Spelutgivare kan läsa chattkonversationer från Steam?

Spelutgivare kan läsa chattkonversationer från Steam?

Häromdagen spelade jag Destiny 2 via Steam. Jag skickade då via Steam's chattfunktion ett meddelande till en vän, denna vän som också äger Destiny 2 men som inte var i spelet vid tillfället svarade då på mitt meddelande och detta svar visades då i Destiny 2's chattruta i själva spelet.

Till att börja med tänkte jag inte mycket på det, var lite "coolt, visas in-game också" sedan blev det långsamt "Vänta... visas in-game?" detta för att om det visas i spelet så betyder det att spelet kan läsa av chattkonversationer från Steam, och om spelet kan läsa av detta så borde det väl vara tekniskt möjligt för spelet att skicka tillbaka detta till utgivaren eller annan första eller tredjepart.

Personligen gjorde detta mig lite orolig då jag själv fört relativt personliga konversationer via Steam's chatt, konversationer jag inte vill att någon annan ska läsa. Visserligen finns det ett argument att föra att Steam är för spel och att konversationer på dess plattform kan förväntas hållas till spel, vilket jag uppenbarligen är ett exempel på som inte gör.

För att göra det tydligt så säger jag inte att Bungie eller någon annan spionerar på chattkonversationer som förs på Steam, utan att det verkar som att det tekniskt sett finns en möjlighet för dem att göra det om de så skulle vilja.

Jag skapar denna tråd delvis för att jag vill informera andra om detta men också för att jag vill veta om det bara är jag som ser detta som ett rejält övertramp? Eller gör jag det kanske till en större sak än det är? Hur ser ni på det?

Du har inga problem med att Valve har full tillgång till chatthistoriken då? Dessutom finns det väl inte heller något som pekar på att någon annan är just Valve är inblandade då det rör sig om deras egna overlay? Även om du ser chatten i spelfönstret så sker den uteslutande genom Steam.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av ågren:

Du har inga problem med att Valve har full tillgång till chatthistoriken då? Dessutom finns det väl inte heller något som pekar på att någon annan är just Valve är inblandade då det rör sig om deras egna overlay? Även om du ser chatten i spelfönstret så sker den uteslutande genom Steam.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut har jag problem med om anställda på Steam skulle läsa konversationerna, vilket jag faktiskt inte tänkte på förut och är ännu en anledning till varför jag bör flytta dessa konversationer därifrån. Lite svårt för Steam annars att inte ha konversationerna om det inte görs till P2P alternativt end-to-end krypterat. Skulle inte ha något emot att detta lades till men då Steam som sagt är till för spel så kanske det ska antas att det inte ska behövas och att dessa konversationer inte ska äga rum där?

Angående overlay så är det inte där jag menar att meddelandena visas, utan i själva chatten i spelet, inte i Steam Overlay. Samma chatt som för att kommunicera med fireteam eller team etc.

Steam förstår jag i alla fall kan ha tillgång till meddelandena, men att det är möjligt för spel att läsa av dessa också var något som kom som en chock.

Så var det med Destiny 2 och Battle.net också, du kan skriva till en kompis ingame och de kan svarar via battle.nets inbyggda chattfunktion. Inte förvånad över sammanflätningen mellan Steam och Destiny 2, man kan joina andras spel genom steam utan att vara inne i spelet.

Så länge man inte har något som måste döljas, kriminell aktivitet, så hade jag inte oroat mig över företaget kan komma åt. Det viktiga, enligt mig, är att konversationer inte läcker ut offentligt på ett eller annat sätt. Skulle det vara så att man har privata konversationer som inte är kriminella/olagliga och ändå vill hålla det mellan två parter utan en tredje kan komma åt skulle jag rekommendera att man kollar på någon app som är designad att inte kunna avlyssnas, vill minnas att det finns någon sådan som en av grundarna till priatebay(?) utvecklade men minns inte helt säkert.

Skrivet av SanyaIV:

Absolut har jag problem med om anställda på Steam skulle läsa konversationerna, vilket jag faktiskt inte tänkte på förut och är ännu en anledning till varför jag bör flytta dessa konversationer därifrån.

Personligen tror jag inte de bryr sig om vad folk skriver för det mesta och så länge du inte har ett stalker efter dig som är anställd på Valve så hade jag inte oroat mig. Som tidigare nämnt, vill du hålla något helt privat så använd ett annat sätt att kommunicera.

Senast redigerat 2019-10-22 13:00

Här kommer ett exempel på hur det ser ut. De två nedersta meddelandena kommer från Steam-konversationer påbörjade i Steam-overlay. Den första av de två är en emote, varav formatet.

Skrivet av SanyaIV:

Absolut har jag problem med om anställda på Steam skulle läsa konversationerna, vilket jag faktiskt inte tänkte på förut och är ännu en anledning till varför jag bör flytta dessa konversationer därifrån.

Vart vill du flytta konversationen och varför inte isåfall också oroa sig för att de som tillhandahåller den chatt tjänsten också kan läsa konversationerna?

Skrivet av Ixos:

Vart vill du flytta konversationen och varför inte isåfall också oroa sig för att de som tillhandahåller den chatt tjänsten också kan läsa konversationerna?

Har inte hunnit kolla på vilken tjänst än men förmodligen kommer jag titta efter något som är open-source och end-to-end krypterat så att jag krypterar mina meddelanden med din public key och du avkrypterar med din private key etc. Alltså något som bygger mer på kryptografi där det skulle vara svårt att läsa av även om tjänsten försöker.

Signal kanske är ett alternativ.

Detta kan vara värt att uppmärksamma på Reddit, såvida det inte var känt innan där.

Skickades från m.sweclockers.com

Blizzard har haft ett sådant system i många år där man via b.net kan kommunicera mellan chattfönster i windows och ingamechatt. Inget nytt koncept. Det som jag personligen reagerar på är att du fram tills detta skedde inte fattat att det du skrivit i t.ex. Steam kan utnyttjas i annat syfte. Folk läser verkligen inte de avtal de accepterar då man t.ex. skapar ett Steamkonto, eller andra konton på andra plattformar för den delen. Du hittar t.ex. denna text i avtalet, om du hade läst det.

"Användaren (dvs du, min egen notering) lämnar Rättsinnehavaren rätt att kontrollera och vid behov utnyttja informationen som denne publicerar."

Du har helt rätt. Tycker själv det är dåligt att även Valve har tillgång till alla meddelanden där. Därför har jag försökt och lyckats få över alla mina nära och kära på krypterade chattprogram (Signal och Wire) samt Mumble för VOIP.

Spelen lär ju dock behöva vara igång för att faktiskt hantera meddelandena. Så såvida du inte haft dina personliga konversationer över steam fast via ett spel, eller direkt i steam när ett spel var igång, är det väl rätt orimligt att något annat program än just steam skulle hantera dem.

Hehe, kan ingen lägga upp en sådan "hemlig" tjatt (med blurrade namn etc) här så man kan få se vad för typ av konversationer vi pratar om?

Rent tekniskt så kan Bungies spelklient innehålla en keylogger som skickar *allt* du skriver på datorn (oavsett applikation) till Bungies servrar. Samma gäller för alla program du har på din dator.

Om din hotmodell alltså är vad Bungie eller Valve eller annan utvecklare skulle kunna göra så bör du inte ha några privata konversationer på din dator alls, oavsett system.