Vem är den bästa Star Trek-kaptenen?

Permalänk
Medlem

Ruskigt svårt att välja mellan Janeway, Picard, Archer. Kan inte välja, min dag är förstörd!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Ni har väl inte missat den här? https://www.imdb.com/title/tt8806524/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av orjet:

Ni har väl inte missat den här? https://www.imdb.com/title/tt8806524/

Skickades från m.sweclockers.com

Ohnej! Finns en hel tråd!
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1558357-star-trek-pica...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

1. Jean-Luc Picard.
2. Kathryn Janeway.
3. Christopher Pike.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Vill bara påpeka att göra en försvenskning av "Captain" till Kapten blir riktigt tokigt då det handlar om militärgrader.

Captain = Kommendör
Commander = Kommendörkapten
Lieutenant Commander = Örlogskapten
Lieutenant = Kapten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Vill bara påpeka att göra en försvenskning av "Captain" till Kapten blir riktigt tokigtdå vi talar om militärgrader.

Captain = Kommendör
Commander = Kommendörkapten
Lieutenant Commander = Örlogskapten
Lieutenant = Kapten.

Skickades från m.sweclockers.com

Samtidigt är man traditionellt kapten på ett fartyg när man är skeppare/högsta ansvarig, oberoende av militär grad.

Militära grader matchar illa mellan länder, så det är bara dumt att försöka översätta. Och när det dessutom handlar om en fiktiv militär organisation flera århundraden in i framtiden blir det riktigt löjligt med "rättning".

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Samtidigt är man traditionellt kapten på ett fartyg när man är skeppare/högsta ansvarig, oberoende av militär grad.

Militära grader matchar illa mellan länder, så det är bara dumt att försöka översätta. Och när det dessutom handlar om en fiktiv militär organisation flera århundraden in i framtiden blir det riktigt löjligt med "rättning".

Man använder amerikanska flottans ranker ner till Ensign, såldes finns motsvarande svenska ord. Antingen får man skriva ut amerikansk stavning, eller motsvarande svensk grad. Vad som blir fel när man översätter det rakt av är att den svenska graden Kapten också förekommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem

Chris Pine. Fight me.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tBiorrith:

Chris Pine. Fight me.

Nä, du är bara ett tråkigt troll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Man använder amerikanska flottans ranker ner till Ensign, såldes finns motsvarande svenska ord. Antingen får man skriva ut amerikansk stavning, eller motsvarande svensk grad. Vad som blir fel när man översätter det rakt av är att den svenska graden Kapten också förekommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Ni MÖP:ar är underhållande.

Och du missade nog än en gång att "kapten" är en generell beteckning för den som har högsta befälet på ett fartyg, helt oberoende av några militära sammanhang.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Picard fick min röst men tycker även att Sisko gör det okej.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ni MÖP:ar är underhållande.

Och du missade nog än en gång att "kapten" är en generell beteckning för den som har högsta befälet på ett fartyg, helt oberoende av några militära sammanhang.

Jag är medveten om hur det används på fartyg, men i Star Trek används inte ordet som ett generellt uttryck för en befälhavare, utan som just militär rank.

Vad menar du med "MÖP"?

PS: Var inte Sisko enbart Commander, åtminstone första säsongerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Nä, du är bara ett tråkigt troll

Haha nej då. Visst, han var impulsiv och oaktsamt. Men han fik saker gjort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Jag är medveten om hur det används på fartyg, men i Star Trek används inte ordet som ett generellt uttryck för en befälhavare, utan som just militär rank.

Vad menar du med "MÖP"?

Oavsett hur det används går det inte att översätta mellan länders militärorganisatorer så enkelt som en del vill tro. Men jag hävdar att det är hederstiteln "kapten" som används.

MÖP:ar brukar känna till uttrycket, men kanske är det lite som att hipster inte vill kännas vid att de är hipstrar...

MÖP = Militärt Överintresserad Person.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Oavsett hur det används går det inte att översätta mellan länders militärorganisatorer så enkelt som en del vill tro. Men jag hävdar att det är hederstiteln "kapten" som används.

MÖP:ar brukar känna till uttrycket, men kanske är det lite som att hipster inte vill kännas vid att de är hipstrar...

MÖP = Militärt Överintresserad Person.

Inte militärt intresserad överhuvudtaget, är däremot språkintresserad och Star Trek-torsk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hinkan:

Jag är medveten om hur det används på fartyg, men i Star Trek används inte ordet som ett generellt uttryck för en befälhavare, utan som just militär rank.

Vad menar du med "MÖP"?

PS: Var inte Sisko enbart Commander, åtminstone första säsongerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Jodå, captain används för den som har befälet över skeppet även i Star Trek, oavsett militärgrad.

Permalänk
Medlem

Dåliga eller olämpliga kaptener: Kirk/Picard/Janeway/Sisko/Archer
Bra kaptener: Eventuellt Lorca (som kapten, inte som skurk), kanske eller kanske inte, min röst hamnar där just nu iaf, tycker ivf han uppfyller sitt jobb "enligt vad han åläggs att göra" vilket är gråzoner, resten ska ju agera kaptener men gör vad dom vill och hycklar omkring.

Bästa skådespelaren Patrick Stewart/Picard grymt mysig men absolut inte den bästa kaptenen.

Gillade även Doktorn som Emergency Command Hologram (ECH) och Data i rollen som kaptener, underhållande.

Permalänk
Medlem

Picard fick min röst, men jag tycker även att Janeway spelar i samma division när det gäller kaptensrollen.
Archer är också en riktigt bra kapten, även om han inte riktigt når upp till giganterna i Star Trek universumet.
Jag hoppas att det blir någon form av Discovery spin-off som spinner vidare på Pikes äventyr, för Anson Mount passar verkligen i rollen och han skulle nog kunna lyfta Pike till Picard/Janeway-nivå

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

ST: DSC har två kaptener, så något händer ju.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av filbunke:

ST: DSC har två kaptener, så något händer ju.

Ja, men det är ingen spoiler för det. Pike är ju bara tillfälligt. (Vilket man också förstår om man kan lite Star Trek-historia 😁)

Permalänk
Relik 📜

Omröstningen talar sitt tydliga språk! Tror ingen annan kommer ikapp riktigt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xfade:

Data alla dagar i veckan...

Data? Spock hete det!!!

Permalänk
Medlem

1 Janeway 2. Picard 3. Lorca

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det har blivit dags. En fråga äldre än tiden själv måste få ett svar. Ett ämne som trätats på allt från dammiga pubar till.. ja, hemmafester. Helt ärligt, inte ett spörsmål för FN direkt. Men, i alla fall!

Vilken Star Trek-kapten är egentligen bäst? Jag har plockat ut de som har positionen över i alla fall ett gäng avsnitt, inte de som har sekundära roller, sitter i stolen temporärt eller i största allmänhet bara.. finns där. Jag har även valt att skippa JJ-filmerna och fokuserar på serierna. Mitt urval är därför..

Kapten

Spelad av

Serie

James T. Kirk

William Shatner

Star Trek: TOS

Jean-Luc Picard

Patrick Stewart

Star Trek: TNG

Kathryn Janeway

Kate Mulgrew

Star Trek: VOY

Benjamin Sisko

Avery Brooks

Star Trek: DS9

Jonathan Archer

Scott Bakula

Star Trek: ENT

Gabriel Lorca

Jason Isaacs

Star Trek: DSC

Christopher Pike

Anson Mount

Star Trek: DSC

Janeway fick min röst helt klart!
Före sin tid. Stark kvinna i en väldigt bra serie!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

ST: DSC har två kaptener, så något händer ju.

Alla serierna har många kaptener btw.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Picard over Kirk, TOS over TNG - Var kommer dessa "berömda" ord ifrån?

Själv sitter jag kollar igenom DS9 på Netflix just nu.

Permalänk
Medlem

Givetvis Picard för mig med (växte ju upp med tng också),

men gillade Lorca på senare dagar.

Janeway gillade jag inte. Men detta förmodligen pga. manlig osäkerhet och kvinnohat från min sida på den tiden!

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem

Röstar Jean-Luc Picard men tycker också faktiskt att Kathryn Janeway är riktigt jväla bra också!

Är riktigt pepp på Star Trek Picard men också rädd att man ska förstöra serien och i värsta fall även Jean-Luc som karaktär :S

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Jag gillar de andra kaptenerna, särskilt Archer. Men Picard är svårslagen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.