Permalänk
Medlem

Funderar allt mer på Lysa för mitt mellanrisk sparande. I våras startade jag ett 80/20 portfölj hos dem och satte in 10k samtidigt som jag gjorde min egna portfölj (starkt inspirerad av nybörjarportföljen) och satte in 10k där. Såhär ser det ut idag:

Lysa
Avgift 0,393%, Ca 18kr per år

Vinst 0.78%, Ca 212kr

Avanza
Avgift 0.200%, Ca 9kr per år

Vinst 0.16%, Ca 16kr

Nu har ju mitt lilla experiment pågått under ganska kort tid så egentligen kan man ju inte dra någon superbra slutsats, speciellt inte när börsen varit lite svajjig på sistone. Men jag överväger starkt att sälja av hela min mellanrisk portfölj hos Avanza och ha den på Lysa istället. Visst avgifterna är ju ungefär den dubbla mot vad jag har idag men det är ju ändå extremt lite och jag tror nästan deras portfölj är såpass mycket bättre än min att det kan vara värt det. Om vi leker med tanken att jag har 500 000kr hos Lysa så kostar det ca 1500kr om året i avgifter och ca hälften hos Avanza. Vettitusan om det inte är värt 750kr om året ändå att slippa hålla på det själv. Pensionen kommer jag dock ha fortsatt hos Avanza, kör 100% Global fonder där som är billig.

Min fördelning hos Avanza:

Fonder Fördelning
Avanza Global 65 %
Handelsbanken Realränte 5 %
IKC Avkastningsfond 5 %
AMF Räntefond Lång 5 %
PLUS Småbolag Sverige Index 5 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 5 %
Swedbank Robur Access Asien 5 %
Spiltan Räntefond Sverige 5 %

Permalänk
Medlem

@Baxtex: jag skulle se det såhär, för bara 750kr extra per år kommer du tjäna mer pengar samt slippa lägga tid på att försöka få en så bra portfölj som möjligt.

jag satt med just detta under juli och kom fram till att t.ex. Lysa var helt klart värt det.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

btw, sparkonto med bästa sparränta? utan bindningstid.
har hittat Avanza+Collector som ger +0,75%

har i stort sålt av alla aktier och fonder då jag håller på att leta hus

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Litenskit:

Cortus Energy är så hög risk man kan komma och därför ser jag mitt innehav som problematiskt, deras idé är fantastisk, tiden är rätt men jag blir mer och mer orolig för att det är fel personer i ledningen. Men jag vågar inte sälja då de är inne i en så intressant fas just nu. Går allt som det ska så kommer jag (och många andra) göra mycket pengar går det, går det inte som det ska förlorar jag (och lika många andra) rätt mycket pengar.
Men jag har inte satsat mer pengar än vad jag är beredd att förlora.

Nyckeln till mitt sparande finns att läsa i förra meningen, alla pengar jag har på min avanza isk anser jag inte finns överhuvudtaget.

Miss out syndromet är rätt kasst, det finns alltid fler chanser på börsen. Kom ihåg det!

Skrivet av Baxtex:

Funderar allt mer på Lysa för mitt mellanrisk sparande. I våras startade jag ett 80/20 portfölj hos dem och satte in 10k samtidigt som jag gjorde min egna portfölj (starkt inspirerad av nybörjarportföljen) och satte in 10k där. Såhär ser det ut idag:

Lysa
Avgift 0,393%, Ca 18kr per år

Vinst 0.78%, Ca 212kr

Avanza
Avgift 0.200%, Ca 9kr per år

Vinst 0.16%, Ca 16kr

Nu har ju mitt lilla experiment pågått under ganska kort tid så egentligen kan man ju inte dra någon superbra slutsats, speciellt inte när börsen varit lite svajjig på sistone. Men jag överväger starkt att sälja av hela min mellanrisk portfölj hos Avanza och ha den på Lysa istället. Visst avgifterna är ju ungefär den dubbla mot vad jag har idag men det är ju ändå extremt lite och jag tror nästan deras portfölj är såpass mycket bättre än min att det kan vara värt det. Om vi leker med tanken att jag har 500 000kr hos Lysa så kostar det ca 1500kr om året i avgifter och ca hälften hos Avanza. Vettitusan om det inte är värt 750kr om året ändå att slippa hålla på det själv. Pensionen kommer jag dock ha fortsatt hos Avanza, kör 100% Global fonder där som är billig.

