Permalänk

Tips på att starta hemsida

Har sedan ett år tillbaka ett eget företag och funderar på en hemsida. Vill helst slippa löpande utgifter i början så min fråga är om det finns vettiga gratisalternativ? Ska vara en mycket enkel sida. Var jag finns, fasta priser samt kontaktuppgifter.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

Har sedan ett år tillbaka ett eget företag och funderar på en hemsida. Vill helst slippa löpande utgifter i början så min fråga är om det finns vettiga gratisalternativ? Ska vara en mycket enkel sida. Var jag finns, fasta priser samt kontaktuppgifter.

Enda sättet att få upp något som inte har löpande utgifter (utöver domännamnet, som kommer att kosta dig ~100-150 kr/år) är att a) sätta upp en egen server, eller b) acceptera att andra sätter reklam på din sida.

Om alternativ b är acceptabelt kan du snabbt smälla upp något på exempelvis https://wordpress.com.

Om du vill ge dig på alternativ a kommer du att behöva en dator som kan vara på dygnet runt (dvs den bör inte dra för mycket ström), du behöver kolla att IP-adressen för din Internetkoppling går att nå från Internet (vi skriver snart 2020 och IPv6 är fortfarande inte gängse standard), och du bör lära dig lite om Unix, DNS och TLS-certifikat för att enkelt få upp något som automatiskt håller sig uppdaterat och säkert.

Permalänk
Medlem

Jag hostar min sida github pages. https://pages.github.com/

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Vad gör du som egenföretagare?

Sålänge du vill ha en domän som ser professionell ut så kommer det innebära en årlig kostnad, däremot inga stora pengar. Det finns gratisalternativ som gör att du inte behöver betala för webbhotell (där hemsidan ska lagras) när det gäller statiska sidor, såsom en företagssida som sällan ska uppdateras.

Om du däremot inte kan skapa hemsidan själv måste du nog ta hjälp av någon som kan göra den åt dig eller någon drag and drop-hemsidebyggare som troligtvis kostar.

Permalänk
Skrivet av N0iZE:

Jag hostar min sida github pages. https://pages.github.com/

This message has been approved by Det Otroliga Åbäket.

Permalänk
Skrivet av vicke9:

Vad gör du som egenföretagare?

Sålänge du vill ha en domän som ser professionell ut så kommer det innebära en årlig kostnad, däremot inga stora pengar. Det finns gratisalternativ som gör att du inte behöver betala för webbhotell (där hemsidan ska lagras) när det gäller statiska sidor, såsom en företagssida som sällan ska uppdateras.

Om du däremot inte kan skapa hemsidan själv måste du nog ta hjälp av någon som kan göra den åt dig eller någon drag and drop-hemsidebyggare som troligtvis kostar.

Servar motorfordon. Trodde det rörde sig om några hundra varje månad men 200/år kan jag nog leva med. Vore bra med en SE domän då det är bekant för många.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS