Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neomike:

Detta har säkert frågats flertalet gånger i tråden....
Har installerat en separat ssd i datorn som jag tänkte köra linux på.
Är så Noob det går förutom live cd för räddning av filer när det kommer till Linux, men känner att jag vill bekanta mig mer med detta system.
Vart ska jag börja och vilket av alla otaliga varianter är en bra instegs port?

Mvh
Mikael

Får börja med att säga att jag inte är någon linux-guru, långt därifrån, men har använt linux nästan uteslutande senaste 10 åren, men då jag är vanlig användare och nästan aldrig något strular så kan jag det egentligen inte. Men här är mina tankar:

Börja med en (eller flera) USB3.0 sticka(or).

Du kan köra hela operativsystemet på en USB sticka utan problem, då kan du testa ett par olika och se vad som känns bäst för dig innan du bestämmer dig och hur de fungerar med din hårdvara "out of the box"

Ta något som är stort och populärt där det mesta är förinstallerat, börja absolut inte med nån mini-installation som lubuntu eller arch.

Debian baserat: Ubuntu eller Linux mint, Ubuntu har fördelen att vara störst och många n00bs använder det, vilket ger fördelen att typ alla frågot man nånsin kommer kunna ha redan har frågats, och svarats på vilket gör att man med en enkel google sökning oftast får svaret direkt.

Linux Mint är baserat på Ubuntu, så det mesta som skrivs om ubuntu gäller även linux mint, men för mig känns mint (med cinnamon) mer naturligt att använda, saker och inställningar är ungefär där jag förväntar mig vilket gör att jag oftast hittar det jag söker direkt.

Arch baserat: Manjaro, är själv inte så bekant med Arch men största skillnaden som användare är att manjaro som är baserat på Arch linux istället för debian installerar saker på annat sätt, vilket kan kännas enklare.

Debian baserade använder PPA's och .deb, så du har från början en mjukvaruhanterare (tänk app store, google play) där all mjukvara som rekomenderas och testas av utvecklarna finns, så du kan enkelt med ett klicka installera en mjukvara du vill ha (precis som google play, är ju linux på mobilen trots allt), och där finns ganska mycket som steam och spotify t'ex, men vill man installera något som inte finns där så måste man lägga till en ny PPA som har mjukvaran man vill ha vilket enklast görs i termninalen, t'ex om man vill ha nya nvidia drivisar får man skriva eller klistra in:
sudo add-apt-repository ppa:graphics-drivers
sudo apt-get update

Du kan även tanka hem program direkt från hemsidor som en .deb fil, ungefär som en .exe i windows. Nackdelen med det är att då (precis som i windows) så installerar du endast den version av programmet du laddat hem, om du istället använder PPA's kommer OS'et hålla programmet uppdaterat åt dig så fort en ny version släpps i den PPA du lagt till.

Manjaro som är baserat på Arch har också en liknande mjukvaruhanterare som debian-baserade där de vanligaste programmen finns, men sen har det även AUR som uppdateras av användare där nästan all mjukvara som finns för linux finns med, men utgår från källkod och byggs på din dator. Fördelen med detta är att du inte behöver lägga till egna PPA's eller ladda hem några .deb filer, allt du nånsin kommer behöva finns redan i din mjukvaruhanterare, men saker som byggs på din dator tar avsevärt längre tid att installera.
Spotify kanske tar 5 minuter istället för 10 sekunder, vissa program som är beroende av mycket annat kan ta ännu längre tid. Men du kan ju använda datorn som vanligt medans den håller på att installera, så även som "debian användare" så förstår jag att vissa n00bs föredrar detta då man inte själv behöver knappa nåt i terminalen (om inget går fel).

Debian baserade OS släpps också nya versioner med något halvårs mellanrum sådär, att uppdatera brukar vara mycket enkelt och sker med en knapptryckning i update manager och sen en omstart av datorn.

Arch baserade släpper inga nya versioner, utan uppdateras istället löpande.