Min fördelning hos Avanza:

Fonder Fördelning
Avanza Global 65 %
Handelsbanken Realränte 5 %
IKC Avkastningsfond 5 %
AMF Räntefond Lång 5 %
PLUS Småbolag Sverige Index 5 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 5 %
Swedbank Robur Access Asien 5 %
Spiltan Räntefond Sverige 5 %

Skrivet av issue:

@Baxtex: jag skulle se det såhär, för bara 750kr extra per år kommer du tjäna mer pengar samt slippa lägga tid på att försöka få en så bra portfölj som möjligt.

jag satt med just detta under juli och kom fram till att t.ex. Lysa var helt klart värt det.

Över två års tid är det hugget som stucket för mina två portföljer lysa-avanza. Dock högre valutarisk (och exponering) hos lysa. Dollarn har gått upp rejält dock mot kronan.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

btw, sparkonto med bästa sparränta? utan bindningstid.
har hittat Avanza+Collector som ger +0,75%

har i stort sålt av alla aktier och fonder då jag håller på att leta hus

Just nu verkar det vara 0.95% som bäst med fria uttag och insättningsgaranti.

https://www.compricer.se/sparande/?domain=www.compricer.se&am...

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

btw, sparkonto med bästa sparränta? utan bindningstid.
har hittat Avanza+Collector som ger +0,75%

har i stort sålt av alla aktier och fonder då jag håller på att leta hus

Lägg dem på sevenday = 0,90%

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@Baxtex: jag skulle se det såhär, för bara 750kr extra per år kommer du tjäna mer pengar samt slippa lägga tid på att försöka få en så bra portfölj som möjligt.

jag satt med just detta under juli och kom fram till att t.ex. Lysa var helt klart värt det.

Ja, alltså det jag undrar om jag verkligen kommer att tjäna mer pengar eller om det är en förlust.

Skrivet av issue:

btw, sparkonto med bästa sparränta? utan bindningstid.
har hittat Avanza+Collector som ger +0,75%

har i stort sålt av alla aktier och fonder då jag håller på att leta hus

Skulle säga Nordax då de hade 0.95% fram tills denna veckan, fick det sänkt till 0.90%.

Skrivet av DavidtheDoom:

Över två års tid är det hugget som stucket för mina två portföljer lysa-avanza. Dock högre valutarisk (och exponering) hos lysa. Dollarn har gått upp rejält dock mot kronan.

Du menar i termer om vinst eller räknar du även in avgifterna? Det är alltså valutans fel att Lysa har en fördel i nuläget?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Baxtex:
Jag pratar om vinstutvecklingen.
Även i form av avgifter är min manuella fondportfölj något billigare.

Har ett inlägg tidigare där du är omnämnd:
#17948625

Idagsläget är siffrorna:

I år:
Avanza: +19,89 %
Lysa: + 23,08 %
Dollar mot SEK: +10,87 %

Sedan 1/1 2018 (startdatum för mina två konton).
Avanza: + 17,02 %
Lysa: + 13,03 %

Majoriteten av fonderna som Lysa handlar i är från Vanguard, vilka primärt är i dollar. Eventuellt handlar Lysa i produkterna från Vanguard som är i GBP eller EUR men SEK har försvagats även mot dessa.

https://www.vanguardinvestments.se/portal/instl/se/en/product...
Rent krasst har jag endast en fond på lysa som handlas i SEK vilket gör valutarisken mycket hög.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Vad sägs om att investera i sedlar?
Historiskt har det varit dåligt pga inflation. Men i dag har EU/Sverige en konstig politik med negativa räntor. Det betyder att man måste betala för att sätta in stora belopp på banken. Omvärlden börjar tro på deflations och är villiga att betala för tyska och Schweiziska statsobligationer. Med sedlar sparade så har dessa ett högre värde om några år!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Vad sägs om att investera i sedlar?
Historiskt har det varit dåligt pga inflation. Men i dag har EU/Sverige en konstig politik med negativa räntor. Det betyder att man måste betala för att sätta in stora belopp på banken. Omvärlden börjar tro på deflations och är villiga att betala för tyska och Schweiziska statsobligationer. Med sedlar sparade så har dessa ett högre värde om några år!

