7 år gammal SSD - värt att byta?

Permalänk
Avstängd

@hipstergamer:
Ser du har en 3 tb snurrdisk? Alltså gör du saker som kräver lagring på datorn?
Jag skulle av de två diskar du har göra en Storemi disk och köpa en m2 mvme disk.
Skillnad? Beror på hur du använder datorn och om den gör fler saker samtidigt. Typ spelar spel, kör en torrent i bakgrunden, synkar filer på nätet osv.. Gör du singel saker. så knappast du märker skillnad. Men går du lite fler saker, stor skillnad,

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Ditt exempel är ett extremfall. Jag och andra har vid flera tillfällen också sagt att det i väldigt speciella applikationer kan finnas en nytta med att använda en snabbare disk. Övervägande majoriteten av applikationer kräver inte det och den mätbara skillnaden är extremt låg i förhållande till den premium man betalar i pris för det.

Det handlar inte om att man ifrågasätter prestanda, skärp dig nu. Jag har precis som nedanstående jag citerat förklarat att det finns viktigare saker i en speldator man bör lägga pengarna på om man vill få ut mätbar prestanda.

Om man har en fast budget för att köpa sin dator och har ett val där man kan spendera 1000 kr mer på sin lagring eller spendera det på något som faktiskt gör någon skillnad för spel så tycker jag att man bör ta och spendera den tusenlappen på att (om man inte redan gjort det) köpa bättre RAM-minnen. Speciellt om man köper Ryzen så är det värt att spendera pengarna på att få sweetspotten 3600 MHz RAM och sen med så låga timings som möjligt.

Det kommer ge mer prestanda i spel än en snabbare disk.

Är man en sån som inte har lust att överklocka så kan den tusenlappen ge dig ett snabbare överklockat grafikkort. Min poäng är endast att om man inte har en oändligt stor budget och verkligen är sån som oavsett måste ha det värsta av det värsta så är det onödigt att spendera pengarna på en värsting NVMe-disk mot en större kapacitet SATA.

Äh skärp dig själv. Ditt argument är felaktigt vilket jag redan påtalat och du kan lika gärna förneka klimatet med en sådan retorik. Det skiljer inte 1 000kr eftersom man måste ha en hårddisk oavsett om den är mekanisk eller minnesbaserad. Detta är en rimlig jämförelse och då pratar vi om 350kr. Du skrev dessutom uttryckligen - låt mig citera:

Citat:

Det får du inte. Har inte sett något test med spel överhuvudtaget som gynnas av att ha en snabbare disk

och nu pudlar du och hävdar att det är ett "extremfall".
Referensen här är trots allt TS signatur med snabb hårdvara - undantaget grafikkortet som är ett GTX 580, alltså från 2010 eller där runt. Hur man än vrider på det så är inte TS huvudfokus spel. Snabbare RAM, CPU eller något annat, vara eller icke vara, faktum är att det skiljer mindre än vad det kostar mig att gå utanför dörren mellan en top-of-the-line Sata SSD och en top-of-the-line M.2 SSD. Lägg på inköp av en SATA-kabel så skiljer det än mindre. Prestanda, både i teori och praktik, slår Sata SSD alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem

Klart det är mycket snabbare, i benchmarks, men märks inte speciellt mycket skillnad om någon alls vid "normal" användning. Multitaskar man mycket och har flera olika program som skriver mot disk samtidigt är NVME tydligt märkbart snabbare, men då skall man använda datorn på det sättet för att märka den skillnaden.

För den som kör "ett program i taget", som den normale hemanvändaren, ingen skillnad alls.
(vad jag retar mig på folk på jobbet som stänger ner ett program i taget för att öppna nästa LoL)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

@hipstergamer: Med tanke på att AMD rullade ut sina x570 kort med PCIe4 stöd så kommer antagligen den marknaden att gå framåt det kommande året. Det innebär att snabba SSDs kommer bli fler och (förhoppningsvis) billigare.