Men prova dessa 3 på en USB-sticka, känn dig för hur saker installeras, hur drivisar uppdateras (med driver manager i linux mint, med din vanliga mjukvaruhanterare i manjaro). Lek runt lite med settings, themes etc, se om du kan få något du skulle trivas med, som känns naturligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Linux är gratis och utvecklas ideellt av en massa människor som endast har som mål att göra ett bättre OS.

Jag och ett par miljoner till andra Linux användare skiter fullständigt i om folk vill betala dyra stålar för ett betydligt sämre OS (windows) eller inte, däremot är vi trevliga och försöker hjälpa till om någon som bytt har problem.

Får mig att tänka på Jamie Zawinski och citatet "Linux is only free if your time has no value."

😃

(Nu skiter jag i vad du och andra kör - tycker personligen att både MacOS och Windows är genrellt trevligare som desktop OS, och tvärt om klart bättre och trevligare som både användarupplevelse och som system).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klubba:

Nej det behöver det inte.

Linux är gratis och utvecklas ideellt av en massa människor som endast har som mål att göra ett bättre OS.

Jo Linux är (oftast) gratis. Men den här myten om att det är eldsjälar som utvecklar det av idealistiska skäl stämmer inte. Merparten av Linux utvecklas av utvecklare betalda av stora företag för att hjälpa dem i sin affär. De som styr vad som kommer med och inte är också mestadels anställda på dessa företag. Målet är inte att göra ett bättre OS för desktop utan att göra ett bättre OS för deras behov vare sig det är embedded, servrar, infotainmentsystem, spelkonsoler eller mobiltelefoner. Sen finns det förstås företag som försöker få Linux bättre på desktop också, Canonical genom Ubuntu exempelvis, eller Google genom ChromeOS/Chromium om man kategoriserar det som ett desktop OS.

Citat:

Jag och ett par miljoner till andra Linux användare skiter fullständigt i om folk vill betala dyra stålar för ett betydligt sämre OS (windows) eller inte, däremot är vi trevliga och försöker hjälpa till om någon som bytt har problem.

Verkligen? Min uppfattning är snarare att de flesta som kör Linux gärna vill få över fler användare dit, även om tron på att Linux ska ta över har minskat rejält över de senaste 20 åren eller så. Det finns exempelvis massvis av artiklar eller trådar som handlar om hur enkelt det är, hur någons mamma klarar sig utmärkt med Linux och hur det har minskat supportbehovet osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo Linux är (oftast) gratis. Men den här myten om att det är eldsjälar som utvecklar det av idealistiska skäl stämmer inte. Merparten av Linux utvecklas av utvecklare betalda av stora företag för att hjälpa dem i sin affär. De som styr vad som kommer med och inte är också mestadels anställda på dessa företag. Målet är inte att göra ett bättre OS för desktop utan att göra ett bättre OS för deras behov vare sig det är embedded, servrar, infotainmentsystem, spelkonsoler eller mobiltelefoner. Sen finns det förstås företag som försöker få Linux bättre på desktop också, Canonical genom Ubuntu exempelvis, eller Google genom ChromeOS/Chromium om man kategoriserar det som ett desktop OS.
Verkligen? Min uppfattning är snarare att de flesta som kör Linux gärna vill få över fler användare dit, även om tron på att Linux ska ta över har minskat rejält över de senaste 20 åren eller så. Det finns exempelvis massvis av artiklar eller trådar som handlar om hur enkelt det är, hur någons mamma klarar sig utmärkt med Linux och hur det har minskat supportbehovet osv.