Skickades från m.sweclockers.com

Beror på hur du menar, men på förhand håller jag inte med. Negativ ränta -> kan trycka valuta och få betalt för det -> värdet på valutan går ned i relation till realtillgångar. Man undviker dock potentiell lagringsavgift på banken genom att sitta på kontanter, det är sant, om nu sådan införs (vilket mycket väl kan hända vid något lägre ränta än vi har idag). Men jag skulle ändå påstå att sedlarna har ett lägre värde efter tid om man bara har dem under madrassen, eftersom valutan troligen tappat i värde mot realtillgångar som sagt.

Om man kör på det spåret (att negativ ränta är här för att stanna) så tycker jag förövrigt att realtillgångar bättre, t.ex. fastigheter, ädelmetaller och råvaror. Om man är mer riskbenägen än så så kanske kryptovalutor. Värt att komma ihåg att bostadsrätter i Sverige har betydande politisk risk (redan nu har vi amorteringskrav och högsta lånebelopp som artificiella tak för att begränsa prisuppgång).

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av EagiZ:

Beror på hur du menar, men på förhand håller jag inte med. Negativ ränta -> kan trycka valuta och få betalt för det -> värdet på valutan går ned i relation till realtillgångar. Man undviker dock potentiell lagringsavgift på banken genom att sitta på kontanter, det är sant, om nu sådan införs (vilket mycket väl kan hända vid något lägre ränta än vi har idag). Men jag skulle ändå påstå att sedlarna har ett lägre värde efter tid om man bara har dem under madrassen, eftersom valutan troligen tappat i värde mot realtillgångar som sagt.

Om man kör på det spåret (att negativ ränta är här för att stanna) så tycker jag förövrigt att realtillgångar bättre, t.ex. fastigheter, ädelmetaller och råvaror. Om man är mer riskbenägen än så så kanske kryptovalutor. Värt att komma ihåg att bostadsrätter i Sverige har betydande politisk risk (redan nu har vi amorteringskrav och högsta lånebelopp som artificiella tak för att begränsa prisuppgång).

Situationen idag är helt ny och oprövad, men tydligen är folk beredda att köpa hundraåriga statsobligationer med negativ ränta! Köper jag sedlar idag och använder dem om några år är de mer värda än nu! Deflation alltså, vilket inte alls är otroligt om Politikerna målat in oss alla i en ekonomisk kris utan dess like. Själv dumpar jag aktier för stora belopp varje vecka nu, men jag vågar inte satsa på sedlar. Det blir ryska fonder än så länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Irre:

Situationen idag är helt ny och oprövad, men tydligen är folk beredda att köpa hundraåriga statsobligationer med negativ ränta! Köper jag sedlar idag och använder dem om några år är de mer värda än nu! Deflation alltså, vilket inte alls är otroligt om Politikerna målat in oss alla i en ekonomisk kris utan dess like. Själv dumpar jag aktier för stora belopp varje vecka nu, men jag vågar inte satsa på sedlar. Det blir ryska fonder än så länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som du har koll på läget, kom gärna tillbaka om några år och berätta hur det gick.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Avanza har sitt superlån, låter rätt lockande att låna 50 lakan til 0% ränta.

Vet någon om man kan låna på flera konton, så länge man är under 50 totalt? Jag har pengarna utspridda på isk/kf/depå, och når inte upp till beloppet på ett konto, men tillsammans ser det bättre ut.

Planen var att köpa en räntefond som får ticka på.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Baxtex:
Jag pratar om vinstutvecklingen.
Även i form av avgifter är min manuella fondportfölj något billigare.

Har ett inlägg tidigare där du är omnämnd:
#17948625

Idagsläget är siffrorna:

I år:
Avanza: +19,89 %
Lysa: + 23,08 %
Dollar mot SEK: +10,87 %

Sedan 1/1 2018 (startdatum för mina två konton).
Avanza: + 17,02 %
Lysa: + 13,03 %

Majoriteten av fonderna som Lysa handlar i är från Vanguard, vilka primärt är i dollar. Eventuellt handlar Lysa i produkterna från Vanguard som är i GBP eller EUR men SEK har försvagats även mot dessa.

https://www.vanguardinvestments.se/portal/instl/se/en/product...
Rent krasst har jag endast en fond på lysa som handlas i SEK vilket gör valutarisken mycket hög.

Intressant. Jag får väl helt enkelt utgå från att min utvärderingstid varit för kort. Hur som helst så låter jag nog mina nuvarande pengar vara kvar på Avanza men jag kör nytt sparande på Lysa så jag lite av båda två så får jag se sen.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Baxtex:

Intressant. Jag får väl helt enkelt utgå från att min utvärderingstid varit för kort. Hur som helst så låter jag nog mina nuvarande pengar vara kvar på Avanza men jag kör nytt sparande på Lysa så jag lite av båda två så får jag se sen.

Jo, om man skall statistiskt bevisa att man kan slå index så behöver man slå index 47 år i följd. Sedan skall man undvika alla fallgropar, valutaexponering eller intäkt/kostnad i olika valuta är ytterligare en.

Jag tycker nog den viktigaste är att man inte skall falla för "miss out"-syndromet. Jag måste köpa X annars missar jag eventuell uppgång...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av glemmy:

Avanza har sitt superlån, låter rätt lockande att låna 50 lakan til 0% ränta.

Vet någon om man kan låna på flera konton, så länge man är under 50 totalt? Jag har pengarna utspridda på isk/kf/depå, och når inte upp till beloppet på ett konto, men tillsammans ser det bättre ut.

Planen var att köpa en räntefond som får ticka på.

Beloppet du har täckning för till en viss ränta är beroende av hur mycket du har i godkända värdepapper på just det kontot, vid en nedgång kan det därför snabbt bli dyrt om du är fullbelånad. Så ska man använda belåningen är det antagligen smartast att samla så mycket som möjligt i godkända värdepapper på ett konto och ha en lagom SHTF-marginal upp till det räntefria maxbeloppet.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Avanza har sitt superlån, låter rätt lockande att låna 50 lakan til 0% ränta.

Vet någon om man kan låna på flera konton, så länge man är under 50 totalt? Jag har pengarna utspridda på isk/kf/depå, och når inte upp till beloppet på ett konto, men tillsammans ser det bättre ut.

Planen var att köpa en räntefond som får ticka på.

Ett lån till 0% ränta är inte alls bra om priserna sjunker på värdepapper, guld, fastigheter mm. Mycket tyder på en kris i närtid och att då sitta på stora lån kan bli svettigt. Många minns krisen kring 1995 då folk förlorade jobbet jobbet och fick gå från hus och hem när politikerna chockhöjde räntan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Irre:

Ett lån till 0% ränta är inte alls bra om priserna sjunker på värdepapper, guld, fastigheter mm. Mycket tyder på en kris i närtid och att då sitta på stora lån kan bli svettigt. Många minns krisen kring 1995 då folk förlorade jobbet jobbet och fick gå från hus och hem när politikerna chockhöjde räntan.

-92 var det och som en fotnot gick stockholmsbörsen upp 7,6% det året..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Kollat Nordnet också? Om portföljen uppfyller vissa krav, max 20% av beloppet i en enskild aktie eller max 60% i en enskild fond så kan man belåna portföljen till 40% av dess värde för 1,19% ränta.
Jan Bolmeson (rikatillsammans.se) hävdar ju till och med att han belånat sin "rikatillsammans-portfölj" (kidnappat koncept han döpt om) på Nordnet då den bara gått back ett par år av typ 40.

