Spelutgivare kan läsa chattkonversationer från Steam?

Permalänk
Medlem

Spelutgivare kan läsa chattkonversationer från Steam?

Häromdagen spelade jag Destiny 2 via Steam. Jag skickade då via Steam's chattfunktion ett meddelande till en vän, denna vän som också äger Destiny 2 men som inte var i spelet vid tillfället svarade då på mitt meddelande och detta svar visades då i Destiny 2's chattruta i själva spelet.

Till att börja med tänkte jag inte mycket på det, var lite "coolt, visas in-game också" sedan blev det långsamt "Vänta... visas in-game?" detta för att om det visas i spelet så betyder det att spelet kan läsa av chattkonversationer från Steam, och om spelet kan läsa av detta så borde det väl vara tekniskt möjligt för spelet att skicka tillbaka detta till utgivaren eller annan första eller tredjepart.

Personligen gjorde detta mig lite orolig då jag själv fört relativt personliga konversationer via Steam's chatt, konversationer jag inte vill att någon annan ska läsa. Visserligen finns det ett argument att föra att Steam är för spel och att konversationer på dess plattform kan förväntas hållas till spel, vilket jag uppenbarligen är ett exempel på som inte gör.

För att göra det tydligt så säger jag inte att Bungie eller någon annan spionerar på chattkonversationer som förs på Steam, utan att det verkar som att det tekniskt sett finns en möjlighet för dem att göra det om de så skulle vilja.

Jag skapar denna tråd delvis för att jag vill informera andra om detta men också för att jag vill veta om det bara är jag som ser detta som ett rejält övertramp? Eller gör jag det kanske till en större sak än det är? Hur ser ni på det?

Permalänk
Medlem

Du har inga problem med att Valve har full tillgång till chatthistoriken då? Dessutom finns det väl inte heller något som pekar på att någon annan är just Valve är inblandade då det rör sig om deras egna overlay? Även om du ser chatten i spelfönstret så sker den uteslutande genom Steam.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Du har inga problem med att Valve har full tillgång till chatthistoriken då? Dessutom finns det väl inte heller något som pekar på att någon annan är just Valve är inblandade då det rör sig om deras egna overlay? Även om du ser chatten i spelfönstret så sker den uteslutande genom Steam.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut har jag problem med om anställda på Steam skulle läsa konversationerna, vilket jag faktiskt inte tänkte på förut och är ännu en anledning till varför jag bör flytta dessa konversationer därifrån. Lite svårt för Steam annars att inte ha konversationerna om det inte görs till P2P alternativt end-to-end krypterat. Skulle inte ha något emot att detta lades till men då Steam som sagt är till för spel så kanske det ska antas att det inte ska behövas och att dessa konversationer inte ska äga rum där?

Angående overlay så är det inte där jag menar att meddelandena visas, utan i själva chatten i spelet, inte i Steam Overlay. Samma chatt som för att kommunicera med fireteam eller team etc.

Steam förstår jag i alla fall kan ha tillgång till meddelandena, men att det är möjligt för spel att läsa av dessa också var något som kom som en chock.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Så var det med Destiny 2 och Battle.net också, du kan skriva till en kompis ingame och de kan svarar via battle.nets inbyggda chattfunktion. Inte förvånad över sammanflätningen mellan Steam och Destiny 2, man kan joina andras spel genom steam utan att vara inne i spelet.

Så länge man inte har något som måste döljas, kriminell aktivitet, så hade jag inte oroat mig över företaget kan komma åt. Det viktiga, enligt mig, är att konversationer inte läcker ut offentligt på ett eller annat sätt. Skulle det vara så att man har privata konversationer som inte är kriminella/olagliga och ändå vill hålla det mellan två parter utan en tredje kan komma åt skulle jag rekommendera att man kollar på någon app som är designad att inte kunna avlyssnas, vill minnas att det finns någon sådan som en av grundarna till priatebay(?) utvecklade men minns inte helt säkert.

Skrivet av SanyaIV:

Absolut har jag problem med om anställda på Steam skulle läsa konversationerna, vilket jag faktiskt inte tänkte på förut och är ännu en anledning till varför jag bör flytta dessa konversationer därifrån.

Personligen tror jag inte de bryr sig om vad folk skriver för det mesta och så länge du inte har ett stalker efter dig som är anställd på Valve så hade jag inte oroat mig. Som tidigare nämnt, vill du hålla något helt privat så använd ett annat sätt att kommunicera.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Här kommer ett exempel på hur det ser ut. De två nedersta meddelandena kommer från Steam-konversationer påbörjade i Steam-overlay. Den första av de två är en emote, varav formatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Absolut har jag problem med om anställda på Steam skulle läsa konversationerna, vilket jag faktiskt inte tänkte på förut och är ännu en anledning till varför jag bör flytta dessa konversationer därifrån.

Vart vill du flytta konversationen och varför inte isåfall också oroa sig för att de som tillhandahåller den chatt tjänsten också kan läsa konversationerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Vart vill du flytta konversationen och varför inte isåfall också oroa sig för att de som tillhandahåller den chatt tjänsten också kan läsa konversationerna?

Har inte hunnit kolla på vilken tjänst än men förmodligen kommer jag titta efter något som är open-source och end-to-end krypterat så att jag krypterar mina meddelanden med din public key och du avkrypterar med din private key etc. Alltså något som bygger mer på kryptografi där det skulle vara svårt att läsa av även om tjänsten försöker.

Signal kanske är ett alternativ.

Permalänk
Inaktiv

Detta kan vara värt att uppmärksamma på Reddit, såvida det inte var känt innan där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Blizzard har haft ett sådant system i många år där man via b.net kan kommunicera mellan chattfönster i windows och ingamechatt. Inget nytt koncept. Det som jag personligen reagerar på är att du fram tills detta skedde inte fattat att det du skrivit i t.ex. Steam kan utnyttjas i annat syfte. Folk läser verkligen inte de avtal de accepterar då man t.ex. skapar ett Steamkonto, eller andra konton på andra plattformar för den delen. Du hittar t.ex. denna text i avtalet, om du hade läst det.

"Användaren (dvs du, min egen notering) lämnar Rättsinnehavaren rätt att kontrollera och vid behov utnyttja informationen som denne publicerar."

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Du har helt rätt. Tycker själv det är dåligt att även Valve har tillgång till alla meddelanden där. Därför har jag försökt och lyckats få över alla mina nära och kära på krypterade chattprogram (Signal och Wire) samt Mumble för VOIP.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Phanteks P500A | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Spelen lär ju dock behöva vara igång för att faktiskt hantera meddelandena. Så såvida du inte haft dina personliga konversationer över steam fast via ett spel, eller direkt i steam när ett spel var igång, är det väl rätt orimligt att något annat program än just steam skulle hantera dem.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd

Hehe, kan ingen lägga upp en sådan "hemlig" tjatt (med blurrade namn etc) här så man kan få se vad för typ av konversationer vi pratar om?

Permalänk
Hedersmedlem

Rent tekniskt så kan Bungies spelklient innehålla en keylogger som skickar *allt* du skriver på datorn (oavsett applikation) till Bungies servrar. Samma gäller för alla program du har på din dator.

Om din hotmodell alltså är vad Bungie eller Valve eller annan utvecklare skulle kunna göra så bör du inte ha några privata konversationer på din dator alls, oavsett system.