Det roliga är ju att Linux i princip tagit över allting förutom just desktop. Servrar, embedded (IoT), telefoner etc kör ju linux idag. Men att det skulle vara användarvänligt håller jag inte med om. Jobbar som utvecklare och började på ett nytt uppdrag i våras. Vi fick laptops för 40k som körde Ubuntu 18.04 LTS. Här är listan med saker som fortfarande inte fungerar:

1. Batteriet tar slut på 1h trots helt nytt.
2. Dålig drivrutiner till grafikkortet, ibland startar inte Thunderbolt dockan, problem att ansluta externa skärmar.
3. Sleep funkar inte som det ska. Ibland vaknar den upp av sig själv, nära att min väska började brinna för någon månad sedan. Alltid tvungen stänga av helt.
4. Inloggningsskärmen när man kör krypterat funkar inte, allting är svart så man vet inte hur många många tecken man matat in.
5. Senaste månaden har någon patch gjort att allting fryser sig i tid och otid. (Vi är 6 personer som fått exakt samma problem vid samma tidpunkt).

Och en massa annat. Vi har en dedikerad it avdelning som inte kan lösa det åt oss heller.

Fatta mig inte fel, jag trivs att jobba i Ubuntu, men det har sina brister, särskilt vad gäller hårdvarusupport och det är inget jag hade rekommenderat till Agda, 98.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Det roliga är ju att Linux i princip tagit över allting förutom just desktop. Servrar, embedded (IoT), telefoner etc kör ju linux idag.

Jo, och det har ju att göra med att det är där man tjänar pengar. Bygger man mobiltelefoner, smarta kylskåp eller liknande så behöver man ett OS som fungerar och som man har kontroll över. Bygger man servrar behöver man ett OS som stöder hårdvaran och som har de funktioner som efterfrågas, skrivbordsgränssnitt och liknande spelar mindre roll, och då passar Linux utmärkt. Det finns massvis av företag som bygger denna typ av produkt med Linux, även stora jättar som har råd att lägga pengar på utvecklare, och således finns både hård- och mjukvarustödet där. För desktop är inte efterfrågan så stor och det är väldigt svårt att få tillbaka pengarna som hade krävts för att bygga något eget och unikt. Canonical går runt, men det är mestadels tack vare serverbiten exempelvis. Vanliga användare bryr sig inte så mycket om vilket OS de kör tror jag, men de vill att saker ska fungera som de är vana vid och inte strula. Linux i allmänhet faller på båda villkoren. Det säger ju en del att ChromeOS har tagit en så stor marknadsandel på väldigt kort tid när det är en av de mest begränsade distributionerna som finns, men också den som fungerar väldigt mycket som vanligt när det gäller det en vanlig användare gör på Windows (surfar).

Citat:

Men att det skulle vara användarvänligt håller jag inte med om. Jobbar som utvecklare och började på ett nytt uppdrag i våras. Vi fick laptops för 40k som körde Ubuntu 18.04 LTS. Här är listan med saker som fortfarande inte fungerar:

1. Batteriet tar slut på 1h trots helt nytt.
2. Dålig drivrutiner till grafikkortet, ibland startar inte Thunderbolt dockan, problem att ansluta externa skärmar.
3. Sleep funkar inte som det ska. Ibland vaknar den upp av sig själv, nära att min väska började brinna för någon månad sedan. Alltid tvungen stänga av helt.
4. Inloggningsskärmen när man kör krypterat funkar inte, allting är svart så man vet inte hur många många tecken man matat in.
5. Senaste månaden har någon patch gjort att allting fryser sig i tid och otid. (Vi är 6 personer som fått exakt samma problem vid samma tidpunkt).

Och en massa annat. Vi har en dedikerad it avdelning som inte kan lösa det åt oss heller.

Det låter inte så kul. Det finns ju en del företagsmodeller som ska funka bra med Ubuntu, Dell har några modeller exempelvis, men jag antar att det är något sånt ni har. Jag har inte upplevt så stora problem, men jag har inte använt det i produktionsmiljö heller då våran mjukvarustack kräver Windows. Sen har jag inte kört Linux särskilt mycket hemma heller, just för att det alltid är något som inte funkar som det ska, som viloläge eller trådlöst nätverk, och då är det inte värt det. Hade jag behövt betala en tusing eller två för Windows hade jag nog ansträngt mig mer, men jag klarar mig gott på de licenser jag får via min VS-licens och så har det varit sedan jag pluggade och hade licenser via MSDN. För normalanvändare så är inte kostnaden något att bry sig om heller då de köper en dator med Windowslicens inkluderat, eller så är man en gamer som bygger en dyr speldator och då är Windows ingen större kostnad i sammanhanget.