Om du har möjligheten så vänta en stund på den utvecklingen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

Klart det är mycket snabbare, i benchmarks,

Sant .. å det gäller i väldigt mycket mer dyra cpu... Skulle vi utgå från vad "som märks" skulle ingen köpa mer än 4 kärnor.. 16 gb.. 2600 mhz minnen.. men uppenbarligen köps det trots att det inte märks..

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

Sant .. å det gäller i väldigt mycket mer dyra cpu... Skulle vi utgå från vad "som märks" skulle ingen köpa mer än 4 kärnor.. 16 gb.. 2600 mhz minnen.. men uppenbarligen köps det trots att det inte märks..

Beror helt på vad man gör, personligen finns det ingen gräns för hur snabba grejor jag skulle kunna behöva. Audio/Video redigering. Men det är väl bra att det säljs så företagen har råd att ta fram produkter till dom få som behöver dom

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FalsktIotakt:

Sant .. å det gäller i väldigt mycket mer dyra cpu... Skulle vi utgå från vad "som märks" skulle ingen köpa mer än 4 kärnor.. 16 gb.. 2600 mhz minnen.. men uppenbarligen köps det trots att det inte märks..

I dagsläget flaskar man om man har färre än 8 kärnor (Utan HT, 6 Kärnor med), och minnet skalar upp till runt 4000 Mhz (runt 10-20% snabbare i spel som kräver minnesbandbredd och låg latens).

Vette fan vart du fått att man inte behöver mer än 4 kärnor och 2600 Mhz.

PS. Borde vara olagligt att använd "..." så ofta som i ditt inlägg låter otroligt surt och passiv-agressivt.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Äh skärp dig själv. Ditt argument är felaktigt vilket jag redan påtalat och du kan lika gärna förneka klimatet med en sådan retorik. Det skiljer inte 1 000kr eftersom man måste ha en hårddisk oavsett om den är mekanisk eller minnesbaserad. Detta är en rimlig jämförelse och då pratar vi om 350kr. Du skrev dessutom uttryckligen - låt mig citera:

och nu pudlar du och hävdar att det är ett "extremfall".
Referensen här är trots allt TS signatur med snabb hårdvara - undantaget grafikkortet som är ett GTX 580, alltså från 2010 eller där runt. Hur man än vrider på det så är inte TS huvudfokus spel. Snabbare RAM, CPU eller något annat, vara eller icke vara, faktum är att det skiljer mindre än vad det kostar mig att gå utanför dörren mellan en top-of-the-line Sata SSD och en top-of-the-line M.2 SSD. Lägg på inköp av en SATA-kabel så skiljer det än mindre. Prestanda, både i teori och praktik, slår Sata SSD alla dagar i veckan.

Skämtar du eller? Hur kan du inte se att det är ett extremfall du presenterat? Skyrim som inte är extremt moddat gör ingen märkbar skillnad mellan en vanlig sata och en nvme disk. Det är min poäng.

Vanligt spelande och vanligt användande av datorn har ingen nytta av 1500-3000 MHz Read write.

Däremot så kan du få mer kapacitet för samma peng med en schysst sata så att man kanske till och med kan ditcha sin mekaniska disk.
Med tankw på att TS vill ha mer lagring så är en 1 TB disk mer värd att titta på och där skiljer det uppåt 900 - 1000 kr mellan de två alternativen vilket är vad jag baserade på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PsyCor:

Skämtar du eller? Hur kan du inte se att det är ett extremfall du presenterat? Skyrim som inte är extremt moddat gör ingen märkbar skillnad mellan en vanlig sata och en nvme disk. Det är min poäng.

Vanligt spelande och vanligt användande av datorn har ingen nytta av 1500-3000 MHz Read write.