Avanzas Superlån:
- 0% ränta (finns det andra avgifter, typ årsavgifter m.m?)
- Max 10% av portföljvärdet, dvs 1,1 ggr hävstång
- Du är begränsad till vissa värdepapper Avanza godkänner för "superränta" genom att du måste ha minst 3 av dessa i portföljen.

Nordnets Knockout-lån:
- 1,19% ränta
- Max 40% av portföljvärdet, dvs 1,4 ggr hävstång
- Så vitt jag kan se valfria värdepapper på Nordnets marknad

För 1,74% ränta kan du belåna 50% av portföljens värde via Avanzas Superlån, men med samma värdepappersbegränsning.

Fördel Nordnet tycker jag. Om portföljen ska behållas 20-30-40 år och avkasta i snitt 7-8% årligen gör det mycket mer för slutbeloppet att ha en hävstång på 1,4 istället för 1,1 än det gör att betala 1,19% extra i "avgift".

Varför jag står över:
- För feg
- Äger inte mitt boende. Skulle jag vilja/ behöva köpa ett boende vill jag inte ha detta lån på min UC.

- Du är inte likvid. Vill jag lägga en kontantinsats till ett boende t ex kan jag inte enkelt sälja ur portföljen och ta ut. Då uppfyller jag sannolikt inte längre ett eller flera villkor och får "SMS-låneränta" på 6,10%.

- Vad händer om portföljens värde sjunker 15-20% som förra hösten? Min tolkning är att du får 2,69% ränta då lånebeloppet nu är 40-60% av portföljvärdet. Om den sjunker ännu mer så att du går över 60% är räntan plötsligt 6,10%. Då i en miljö då portföljen inte avkastar utan sjunker som en sten. Det blir inte bara 1,4 ggr hävstång rätt ned i avgrunden, det blir nästan SMS-låneränta också.

- Om ett innehav går bra kan du få högre ränta. T ex att du börjar med 15% av innehavet i en aktie (eller flera). Den rusar sedan så att du ligger på 22% av innehavet i denna aktie. Då blir räntan 2,69% på hela lånet. Rusar den till 27% blir räntan 6,10%. Och man kanske tvingas sälja en aktie för tidigt eller skyffla in mer pengar för att ta ned andelen i portföljen. Tänk om man hade haft Powercell förra sommaren för 25 kr, sedan blivit tvungen att sälja på 50 för att slippa hög ränta. Nu står den i 86,90.

Inte otänkbart i en lågkonjunktur att t ex indexfonddelen i portföljen tappar 10-20% medan eventuellt guld ökar 10%, och så sitter man med dyr ränta.

- Om min horisont är 30 år, finns denna låneform med samma relativa ränta kvar? Finns Nordnet kvar? Vad händer om tjänsten avvecklas? Avvecklas den efter en lågkonjunktur kanske det enda resultatet blev att jag tappade 20% av portföljvärdet med en 1,4 ggr hävstång.

Det känns lite för bökigt att lägga upp ett lån på Avanza för räntefonder om det var föregående postares idé.

Exempel:

Portföljvärde 1 MSEK.
Lånar 100k och lägger i Spiltan Räntefond Sverige (i praktiken måste du ha minst tre olika "säkra" kort för att uppfylla villkoren)
Ex 1,5% avkastning.
Då har man fått 1 500 spänn extra för att vara belastad med ett extra lån på 100k i sin UC.
Även här gäller att övriga portföljen inte får minska i värde, då räntefonderna då går över 10%. Räntan blir då 0,99%
0,99% till Avanza, ca 0,5% till staten och så var all avkastning borta. I praktiken vanskligt att låna hela 10%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Beloppet du har täckning för till en viss ränta är beroende av hur mycket du har i godkända värdepapper på just det kontot, vid en nedgång kan det därför snabbt bli dyrt om du är fullbelånad. Så ska man använda belåningen är det antagligen smartast att samla så mycket som möjligt i godkända värdepapper på ett konto och ha en lagom SHTF-marginal upp till det räntefria maxbeloppet.

Ja sant, viktigt med marginal.
Sen har jag buffer på ett sparkonto som kan användas för att betala lånet om det skulle behövas.

