7 år gammal SSD - värt att byta?

Permalänk

7 år gammal SSD - värt att byta?

Köpte en Intel 520 240GB nån gång 2012, och den rullar fortfarande. Ibland skulle det vara skönt med mer utrymme, men för det mesta har jag inga problem med den. 98% på "estimated life remaining".

Skulle jag märka nån markant skillnad om jag uppgraderade till en ny SSD i Windows eller spel?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Avstängd

I Windows så kanske du inte märker så jättemycke, men i spel kan du vinna lite då dagens SSDer kan läsa i mer än dubbla hastigheten mot mot din 520. Då pratar jag om 4KiB Q1T1 som är den typiska arbetslast vi vanliga användare och gamers belastar våra hårddiskar med i vanliga fall.
Om inge annat så får du ju mer utrymme vid en uppgradering

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Köpte en Intel 520 240GB nån gång 2012, och den rullar fortfarande. Ibland skulle det vara skönt med mer utrymme, men för det mesta har jag inga problem med den. 98% på "estimated life remaining".

Skulle jag märka nån markant skillnad om jag uppgraderade till en ny SSD i Windows eller spel?

https://i.imgur.com/r4vv91N.png

Behöver du utrymmet? Om så är fallet, köp en ny. Om inte, spara pengarna

Du kan ju tex behålla nuvarande som OS disk och köpa en till som du har som speldisk och sen din mekaniska för film/foto etc.

Permalänk
Medlem

@hipstergamer: Beror också på hur mycket du vill lägga på en ny disk. 500GB Samsung 970 Evo Plus på M.2 formatet är ett bra kliv upp i prestanda från där du är exempelvis men kostar 1 400kr på Netonnet. Jag har själv en sådan numera och var tvungen att komplettera med en PCIE- adapter men det är en märkbar skillnad skulle jag säga. Då används den främst till en eller ett par virtualiserade system ovanpå Windows 10 samt ett tungt moddat Skyrim. Framför allt det senare har visat sig vara stor nytta.

https://pcper.com/2019/01/samsung-970-evo-plus-nvme-ssd-revie...

Permalänk
Avstängd

Beror på hur känslig du är men ja, skillnad.
bytte från samsungs 850pro till samsungs 960 m.2 format och noterade skillnad

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Beror väl även på vilken kontakt du använder. Antar att det endast är SATA är möjlig, om du inte hittar en adapter, och då är det den som begränsar hastigheten. Beror som sagt även på vad den ska användas till och om en ny och snabbare skulle vara mera som ett komplement och belastningen per SATA port skulle kunna förbättras.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trixtr:

Beror väl även på vilken kontakt du använder. Antar att det endast är SATA är möjlig, om du inte hittar en adapter, och då är det den som begränsar hastigheten. Beror som sagt även på vad den ska användas till och om en ny och snabbare skulle vara mera som ett komplement och belastningen per SATA port skulle kunna förbättras.

Med tanke på vilket moderkort TS har så kan han köra upp till tre stycken M.2 diskar rakt upp ner på moderkortet.
Så här i efterhand så skulle jag vilja säga att en NVMe baserad SSD hade varit ett vettigt köpt till datorn. Att använda så pass bra och ny hårdvara men snåla in hårt på hårddiskarna nog är lite dumt. Den hårddisk man använder som OS disk påverkar ju hur pass snabb datorn upplevs och också hur pass bra den kan arbeta med vissa laster. Även om en Intel 520 fortfarande är en hyffsad disk så är den iaf @hipstergamer dators flaskhals sett till vad hårdvaran klarar av idag.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Med tanke på vilket moderkort TS har så kan han köra upp till tre stycken M.2 diskar rakt upp ner på moderkortet.
Så här i efterhand så skulle jag vilja säga att en NVMe baserad SSD hade varit ett vettigt köpt till datorn. Att använda så pass bra och ny hårdvara men snåla in hårt på hårddiskarna nog är lite dumt. Den hårddisk man använder som OS disk påverkar ju hur pass snabb datorn upplevs och också hur pass bra den kan arbeta med vissa laster. Även om en Intel 520 fortfarande är en hyffsad disk så är den iaf @hipstergamer dators flaskhals sett till vad hårdvaran klarar av idag.

Fast i normala fall så är det inte för gemene man en märkbar skillnad i användning mellan en nVMe och SATA SSD. Visst du kanske kapar någon till några sekunder i laddningstid i ett spel. Men att sitta och säga att det är en flaskhals i datorn är snick snack...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PsyCor:

Fast i normala fall så är det inte för gemene man en märkbar skillnad i användning mellan en nVMe och SATA SSD. Visst du kanske kapar någon till några sekunder i laddningstid i ett spel. Men att sitta och säga att det är en flaskhals i datorn är snick snack...

Jag skulle nog säga att en så pass gammal SSD i en splitterny dator inte direkt ger den dess fullständiga potential inom vissa sammanhang, eller hur? Jag har själv ångat igenom ett tiotal SSder varav några jag ännu använder i andra datorer. Jag upplever iaf skillnad i Windows när jag använder dom. Min Samsung 830 och Intel 310 diskar mår ännu bra enligt SMART och har mer eller mindre ännu samma prestanda som när dom var nya enligt testprogrammen. Men dom känns ändå lite slöa och trötta jämfört med både min MX300 och SN750 i Windows när jag använder dom.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Jag skulle nog säga att en så pass gammal SSD i en splitterny dator inte direkt ger den dess fullständiga potential inom vissa sammanhang, eller hur? Jag har själv ångat igenom ett tiotal SSder varav några jag ännu använder i andra datorer. Jag upplever iaf skillnad i Windows när jag använder dom. Min Samsung 830 och Intel 310 diskar mår ännu bra enligt SMART och har mer eller mindre ännu samma prestanda som när dom var nya enligt testprogrammen. Men dom känns ändå lite slöa och trötta jämfört med både min MX300 och SN750 i Windows när jag använder dom.

Det kallas för placeboeffekten. Något nytt och shiny kommer alltid upplevas som bättre än det som är gammalt.

När vi pratar mätbara skillnader så är det minimala i generellt användande för en normal användare.

För en power user som nyttjar sin dator i produktion av saker har generellt större vinningar att få men start at windows, laddning av spel och program är marginellt snabbare oavsett du har en grym nvme disk mot en vanlig sata.

Permalänk

Har nu börjat kolla efter en ny SSD, mest eftersom jag vill ha lite mer utrymme. Just nu står det mellan 970 EVO plus och 860 EVO (1TB). Slösar jag mina pengar på NVME-varianten eller finns det prestanda att hämta förutom i specialfall som stora filöverföringar? Ser i benchmarks att NVME-diskar även har över 1000MB/s i 4KiB Q8T8.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Har nu börjat kolla efter en ny SSD, mest eftersom jag vill ha lite mer utrymme. Just nu står det mellan 970 EVO plus och 860 EVO (1TB). Slösar jag mina pengar på NVME-varianten eller finns det prestanda att hämta förutom i specialfall som stora filöverföringar? Ser i benchmarks att NVME-diskar även har över 1000MB/s i 4KiB Q8T8.

Det du bör göra är att titta tester på diskar och se prestanda mätbar i tid inte i MB.

Tex uppstarts tider för program/spel i g då bestämma vad som är värt för dig.

Är det tex värt att spara några sekunder i starten av Windows och vissa spel mot att betala X kronor extra? Den enda som kan svara på det är du. Jag gjorde valet senast och kom fram till att det finns mycket viktigare saker att spendera pengarna på för en gaming dator än på pappret snabbaste disken.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av hipstergamer:

Har nu börjat kolla efter en ny SSD, mest eftersom jag vill ha lite mer utrymme. Just nu står det mellan 970 EVO plus och 860 EVO (1TB). Slösar jag mina pengar på NVME-varianten eller finns det prestanda att hämta förutom i specialfall som stora filöverföringar? Ser i benchmarks att NVME-diskar även har över 1000MB/s i 4KiB Q8T8.

Du drar i princip enbart nytta av NVMe-diskarna när du jobbar med stora filer. Inte bara vid rena filöverföringar utan även vid sådant som videoredigering då du både läser och skriver mycket data. För sådant som start av OS, spelande, programstart etc. så är det ingen eller försumbar skillnad mellan NVMe och SATA, så då är det betydligt bättre att investera slantarna i en större SATA-disk om du är i behov av utrymme.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av PsyCor:

Det du bör göra är att titta tester på diskar och se prestanda mätbar i tid inte i MB.

Tex uppstarts tider för program/spel i g då bestämma vad som är värt för dig.

Är det tex värt att spara några sekunder i starten av Windows och vissa spel mot att betala X kronor extra? Den enda som kan svara på det är du. Jag gjorde valet senast och kom fram till att det finns mycket viktigare saker att spendera pengarna på för en gaming dator än på pappret snabbaste disken.

Jag bryr mig inte så mycket om några sekunder hit eller dit i laddningstider, utan mer om data som måste strömmas in när spelet är laddat. Om det går att hämta lite extra FPS där så betalar jag gärna några hundralappar extra.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Jag bryr mig inte så mycket om några sekunder hit eller dit i laddningstider, utan mer om data som måste strömmas in när spelet är laddat. Om det går att hämta lite extra FPS där så betalar jag gärna några hundralappar extra.

Det får du inte. Har inte sett något test med spel överhuvudtaget som gynnas av att ha en snabbare disk.

Tvärtom så säger alla recensioner att det är den minst viktiga delen av gaming datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Det får du inte. Har inte sett något test med spel överhuvudtaget som gynnas av att ha en snabbare disk.

Tvärtom så säger alla recensioner att det är den minst viktiga delen av gaming datorn.

Enda spelet som gynnas av en SSD när det kommer till FPS är Arma 2-3. Dock gäller det bara om man går runt kartan väldigt mycket med hjälp av fordon så räknas inte egentligen...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det sköna med att gå upp till nvme m2 pcie ssd är inte för min del att någonting känns snabbare, utan att man kan göra 500 olika saker samtidigt och allting känns lika snabbt som en vanlig ssd. Har du en vanlig sata ssd så.. Nja skillnad som är värt? Nej. Behöver du lagring=? Köp. Har du pengar och bara vill ha en ny? Köp. Skillnad i vardagen? Mjah, mätbart jo visst men praktiskt i vardagen? nop.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PsyCor:

Det kallas för placeboeffekten. Något nytt och shiny kommer alltid upplevas som bättre än det som är gammalt.

När vi pratar mätbara skillnader så är det minimala i generellt användande för en normal användare.

För en power user som nyttjar sin dator i produktion av saker har generellt större vinningar att få men start at windows, laddning av spel och program är marginellt snabbare oavsett du har en grym nvme disk mot en vanlig sata.

Nej, de gör de inte. Bara att öppna en mapp eller bläddra bland filer kan ibland ta så pass lång tid innan mappen öppnas eller att filerna visas att de är jämförbart med en mekanisk hårddisk. Och då har dessa diskar varit rena och fräscha efter rensningar och ny OS installation. Så de är inte en placebo effekt!

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Nej, de gör de inte. Bara att öppna en mapp eller bläddra bland filer kan ibland ta så pass lång tid innan mappen öppnas eller att filerna visas att de är jämförbart med en mekanisk hårddisk. Och då har dessa diskar varit rena och fräscha efter rensningar och ny OS installation. Så de är inte en placebo effekt!

Då är det, oavsett vad det visas, något fel på dina diskar. Om du försöker öppna en mapp och visa filer och det är lika slött som med en mekanisk disk så är det något fel. Skillnaden i alla recensioner och alla mätbara scenarion visar att det är marginell skillnad.

Din uppfattade vinning är placebo alternativt på något sätt defekta diskar eller fel installerat.

Permalänk
Medlem

Jag kör Linux på en gammal OCZ Vertex 460 som är ungefär lika gammal, inga problem, den är snabb. Tunga program startar upp lika snabbt som på min 1TB 970 Evo Plus, eller min Intel 660p, eller min 950 Pro.

