Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Tre inlägg upp

Vad finns det för bra korta räntefonder att fokusera på? ska man ta ut efter ett år eller hur kort är kort? Tack för svaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaxxN:

Vad finns det för bra korta räntefonder att fokusera på? ska man ta ut efter ett år eller hur kort är kort? Tack för svaren.

Riktigt bra genomgång: https://rikatillsammans.se/rantefonder/

Permalänk
Medlem

Ser att Avanza höjt avgiften på Spiltan Räntefond Sverige genom att lägga på en egen avgift på 0,15% ovanpå förvaltningsavgiften på 0,1%. Nordnet gör inte det, de tar 0,10%.

Det är mycket så med Avanza nu, jag har flyttat ca 25% av innehavet till Nordnet p g a att NN har väsentligt lägre avgifter på en del fonder, och nu flyttar mina Spiltan efter.

Se till att se över era fondavgifter på Avanza!

Permalänk
Medlem

@Nils-Göte:
Fast nu är det ju inte så. Avanza har ingen extra avgift de väljer bara att redovisa alla avgifter där dessa 0,15% inte är ett krav att redovisa medan Nordnet väljer att inte göra det. De drar ändå denna avgift (eller rättare sagt spiltan drar den) så köper du på ena eller andra har ingen betydelse.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Jag skulle tycka det vore smidigt med en tjänst där aktieutdelningarna automatiskt fördes över till CSN-lånet. Isf skulle det betalas av snabbare ju mer man investerar. Och sedan när lånet är borta så är man skuldfri med ett kapital man kan nyttja till annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag vill hävda man har lite mera transparens lättillgängligt på Avanza jämfört med Nordnet.

Men man får banne mig alltid ändå läsa faktabladet vad som gäller annars gör man dumma misstag!

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

@Nils-Göte:
Fast nu är det ju inte så. Avanza har ingen extra avgift de väljer bara att redovisa alla avgifter där dessa 0,15% inte är ett krav att redovisa medan Nordnet väljer att inte göra det. De drar ändå denna avgift (eller rättare sagt spiltan drar den) så köper du på ena eller andra har ingen betydelse.

Intressant. Trodde att avgifterna som redovisas på NN täcker alla avgifter. Har du någon mer information om hur jag ser de totala avgifterna?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Intressant. Trodde att avgifterna som redovisas på NN täcker alla avgifter. Har du någon mer information om hur jag ser de totala avgifterna?

Här diskuteras det lite men tyvärr är det bara Avanza jag vet som faktiskt redovisar detta.
Lyckas inte heller hitta något om det lite fort vare sig på nordnet eller Morningstar.
https://rikatillsammans.se/fragor/avanza-presenterar-faktisk-...

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Här diskuteras det lite men tyvärr är det bara Avanza jag vet som faktiskt redovisar detta.
Lyckas inte heller hitta något om det lite fort vare sig på nordnet eller Morningstar.
https://rikatillsammans.se/fragor/avanza-presenterar-faktisk-...

Det här skrämmer mig. Verkar vara svårt att få klarhet.
Jag kollade på Spiltans sajt och där redovisas 0,1%, precis som på NN. Men såg att Avanza har 0,25% (varav 0,1% förvaltningsavgift). Finns det verkligen inget mer som talar för att NN också tar ut 0,25% än inlägget på rikatillsammans? Jag tycker inte att det tydligt framgår att det bara är en skillnad i hur kostnaderna redovisas.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

@Nils-Göte:
Fast nu är det ju inte så. Avanza har ingen extra avgift de väljer bara att redovisa alla avgifter där dessa 0,15% inte är ett krav att redovisa medan Nordnet väljer att inte göra det. De drar ändå denna avgift (eller rättare sagt spiltan drar den) så köper du på ena eller andra har ingen betydelse.

Precis så är det. de visade tidigare inte hela siffran.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Du blir kund hos Avanza eller Nordnet. Det tar typ 10 minuter. Det tar precis lika lång tid på LYSA. På de förra måste du sedan söka fram ett par-tre, kanske fem fonder beroende på hur du vill göra, och klicka på köp och fylla i ett belopp.

