Spelutgivare kan läsa chattkonversationer från Steam?
Häromdagen spelade jag Destiny 2 via Steam. Jag skickade då via Steam's chattfunktion ett meddelande till en vän, denna vän som också äger Destiny 2 men som inte var i spelet vid tillfället svarade då på mitt meddelande och detta svar visades då i Destiny 2's chattruta i själva spelet.
Till att börja med tänkte jag inte mycket på det, var lite "coolt, visas in-game också" sedan blev det långsamt "Vänta... visas in-game?" detta för att om det visas i spelet så betyder det att spelet kan läsa av chattkonversationer från Steam, och om spelet kan läsa av detta så borde det väl vara tekniskt möjligt för spelet att skicka tillbaka detta till utgivaren eller annan första eller tredjepart.
Personligen gjorde detta mig lite orolig då jag själv fört relativt personliga konversationer via Steam's chatt, konversationer jag inte vill att någon annan ska läsa. Visserligen finns det ett argument att föra att Steam är för spel och att konversationer på dess plattform kan förväntas hållas till spel, vilket jag uppenbarligen är ett exempel på som inte gör.
För att göra det tydligt så säger jag inte att Bungie eller någon annan spionerar på chattkonversationer som förs på Steam, utan att det verkar som att det tekniskt sett finns en möjlighet för dem att göra det om de så skulle vilja.
Jag skapar denna tråd delvis för att jag vill informera andra om detta men också för att jag vill veta om det bara är jag som ser detta som ett rejält övertramp? Eller gör jag det kanske till en större sak än det är? Hur ser ni på det?