Tagentbord och mus funkar inte vid installation av Windows 7

Permalänk
Medlem

Tagentbord och mus funkar inte vid installation av Windows 7

Hej!
Jag köpte för några dagar sen nya grejer till min dator:
Moderkort: rog strix z390-f gaming
Grafikkort: rx580 armor 8G OC
CPU: intel i5-9600k
Ram: Corsair vengeance DDR4 2x8gb 3000mhz
Jag blev färdig med bygget igår och försökte installera Windows 7 (med skivan som jag fick till min förra dator), men varken musen eller tangentbordet funkar när jag ska välja språk osv (testat alla usb och ps/2-uttag). Tangentbordet och musen fungerar dock i BIOS så jag har testat olika csm-inställningar och olika boot-prioriteringar men det har inte hjälpt.

Vad kan problemet vara? En fundering jag har haft är att det är windows som hänger sig, då tangentbordet och musen fortfarande lyser.

Permalänk
Medlem

Lite luddigt men har du testat med PS/2-tangentbord och mus?

Permalänk
Medlem

Testa om det funkar bättre om du aktiverar USB Legacy support i bios.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morgan:

Lite luddigt men har du testat med PS/2-tangentbord och mus?

Ja, det funka inte. Konstigt nog lös inte tangentbordet eller musen heller när de var inkopplade till ps/2-uttaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Testa om det funkar bättre om du aktiverar USB Legacy support i bios.

Testade nyss och det gjorde ingen skillnad :/

Permalänk
Medlem

@Staffman: Microsoft har försökt få tillverkarna att ta bort stödet för Win 7 på nya datorer för att få folk att gå över till Win 10. Win 7 gav samma fel du fick men Win 10 funkade.

Edit:
Tror det var under första året med Win 10 som det dök upp såna här fall.

stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

@Staffman: Microsoft har försökt få tillverkarna att ta bort stödet för äldre Win 7 på nya datorer för att få folk att gå över till Win 10. Win 7 gav samma fel du fick men Win 10 funkade.

Edit:
Tror det var under första året med Win 10 som det upp såna här fall.

Tack för tipset, jag testar köra med win 10 ifrån USB-sticka. Återkommer med resultat

Skickades från m.sweclockers.com