelt som att klippa och klistra kräver onödigt extra arbete.
Den enda stället jag använder android är i media enheten i bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Nu har jag det bra och kan välja själv vad jag använder i jobbet så det är lika där som privat, det kanske är bäst då jag svär så mycket när jag arbetar i windows då allt är så omständligt där t.ex något så enkelt som att klippa och klistra kräver onödigt extra arbete.
Den enda stället jag använder android är i media enheten i bilen.

Jag har inte riktigt tänkt på det här förrän jag läste den här tråden.

Jag använder Chromebook på jobbet, Android i mobilen och Debian på datorn. Allt är ju Linux!

Jag är osäker på när jag använde Windows senast, kanske i våras. Mac lär ju vara flera år sedan och iOS har jag inte använt mer än någon gång för att googla lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Hade det funnits en fullskalig version av Visual Studio till Linux så hade jag kunnat tänka mig att slänga in det på någon laptop som jag sitter med på bussen. Annars vetifan.

Sen är det ju alla spelen :\

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

@kelthar: Är inte versionen av Visual Studio till Linux fullständig?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

@nick-li: Jag har i alla fall aldrig hittat en version av Visual Studio till Linux. Visual Studio Code finns ju till flera OS men det är ett annat program.

Permalänk
Medlem

@MrPasty: Bara hört folk säga att Visual Studio finns till linux, inte om det var Code eller inte.
Iofs finns det flera alternativ i linux om man vill och orkar lära sig.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

@nick-li: Det finns säkert. Jag har aldrig använt Visual Studio själv. Det finns ju inte till Linux :P.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag har inte riktigt tänkt på det här förrän jag läste den här tråden.

Jag använder Chromebook på jobbet, Android i mobilen och Debian på datorn. Allt är ju Linux!

Jag är osäker på när jag använde Windows senast, kanske i våras. Mac lär ju vara flera år sedan och iOS har jag inte använt mer än någon gång för att googla lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Linux kerneln finns i väldigt många konsumentprodukter.
Nu är det många år sedan jag såg några siffror för segmentet konsumentprodukter men då körde det mesta linux och microsoft kämpade för försöka behålla sina 8% av marknaden medan linux hade över 70% av marknaden.
Bara ta en titt hemma med tv, router, mediacenter, digitalbox, kylskåp, brödrost, surfplatta, smartphone, diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare, skrivare osv. Linux finns in många fler enheter som man aldrig ens tänkt på.
När jag köper något nytt läser jag alltid den medföljande lappen om öppna licenser som mjukvaran omfattas av och förvånas över att det används i dessa enheter.
Det går inte en dag utan att man är i kontakt med linux utan att vara medveten om det, Linux har erövrat vår vardag utan någon vetskap om det.
Det blir nästan lite komiskt när någon hävdar att Linux är misslyckat för att de föredrar Windows på sin desktop för att de måste ha program X, det är ungefär som att inte se skogen för alla träd är i vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

@kelthar: Är inte versionen av Visual Studio till Linux fullständig?

Det är inte Visual Studio. Det är ett rebrandat monodevelop.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Linux kerneln finns i väldigt många konsumentprodukter.
Nu är det många år sedan jag såg några siffror för segmentet konsumentprodukter men då körde det mesta linux och microsoft kämpade för försöka behålla sina 8% av marknaden medan linux hade över 70% av marknaden.
Bara ta en titt hemma med tv, router, mediacenter, digitalbox, kylskåp, brödrost, surfplatta, smartphone, diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare, skrivare osv. Linux finns in många fler enheter som man aldrig ens tänkt på.
När jag köper något nytt läser jag alltid den medföljande lappen om öppna licenser som mjukvaran omfattas av och förvånas över att det används i dessa enheter.
Det går inte en dag utan att man är i kontakt med linux utan att vara medveten om det, Linux har erövrat vår vardag utan någon vetskap om det.
Det blir nästan lite komiskt när någon hävdar att Linux är misslyckat för att de föredrar Windows på sin desktop för att de måste ha program X, det är ungefär som att inte se skogen för alla träd är i vägen.

På embedded/IoT-sidan så är Linux helt dominerande jämfört med övriga system. De äger i princip nästan hela den marknaden. Det kommer nog inte heller att ändras över en överskådlig framtid.

På desktopsidan så är det däremot precis tvärt om; där har Linux en extremt liten del av marknaden jämfört med i första hand Windows, och i andra hand macOS. Det kommer nog inte heler att ändras över en överskådlig framtid.

Helt olika styrkor (och svagheter) på två helt olika marknader.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag har inte riktigt tänkt på det här förrän jag läste den här tråden.

Jag använder Chromebook på jobbet, Android i mobilen och Debian på datorn. Allt är ju Linux!