@Nils-Göte: Tolkar det som att det är olika regler för fonder och aktier. Man behöver bara en fond och fonden kan stå för mer än 49%:

Citat:

Minst tre aktier som är godkända för Superränta eller någon av de godkända fonderna. Din belåningsgrad beräknas på de värdepapper eller fonder som är godkända för Superränta.

Inget värdepapper får ensamt stå för mer än 49% av kontots Superränta-innehav (med undantag för fonderna). Om det händer räknas belåningsvärdet automatiskt ner till maxgränsen 49%.

https://www.avanza.se/lana/superlanet.html

Vill inte belåna mer än 10%, för feg för det

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Det blir ju så liten hävstång, så det kanske är bättre att du investerar motsvarande del av bufferten i räntefonder istället? Då kan du sälja av utifall du behöver pengarna. Då slipper du ett lån på din UC också.

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Avanza har sitt superlån, låter rätt lockande att låna 50 lakan til 0% ränta.

Vet någon om man kan låna på flera konton, så länge man är under 50 totalt? Jag har pengarna utspridda på isk/kf/depå, och når inte upp till beloppet på ett konto, men tillsammans ser det bättre ut.

Planen var att köpa en räntefond som får ticka på.

Kom ihåg att Avanza har rätt att tvångsförsälja dina aktier om de går ner till viss nivå. Det är du som står för risken, Avanza få alltid tillbaka sina pengar.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Nu börjar det gå lite bättre för Redsense Medical. Har under de första två månaderna av Q3-19 kommit upp i över 4000 kSEK jämfört med 353 kSEK för Q3-17 och 2286 kSEK för Q3-18.

https://mb.cision.com/Main/12367/2896945/1101152.pdf

Om styrelsens prognos stämmer är bolaget är kassaflödespositivt på månadsbasis innan utgången av 2019. En årlig tillväxt om 30 % skulle indikera en uppsida till 50 kr per aktie år 2025 från dagens 12,3 kr. Skulle man på sikt uppnå en marknadspenetration på t ex 5 % skulle det indikera en potential i aktien på över 200 kr enligt Erik Penser Bank.

https://links.penser.se/f/a/reds_20190827.pdf

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Olika experter har under den senaste tiden gjort uttalanden om att Riksbanken kommer att ändra räntebanan och att det inte blir någon höjning runt årsskiftet utan snarare en sänkning. Igår kom beskedet att man lämnar styrräntan oförändrad och att den planerade höjningen runt årsskiftet står fast. Vad tror ni, blir det en höjning och hur kommer det i så fall påverka bostadsmarknaden nu när arbetslösheten har börjat öka igen? https://www.privataaffarer.se/riksbanken-rantebesked/

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk

Sedan jag sålde av mina fonder som föräldrarna investerat i har jag inte haft så mycket pengar att röra mig med förrän ett par år sedan.
Nu har jag rätt gott om pengar och lönen ökade precis med (brutto) 18000 kr/månad så nu är det dags att investera istället för att låta det ligga och skvalpa på bankkontot.

Inte illa menat mot någon här men jag tycker aktiehandel känns lite smutsigt.
Det är en sak om man investerar långsiktigt i en industri eller ett företag man vill se växa (och såklart gärna tjänar en hacka på det), det är det jag tänker mig aktiemarknaden är till för. Men i all hysteri ser jag inte den aspekten direkt, det är spekulation och swing trading och allt annat tänkbart för att optimera sin investering.

Men ja det är så klart att man är mån om att ens pengar växer, jag har själv svårt att inte optimera vare sig det är i spel eller livet, så jag skulle säkert drivas in i samma mönster jag med för att det blir som ett spel. Och för de som inte tjänar så bra och kanske är fast i en bransch utan vägar uppåt, då är så klart aktiehandel ett alternativ och jag har full respekt för det.

Med det sagt:
Om jag nu inte vill släppa min idealistiska, kanske naiva syn på aktiemarknaden, vad är ens bra alternativ nu för tiden?

Och om jag ska ge mig in på aktiemarknaden, hur ser tillväxten/risken ut i t.ex. "miljöfonder" och "etiska fonder" nuförtiden? Är det för riskabelt att investera i enskilda bolag som utvecklar förnybar energi t.ex.? Kan man ens "göra en skillnad" för ett företag genom sådana investeringar eller köper man det bara från någon annan Svensson som tyckte det va dags att cacha in på senaste swingen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Sedan jag sålde av mina fonder som föräldrarna investerat i har jag inte haft så mycket pengar att röra mig med förrän ett par år sedan.
Nu har jag rätt gott om pengar och lönen ökade precis med (brutto) 18000 kr/månad så nu är det dags att investera istället för att låta det ligga och skvalpa på bankkontot.

Inte illa menat mot någon här men jag tycker aktiehandel känns lite smutsigt.
Det är en sak om man investerar långsiktigt i en industri eller ett företag man vill se växa (och såklart gärna tjänar en hacka på det), det är det jag tänker mig aktiemarknaden är till för. Men i all hysteri ser jag inte den aspekten direkt, det är spekulation och swing trading och allt annat tänkbart för att optimera sin investering.

Men ja det är så klart att man är mån om att ens pengar växer, jag har själv svårt att inte optimera vare sig det är i spel eller livet, så jag skulle säkert drivas in i samma mönster jag med för att det blir som ett spel. Och för de som inte tjänar så bra och kanske är fast i en bransch utan vägar uppåt, då är så klart aktiehandel ett alternativ och jag har full respekt för det.

Med det sagt:
Om jag nu inte vill släppa min idealistiska, kanske naiva syn på aktiemarknaden, vad är ens bra alternativ nu för tiden?

Och om jag ska ge mig in på aktiemarknaden, hur ser tillväxten/risken ut i t.ex. "miljöfonder" och "etiska fonder" nuförtiden? Är det för riskabelt att investera i enskilda bolag som utvecklar förnybar energi t.ex.? Kan man ens "göra en skillnad" för ett företag genom sådana investeringar eller köper man det bara från någon annan Svensson som tyckte det va dags att cacha in på senaste swingen?

Du måste skilja på spekulation och investering.
Tror en liten avmattning är på väg samt så har vad jag förstått börsen ökat mkt under kort tid och skapat hög fallhöjd.

Tror inte du missar något på att ligga utanför börsen ett halvår framåt för att avvakta reaktionerna på brexit samt kommande räntehöjning.

Annars är Ryssland/Indien intressant främst Indien på lång

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Olika experter har under den senaste tiden gjort uttalanden om att Riksbanken kommer att ändra räntebanan och att det inte blir någon höjning runt årsskiftet utan snarare en sänkning. Igår kom beskedet att man lämnar styrräntan oförändrad och att den planerade höjningen runt årsskiftet står fast. Vad tror ni, blir det en höjning och hur kommer det i så fall påverka bostadsmarknaden nu när arbetslösheten har börjat öka igen? https://www.privataaffarer.se/riksbanken-rantebesked/

Det blir ingen höjning utan Riksbanken försöker stärka kronan tillfälligt nu i hopp om att andra länder sänker styrräntan innan Sverige, för att förhoppningsvis få SEK att vinna lite mark mot andra valutor. Det är vad jag tror i alla fall, lite spel för galleriet. Kanske, kanske att det blir en höjning och sedan några sänkningar efter det. Det här är ju bara spekulationer förstås, och har egentligen inget värde i sig. Men har lite svårt att se hur man ska motivera upprepade räntehöjningar om ekonomin börjar gå sämre och andra riksbanker sänker sina räntor.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Galadhnen:

Sedan jag sålde av mina fonder som föräldrarna investerat i har jag inte haft så mycket pengar att röra mig med förrän ett par år sedan.
Nu har jag rätt gott om pengar och lönen ökade precis med (brutto) 18000 kr/månad så nu är det dags att investera istället för att låta det ligga och skvalpa på bankkontot.

