Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Regeringen: "Myndigheter kan placera trojaner i steget innan kryptering"

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Läs den här tråden.

Läs tråden om månlandingen. (låst pga konspirationer)

Helt klart att Sverige blir ett mer korkat land.

Edit: länk till månlandningstråden.

Det är dock inte ett belägg för att det finns fler korkade människor.. bara att outbildade människor har fått tillgång till medel att nå ut till andra (internet).

Skrivet av aki04:

Ja, lita på sossarna när det gäller att hålla locket på. Har ju fungerar bra än så länge 😬

Skickades från m.sweclockers.com

Alla partier förutom VP röstade för detta.. Förslaget tom. introducerades av C + L så att beskylla sossarna för något i stort sett hela riksdagen stödjer är verkligen att rycka efter halmstrån kan man tycka.

Skrivet av AplAy:

Sunt förnuft säger ju att de INTE kommer att berätta hur det är tänkt att gå till (av säkerhetsskäl) även om man gärna vill veta så att man känner att ens skattepengar används kostnadseffektivt.

Personligen är det min åsikt att detta är bara ett sätt att försöka behandla symptom medan man borde försöka råda bot på problemet från början istället.

Skattepengar, spekulerar jag, används för att "importera problem" in i Sverige som i sin tur skapar symptom som endast behandlas. Ej kostnadseffektivt, imho.

Men polisen är, per definition, mestadels reaktionära. De rycker nu när ett brott har skett eller misstänker att ett brott ska ske i närtid. Det är andra institutioner som ska jobba pro-aktivt så som skolor och diverse arbetsmarknadspolitiska och sociala institutioner. Sedan har man fortfarande inte importerat något alls.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Tror inte det sista ordet är sagt om det här förslaget..

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/datainspektionen-forslaget...

"– Enligt vår bedömning bör det endast användas vid allvarliga brott som kan påverka rikets säkerhet såsom terroristbrott, och mycket grov organiserad brottslighet när övriga tvångsmedel inte räcker till, säger Jonas Agnvall, jurist på Datainspektionen."

Att den hemliga dataavlyssningen föreslås användas när straffvärdet överstiger två års fängelse är en för låg gräns, anser Agnvall.

Precis det som jag själv förespråkat i tråden.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Sunt förnuft säger ju att de INTE kommer att berätta hur det är tänkt att gå till (av säkerhetsskäl) även om man gärna vill veta så att man känner att ens skattepengar används kostnadseffektivt.

Personligen är det min åsikt att detta är bara ett sätt att försöka behandla symptom medan man borde försöka råda bot på problemet från början istället.

Skattepengar, spekulerar jag, används för att "importera problem" in i Sverige som i sin tur skapar symptom som endast behandlas. Ej kostnadseffektivt, imho.

Vi kanske importerar för många Nollmodem?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har fortfarande inte fått reda på källan där Sweclockers säger att alla partier står bakom det här förslaget utom V. Har själv suttit och googleat en hel del, men har bara hittat följande:

Förslaget finns med i det program som blev resultatet efter gängsamtalen där alla partier utom Sverigedemokraterna ingick. Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna lämnade samtalen i förtid med motiveringen att regeringen inte är beredd att göra det som krävs för att knäcka våldet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/RRQM0x/hemlig-d...

Får fortsätta att leta vidare. Uppdaterat här om jag hittar någonting mer.

*Uppdatering*
Hittade denna:
https://www.nyteknik.se/samhalle/hackerverktyg-till-polisen-s...

Så verkar stämma att förslaget har en bred majoritet, önskar dock att man fick lite mer utförliga svar från varje parti, så man vet vart dom står.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk

Det är verkligen läge att lägga in en DansGaming emote

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Ja!
OTA med ett specifikt formaterat SMS, detta kan ske helt dolt för användaren.

Men skulle jag veta med mig att jag skulle göra något kriminellt och riskera avlyssning m.m. så skulle jag installera vad jag behöver, rota mobilen och stänga av allt vad OTA heter m.m. = nära på omöjligt att lägga in något och skulle där komma in något så skulle jag direkt veta om det!

Så ännu en verkningslös åtgärd från myndighetshåll som kostar pengar, skulle uppriktigt bli förvånad om insatta inte redan vet om det.
Så frågan är vad syftet är, mer pengar att leka med och slösa bort kanske...

Insatta välkomnar förslaget. Dessa metoder beräknas användas i 50-100 fall per år. Det öppnar upp metoder och lagstiftning där myndigheterna stöter på svåra problem idag. Vidare så är detta en del av en åtgärdsplan där man angriper problemen från flera olika håll.