Citat:

Fatta mig inte fel, jag trivs att jobba i Ubuntu, men det har sina brister, särskilt vad gäller hårdvarusupport och det är inget jag hade rekommenderat till Agda, 98.

Eller så är det just den typen av användare som hade klarat sig bra, så länge den har någon (ett barnbarn) som kan sätta upp det åt dem. Mindre risk för problem av osäkert surfande på Linux och väldigt begränsat användningsområde, surfande och lättare ordbehandling typ. Samtidigt har ju Windows blivit bättre på dessa områden också. När folk hade Vista fick jag hjälpa släktingar varje gång jag var på besök med en massa skit de fått in från porrsurfande eller vad det nu kunde vara, men det behövs nästan aldrig längre. Å andra sidan så klarar sig dessa användare väldigt bra på en Chromebook eller en Ipad också och då behöver de inget engagerat barnbarn som ska sätta upp det åt dem.

Den andra gruppen som Linux passar för är ju mer avancerade användare som gillar konsolen och anpassningsmöjligheterna. Men det känns som om den gruppen minskar. De flesta utvecklare eller IT-personer jag känner eller jobbar med vill ha så lite strul som möjligt. En del har ingen dator alls, spelar på konsol och surfar på Ipads eller telefonen. Andra har en Windowsmaskin för spel och annat eller en Mac om de inte spelar så mycket.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Det roliga är ju att Linux i princip tagit över allting förutom just desktop. Servrar, embedded (IoT), telefoner etc kör ju linux idag. Men att det skulle vara användarvänligt håller jag inte med om. Jobbar som utvecklare och började på ett nytt uppdrag i våras. Vi fick laptops för 40k som körde Ubuntu 18.04 LTS. Här är listan med saker som fortfarande inte fungerar:

1. Batteriet tar slut på 1h trots helt nytt.
2. Dålig drivrutiner till grafikkortet, ibland startar inte Thunderbolt dockan, problem att ansluta externa skärmar.
3. Sleep funkar inte som det ska. Ibland vaknar den upp av sig själv, nära att min väska började brinna för någon månad sedan. Alltid tvungen stänga av helt.
4. Inloggningsskärmen när man kör krypterat funkar inte, allting är svart så man vet inte hur många många tecken man matat in.
5. Senaste månaden har någon patch gjort att allting fryser sig i tid och otid. (Vi är 6 personer som fått exakt samma problem vid samma tidpunkt).

Och en massa annat. Vi har en dedikerad it avdelning som inte kan lösa det åt oss heller.

Fatta mig inte fel, jag trivs att jobba i Ubuntu, men det har sina brister, särskilt vad gäller hårdvarusupport och det är inget jag hade rekommenderat till Agda, 98.

Ang. batteritiden, har ni kört powertop för att kolls vad som käkar upp strömmen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det roliga är ju att Linux i princip tagit över allting förutom just desktop. Servrar, embedded (IoT), telefoner etc kör ju linux idag. Men att det skulle vara användarvänligt håller jag inte med om. Jobbar som utvecklare och började på ett nytt uppdrag i våras. Vi fick laptops för 40k som körde Ubuntu 18.04 LTS. Här är listan med saker som fortfarande inte fungerar:

1. Batteriet tar slut på 1h trots helt nytt.
2. Dålig drivrutiner till grafikkortet, ibland startar inte Thunderbolt dockan, problem att ansluta externa skärmar.
3. Sleep funkar inte som det ska. Ibland vaknar den upp av sig själv, nära att min väska började brinna för någon månad sedan. Alltid tvungen stänga av helt.
4. Inloggningsskärmen när man kör krypterat funkar inte, allting är svart så man vet inte hur många många tecken man matat in.
5. Senaste månaden har någon patch gjort att allting fryser sig i tid och otid. (Vi är 6 personer som fått exakt samma problem vid samma tidpunkt).

Och en massa annat. Vi har en dedikerad it avdelning som inte kan lösa det åt oss heller.

Fatta mig inte fel, jag trivs att jobba i Ubuntu, men det har sina brister, särskilt vad gäller hårdvarusupport och det är inget jag hade rekommenderat till Agda, 98.

För ny hårdvara är nog problemet här. Har det inte hänt nåt dramatiskt på sistone bör man välja en hårdvara som varit ute i två år om man vill att allt ska fungera problemfritt.

Undantaget är om det finns stöd från hårdvarutillverkare, tex Nvidia är rätt bra på att släppa drivrutiner till nya grafikkort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SAFA:

För ny hårdvara är nog problemet här. Har det inte hänt nåt dramatiskt på sistone bör man välja en hårdvara som varit ute i två år om man vill att allt ska fungera problemfritt.

Undantaget är om det finns stöd från hårdvarutillverkare, tex Nvidia är rätt bra på att släppa drivrutiner till nya grafikkort.

Tycker tvärtom att allt han beskriver bara skriker Nvidia optimus, vilket inte helt sällan orsakar problem i linux.

Jag hade provat nyare kernel eller äldre drivrutin, Nvidia 430 och nyare introducerade en del inkompatiblitet, kan vara "patchen" han nämner. Kan vara värt att prova nvidia 418 istället.

Alternativt bara uppdatera till ubuntu 19 istället

Angående att linux tagit över det mesta, så inte bara servrar och telefoner utan även en hel del prylar man inte ens tänker på.
Receivers, SmartTv, microvågsugn, infotainment i bilen, bilradios t.o.m kylskåp.

Var ju nån snubbe som installerade doom på sin microvågsugn bara för det gick

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Vissa rykten pekar väl mot att även Microsoft nu sneglar åt någon Linux variant som kärna till framtida Windows? Någon om vet om det finns någon substans bakom detta eller om det enbart är väldigt långsökta rykten?

Jag har väldigt svårt att tro på det. Microsoft vill nog snarare göra livet lättare för utvecklare, som kanske inte bara utvecklar för Windows. Det är snarare något som kommer ge minskat incitament för Linux på skrivbordet.

För Microsoft att gå över till Linux skulle innebära enorma kostnader. Resultatet skulle inte heller vara vad alla Linux-fans hoppas på. Snarare något begränsat och kontrollerat av MS, likt Android.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Tycker tvärtom att allt han beskriver bara skriker Nvidia optimus, vilket inte helt sällan orsakar problem i linux.

Jag hade provat nyare kernel eller äldre drivrutin, Nvidia 430 och nyare introducerade en del inkompatiblitet, kan vara "patchen" han nämner. Kan vara värt att prova nvidia 418 istället.

Alternativt bara uppdatera till ubuntu 19 istället

Angående att linux tagit över det mesta, så inte bara servrar och telefoner utan även en hel del prylar man inte ens tänker på.
Receivers, SmartTv, microvågsugn, infotainment i bilen, bilradios t.o.m kylskåp.

Var ju nån snubbe som installerade doom på sin microvågsugn bara för det gick

Nå, jag har inte själv märkt några problem med 430 drivrutinen, men att inte köra på nyaste disten för ny hårdvara är ju också att be om problem. 18.04 LTS är ju 1 ½ år gammal vid det här laget.

Permalänk
Medlem

Jag har inte den specifika modellen i huvudet, HP G4 någonting, tror den är från 2017. Minns inte specifikationerna, kör en i7, 32gb ram och Nvidia 1200 quadro eller dylikt. Körde 16.04 först men det var ännu värre, Unity buggade sönder. I våras släppte it avdelningen 18.04 för release (de testar distros i något år först) så jag fick min maskin ominstallerad. Gnome är helt ok. Har testat massor av olika Nvidia drivrutiner med varierat resultat. Nu vågar jag inte uppdatera/ändra något med risk för att breaka datorn, har inte tid att installera och ställa in allting igen.

Permalänk
Medlem

Spännande tråd.

Jag har windows 10 och kör stundvis Whonix i detta.
I helgen satt jag och såg endel youtubes om QubesOS och gillade konceptet.

Fast QubesOS är ju menad att göra ens korta hemligheter på nätet, inte att sitta och gimpa och spela i.

Så gillade jag Chris Titus Tech, som vägleder än från Windows till Linux.
Och han väljer Pop! OS ... Med kubuntu ... och Arc Dark ... och breeze dark iconer ...
Vilket ser fräscht ut och jag kan tänka mig fortsätta på hans guide för att komma in i Lunix som daglig bruk lösning.

Samtidigt verkar Kali spännande.
Men jag kan ändå inte alla dessa tekniska grundkommandon eller IT-termer för att på något sätt dra nytta av Kalis finesser. Men efter att ha levt i DOS-tiden så är det inte helt främmande att lära mig nya kommandon och jobba med det.
- Nu är jag mer intresserad av anonymitet än hacking iaf så CubesOS är mer intressant tänkte jag tills jag såg en lista över olika OS och att det var lite sådär omdöme om Cubes.

Om man nu ska träna på att vara säkerhetsmedveten, ska man undvika dualbooting med flertal operativsystem på datorn eller är det skapligt säkert att ha det? Känns inte så.

Vad tänker ni om Pop! OS. Jag uppfattade inte varför youtubern valde att börja med just den.

Permalänk
Medlem

@faber: Är du intresserad av ett anonymt och säkert OS så tag en titt på disten Tails. Det är den Edward Snowden använde/använder.

Permalänk
Medlem

@ojz0r: Jag har faktiskt för mig att Snowden bytt till QubesOS, dock var det ett tag sen jag läste något om detta så det kan mycket väl vara som så att han bytt igen.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Jag kör Ubuntu Studio...

https://ubuntustudio.org/

Permalänk
Medlem

Kört Linux många år men kommer mer och mer bort från det. Nu senast gnagar jag tänder över Rsync. Rsync från headless Windows "i källaren" till en temp mapp på en Linux Server för att från min Windowsdator kunna klippa ut till den mapp den ska till. Och vad händer, jo Rsync sätter rättigheter till att endast UNIX-ägaren kan göra detta.

Jo, man kan bli irriterad på Windows men också på Linux som blir svårare och svårare att arbeta med även om själva UI har blivit lättare med åren.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Angående att linux tagit över det mesta, så inte bara servrar och telefoner utan även en hel del prylar man inte ens tänker på.
Receivers, SmartTv, microvågsugn, infotainment i bilen, bilradios t.o.m kylskåp.

Var ju nån snubbe som installerade doom på sin microvågsugn bara för det gick

Jo, på embedded/IoT så är ju Linux helt klart det dominerande och största systemet, och har varit så ganska länge (tvärt emot på desktop där de allt jämt harvar kvar kring usla 1-2%?).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Spännande tråd.

Jag har windows 10 och kör stundvis Whonix i detta.
I helgen satt jag och såg endel youtubes om QubesOS och gillade konceptet.

Fast QubesOS är ju menad att göra ens korta hemligheter på nätet, inte att sitta och gimpa och spela i.

Så gillade jag Chris Titus Tech, som vägleder än från Windows till Linux.
Och han väljer Pop! OS ... Med kubuntu ... och Arc Dark ... och breeze dark iconer ...
Vilket ser fräscht ut och jag kan tänka mig fortsätta på hans guide för att komma in i Lunix som daglig bruk lösning.

Samtidigt verkar Kali spännande.
Men jag kan ändå inte alla dessa tekniska grundkommandon eller IT-termer för att på något sätt dra nytta av Kalis finesser. Men efter att ha levt i DOS-tiden så är det inte helt främmande att lära mig nya kommandon och jobba med det.
- Nu är jag mer intresserad av anonymitet än hacking iaf så CubesOS är mer intressant tänkte jag tills jag såg en lista över olika OS och att det var lite sådär omdöme om Cubes.

Om man nu ska träna på att vara säkerhetsmedveten, ska man undvika dualbooting med flertal operativsystem på datorn eller är det skapligt säkert att ha det? Känns inte så.

Vad tänker ni om Pop! OS. Jag uppfattade inte varför youtubern valde att börja med just den.

Kali är i mina ögon bara en samling verktyg för att (lära sig) hacking.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kali är i mina ögon bara en samling verktyg för att (lära sig) hacking.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har fastnat i att välja en bärbar dator. Deras listor hänvisar till äldre datorer utan säkerhetsproblem i hårdvaran eller hur jag ska översätta det utan att förstå allt själv.
QubesOS föreslår Insurgo PrivacyBeast X230, som är en Lenovo Thinkpad X230.
Men 13tusen för en begagnad dator känns ju lite sådär kanske. Ser att QubesOS önskar testa några nyare datorer så inväntar resultaten. Bökigt att få tag på gamla datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Kört Linux många år men kommer mer och mer bort från det. Nu senast gnagar jag tänder över Rsync. Rsync från headless Windows "i källaren" till en temp mapp på en Linux Server för att från min Windowsdator kunna klippa ut till den mapp den ska till. Och vad händer, jo Rsync sätter rättigheter till att endast UNIX-ägaren kan göra detta.

https://i.imgur.com/LDT5aQW.png

Jo, man kan bli irriterad på Windows men också på Linux som blir svårare och svårare att arbeta med även om själva UI har blivit lättare med åren.

Rsync sätter väl de rättigheter & användare som som din Windows headless i källaren anger.
Om du i stället loggar in på din Linux server med din användare och hämtar från Windows-maskinen så lär det bli rätt.

Och sen är det sant att det blir krångligare göra saker med Linux när man skruvar upp säkerheten hela tiden.

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Och sen är det sant att det blir krångligare göra saker med Linux när man skruvar upp säkerheten hela tiden.

Det finns ju för- och nackdelar med det: Är du typen som vill ha koll på vad du presenterar utåt - och det bör du i ärlighetens namn vara om du ska köra servertjänster - så är det bara en fördel att systemet knuffar dig i den riktningen. Vill du bara att saker ska funka - vilket tyvärr är alldeles för vanligt, inte bara bland mugglare som bara vill ha en dator att titta på kattbilder med, utan också bland en hel kategori av utvecklare - så är det huvudsakligen irriterande. Men det problemet har du ju i Windowsvärlden också: Det finns ju otaliga sidor som berättar hur du stänger av safe browsing, UAE, brandväggen, eller ändrar tilliten till powershellscript på din Windowsserver, istället för att göra rätt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Rsync sätter väl de rättigheter & användare som som din Windows headless i källaren anger.
Om du i stället loggar in på din Linux server med din användare och hämtar från Windows-maskinen så lär det bli rätt.

Och sen är det sant att det blir krångligare göra saker med Linux när man skruvar upp säkerheten hela tiden.

Det är just det jag gör. Har Rsync på Linuxmaskinen. Läste även inlägget ovan och på sätt och vis har @Det Otroliga Åbäket: rätt men när det till slut blir för mycket så vilka inte väl insatta ska börja använda systemet? Blir bara veteraner och Kattmänniskor kvar

Kommer lösa det med att köra programmet Karens-Replicator direkt från Windowsmaskinen till Linux-maskinen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Inaktiv

Tycker Windows 10 är bland dom bästa os som Microsoft gjort förutom Windows 95, jag har kört Linux flera gånger men varför ska man köra linux, allt jag gör nu tycker jag funkar bra och jag spelar mycket spel, ser ingen vits att gå över till Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Det är just det jag gör. Har Rsync på Linuxmaskinen. Läste även inlägget ovan och på sätt och vis har @Det Otroliga Åbäket: rätt men när det till slut blir för mycket så vilka inte väl insatta ska börja använda systemet? Blir bara veteraner och Kattmänniskor kvar

Kommer lösa det med att köra programmet Karens-Replicator direkt från Windowsmaskinen till Linux-maskinen.

Har du rätt att läsa vanliga filer från din användare då? Om inte så är det ju förklaringen.

Annars får du väl göra chmod -R +r * på de kopierade filerna för att ge alla läsrättighet till dem.

Permalänk
Skrivet av anon301768:

Tycker Windows 10 är bland dom bästa os som Microsoft gjort förutom Windows 95, jag har kört Linux flera gånger men varför ska man köra linux, allt jag gör nu tycker jag funkar bra och jag spelar mycket spel, ser ingen vits att gå över till Linux.

Det viktiga är egentligen bara att det finns en valmöjlighet. Om din dator gör det du förväntar dig utan att du irriterar dig på den, kör hårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Har du rätt att läsa vanliga filer från din användare då? Om inte så är det ju förklaringen.

Annars får du väl göra chmod -R +r * på de kopierade filerna för att ge alla läsrättighet till dem.

Alla filer som Rsynk kopierar sätts till 0755 och även mappen (som är skapad över nätverket i Windows). Men att hålla på att sätta 777 på alla filer och mappen efter varje kopiering gör att min automatisering fallerar. Men som sagt, med Windows programmet Karens... ändras inget så kör på det. Det jag menar med att man mer och mer kommer längre ifrån Linux. Också frågat på Linux forum men aldrig fått svar så troligen är det så det ska fungera i Linux och då finns ju Windows att ta till som utväg.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

Alla filer som Rsynk kopierar sätts till 0755 och även mappen (som är skapad över nätverket i Windows). Men att hålla på att sätta 777 på alla filer och mappen efter varje kopiering gör att min automatisering fallerar. Men som sagt, med Windows programmet Karens... ändras inget så kör på det. Det jag menar med att man mer och mer kommer längre ifrån Linux. Också frågat på Linux forum men aldrig fått svar så troligen är det så det ska fungera i Linux och då finns ju Windows att ta till som utväg.

..men på vilket sätt är detta annorlunda än att Windows har ett filrättighetssystem med sina egna egenheter? Det låter mest som att du är van vid det ena och inte vid det andra, vilket (om du vill) är ett temporärt tillstånd.

Det trevliga är att linuxkommandon kommer med ganska omfattande hjälpsystem, ofta via `--help`-parametern, eller om du behöver mer ingående kunskap via `man`-sidorna.
Om du exempelvis behöver ändra rättigheterna på filer/kataloger i kopieringsjobbet så har rsync parametern `--chmod` som låter dig sätta dessa medan du kopierar filerna istället för att skriva ett script som först kör rsync och sedan ändrar rättigheter i efterhand...

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Alla filer som Rsynk kopierar sätts till 0755 och även mappen (som är skapad över nätverket i Windows). Men att hålla på att sätta 777 på alla filer och mappen efter varje kopiering gör att min automatisering fallerar. Men som sagt, med Windows programmet Karens... ändras inget så kör på det. Det jag menar med att man mer och mer kommer längre ifrån Linux. Också frågat på Linux forum men aldrig fått svar så troligen är det så det ska fungera i Linux och då finns ju Windows att ta till som utväg.

Har du provat med --chmod, som tex:

rsync -a --chmod=777 user@windows:/folder .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

jag är riktigt nöjd med ubuntu studio, för det enda som finns är en ram överst på skärmen.

Permalänk
Skrivet av anon301768:

Tycker Windows 10 är bland dom bästa os som Microsoft gjort förutom Windows 95, jag har kört Linux flera gånger men varför ska man köra linux, allt jag gör nu tycker jag funkar bra och jag spelar mycket spel, ser ingen vits att gå över till Linux.

Jag kör Linux (Manjaro KDE) eftersom att jag inte tycker om att Win10 skickar min data 5500 gånger om dagen till Microsofts servrar. Här är datan som du godkänner att Microsoft kan logga när du installerar det. Nån gång ibland bootar jag också upp Win10 för att köra något spel, men huvud-OS är Manjaro och det funkar fint.