Inte illa menat mot någon här men jag tycker aktiehandel känns lite smutsigt.
Det är en sak om man investerar långsiktigt i en industri eller ett företag man vill se växa (och såklart gärna tjänar en hacka på det), det är det jag tänker mig aktiemarknaden är till för. Men i all hysteri ser jag inte den aspekten direkt, det är spekulation och swing trading och allt annat tänkbart för att optimera sin investering.

Men ja det är så klart att man är mån om att ens pengar växer, jag har själv svårt att inte optimera vare sig det är i spel eller livet, så jag skulle säkert drivas in i samma mönster jag med för att det blir som ett spel. Och för de som inte tjänar så bra och kanske är fast i en bransch utan vägar uppåt, då är så klart aktiehandel ett alternativ och jag har full respekt för det.

Med det sagt:
Om jag nu inte vill släppa min idealistiska, kanske naiva syn på aktiemarknaden, vad är ens bra alternativ nu för tiden?

Och om jag ska ge mig in på aktiemarknaden, hur ser tillväxten/risken ut i t.ex. "miljöfonder" och "etiska fonder" nuförtiden? Är det för riskabelt att investera i enskilda bolag som utvecklar förnybar energi t.ex.? Kan man ens "göra en skillnad" för ett företag genom sådana investeringar eller köper man det bara från någon annan Svensson som tyckte det va dags att cacha in på senaste swingen?

Det är alltid riskabelt att investera i utvecklingsföretag som kanske eventuellt får ut en produkt på marknaden. Det är över huvud taget riskabelt att försöka gissa vilket företag, branch eller ens region som kommer gå bäst imorgon och det är ytterst få människor som tjänar pengar på det långsiktigt. Det är därför man brukar rekommendera att ha minst 10 aktier i 5 olika brancher i en portfölj, annars blir det mer av roulettespel än investerande.

Varför sålde du av dina fonder?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Sedan jag sålde av mina fonder som föräldrarna investerat i har jag inte haft så mycket pengar att röra mig med förrän ett par år sedan.
Nu har jag rätt gott om pengar och lönen ökade precis med (brutto) 18000 kr/månad så nu är det dags att investera istället för att låta det ligga och skvalpa på bankkontot.

Inte illa menat mot någon här men jag tycker aktiehandel känns lite smutsigt.
Det är en sak om man investerar långsiktigt i en industri eller ett företag man vill se växa (och såklart gärna tjänar en hacka på det), det är det jag tänker mig aktiemarknaden är till för. Men i all hysteri ser jag inte den aspekten direkt, det är spekulation och swing trading och allt annat tänkbart för att optimera sin investering.

Men ja det är så klart att man är mån om att ens pengar växer, jag har själv svårt att inte optimera vare sig det är i spel eller livet, så jag skulle säkert drivas in i samma mönster jag med för att det blir som ett spel. Och för de som inte tjänar så bra och kanske är fast i en bransch utan vägar uppåt, då är så klart aktiehandel ett alternativ och jag har full respekt för det.

Med det sagt:
Om jag nu inte vill släppa min idealistiska, kanske naiva syn på aktiemarknaden, vad är ens bra alternativ nu för tiden?

Och om jag ska ge mig in på aktiemarknaden, hur ser tillväxten/risken ut i t.ex. "miljöfonder" och "etiska fonder" nuförtiden? Är det för riskabelt att investera i enskilda bolag som utvecklar förnybar energi t.ex.? Kan man ens "göra en skillnad" för ett företag genom sådana investeringar eller köper man det bara från någon annan Svensson som tyckte det va dags att cacha in på senaste swingen?

Robur access är etiska fonder som försöker hålla sig så nära index som möjligt och anledningen att de inte kallas indexfonder är att de väljer bort företag de anser inte är etiska. Kanske ett alternativ?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk

@Aphex:
Jag sålde fonderna för att jag där och då va arbetslös och behövde pengarna.
Det va inte ens så mycket pengar, 10k eller något sånt.

@Litenskit:
Ja det kanske kan vara något.

@D3mpa:
Ok så om jag avvaktar med att köpa fonder/aktier, finns det något annat man kan göra med pengarna i ~6 månader annat än ett sparkonto?