Däremot så kan du få mer kapacitet för samma peng med en schysst sata så att man kanske till och med kan ditcha sin mekaniska disk.
Med tankw på att TS vill ha mer lagring så är en 1 TB disk mer värd att titta på och där skiljer det uppåt 900 - 1000 kr mellan de två alternativen vilket är vad jag baserade på.

Eftersom jag själv spelar Skyrim med mycke moddar så vill jag påstå att de visst kan göra skillnad om man sitter med en snabb eller långsam SSD i de spelet. Skyrim laddar trots allt data från hårddisken mer eller mindre konstant. Även mina kamrater som spelar Skyrim har märkt skillnad i att gå från en halvdan SATA SSD till bra SSD.
Hur som haver så kan du ju försöka inbilla mig i att de inte är skillnad i prestanda mellan att läsa filer i 20MBs mot i runda slängor 50MBs. De du skrev tidigare om att de skulle vara fel på mina diskar så är de inte fel på dom. Tillräckligt med data som skall läsas så blir även en långsam SSD slö och kan stå och tugga en stund innan man får fram de man vill ha. De finns till och med folk här på Swec som upplever sina Samsung 850 Evo som slöa ibland.
Misstolka mig rätt, Men jag tycker att du försöker förminska hårddiskarnas betydelse i dagens datorer.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Skämtar du eller? Hur kan du inte se att det är ett extremfall du presenterat? Skyrim som inte är extremt moddat gör ingen märkbar skillnad mellan en vanlig sata och en nvme disk. Det är min poäng.

Vanligt spelande och vanligt användande av datorn har ingen nytta av 1500-3000 MHz Read write.

Däremot så kan du få mer kapacitet för samma peng med en schysst sata så att man kanske till och med kan ditcha sin mekaniska disk.
Med tankw på att TS vill ha mer lagring så är en 1 TB disk mer värd att titta på och där skiljer det uppåt 900 - 1000 kr mellan de två alternativen vilket är vad jag baserade på.

Du skrev att du _aldrig_ sett ett exempel. Jag gav dig ett och du pudlar.
Sedan så... utifrån att TS har 240GB idag och klarat sig helt ok med det sedan 2012 så får du din definition av "större" till att vara 1TB för att sedan applicera priset som en avgörande faktor, gå i tankarna om att "ditcha" en 3TB mekanisk disk och framhålla det som en rimlig ekvation att få plats med allt på en disk? "Vanligt användande" har heller ingen nytta av en 3900X eller ett moderkort för 4 000kr med tre M.2 platser men nog köptes det också. Jag förstår din slutpoäng men du argumenterar helt tokigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

utifrån att TS har 240GB idag och klarat sig helt ok med det sedan 2012 så får du din definition av "större" till att vara 1TB för att sedan applicera priset som en avgörande faktor

Det var TS själv som angav storleken 1TB.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

@twit: aha det har jag missat, beklagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Eftersom jag själv spelar Skyrim med mycke moddar så vill jag påstå att de visst kan göra skillnad om man sitter med en snabb eller långsam SSD i de spelet. Skyrim laddar trots allt data från hårddisken mer eller mindre konstant. Även mina kamrater som spelar Skyrim har märkt skillnad i att gå från en halvdan SATA SSD till bra SSD.
Hur som haver så kan du ju försöka inbilla mig i att de inte är skillnad i prestanda mellan att läsa filer i 20MBs mot i runda slängor 50MBs. De du skrev tidigare om att de skulle vara fel på mina diskar så är de inte fel på dom. Tillräckligt med data som skall läsas så blir även en långsam SSD slö och kan stå och tugga en stund innan man får fram de man vill ha. De finns till och med folk här på Swec som upplever sina Samsung 850 Evo som slöa ibland.
Misstolka mig rätt, Men jag tycker att du försöker förminska hårddiskarnas betydelse i dagens datorer.

Lagringens betydelse i dagens datorer är inte på den nivån att den påverkar gamingprestanda markant. Det är fakta. Ja, jag erkänner ditt extremfall med ett tungt moddat spel att det där kan göra en viss skillnad. Men i normala spel så kommer det inte ge någon som helst boost i prestanda som ett starkare grafikkort eller snabbare ram med lägre latenser kan ge.

Och då TS inte har köpt sitt grafikkort ännu och har planer på att köpa ett 2070 Super så tänkte jag att en rekommendation för en SATA SSD för kanske 1000 kr mindre kanske kan ge honom lite högre prestanda om han kan lägga den tusenlappen på ett ännu bättre grafikkort.

Skrivet av MsSmith:

Du skrev att du _aldrig_ sett ett exempel. Jag gav dig ett och du pudlar.
Sedan så... utifrån att TS har 240GB idag och klarat sig helt ok med det sedan 2012 så får du din definition av "större" till att vara 1TB för att sedan applicera priset som en avgörande faktor, gå i tankarna om att "ditcha" en 3TB mekanisk disk och framhålla det som en rimlig ekvation att få plats med allt på en disk? "Vanligt användande" har heller ingen nytta av en 3900X eller ett moderkort för 4 000kr med tre M.2 platser men nog köptes det också. Jag förstår din slutpoäng men du argumenterar helt tokigt.

Som du märkte sen så hade faktiskt TS just skrivit att han villa ha iallafall 1 TB lagring. Då är det den skillnaden i pris som jag nämnt.

Ang valet av processor och moderkort så kan du ju inte förneka att det kan ge relevant gaming prestanda. Och jag pratar högre FPS då, inte 0.5-3 sekunder snabbare laddningstid av spelet.

Jag säger inte att det är fel att köpa en NVMe-disk, inte alls. Men när jag ser hans bygge och hans planerade val av grafikkort så tyckte jag det finns bättre ställen att lägga en extra tusenlapp på än på en snabbare disk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PsyCor:

Lagringens betydelse i dagens datorer är inte på den nivån att den påverkar gamingprestanda markant. Det är fakta. Ja, jag erkänner ditt extremfall med ett tungt moddat spel att det där kan göra en viss skillnad. Men i normala spel så kommer det inte ge någon som helst boost i prestanda som ett starkare grafikkort eller snabbare ram med lägre latenser kan ge.

Och då TS inte har köpt sitt grafikkort ännu och har planer på att köpa ett 2070 Super så tänkte jag att en rekommendation för en SATA SSD för kanske 1000 kr mindre kanske kan ge honom lite högre prestanda om han kan lägga den tusenlappen på ett ännu bättre grafikkort.

Ja, då närmar vi oss varann iaf Men står ännu för min åsikt i frågan.
De utesluter inte att spel som laddar kartan och allt annat i realtid gynnas av en bra SSD. Ghost Recon Wildlands är ett spel där man kan uppleva små stutter när saker skall läsas in om SSDn inte är så jäkla vass. Detta kan aldrig en processor eller ett grafikkort lösa. Personligen är jag ganska känslig för dessa små stutter som är relaterad till när data läses in i realtid i spel. För mig är detta dålig prestanda. Om de skulle vara extremfall så handlar de nog bara om hur känslig och kräsen man är. De finns ju audiofiler som kräver de allra finaste och renaste ljudet likväl dom som måste ha en passiv dator för att man inte klarar av fläktljud. Dom allra flesta varken märker eller bryr sig om sånt här.
Jag glömde ju i mina tidigare inlägg att poängtera att en bra SSD inte behöver vara en NVMe. De finns ypperliga SATA diskar också. Samsungs 850/860 EVO diskar kan ju i 4Kb 1Qt1 hålla jämna steg med bra NVMe diskar. Så på den punkten kan jag hålla med dig om att de kan vara prisvärt att köpa en klok SATA SSD på 1TB. De finns några undantag idag som kan vara värda att titta på om man är intresserad av en NVMe disk. Bland annat har Kingston sin A2000 serie som i vissa fall även är billigare än en SATA baserad dito.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av hipstergamer:

Har nu börjat kolla efter en ny SSD, mest eftersom jag vill ha lite mer utrymme. Just nu står det mellan 970 EVO plus och 860 EVO (1TB). Slösar jag mina pengar på NVME-varianten eller finns det prestanda att hämta förutom i specialfall som stora filöverföringar? Ser i benchmarks att NVME-diskar även har över 1000MB/s i 4KiB Q8T8.

Om du uppgraderar kan du använda din gamla som en diskcache.
https://www.romexsoftware.com/en-us/primo-cache/
Kör hög overprovision på SSD:n.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Funkar programmet bra? Är det gratis eller kostar det? Blir inte klok på vad de menar.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MsSmith:

@Ratatosk: Funkar programmet bra? Är det gratis eller kostar det? Blir inte klok på vad de menar.

Fungerar bra, jag är mycket nöjd, men det är inte gratis, man kan ladda ned en gratisversion som fungerar ett tag innan man behöver betala för den.
Så man kan utvärdera programmet innan man köper det.

edit https://www.sweclockers.com/forum/trad/1506397-primo-disccach...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Fey:

@hipstergamer: Med tanke på att AMD rullade ut sina x570 kort med PCIe4 stöd så kommer antagligen den marknaden att gå framåt det kommande året. Det innebär att snabba SSDs kommer bli fler och (förhoppningsvis) billigare.

Om du har möjligheten så vänta en stund på den utvecklingen.

Det var lite dessa tankar jag landade i till sist. Ser ingen anledning att uppgradera just nu då de enda gångerna jag verkligen känner mig begränsad i utrymme är när jag vill ha 2 stora spel installerade samtidigt, vilket är ganska sällan. Har även totalt 7 TB lagring i form av mekaniska hårddiskar, så om det kniper så kan jag alltid installera ett av spelen där. Kanske klipper en NVME-disk nån gång runt black friday om jag hittar en bra deal; förhoppningsvis har priserna sjunkit en bra bit till då.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Testpilot

@hipstergamer: Har du kollat på Intel's 660p? Finns 1Tb versionen på Inet för 1299:- - 1800 i både read/write (72.4 4kB Random Read - 1399.1 128kB Sequential Read)

Anandtech review på disken:
https://www.anandtech.com/show/13078/the-intel-ssd-660p-ssd-r...

Skulle säga att Intel's 660p (1-2Tb versionerna) är ett bra alternativ till Samsung's lite dyrare EVO-serie. Tror inte någon skulle märka skillnaden i vardagen, kan man spara ett par hundringar och köpa sig en pizza och lite cola medan man levlar i WoW Classic

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

@Yatagarasu: De där nya modellerna med QLC har mycket sämre hållbarhet så vet inte om man ska rekommendera dem annat än i extrema budgetfall.

Tittar man på garantierna så är det runt halva antalet TB i skriv på dessa modeller mot jämförbar TLC/MLC.

Permalänk
Medlem

Om man inte vill ha QLC så är den nya Kingston A2000 ett bra alternativ, kostar som 660p 1TB, typ liknande prestanda men är bättre än Intel vid långa skrivningar, och har 720TB skriv.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tycker att SSD är bland det mest överskattade som finns för oss som inte stänger av datorn ofta, det mesta hamnar i ram efter några dygn och då märker man mycket liten skillnad på ssd eller hdd, än mindre skillnader på sata och nvme, jag har visserligen en nvme ssd i datorn just nu men inte är det nått som gör att jag upplever den som snabbare.
Dess största fördel är att den går att montera direkt på moderkortet utan kablar, den tar alltså mindre plats och är kabelfri men inte finns det nått jag gör som jag upplever som direkt snabbare än att köra med en hdd, ram är ändå så förkrossande mycket snabbare så tillräckligt med ram och långt mellan omstarterna är det viktiga.
Jag skulle säga att det är få tillämpningar som drar nytta av den väldigt höga bandbredd i kommunikationen som nvme ger jämfört med sata och den största fördelen med ssder är ändå den låga söktiden jämfört med en hdd och den påverkas inte på nått märkbart sätt av snabbare interface.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av PsyCor:

@Yatagarasu: De där nya modellerna med QLC har mycket sämre hållbarhet så vet inte om man ska rekommendera dem annat än i extrema budgetfall.

Tittar man på garantierna så är det runt halva antalet TB i skriv på dessa modeller mot jämförbar TLC/MLC.

Vad gäller prestandan så nämner i alla fall Anandtech att om dom inte visste att det var QLC så hade man lätt kunna tro att det var en något långsammare TLC disk. Sedan vad gäller hållbarheten så ser jag inte att någon vanlig användare når dom minimum garanterade 200Tb skriv som är i vilket fall.

Formaterar själv mina datorer minst var 3.e till var 6.e månad, speciellt inför stora Windows Updates (t.ex. kommer jag göra det inför kommande 1909), och har nog inte ens nått hälften av Intel's 660p är speccad för - Vid närmare koll med CrystalDiskInfo så är jag uppe i 77.8Tb skrivet på en av mina 2st Samsung 850 EVO's som köptes runt 2015. Så tror ärligt verkligen inte att 200Tb skrivning är ett problem i huvudtaget för dom flesta användarna

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Vad gäller prestandan så nämner i alla fall Anandtech att om dom inte visste att det var QLC så hade man lätt kunna tro att det var en något långsammare TLC disk. Sedan vad gäller hållbarheten så ser jag inte att någon vanlig användare når dom minimum garanterade 200Tb skriv som är i vilket fall.

Formaterar själv mina datorer minst var 3.e till var 6.e månad, speciellt inför stora Windows Updates (t.ex. kommer jag göra det inför kommande 1909), och har nog inte ens nått hälften av Intel's 660p är speccad för - Vid närmare koll med CrystalDiskInfo så är jag uppe i 77.8Tb skrivet på en av mina 2st Samsung 850 EVO's som köptes runt 2015. Så tror ärligt verkligen inte att 200Tb skrivning är ett problem i huvudtaget för dom flesta användarna

För dom flesta nej, för min del så drar man igenom ett gäng spel per månad så det blir många installationer, lägg därtill saker som laddas ner dit innan det flyttas till lagring då HDDn inte klarar för snabba skrivningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yatagarasu:

Vad gäller prestandan så nämner i alla fall Anandtech att om dom inte visste att det var QLC så hade man lätt kunna tro att det var en något långsammare TLC disk. Sedan vad gäller hållbarheten så ser jag inte att någon vanlig användare når dom minimum garanterade 200Tb skriv som är i vilket fall.

Formaterar själv mina datorer minst var 3.e till var 6.e månad, speciellt inför stora Windows Updates (t.ex. kommer jag göra det inför kommande 1909), och har nog inte ens nått hälften av Intel's 660p är speccad för - Vid närmare koll med CrystalDiskInfo så är jag uppe i 77.8Tb skrivet på en av mina 2st Samsung 850 EVO's som köptes runt 2015. Så tror ärligt verkligen inte att 200Tb skrivning är ett problem i huvudtaget för dom flesta användarna

Jag har nog aldrig förstått mig på de hela med at blåsa Windows så fort en uppdatering skall göras. Kan man underhålla sitt OS och rensa bort skit på diskarna då och då så kan ett OS va lika fräscht och fint i flera år.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Det program jag använt som sliter SSD absolut hårdast är PLEX, det fullkomligt käkar SSD:er, därför jag gått över till Linux och minidlna för mediaserver bruk. Det sliter också men åtminstone 10-20ggr mindre.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Testpilot
Skrivet av HC-8315:

Jag har nog aldrig förstått mig på de hela med at blåsa Windows så fort en uppdatering skall göras. Kan man underhålla sitt OS och rensa bort skit på diskarna då och då så kan ett OS va lika fräscht och fint i flera år.

Det blir alltid kvar restfiler, gammalt bloat och diverse när man tar bort program eller om någon update strular till det.

Exempel på detta är Razer Synapse; Trots att jag blåste bort det med RevoUninstaller så lyckades jag ändå hitta gamla tomma mappar och register skit månader efter.

Så för enkelhetens skull så blåser jag bara en maskin, tar en timme att få in ett fräscht Windows med alla drivare. Sedan låter man spel tanka genom Steam, Origin e.t.c. över natten bara. Sparar tid i slutändan kontra att sitta och leta igenom %appdata% och diverse andra ställen i slutändan.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yatagarasu:

Det blir alltid kvar restfiler, gammalt bloat och diverse när man tar bort program eller om någon update strular till det.

Exempel på detta är Razer Synapse; Trots att jag blåste bort det med RevoUninstaller så lyckades jag ändå hitta gamla tomma mappar och register skit månader efter.

Så för enkelhetens skull så blåser jag bara en maskin, tar en timme att få in ett fräscht Windows med alla drivare. Sedan låter man spel tanka genom Steam, Origin e.t.c. över natten bara. Sparar tid i slutändan kontra att sitta och leta igenom %appdata% och diverse andra ställen i slutändan.

De finns jättebra program som gör sånt här åt en om man bara vill. Installera om Windows då och då höll jag på med för många många år sen, alltså tidigt 2000-tal med Windows Me och Windows XP. Idag är de vid byte av moderkort eller vid något allvarligt som skadat Windows i nån form. Fast i 99% av fallen så är de vid byte av viss hårdvara. Nu gör du ju såklart som du själv tycker är bäst, men jag finner iaf de som ganska onödigt. "Why fix something that is not broken"

Rättstavning
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

De finns jättebra program som gör sånt här åt en om man bara vill. Installera om Windows då och då höll jag på med för många många år sen, alltså tidigt 90 med Windows Me och Windows XP. Idag är de vid byte av moderkort eller vid något allvarligt som skadat Windows i nån form. Fast i 99% av fallen så är de vid byte av viss hårdvara. Nu gör du ju såklart som du själv tycker är bäst, men jag finner iaf de som ganska onödigt. "Why fix something that is not broken"

Instämmer, det är inte ofta jag installerar om min main Windows disk. Fungerar att byta det mesta utan att installera om, man får bara rensa gamla drivrutiner ordentligt.

Men jag har en disk jag kör Windows Insider på, den installeras om eller snarare över typ varannan vecka, men vanligen är alla filer/program intakta. Det är bara en USB-ljuddrivrutin jag måste installera om varenda gång.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det blir alltid kvar restfiler, gammalt bloat och diverse när man tar bort program eller om någon update strular till det.

Exempel på detta är Razer Synapse; Trots att jag blåste bort det med RevoUninstaller så lyckades jag ändå hitta gamla tomma mappar och register skit månader efter.

Så för enkelhetens skull så blåser jag bara en maskin, tar en timme att få in ett fräscht Windows med alla drivare. Sedan låter man spel tanka genom Steam, Origin e.t.c. över natten bara. Sparar tid i slutändan kontra att sitta och leta igenom %appdata% och diverse andra ställen i slutändan.

Nu är ju NTFS ett lite röv filsystem i och för sig men några tusen extra mappar eller några hundra extra registernycklar gör varken till eller från. Jag menar titta på själva Win10 typ 130-140.000 filer och över 30000 mappar.
Tips är också att du kan spara steam-katalogen och låta den verifiera allt efteråt, slipper ladda ner rubbet.

Men nu börjar vi gå ifrån ämnet ordentligt.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|