Kan du inte göra den insatsen är investering ärligt talat inget för dig ;=)

Det måste helt enkelt finnas en tillräcklig avkastning för att vara värt det. Det krånglar till diverse uppföljningar att dela upp pengarna så om det knappt är någon skillnad så är det helt enkelt inte värt det. Räntefonder ger ju inte direkt den avkastningen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Det här skrämmer mig. Verkar vara svårt att få klarhet.
Jag kollade på Spiltans sajt och där redovisas 0,1%, precis som på NN. Men såg att Avanza har 0,25% (varav 0,1% förvaltningsavgift). Finns det verkligen inget mer som talar för att NN också tar ut 0,25% än inlägget på rikatillsammans? Jag tycker inte att det tydligt framgår att det bara är en skillnad i hur kostnaderna redovisas.

från avanza:

Citat:

Transaktionsavgifter
15 SEK / 0,15%
Producenternas transaktionsavgifter. T.ex. fondbolagets kostnader för att köpa och sälja värdepapper.

Det är alltså inte avanza eller nordnet som tar ut det. Alla fonder har olika driftkostnader som drar ned resultatet något jämfört med indexet de följer, men kursen som redovisas är efter alla avgifter är dragna så det spelar eg ingen roll. Det räcker att jämföra fondernas avkastning med varandra och med deras jämförelseindex.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnlennonx:

@john_doe: Pacific Precious har höjt avgiften och förvaltaren har slutat i protest mot detta så fundera på om du verkligen vill ha med den i ditt sparande.

Jag har den också tills dess att auag fonder släpper sin guldfond, som förhoppningsvis kommer på avanza. Annars tycker jag att den har en helt ok förvaltningsavgift, Men den prestationsbaserade förstår jag mig inte riktigt på. Men som sagt hellre den än en tracker, och förhoppningsvis kommer auag fonder inom kort till ananza.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Vad har du för källa för detta?

https://blogg.nordnet.se/garanterad-avkastning/

https://rikatillsammans.se/stockholmsborsens-arliga-avkastnin...
https://rikatillsammans.se/arlig-genomsnittlig-avkastning-for...

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

vill man dubbelkolla siffrorna sök på börsens utveckling sedan 1945 fram till 2018 och gå igenom varje tioårsperiod, då ser du totala % uppgången.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Som jag skrev tidigare var jag mest intresserad av uttalandet:
"Jag sa att statistiskt kommer man tjäna på att gå all in jämfört med månadsspara in större summor, om tidshorisonten är över 10+ år. Oavsett om man råkar göra det på all time high, precis innan börskrasch."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det måste helt enkelt finnas en tillräcklig avkastning för att vara värt det. Det krånglar till diverse uppföljningar att dela upp pengarna så om det knappt är någon skillnad så är det helt enkelt inte värt det. Räntefonder ger ju inte direkt den avkastningen.

Avkastning och risk hänger ihop. Sätter du dina pengar i en korträntefond är du i princip garanterad en låg och tråkigt stabil avkastning. Vet du inte när du ska ha pengarna eller om du ska ha dom inom 10 år är det vettigt. Det begränsar värdeförlusten inflationen ger och ger inte risken att en stor del av beloppet saknas när du vill använda pengarna. Nedan är Spiltan Räntefond Sverige kontra DJ World Index från Avanza. Hade du satt pengarna i en global indexfond okt 2007 hade du tappat över 40% på mindre än 1,5 år. Hade du gjort samma placering mars 2016 hade de gått upp 40% på 1,5 år. Men var i cykeln är vi idag? Med 10+ års sparhorisont spelar det ingen roll.

Arbetet består bara i att öppna ett konto på en bank och lägga pengarna i en korträntefond. man behöver inte ens ta flera olika om man inte vill.

https://imgur.com/BgrZjL9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Avkastning och risk hänger ihop. Sätter du dina pengar i en korträntefond är du i princip garanterad en låg och tråkigt stabil avkastning. Vet du inte när du ska ha pengarna eller om du ska ha dom inom 10 år är det vettigt. Det begränsar värdeförlusten inflationen ger och ger inte risken att en stor del av beloppet saknas när du vill använda pengarna. Nedan är Spiltan Räntefond Sverige kontra DJ World Index från Avanza. Hade du satt pengarna i en global indexfond okt 2007 hade du tappat över 40% på mindre än 1,5 år. Hade du gjort samma placering mars 2016 hade de gått upp 40% på 1,5 år. Men var i cykeln är vi idag? Med 10+ års sparhorisont spelar det ingen roll.

Arbetet består bara i att öppna ett konto på en bank och lägga pengarna i en korträntefond. man behöver inte ens ta flera olika om man inte vill.

https://imgur.com/BgrZjL9

Ja självklart är det så, men som jag sa är det inte lönt för mig att göra något annat än bankkonto om man inte får mer avkastning för det. Så om jag inte investerar i något som ger högre avkastning får pengarna ligga kvar på kontot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja självklart är det så, men som jag sa är det inte lönt för mig att göra något annat än bankkonto om man inte får mer avkastning för det. Så om jag inte investerar i något som ger högre avkastning får pengarna ligga kvar på kontot.

Verkligen inte uppenbart att en kort räntefond är bättre än ett sparkonto med bunden ränta. Går att få 1 procent med tre månaders bindningstid (givetvis med insättningsgaranti). Faktiskt något högre ränta utan bindningstid. Kan klättra upp några punkter om du binder på längre tid.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Verkligen inte uppenbart att en kort räntefond är bättre än ett sparkonto med bunden ränta. Går att få 1 procent med tre månaders bindningstid (givetvis med insättningsgaranti). Faktiskt något högre ränta utan bindningstid. Kan klättra upp några punkter om du binder på längre tid.

Jag menar mer att rent generellt är det ju så att risk hör ihop med potentiell avkastning. Så för en oklar sparhorisont är det ju sparkonton eller korta räntefonder som är alternativen, och inget av dem ger ju speciellt kul avkastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Som jag skrev tidigare var jag mest intresserad av uttalandet:
"Jag sa att statistiskt kommer man tjäna på att gå all in jämfört med månadsspara in större summor, om tidshorisonten är över 10+ år. Oavsett om man råkar göra det på all time high, precis innan börskrasch."

Förstår inte ditt problem. Titta på siffrorna, sätt in valfritt belopp antingen allt på en gång eller månadsspara in samma belopp under valfri tidsperiod. Den enda skillnaden du kommer att se är att du fått större rörelser upp och ner av din investering (högsta vs lägsta värderingen) gentemot om du månadssparar in samma belopp. Månadssparar man in beloppet kommer man få mindre svängningar. Varför man tjänar mer (om en så relativt lite) när man stoppar in allt på en gång är att det handlar om tiden i marknaden som genererar pengar. Är du på riktigt intresserad och inte vill ta mitt ord, vilket du uppenbarligen inte vill, så titta på börsutvecklingen sedan 1945 och gör ditt egna experiment med att antingen sätta in en summa på en gång eller månadsspara in summen på x antal månader/år.

Du förlorar inte mycket om sagt och vill man kan man minimera risken genom att månadsspara. Det viktigaste är att faktiskt inte röra och bli "dum" när marknaden går ner, vilket den komma att göra. Sitt still och sälj inte av.

För att komma med något belägg så handlar det om att stå utanför marknaden så förlorar man i snitt 1.5 % avkastning genom att försöka "tima marknaden".
Referens:
Over 1991–2004, equity fund investor timing decisions reduce fund investor average returns by 1.56% annually.
https://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?referer=&h...

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Förstår inte ditt problem. Titta på siffrorna, sätt in valfritt belopp antingen allt på en gång eller månadsspara in samma belopp under valfri tidsperiod. Den enda skillnaden du kommer att se är att du fått större rörelser upp och ner av din investering (högsta vs lägsta värderingen) gentemot om du månadssparar in samma belopp. Månadssparar man in beloppet kommer man få mindre svängningar. Varför man tjänar mer (om en så relativt lite) när man stoppar in allt på en gång är att det handlar om tiden i marknaden som genererar pengar. Är du på riktigt intresserad och inte vill ta mitt ord, vilket du uppenbarligen inte vill, så titta på börsutvecklingen sedan 1945 och gör ditt egna experiment med att antingen sätta in en summa på en gång eller månadsspara in summen på x antal månader/år.

Jag frågade efter underlag för sådana jämförelser - jag ville alltså inte räkna ut det själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Jag frågade efter underlag för sådana jämförelser - jag ville alltså inte räkna ut det själv.

Jag länkade ett underlag. Vill du inte ta folk på orden, får du helt enkelt göra läxan själv? Inte så svårt när du har alla 10 års perioder och deras % avkastning eller hur? Varför tror jag att nu när du fått underlaget serverat att du kommer öppna upp dokumentet och sedan, när du ser att det är mer än några sidor, stänga ner och inte bry dig. Det är just därför jag inte orkade ta fram det från första början.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Jag länkade ett underlag. Vill du inte ta folk på orden, får du helt enkelt göra läxan själv? Inte så svårt när du har alla 10 års perioder och deras % avkastning eller hur? Varför tror jag att nu när du fått underlaget serverat att du kommer öppna upp dokumentet och sedan, när du ser att det är mer än några sidor, stänga ner och inte bry dig. Det är just därför jag inte orkade ta fram det från första början.

Den beskriver dock inte det som jag citerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Den beskriver dock inte det som jag citerade.

Den beskriver att du förlorar i snitt 1.5 % avkastning per år om du inte går in med investering gentemot att gå in med investering. Om man sedan slår ut skillnaden på att månadsspara in och sätta in allt på en gång, förutsatt att man inte rör pengarna, så kommer du således tjäna i snitt 1.5 % mer per år (vid allt på en gång).

Kan du inte tima marknaden, vilket inget kan, så är det således som artikeln påvisar. Oavsett hur du vill tolka det.

"On average, we find that an LSI approach has outperformed a DCA approach approximately two-thirds of the time, even when results are adjusted for the higher volatility of a stock/bond portfolio versus cash investments."
- Vanguard, ”Dollar-cost averaging just means taking risk later”, 2012

"On average, immediate investment (”LCI”) outperformed systematic implementation (”DCA”) by a high of 2.39 percentage points in the United States and a low of 1.45 percentage points in Australia. These findings are unsurprising. Stocks and bonds have historically produced higher returns than cash, as compensation for their greater risks."
- Vanguard, ”Invest now or temporarily hold your cash?”, 2016

"We conclude that if an investor [..] is satisfied with his or her target asset allocation, and is comfortable with the risk/return characteristics of each strategy, the prudent action is investing the lump sum immediately to gain exposure to the markets as soon as possible."

Det kanske viktigaste

"But if the investor is primarily concerned with minimizing downside risk and potential feelings of regret (resulting from lump-sum investing immediately before a market downturn), then DCA may be of use. Of course, any emotionally based concerns should be weighed carefully against both (1) the lower expected long-run returns of cash compared with stocks and bonds, and (2) the fact that delaying investment is itself a form of market-timing, something few investors succeed at"

https://pressroom.vanguard.com/nonindexed/7.23.2012_Dollar-co...

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Tömde de mesta besparingarna och köpte mig en bostad, verkar ju vara en lågkonjuktur på ingång så lika bra att investera i något som håller värdet bättre än fonder förhoppningsvis

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

Imorgon är det rapport i QuickBit som just nu kan vara ett av århundradens resa men kan också bli en jätteflopp. Resan var skakig redan i fredags efter ett antal dagar med stora uppgångar.
Ingen vet exakt vad rapporten kommer visa då det fortfarande är ett ungt bolag i en marknad som känns svajig.
Jag äger aktier och gjort det sen IPO via andra innehav och har även köpt på mig mer tidigare så jag håller tummarna. Många med mig har låga GAV och det kan bli många som säljer före eller efter rapport för att ta hem vinst.

Spännande lär det bli iallafall.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Den beskriver att du förlorar i snitt 1.5 % avkastning per år om du inte går in med investering gentemot att gå in med investering. Om man sedan slår ut skillnaden på att månadsspara in och sätta in allt på en gång, förutsatt att man inte rör pengarna, så kommer du således tjäna i snitt 1.5 % mer per år (vid allt på en gång).

Kan du inte tima marknaden, vilket inget kan, så är det således som artikeln påvisar. Oavsett hur du vill tolka det.

"On average, we find that an LSI approach has outperformed a DCA approach approximately two-thirds of the time, even when results are adjusted for the higher volatility of a stock/bond portfolio versus cash investments."
- Vanguard, ”Dollar-cost averaging just means taking risk later”, 2012

"On average, immediate investment (”LCI”) outperformed systematic implementation (”DCA”) by a high of 2.39 percentage points in the United States and a low of 1.45 percentage points in Australia. These findings are unsurprising. Stocks and bonds have historically produced higher returns than cash, as compensation for their greater risks."
- Vanguard, ”Invest now or temporarily hold your cash?”, 2016

"We conclude that if an investor [..] is satisfied with his or her target asset allocation, and is comfortable with the risk/return characteristics of each strategy, the prudent action is investing the lump sum immediately to gain exposure to the markets as soon as possible."

Det kanske viktigaste

"But if the investor is primarily concerned with minimizing downside risk and potential feelings of regret (resulting from lump-sum investing immediately before a market downturn), then DCA may be of use. Of course, any emotionally based concerns should be weighed carefully against both (1) the lower expected long-run returns of cash compared with stocks and bonds, and (2) the fact that delaying investment is itself a form of market-timing, something few investors succeed at"

https://pressroom.vanguard.com/nonindexed/7.23.2012_Dollar-co...

Tack.

Dock motsäger det du citerar det jag ville ha en källa om. Dvs, citatet
- "Jag sa att statistiskt kommer man tjäna på att gå all in jämfört med månadsspara in större summor, om tidshorisonten är över 10+ år. Oavsett om man råkar göra det på all time high, precis innan börskrasch."
Stämmer inte överens med
- "On average, we find that an LSI approach has outperformed a DCA approach approximately two-thirds of the time, even when results are adjusted for the higher volatility of a stock/bond portfolio versus cash investments."

Så i en tredjedel av fallen är DCA bättre än LSI, och man kan då misstänka att den tredjedelen är när börsen är högt värderad - som den är nu. Exempelvis har Berkshire Hathaway väldigt stor andel likvida medel just nu ($122B jämfört med drygt $200B i aktier).

Den sista punkten att man måste ta hänsyn till emotionella behov är i synnerhet viktigt för nybörjare, vilket jag har poängterat tidigare i tråden.

Notera att snittavkastningen de jämför är mellan två godtyckliga tidspunkter, men vi vet lite mer om var vi befinner oss just nu. Vi har haft en uppgång sedan 2009. Det är 10 års börsuppgång. Hur länge varar en börsuppgång i snitt? Vi har dessutom olika indikationer som pekar på att högkonjunkturen avmattas och en recession är på ingång (yield-kurvor, osv). Det är inte svårt att se att det är riskabelt att sätta in en stor mängd pengar på börsen i dag, och i synnerhet för en nybörjare som inte är förberedd att se sina pengar halveras.

Permalänk
Medlem

Jag minskade min aktieexponering för några veckor sedan och köpte en guld-ETF förra veckan:
- 10% aktiemarknaden
- 10% guld-ETF
- 65% räntebärande
- 15% krypto (Bitcoin, etc)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kanskedet:

Tack.

Dock motsäger det du citerar det jag ville ha en källa om. Dvs, citatet
- "Jag sa att statistiskt kommer man tjäna på att gå all in jämfört med månadsspara in större summor, om tidshorisonten är över 10+ år. Oavsett om man råkar göra det på all time high, precis innan börskrasch."
Stämmer inte överens med
- "On average, we find that an LSI approach has outperformed a DCA approach approximately two-thirds of the time, even when results are adjusted for the higher volatility of a stock/bond portfolio versus cash investments."

Så i en tredjedel av fallen är DCA bättre än LSI, och man kan då misstänka att den tredjedelen är när börsen är högt värderad - som den är nu. Exempelvis har Berkshire Hathaway väldigt stor andel likvida medel just nu ($122B jämfört med drygt $200B i aktier).

Den sista punkten att man måste ta hänsyn till emotionella behov är i synnerhet viktigt för nybörjare, vilket jag har poängterat tidigare i tråden.

Notera att snittavkastningen de jämför är mellan två godtyckliga tidspunkter, men vi vet lite mer om var vi befinner oss just nu. Vi har haft en uppgång sedan 2009. Det är 10 års börsuppgång. Hur länge varar en börsuppgång i snitt? Vi har dessutom olika indikationer som pekar på att högkonjunkturen avmattas och en recession är på ingång (yield-kurvor, osv). Det är inte svårt att se att det är riskabelt att sätta in en stor mängd pengar på börsen i dag, och i synnerhet för en nybörjare som inte är förberedd att se sina pengar halveras.

Skrivet av kanskedet:

Jag minskade min aktieexponering för några veckor sedan och köpte en guld-ETF förra veckan:
- 10% aktiemarknaden
- 10% guld-ETF
- 65% räntebärande
- 15% krypto (Bitcoin, etc)

Ptja, om man anser sig kunnig nog att kunna förutspå marknaden så visst. Det finns helt klart markörer som talar för minskad tillväxt framöver, men ingen vet säkert. Det fanns väldigt många nay-sayers som hoppade av börsen 2015 också och titta vad som har hänt sedan dess

Tänkvärt är också att du alltså precis har minskat dina aktieinnehav efter ett par röda veckor, och samtidigt köpt på dig guld som rusat som tåget under samma period. Det låter lite som en känslomässig reaktion som lett till att du sålt aktier lågt och köpt guld högt? Det beror såklart på vad sparhorisonten för kapitalet är, och exakt när du omfördelade, men det låter känslomässigt om du frågar mig!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