Nybygge som inte startar, se video för mobo felmeddelande

Permalänk
Medlem

Nybygge som inte startar, se video för mobo felmeddelande

Länk till video:

https://i.imgur.com/qUaOVrT.mp4

Första lampan som lyser är CPU, under den är DRAM som aldrig lyser, sen lyser VGA och sist lyser Boot konstant.

Hallå! Jag har byggt min första dator (med ESD-armband) och får felmeddelande från moderkortet som ni kan se i videon. Har ingen aning vad som kan vara fel och datorn ger ingen bild på någon av HDMI/DP portarna. Skärmen jag använder är testad med min laptop och fungerar. Jag har sökt på google om det är ett vanligt fel men hittar inga lösningar.

Jag fick först tillfälligt rött även på boot men efter att ha tagit ut och satt in GPU igen så lyser boot konstant rött.
Jag har dragit ut och satt i PSU connector för CPU och har även prövat att starta datorn med bara ett RAM minne. Jag har inte vågat plockat ut CPU för att kolla pins men vad jag vet så borde det inte vara nå fel med den då jag följde datorbyggarguiden
Är det nån stjärna som har koll på läget och kan hjälpa mig att äntligen slippa spela på en potatis? Mycket tacksam för hjälp!

Visa signatur

Ryzen 3600 | B450 Tomahawk Max | 8+8GB 3200MHz Corsair vengeance LPX | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC 8GB | Intel 660p 512GB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 750W | ASUS ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

Börja med att kolla så att samtliga strömkablar sitter i ordentligt. D.v.s. 4+4 samt 20+4 till moderkortet, kontrollera även att de sitter ihop korrekt eftersom de är tvådelare. Samt 6+2 och 6 till grafikkortet.

Kolla också att du tryckt i minnena ordentligt, det är ett vanligt nybörjarfel eftersom man brukar få ta i mer än vad som kan kännas bekvämt för att få ner dem helt.

Permalänk
Medlem

@perost Jag har kontrollerat 4+4 och 20+4 i moderkort och PSU. Det enda jag upptäckt där är att sladden till CPU har inte samma mönster på pins. I moderkortet har connecten mönstret som i moderkortmanualen, men sladden från PSU har ett annat mönster (vänstra är till moderkorter, högra går bara in i PSU). Vet ej om det är av betydelse det går ju att stoppa i kontakten endå och det finns inga andra sladdar att tillgå.

Jag pröva också att ta ut och stoppa tillbaka RAM med kraft utan nån förändring.

Kan m.2 minnet vara av betydelse? Eller pratar vi bara RAM?

la till bildlänkar
Visa signatur

Ryzen 3600 | B450 Tomahawk Max | 8+8GB 3200MHz Corsair vengeance LPX | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC 8GB | Intel 660p 512GB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 750W | ASUS ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

Stödjer BIOS på ditt moderkort din processor?
Ska sitta en klisterlapp på kartongen till moderkortet som talar om att det är flashat för Ryzen 5, annars krävs en uppdatering.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Inaktiv

Står det Ryzen 3000 ready på moderkortskartongen?
https://i.redd.it/xgo4jbj9z8f31.jpg

Annars får du köpa en Ryzen 2000 CPU och uppdatera bios om det inte går via usb utan cpun i moderkortet.

Permalänk
Medlem

@anon298854 @tiase yes det står AMD Ryzen 3000 Desktop ready

Visa signatur

Ryzen 3600 | B450 Tomahawk Max | 8+8GB 3200MHz Corsair vengeance LPX | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC 8GB | Intel 660p 512GB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 750W | ASUS ROG Swift PG279Q

Permalänk
Avstängd

Koppla ur allt utom cpu och en minnesticka och prova, funkar dte inte så prova den andra minnes-stickan.

Funkar den då är det bara koppla in en pryl i taget tills det strular

Permalänk
Medlem

@klubba Tog bort m.2 minne, gpu och lämnade endast 1 RAM-minne på rekommenderad förstaplats.

https://i.imgur.com/9hAsD5d.mp4

Först lyser CPU upp, sen konstant VGA

Betyder detta att problemet ligger hos CPU?

Visa signatur

Ryzen 3600 | B450 Tomahawk Max | 8+8GB 3200MHz Corsair vengeance LPX | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC 8GB | Intel 660p 512GB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 750W | ASUS ROG Swift PG279Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Joklass:

@perost Jag har kontrollerat 4+4 och 20+4 i moderkort och PSU. Det enda jag upptäckt där är att sladden till CPU har inte samma mönster på pins. I moderkortet har connecten mönstret som i moderkortmanualen, men sladden från PSU har ett annat mönster (vänstra är till moderkorter, högra går bara in i PSU). Vet ej om det är av betydelse det går ju att stoppa i kontakten endå och det finns inga andra sladdar att tillgå.

Jag pröva också att ta ut och stoppa tillbaka RAM med kraft utan nån förändring.

Kan m.2 minnet vara av betydelse? Eller pratar vi bara RAM?

Det är den del bara kontakten till vänster du ska ha i cpu och den andra till CPU på psun så det stämmer.

Har du kontakten till CPU fläkten i rätt kontakt.

Permalänk
Medlem

@anon298854 Vad menar du med den andra? på bilden håller jag i en extra CPU kontakt, likadan som den jag har i CPU_PWR uttaget så den ögra delen är andra änden av samma kontakt.

Till GPUn använder jag en pcie kontakt 6+2 och 6 pin.

CPU fläkten är satt i CPU_Fan1

Visa signatur

Ryzen 3600 | B450 Tomahawk Max | 8+8GB 3200MHz Corsair vengeance LPX | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC 8GB | Intel 660p 512GB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 750W | ASUS ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

@Joklass: 4+4-kontakten brukar se ut så där, d.v.s. att alla pinnar är avrundade på ena delen. Det är av någon kompabilitetsorsak vad jag vet, men det är alltså helt normalt. Rund pinne passar ju i fyrkantigt hål

Permalänk
Inaktiv

Jag blandade ihop gpu och PSU sorry.

Den vänstra kontakten "delbara" du håller i ska iallafall sitta i cpu kontakten på moderkortet.

Den högra är inte en CPU kontakt.
Om det är samma kabel ska den högra sitter i nätdelen PSU.

CPU kontakt https://www.komplett.se/product/957840/datorutrustning/datork...

Permalänk
Medlem

Jag blev lite modig och kollade CPUn.. Ser inga fel! pastan hade spritt sig fint och inga pinnar sönder vad jag kan se..
https://i.imgur.com/If2k9YO.jpg

Visa signatur

Ryzen 3600 | B450 Tomahawk Max | 8+8GB 3200MHz Corsair vengeance LPX | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC 8GB | Intel 660p 512GB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 750W | ASUS ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

Datorn har startat. Jag gick in på MSI forum och såg en kommentar som sa att moderkortet går igenom alla (CPU, DRAM, VGA, BOOT) och om det finns något fel så stannar lyset på den delen där felet finns. Så efter att ha felsökt massa med att bl.a. a tagit ut CMOS batteriet så satt jag ihop hela datorn igen och koppla in den i skärmen och då kom jag till bios.

Tack för er hjälp!

Visa signatur

Ryzen 3600 | B450 Tomahawk Max | 8+8GB 3200MHz Corsair vengeance LPX | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC 8GB | Intel 660p 512GB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 750W | ASUS ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

Läst en del om andra som haft liknande problem. De hade löst det genom att flasha v30. Annars ser det ju ut som du fastnar på VGA nu? I så fall kan det ju också vara värt att testa ett annat grafikkort och/eller kontrollera att det sitter i rätt slot, är anslutet korrekt etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Funkar den nu som tänkt?
Blev lite fundersam på din cpu bild gällande pinsen, kan vara någon reflektion som gör att det ser konstigt ut.
Men om man tittar på där den gyllene triangeln längst ner är och går 11 pinnar vänsterut och fyra pinnar upp så ser denna pin konstig ut.

Permalänk
Medlem

@Thomson Ja jag reagerade på det jag också för den ser lite annorlunda ut från de andra, det finns någon till höger om den du påpeka också men jag tänker att det är som det ska? Kanske vissa pins har en annorlunda utformning? Alla pins verkade rak iaf.

Datorn fungerar nu iaf med en behaglig CPU temp på ca 50 i Apex Legends Ultra High (och knappt märkart högre temp än skrivbordet i wow classic^^)

@Oppna Moderkortet fastna endast på VGA när jag hade tagit ut det för att kolla om det var processorn det var fel på, så det var kanske inte så konstigt xD Men det är ju svårt att veta när mobo manualen är så otydlig hur man ska tolka rölysena -.-

Visa signatur

Ryzen 3600 | B450 Tomahawk Max | 8+8GB 3200MHz Corsair vengeance LPX | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC 8GB | Intel 660p 512GB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 750W | ASUS ROG Swift PG279Q