Vad politikerna faktiskt gjort är att lyssna på olika myndigheter och utifrån det tagit fram en lista på åtgärder. Och det är varken Ygeman eller Damberg som kommit på att dataavläsning är en bra idé. Det har analyserats av polisen och SÄPO där man bedömt att det är både realistiskt och effektivt.

Mitt tips är för övrigt att du inte börjar med grov organiserad brottslighet. Du skulle åka dit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Tror inte det sista ordet är sagt om det här förslaget..

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/datainspektionen-forslaget...

"– Enligt vår bedömning bör det endast användas vid allvarliga brott som kan påverka rikets säkerhet såsom terroristbrott, och mycket grov organiserad brottslighet när övriga tvångsmedel inte räcker till, säger Jonas Agnvall, jurist på Datainspektionen."

Att den hemliga dataavlyssningen föreslås användas när straffvärdet överstiger två års fängelse är en för låg gräns, anser Agnvall.

Precis det som jag själv förespråkat i tråden.

Vill man ha verklighetsförankrade och pragmatiska lösningar ska man inte fråga en jurist. Särskilt inte någon utan erfarenhet av den berörda verksamheten.

Problemet är att man inte kommer åt brottsligheten om lägsta straffvärdet är för högt satt. Det är svårt redan vid en gräns på 2 år. Vid 4 år, som det är för bland annat hemlig rumsavlyssning, är det mycket svårare. Det är gränsdragninar som kan sätta riktiga käppar i hjulen vid brottsutredningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Varför får jag "Ser att du tänker rösta på FEL parti, tänk på att olyckor händer så enkelt..." vibbar? 🤓

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Varför får jag "Ser att du tänker rösta på FEL parti, tänk på att olyckor händer så enkelt..." vibbar? 🤓

För att du är paranoid?
Hur någon skall veta vilket parti du röstar på vet jag inte, vi har ju inte varit dumma nog att övergå till Internet-röstning ännu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Erik_T:

För att du är paranoid?
Hur någon skall veta vilket parti du röstar på vet jag inte, vi har ju inte varit dumma nog att övergå till Internet-röstning ännu.

Så du menar att man inte kan göra en kvalificerad gissning om vilket parti en person röstar på genom att övervaka allt denne säger & skriver?
Jag tycker egentligen att det är ett bra förslag, kriminella ska bekämpas med alla tillgängliga medel.
Men när förslaget kommer från ett parti som är känt för att prioritera makten framför allt annat så blir jag lite paraniod 😬

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Men när förslaget kommer från ett parti som är känt för att prioritera makten framför allt annat så blir jag lite paraniod 😬

Vilket part syftar du på? Beskrivningen stämmer in på de allra flesta politiska partier världen över, och nästan alla riksdagspartierna (utom V) stöder det här förslaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Jag brukar vara skeptisk mot ökad övervakning pga risken att äventyra rättssäkerheten. Men för det ska man inte ge upp att få bukt med brottslighet av det här slaget. Det kan bli några missar på vägen, kränkningar av integritet mm, men det är smällar jag är okej med iaf, om det i slutändan kan hindra brott.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror inte du skulle vara ok med det om du skulle drabbas.
Det är lätt att skita i vad som händer med andra, men i slutändan så är det ju Dina rättigheter och integritet det gäller. Du kanske tror att du har rent mjöl i påsen, men en sak skall du lägga på minnet om ingen annat fastnar, och det är att det är Aldrig Du som avgör om ditt mjöl är rent eller inte. I värsta fall så sitter det någon glutenintolerant jävel och då spelar det ingen roll hur rent mjölet är, eller ens om det är vetemjöl eller majsmjöl.

fast med det sagt, så känns detta vettigt, att det kommer krävas domstolsbeslut och granskning kommer ju (förhoppningsvis) förhindra ändamålsglidning, och att oskyldiga utsätts, så att dessa verktyg verkligen bara används till det dom är gjorda för, och inte devolvera till massövervakning.

Permalänk
Medlem

Censur i modern tappning handlar sällan om så banala saker som "vilket parti en person röstar på".

Censur i moderna stormakter år 2019, tänk tex Kina, handlar om att man med hjälp av lagar tar sig friheter att komma åt medborgares kommunikationsmedel och information om dennes liv. Detta är något säkerhetstjänsten ägnar sig åt, inte vanliga polismakten.

Man arbetar på följande vis:
Först på bredden, dvs med hjälp av massövervakning för att hitta tex:
* Uppviglare - människor som motarbetar statens ambitioner och försöker, samt är bra på att få andra människor med sig.

Och sedan när man pinpointat dessa; på djupet genom specifik avlyssning eller intrång i personens utrustning och liv. Detta för att hitta svaga punkter att utnyttja, tex otrohet, skulder och annat.

Sedan utpressas personen, eller så tipsas medier anonymt om personen är känd, eller så råkar information komma fram på annat vis som skadar personen. Man kan också störa personens kommunikationer, eller på andra vis försöka försvåra dennes aktiviteter, och liv. På så vis oskadliggörs personer som hotar statens intressen utan att denna vet om att den censurerats.

Anledningen till att man argumenterar emot, och ska anta försiktighetsprincipen emot såna här lagar, är att man inte vet vilka ideologier som styr landet vi lever i i framtiden. Och dessutom finns det oräkneliga fall av maktmissbruk i alla länder, även i-länder i västvärlden.
Det är farligt att bygga upp kraftfulla system som ger ett fåtal människor väldigt mkt information om- och makt över andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mycket bra! Skönt att se att regeringen tar steget in på 2010-talet, så här när det nästan är slut...

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Nu återstår bara frågan, hur garanterar vi att inga olämpliga åsikter eller ideologier får makten i Sverige och får besittning över dessa mäktiga verktyg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Insatta välkomnar förslaget. Dessa metoder beräknas användas i 50-100 fall per år. Det öppnar upp metoder och lagstiftning där myndigheterna stöter på svåra problem idag. Vidare så är detta en del av en åtgärdsplan där man angriper problemen från flera olika håll.

Vad politikerna faktiskt gjort är att lyssna på olika myndigheter och utifrån det tagit fram en lista på åtgärder. Och det är varken Ygeman eller Damberg som kommit på att dataavläsning är en bra idé. Det har analyserats av polisen och SÄPO där man bedömt att det är både realistiskt och effektivt.

Mitt tips är för övrigt att du inte börjar med grov organiserad brottslighet. Du skulle åka dit.

Skickades från m.sweclockers.com

Grov organiserad brottslighet överlåter jag till dom fina herrarna som för det mesta går fria fastän dom åker dit!

Övervakning har av vad jag vet inte gett något större resultat av dom åtgärder som hitintills tagits fram, mistänker att även detta kommer att få samma resultat. Något som framtiden får visa med förhoppningsvis en riktig utvärdering om 5-år.
Personligen så räknar jag med att det är likvärdigt med att bränna pengar...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Inaktiv

@Pettson88: Uppenbarligen har inte du så bra koll du heller. Du la ner mer tid på att vara sarkastisk än att faktiskt ta reda på vad i helsike våra politiker givit grönljus till..
Vet du vad, jag ger mig. Tänker inte fortsätta en diskussion med ett sarkastiskt hål, du är inte värd mer tid än detta.

Permalänk
Medlem

Slam dunk och så var verktygslådan komplett..
https://www.nyteknik.se/sakerhet/beslut-polisen-far-anvanda-ansiktsigenkanning-6976267

Nu får vi hoppas att tjänstemannaansvaret införs igen.

Visa signatur

## With great power comes great responsibility ##
## https://www.youtube.com/watch?v=GA1Sm3tvS0c ##

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Erebus:

Slam dunk och så var verktygslådan komplett..
https://www.nyteknik.se/sakerhet/beslut-polisen-far-anvanda-ansiktsigenkanning-6976267

Nu får vi hoppas att tjänstemannaansvaret införs igen.

De som försvarar alla dessa nya övertramp måste vara en ny form av blåögdhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Grov organiserad brottslighet överlåter jag till dom fina herrarna som för det mesta går fria fastän dom åker dit!

Övervakning har av vad jag vet inte gett något större resultat av dom åtgärder som hitintills tagits fram, mistänker att även detta kommer att få samma resultat. Något som framtiden får visa med förhoppningsvis en riktig utvärdering om 5-år.
Personligen så räknar jag med att det är likvärdigt med att bränna pengar...

Som sagt, det är experter som varit med vid utredningen och konstaterat att det både är realistiskt och effektivt. Är man insatt i problematiken i dessa utredningar ser man också nyttan i dessa åtgärder (inte bara i fråga om dataavläsning specifikt).

Kosta pengar kommer det göra men det kommer också ge resultat. Risken finns att åtgärdsplanen är för lite för sent, men det är en plan som angriper problemen på ett bra sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jaja, Blir bättre business för pubar och cafeer nu då! Grattis!

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Jaja, Blir bättre business för pubar och cafeer nu då! Grattis!

Eh, hur tänkte du nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Varför får jag "Ser att du tänker rösta på FEL parti, tänk på att olyckor händer så enkelt..." vibbar? 🤓

För att du tänker konspiration och att du sitter på internet där folk börjar skrika "Massövervakning" så fort man sätter upp en kamera på sin gård?

Skrivet av anon236072:

Så du menar att man inte kan göra en kvalificerad gissning om vilket parti en person röstar på genom att övervaka allt denne säger & skriver?
Jag tycker egentligen att det är ett bra förslag, kriminella ska bekämpas med alla tillgängliga medel.
Men när förslaget kommer från ett parti som är känt för att prioritera makten framför allt annat så blir jag lite paraniod 😬

Eftersom denna lag inte behandlar massövervakning så ja? Tror du en domstol godkänner att man avlyssnar någon pga. politiska åsikter?

Skrivet av snraway:

Nu återstår bara frågan, hur garanterar vi att inga olämpliga åsikter eller ideologier får makten i Sverige och får besittning över dessa mäktiga verktyg?

Genom att rösta på andra partier?

Skrivet av anon246659:

@Pettson88: Uppenbarligen har inte du så bra koll du heller. Du la ner mer tid på att vara sarkastisk än att faktiskt ta reda på vad i helsike våra politiker givit grönljus till..
Vet du vad, jag ger mig. Tänker inte fortsätta en diskussion med ett sarkastiskt hål, du är inte värd mer tid än detta.

Och du verkar lägga mer tid på att förolämpa någon än att faktiskt ha en god ton.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Eh, hur tänkte du nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja då skippar man telefonen, datorn mm och pratar istället. Poängen är att om nån vill göra ett "allvarligt" brott så kommer de gå runt detta iaf, till än början bara köpa ett namnlöst kontantkort..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Ja då skippar man telefonen, datorn mm och pratar istället. Poängen är att om nån vill göra ett "allvarligt" brott så kommer de gå runt detta iaf.

Ja, och då finns vanliga spaningsmetoder plus regler kring hemlig rumsavlyssning.

Även om det går att komma runt alla problem skapas det ändå svårigheter, och det är sällan kriminella är de skarpaste hjärnorna. Ett fall nyligen såg ett kriminellt beppo som åkte dit därför att han felparkerat en bil med 25Kg kokain. Det är fan inte smart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja, och då finns vanliga spaningsmetoder plus regler kring hemlig rumsavlyssning.

Även om det går att komma runt alla problem skapas det ändå svårigheter, och det är sällan kriminella är de skarpaste hjärnorna. Ett fall nyligen såg ett kriminellt beppo som åkte dit därför att han felparkerat en bil med 25Kg kokain. Det är fan inte smart.

Skickades från m.sweclockers.com

Eller den där HA-medlemmen som för ett par år sedan sökte och fick beviljat förtidspensionering för att han påstod sig sitta i rullstol. Ett par månader sedan blev han påkommen vid en kamera där han gick på båda benen felfritt. Eller personen som försökte göra samma sak men tog foton på sig när han gick i Egypten utan någon rullstol och la upp på facebook.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

För att du tänker konspiration och att du sitter på internet där folk börjar skrika "Massövervakning" så fort man sätter upp en kamera på sin gård?

Eftersom denna lag inte behandlar massövervakning så ja? Tror du en domstol godkänner att man avlyssnar någon pga. politiska åsikter?

Genom att rösta på andra partier?

Och du verkar lägga mer tid på att förolämpa någon än att faktiskt ha en god ton.

1. Har man all den data så är det enkelt att dra väldigt många slutsatser om en person. Poängen är att det TEORETISKT är väldigt enkelt. Lägg därtill diverse skandaler inom It-säkerhet de senaste åren så är det inte konstigt man är lite skeptisk till regeringens förmåga att hantera och ha kontroll på datan samt vad/vem som faktiskt avläses.

2. Nej jag skriker inte ”massövervakning” så fort en övervakningskamera sätts upp. Tvärtom så tycker jag att alla offentliga områden borde kameraövervakas. Detta efter att bilen skadats i bilbrand samt blivit sönderslagen.

3. Om jag råkat trampa på dina tår så ber jag om ursäkt och skulle gärna bli upplyst om vad det va som va förolämpande.

4. Allt behöver inte va så allvarligt. Slappna av, ha lite humor och diskutera teori, möjligheter & fallgropar. Det är mer givande än att leta efter förolämpningar där det inte finns några menade förolämpningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@Xinpei: Finns ingen anledning för mig att ens ha god ton till någon som ignorerar vad jag skrivit och är sarkastisk. Önskar Sweclockers hade en ignorera funktion som disqus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Eller den där HA-medlemmen som för ett par år sedan sökte och fick beviljat förtidspensionering för att han påstod sig sitta i rullstol. Ett par månader sedan blev han påkommen vid en kamera där han gick på båda benen felfritt. Eller personen som försökte göra samma sak men tog foton på sig när han gick i Egypten utan någon rullstol och la upp på facebook.

Precis, det finns hur många fall som helst med kriminella puckon. Sen ska även tilläggas att många paranoida kriminella åker dit. De gör misstag, vet inte exakt hur polisen jobbar eller kanske har korkade polare.

Det är en sak att sitta hemma på kammaren och fundera ut det perfekta brottet. I verkligheten finns det många fallgropar

Brottsbekämpning handlar inte heller bara om att ha effektiva metoder för att lagföra brottslingar. Det finns även en stor vinst i att göra livet svårare för dem.

Tänk själv om all din kommunikation var kompromissad, pengarna du tjänar föranleder frågor från både myndigheter och banker, du kan bara handla kontant och är du ute på krogen eller kör bil kommer du bli stoppad. Det skulle suga rätt hårt, eller hur? Och det är precis vad som gäller för ett kriminellt liv. Tänk sen att det i dessa kretsar är väldigt populärt med statussymboler - dyra smycken, klockor och bilar. Tråkigt om du skulle bli av med dem, eller hur?

Vi hederliga och laglydiga medborgare behöver inte bry oss om sådana svårigheter. Lönen vi får är vit. Pengarna vi har hos banken är legitima. Vi kan äga vår bostad och köra en fin bil, även om den skulle vara kreditköpt. Och när vi kommunicerar med vänner och bekanta är det inte en jävel som bryr sig.

Och det är ju så det ska vara. Det ska vara lätt att leva ett hederligt liv, och kriminalitet ska inte löna sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

1. Har man all den data så är det enkelt att dra väldigt många slutsatser om en person. Poängen är att det TEORETISKT är väldigt enkelt. Lägg därtill diverse skandaler inom It-säkerhet de senaste åren så är det inte konstigt man är lite skeptisk till regeringens förmåga att hantera och ha kontroll på datan samt vad/vem som faktiskt avläses.

2. Nej jag skriker inte ”massövervakning” så fort en övervakningskamera sätts upp. Tvärtom så tycker jag att alla offentliga områden borde kameraövervakas. Detta efter att bilen skadats i bilbrand samt blivit sönderslagen.

3. Om jag råkat trampa på dina tår så ber jag om ursäkt och skulle gärna bli upplyst om vad det va som va förolämpande.

4. Allt behöver inte va så allvarligt. Slappna av, ha lite humor och diskutera teori, möjligheter & fallgropar. Det är mer givande än att leta efter förolämpningar där det inte finns några menade förolämpningar.

Skickades från m.sweclockers.com

1. Det är ännu enklare att förutsätta att allt kommer att missbrukas och därigenom slippa behöva tänka och läsa på. Just nu vet vi allt för lite om detta för att man ska kunna dra en slutsats. Liknar det däremot de lagar vi redan har och bara agerar som en förlängning av dem så kommer det att fungera. Alltså att det krävs stark bevisföring för att man ens ska få tillgång till detta även från polisens sida.

2. Påstod jag inte heller utan att internet tenderar att göra detta. Bara att gå in på X facebookgrupp eller flashbacktråd så kryllar det av personer som påstår att Sverige är DDR och denna lag (bland annat) är bevis för detta. Det har tom. börjat spilla över till Sweclockers.

3. Inga av mina tår har blivit trampade på däremot är det intressant och se hur folk börjar gå igång så fort det pratas om att polisen ska få bättre resurser att jobba efter. Denna lag är bara en i mängden av sagda resurser där utvecklingen på teknologisidan gått så långt att man måste börja ta till mindre ortodoxa metoder för att skydda befolkningen. Däremot handlar det fortfarande om riktad spaning. Alltså att man använder dessa på individnivå och inte befolkningen i stort.

4. Problemet är väl att många här inne ÄR seriösa i sina konspirationsteorier och att skratta bort dessa tenderar bara få dem att skriva ännu mer i affekt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |