bygga eller köpa dator? 18.000kronors-frågan

Permalänk
Medlem

bygga eller köpa dator? 18.000kronors-frågan

Hej!

Planerar att skaffa en Gaming-setup men är osäker på om jag ska bygga en egen dator eller köpa en färdig rpisvärd från nätet...

Har idag en budget på runt 18.000(+/- 2000) där allt ska få plats, dator, 2 st 24-27'' curved display's, tangentbord, mus, bordfäste, allt alltså ^^.

Idag har jag tittat runt på nätet och just nu har jag hittat denna hos Greattech
(https://www.greattech.se/product.html/infinity-gt-1?category_...). - Den hamnar på runt 14k med inkluderat operativsystem.
Väggfästet jag sett som verkar bäst är denna (https://www.webhallen.com/se/product/242393-iiglo-bordfaste-M...) - ca 500kr
Display - AOC C27G1 - ca 2500kr styck.
Därefter behövs datamus, matta, tangentbord och allt annat...

Jag behöver hjälp och hoppas någon har tiden att guida mig genom djungeln och gärna köptips om någon vet någon bättre lösning.

Jag har möjligheten att avvakta till BF om det är rekommenderat

Tacksam för all hjälp jag kan få

mvh Douglas

Permalänk
Permalänk
Skrivet av DougNgg:

Har idag en budget på runt 18.000(+/- 2000) där allt ska få plats, dator, 2 st 24-27'' curved display's, tangentbord, mus, bordfäste, allt alltså ^^.

Är du ute efter helt nya saker eller kan du tänka dig att köpa begagnat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Sture Sten: Jag köper nog allt nytt, ny lägenhet och ny gaming-setup så går nog efter nya produkter

Permalänk
Medlem

@anon42512: Jag har läst de tidigare annonserna men de flesta är några år på nacken och man kan ju ändras

Permalänk
Medlem

Om du kan bygga datorn själv så hade jag gått med något i den här stilen:

Dock för att få ner priset lite kan du köpa Windows på ebay för ca 50 kr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

Lägg ihop delarna via Inet och tryck på montering för 799 om du inte vill montera själv då får du 2års garanti på hela datorn :), vilka spel ska du spela? Beroende på vilka spel du ska spela så måste du välja annorlunda hårdvara och självklart är utseendet på datorn viktigt eller är de rå prestanda du är ute efter?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@sifri: Själva chassit får gärna vara ganska rent, föredrar att det ser ut som ett kontor före en gaming-setup
Jag spelar fps-spel framför allt på dator så COD, Rainbow, CS, BF etc... Kommer även koppla ena av displayerna till mitt PS4 så jag kan se på annat på andra samtidigt

Tack för tipset om Inet btw!

Permalänk
Medlem

@Dundaj: Det där ser ju svinbra ut är det de bästa som finns just nu? Är det något jag ska tänka på kring produkterna eller finns det uppgraderingar för någon mindre summa som kommer göra stor skillnad :)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DougNgg:

@sifri: Själva chassit får gärna vara ganska rent, föredrar att det ser ut som ett kontor före en gaming-setup
Jag spelar fps-spel framför allt på dator så COD, Rainbow, CS, BF etc... Kommer även koppla ena av displayerna till mitt PS4 så jag kan se på annat på andra samtidigt

Tack för tipset om Inet btw!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12811283

Denna kombo är sjukt bra jag byggde denna till en vän dock med en 5700xt founders den är lite billigare, hur mycket är raytracing värt för dig? Är de viktigt kanske du bör köra på 2070 super istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Btw känner du dig bekväm med att installera operativ själv så köp licens från Ebay hur lätt som helst

Permalänk
Medlem
Skrivet av DougNgg:

@Dundaj: Det där ser ju svinbra ut är det de bästa som finns just nu? Är det något jag ska tänka på kring produkterna eller finns det uppgraderingar för någon mindre summa som kommer göra stor skillnad :)?

De viktigaste för dig som ska spela i full HD med de skärmarna du tittar på är egentligen CPU gpu blir viktigare i höga upplösningar med se sagt kan du köpa en 3700x men tycker inte de är värt om du inte ska streama eller liknande, börja med 3600 och uppgradera om något år eller 2 till en 4700x eller liknande med nästa generation and har garanterat stöd på am4 till 2020 minst

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Samma fast via webbhallen lite billigare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vill du hålla de ännu billigare kan du köra på kylaren som följer med processorn den duger den med

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DougNgg:

@Loxus: Jag har läst de tidigare annonserna men de flesta är några år på nacken och man kan ju ändras

Vill du riskera såna dumheter, så visst, be my guest 🙄

Permalänk
Medlem

@sifri: Jag tänkte förhoppningsvis använda mig av qhd displayer om de blir 2 st 27''. Om jag skulle spela på det...är det någon korrigering du skulle göra då kring de alternativen du skickat nu :)?

vill tacka direkt för all hjälp hittills ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av DougNgg:

@sifri: Jag tänkte förhoppningsvis använda mig av qhd displayer om de blir 2 st 27''. Om jag skulle spela på det...är det någon korrigering du skulle göra då kring de alternativen du skickat nu :)?

vill tacka direkt för all hjälp hittills ^^

De skärmar du länkar överst var 1080p

Gällande att driva det i 1440p så är de väl ok med både 5700xt eller 2070 super beroende på spel dock att tänka på är att om du vill köra på med Ray tracing( snyggare reflektioner) så är de bättre med Nvidia. Dock är 5700xt sjukt prisvärt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DougNgg:

@sifri: Jag tänkte förhoppningsvis använda mig av qhd displayer om de blir 2 st 27''. Om jag skulle spela på det...är det någon korrigering du skulle göra då kring de alternativen du skickat nu :)?

vill tacka direkt för all hjälp hittills ^^

Kanske är något med 240hz skärmar istället?

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm...

Skickades från m.sweclockers.com

Finns i 27 tum med
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm...

Permalänk
Medlem

Tittade ursprungligen på Samsung c27jg50... men om man vill ha qurved med 27 tum och qhd så kanske är det man måsye lägga...

Har ett väldigt kort skrivbord (120cm brett) så om jag får 2 st 27" curvade så får de plats perfekt ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man måste försöka tänka lite på budgeten också ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DougNgg:

Man måste försöka tänka lite på budgeten också ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Dator 12700+skärmar 3334+3334=19368 + mus och tangentbord 400-600 + lurar 200-400kr cirka 20200-20400kr totalt kanske får gå ner lite i grafikkort annars eller eventuellt bygga själv om du kan det?

Permalänk
Medlem

Här har du en full setup för ca 20k:

Jag hade iaf gjort så här, om du vill kan du ändra tangentbordet, skärm osv

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dundaj:

Här har du en full setup för ca 20k: https://komponentkoll.se/bild/ZHTrp.png
Jag hade iaf gjort så här, om du vill kan du ändra tangentbordet, skärm osv

Du missar att han eventuellt inte vill montera själv haha samt att hans skärmar måste vara kurvade och 27 tum inte 24.

Samt att de är bättre att gå på en Intel 660p med 1tb man får mer lagring för pengarna även om den inte är lika bra som den du valde

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Du missar att han eventuellt inte vill montera själv haha samt att hans skärmar måste vara kurvade och 27 tum inte 24.

Samt att de är bättre att gå på en Intel 660p med 1tb man får mer lagring för pengarna även om den inte är lika bra som den du valde

Skickades från m.sweclockers.com

Om du läser hans första inlägg så står det " men är osäker på om jag ska bygga en egen dator eller köpa en färdig rpisvärd från nätet..." Så han verkar kunna bygga dator själv. Sen så står det "2 st 24-27'' curved display's" Missade att det skulle vara curved men 24 tum verkade vara okej...

Sen så kostar kingston a2000 1tb 70 kr mer en intel 660p 1tb och om man hade tagit 1 tb verisonen så hade det gått över budget

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

@sifri: Vad skilljer på lagringen? (som sagt kan jag nada.....)^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dundaj:

Om du läser hans första inlägg så står det " men är osäker på om jag ska bygga en egen dator eller köpa en färdig rpisvärd från nätet..." Så han verkar kunna bygga dator själv. Sen så står det "2 st 24-27'' curved display's" Missade att det skulle vara curved men 24 tum verkade vara okej...

Sen så kostar kingston a2000 1tb 70 kr mer en intel 660p 1tb och om man hade tagit 1 tb verisonen så hade det gått över budget

Jag föredrar gärna att inte bygga den själv MEN om det blir betydligt billigare så har jag vänner som kan sånt, alternativt har jag en tekniker på jobbet jag kan betala en femhundring för det

Vad tror ni alla kring att köpa allt idag eller vänta till BF? Tror ni att skillnaderna kommer vara stora?

Permalänk
Medlem

@DougNgg

Här har du en hel setup som inet bygger ihop: https://www.inet.se/kundvagn/visa/12813514

Om du vill kan du vänta till Black friday, men det är upp till dig

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

@Dundaj: Har nu snackat med killen på jobbet och han bygger den för ett sexpack öl så vi kan slopa att allting måste vara ifrån Inet eller få den monterad så nu måste vi bara få till den bästa lösningen ^^

Permalänk
Medlem

Har nog checkat av det mesta hoppas jag

Skärmen är 1080p, VA panel, 144hz och curved

Nätaggregatet är guld certifierat med goda omdömen.

1TB SSD Nvme är inte fel.

Bra moderkort som står stadigt upp till 3900x om du vill uppgradera i framtiden.

Kvalitetskomponenter rakt igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DougNgg:

@Dundaj: Har nu snackat med killen på jobbet och han bygger den för ett sexpack öl så vi kan slopa att allting måste vara ifrån Inet eller få den monterad så nu måste vi bara få till den bästa lösningen ^^

Klokt. Kika på ovan, är övertygad om att du blir nöjd.

Windows finns för 50 kr, PM om du vill ha länk till Allkeyshop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

https://komponentkoll.se/bild/wfCNI.png

Har nog checkat av det mesta hoppas jag

Skärmen är 1080p, VA panel, 144hz och curved

Nätaggregatet är guld certifierat med goda omdömen.

1TB SSD Nvme är inte fel.

Bra moderkort som står stadigt upp till 3900x om du vill uppgradera i framtiden.

Kvalitetskomponenter rakt igenom.

Man kan köra bättre priser för att spara hinner inte välja delar så nu kan kolla senare ikväll men rent spontant rgb behövs inte på ram minnen och du kan köpa ett billigare nätagg de pengarna kan man lägga på bättre kylning/grafik/cpu(kanske 2070 super/3700x) för prestanda inte för ja har problem med rgb så, man kan även spara på grafikkortet om man byter till annat märke med eftermarknadskylare man kan även byta till annat billigare moderkort med hyfsade vrm han ska inte direkt köpa en 3900x nu eller framöver gissningsvis han kanske går upp till 4700x eller liknande om några år

Skickades från m.sweclockers.com