Jag är osäker på när jag använde Windows senast, kanske i våras. Mac lär ju vara flera år sedan och iOS har jag inte använt mer än någon gång för att googla lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast använder du Googles produkter, som tex. ChromeOS och Android, så hamnar du ju precis i samma problem - som just var det som den du citerar precis ville undvika, och just därför konsekvent inte körde dessa produkter (förutom tyvärr Android på sin bilradio - som jag tänker mig är svårt att enkelt ändra på).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snubb1:

Linux kerneln finns i väldigt många konsumentprodukter.
Nu är det många år sedan jag såg några siffror för segmentet konsumentprodukter men då körde det mesta linux och microsoft kämpade för försöka behålla sina 8% av marknaden medan linux hade över 70% av marknaden.
Bara ta en titt hemma med tv, router, mediacenter, digitalbox, kylskåp, brödrost, surfplatta, smartphone, diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare, skrivare osv. Linux finns in många fler enheter som man aldrig ens tänkt på.
När jag köper något nytt läser jag alltid den medföljande lappen om öppna licenser som mjukvaran omfattas av och förvånas över att det används i dessa enheter.
Det går inte en dag utan att man är i kontakt med linux utan att vara medveten om det, Linux har erövrat vår vardag utan någon vetskap om det.
Det blir nästan lite komiskt när någon hävdar att Linux är misslyckat för att de föredrar Windows på sin desktop för att de måste ha program X, det är ungefär som att inte se skogen för alla träd är i vägen.

Skrivet av martinot:

På embedded/IoT-sidan så är Linux helt dominerande jämfört med övriga system. De äger i princip nästan hela den marknaden. Det kommer nog inte heller att ändras över en överskådlig framtid.

På desktopsidan så är det däremot precis tvärt om; där har Linux en extremt liten del av marknaden jämfört med i första hand Windows, och i andra hand macOS. Det kommer nog inte heler att ändras över en överskådlig framtid.

Helt olika styrkor (och svagheter) på två helt olika marknader.

Jo precis. Och jag skulle säga att Linux plats på embedded-marknaden snarare är ett hinder för adaption på desktop. De företag som är de största bidragsgivarna till kodbasen drar linux åt ett helt annat håll än vad vi vanliga användare vill ha på våra datorer. Det ena är inte nödvändigtvis ett hinder för det andra förstås, men i praktiken är det ju så. Om säg LG får in en massa saker i kärnan som är till för deras smartkylar, HP får in saker som har att göra med deras skrivare och IBM drar åt superdatorhållet så hjälper det inte desktop i de flesta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

På embedded/IoT-sidan så är Linux helt dominerande jämfört med övriga system. De äger i princip nästan hela den marknaden. Det kommer nog inte heller att ändras över en överskådlig framtid.

På desktopsidan så är det däremot precis tvärt om; där har Linux en extremt liten del av marknaden jämfört med i första hand Windows, och i andra hand macOS. Det kommer nog inte heler att ändras över en överskådlig framtid.

Helt olika styrkor (och svagheter) på två helt olika marknader.

Skrivet av snajk:

Jo precis. Och jag skulle säga att Linux plats på embedded-marknaden snarare är ett hinder för adaption på desktop. De företag som är de största bidragsgivarna till kodbasen drar linux åt ett helt annat håll än vad vi vanliga användare vill ha på våra datorer. Det ena är inte nödvändigtvis ett hinder för det andra förstås, men i praktiken är det ju så. Om säg LG får in en massa saker i kärnan som är till för deras smartkylar, HP får in saker som har att göra med deras skrivare och IBM drar åt superdatorhållet så hjälper det inte desktop i de flesta fall.

Jag ser det snarare som att utvecklare inte prioriterat desktop.
Om Linux skulle ta sig in på desktop så skulle många försöka genomföra förändringar som många befintliga utvecklare troligtvis inte vill ha, det hade skett en oönskad förändring.
Jag hade även varit kritiskt till det hela då jag inte vill att linux även ska dominera desktop då konkurrens är viktig.
Jag tror det är bättre att inte lägga för mycket energi på desktop utan istället vänta då desktop marknaden väldigt långsamt förändras och tappar sin nuvarande utformning, jag tror inte desktop kommer försvinna helt men jag tror att den kommer spela en betydligt mindre roll och i mångt och mycket ersättas av andra enheter.
Jag tror inte val av operativsystemet kommer spela någon stor roll för desktops lite längre fram i tiden så tror det är bättre att invänta att marknaden förändrar sig självt även om det tar lång tid.
Det är väl nästan mest de som spelar spel på PC och vissa arbetsstationer som håller hårdast i windows, andra kan likväl klara sig med t.ex macOS vilket även många arbetsstationer hade klarat.
Jag valde macOS istället för Linux då det är ett mer realistiskt alternativ för desktop i dagsläget då fler utvecklare portat sin mjukvara till Apples plattformar.
Vi har redan sett trender som BYOD och molntjänster vilka båda varit en del på vägen mot OS Agnostic (plattform agnostisk).

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Fast använder du Googles produkter, som tex. ChromeOS och Android, så hamnar du ju precis i samma problem - som just var det som den du citerar precis ville undvika, och just därför konsekvent inte körde dessa produkter (förutom tyvärr Android på sin bilradio - som jag tänker mig är svårt att enkelt ändra på).

Jag misstänker att det var mängden tillgängliga program i Linux som lockade/lockar mig, plus en gnutta av GNU och copyleft (GPL).

Historien för Google är ju inte lika besvärlig som för Apple och Microsoft. Men, det kan ändras.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Historien för Google är ju inte lika besvärlig som för Apple och Microsoft. Men, det kan ändras.

Skickades från m.sweclockers.com

https://nyadagbladet.se/it-overvakning/google-insider-slapper...

Permalänk
Medlem

Verkar som en i allmänhet rätt förvirrad "nyhetskälla": https://sv.wikipedia.org/wiki/Nya_Dagbladet_(svensk_tidning)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Verkar som en i allmänhet rätt förvirrad "nyhetskälla": https://sv.wikipedia.org/wiki/Nya_Dagbladet_(svensk_tidning)

Skickades från m.sweclockers.com

Spelar det någon roll?
Istället för att diskutera vem som säger något kanske man istället bör inrikta sig på vad som sägs, de länkar även till sitt källmaterial Project Veritas..
Om du istället har åsikter om vad som rapporteras så är det en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Spelar det någon roll?
Istället för att diskutera vem som säger något kanske man istället bör inrikta sig på vad som sägs, de länkar även till sitt källmaterial Project Veritas..
Om du istället har åsikter om vad som rapporteras så är det en annan sak.

Seriöst den länkande sidan är rent populistisk och i många avseenden felaktig, så jo det spelar roll!

Sen är sanningen:" Project Veritas is an American right-wing activist group"

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Seriöst den länkande sidan är rent populistisk och i många avseenden felaktig, så jo det spelar roll!

Sen är sanningen:" Project Veritas is an American right-wing activist group"

Spelar det någon roll om det vore aftonbladet, proletären eller wikileaks som rapporterade samma sak?
Jag tycker man gör det väldigt enkelt för sig genom att misskreditera allt för att det är fel källa som nämner informationen.
Låt informationen tala för sig själv.
Tror ni att allt är påhittad och ingen information är sann så säg det istället för att misskreditera källorna.

Däremot anser jag att den diskussionen inte passar i denna tråden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snubb1:

Spelar det någon roll om det vore aftonbladet, proletären eller wikileaks som rapporterade samma sak?
Jag tycker man gör det väldigt enkelt för sig genom att misskreditera allt för att det är fel källa som nämner informationen.
Låt informationen tala för sig själv.
Tror ni att allt är påhittad och ingen information är sann så säg det istället för att misskreditera källorna.

Däremot anser jag att den diskussionen inte passar i denna tråden.

Well, problemet är ju inte att det är person A eller B, eller företag A eller B, som publicerar nyheterna i fråga utan att de är extremt vinklade och oärliga. Om en nyhetsleverantör har många sådana här nyheter så litar man på den mindre och mindre, och till slut är det inte värt att ens beakta deras nyheter eller sanningshalten i dem då de har förbrukat sitt förtroende.

Jag har kollat igenom hela klippet som är (hela?) källan till denna story och det finns inget nytt i den angående Googles olika policys eller hur de filtrerar deras nyheter exempelvis. Borde exempelvis infowars finnas med i en tjänst som aggregerar nyheter? Självklart inte då det inte är nyheter utan extremt vinklad propaganda. Det är inte censur utan helt vanlig filtrering. De gnäller på att National Enquirer inte får vara med bland nyhetskällorna, men det är ju en tidning motsvarande En ding ding värld, fast med en massa obelagt kändisskvaller, om ni kommer ihåg den. De visar att en kongressledamot sett deras film och frågar ut Google om detta, men man får inte höra svaret.

Som jag ser det är Project Veritas i nivå med Ancient Aliens när det gäller bland annat källkritik, och nyhetsleverantörer som använder dem som källa är inte bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Historien för Google är ju inte lika besvärlig som för Apple och Microsoft. Men, det kan ändras.

Skickades från m.sweclockers.com

När det gäller just detta ämnet (övervakning och informationsinhämtning ifrån användarna), så skulle nog de flesta hålla med om att Google är klart mycket värre än både Microsoft och Apple tillsammans.

Det är väl bara Facebook som konkurrerar med Google att vara värst (om vi inte räknar in det kinesiska kommunistpartiet).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag ser det snarare som att utvecklare inte prioriterat desktop.

Och vad är orsaken till att utvecklarna inte prioriterat Linux som desktopsystem?

Därför att efterfrågan inte finns pga. av att användarbasen är allt för liten/minimal.

Skrivet av Snubb1:

Jag valde macOS istället för Linux då det är ett mer realistiskt alternativ för desktop i dagsläget då fler utvecklare portat sin mjukvara till Apples plattformar.

Håller med. Kör macOS (och Windows) på desktop/bärbart.

Även för mig så skulle Linux inte vara ett realistiskt alternativ (helt OK om andra vill köra det, och klarar sig på det).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/