Det som märks skillnad är att filkopiering av STORA filer är mycket långsammare, men hur ofta gör man normalt det?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jag kör Linux på en gammal OCZ Vertex 460 som är ungefär lika gammal, inga problem, den är snabb. Tunga program startar upp lika snabbt som på min 1TB 970 Evo Plus, eller min Intel 660p, eller min 950 Pro.

Det som märks skillnad är att filkopiering av STORA filer är mycket långsammare, men hur ofta gör man normalt det?

Exakt det alla proffs inom branschen skriver också

Permalänk
Medlem

Ingen jätteskillnad, men se om du hittar några tester på riktig last (dvs. total laddningstid, ev. framedrops under spel pga. något slöare laddning, köra multipla virtuella maskiner om du gör sånt, etc.) Annars är det som de flesta säger mer utrymmet som kan vara en större skillnad.

Bursthastighet på 2000MB/s o sånt är inte nåt man ser i riktiga applikationer direkt... men det ser coolt ut när man benchmarkar.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Det får du inte. Har inte sett något test med spel överhuvudtaget som gynnas av att ha en snabbare disk.

Tvärtom så säger alla recensioner att det är den minst viktiga delen av gaming datorn.

Hehe jag fortsätter att tjata om mitt stackars Skyrim då. Det är tungt moddat, använder upp mot 28GB RAM och det har gett en väl värd skjuts i prestanda. Inte i rena FPS förstås men där texturer ska laddas in. Har ibland TaskManager igång samtidigt och kan se upp mot 1800MB/sek (vilket för övrigt är ett sjukt nöje får medges).

Det är ändå rätt märkligt, folk håvar ut 14 000kr på det senaste grafikkortet men ifrågasätter samtidigt om att spara några sekunder här och där för en tiondel av priset är värt det. Att jämföra med en likadan SATA SSD och prisskillnaden blir ännu mindre. Ett annat sätt att jämföra är med kylning. Man tar gladeligen tre grader om man kan även om det i sig också är rätt meningslöst i praktiken. Hårddisken har sedan urminnes tider varit den svagaste länken i datorn (nätverket eller internet exkludera) men nu har vi nästan nått en nivå där mer prestanda ifrågasätts.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av MsSmith:

Det är ändå rätt märkligt, folk håvar ut 14 000kr på det senaste grafikkortet men ifrågasätter samtidigt om att spara några sekunder här och där för en tiondel av priset är värt det. Att jämföra med en likadan SATA SSD och prisskillnaden blir ännu mindre. Ett annat sätt att jämföra är med kylning. Man tar gladeligen tre grader om man kan även om det i sig också är rätt meningslöst i praktiken. Hårddisken har sedan urminnes tider varit den svagaste länken i datorn (nätverket eller internet exkludera) men nu har vi nästan nått en nivå där mer prestanda ifrågasätts.

Det är knappast de som lägger 14k på grafikkortet som ifrågasätter huruvida en NMVe-disk är ett motiverat köp över en SATA-disk, utan de som försöker fokusera slantarna där de faktiskt gör nytta i form av högre reell prestanda eller relevanta funktioner.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

har en samsung 970 1tb evo och klockat den emot min intel 520 240gb
och kan inte hitta en enda sekund i dom applikationerna som jag testat.
har någon ett program heller spel som vinner något på att ha nvme disk.
kommentera gärna så jag kan testa.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

Men cpu för 6 000kr och moderkort för 4 000kr är i sammanhanget helt ok? Det var kontrasten jag var ute efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Hehe jag fortsätter att tjata om mitt stackars Skyrim då. Det är tungt moddat, använder upp mot 28GB RAM och det har gett en väl värd skjuts i prestanda. Inte i rena FPS förstås men där texturer ska laddas in. Har ibland TaskManager igång samtidigt och kan se upp mot 1800MB/sek (vilket för övrigt är ett sjukt nöje får medges).

Det är ändå rätt märkligt, folk håvar ut 14 000kr på det senaste grafikkortet men ifrågasätter samtidigt om att spara några sekunder här och där för en tiondel av priset är värt det. Att jämföra med en likadan SATA SSD och prisskillnaden blir ännu mindre. Ett annat sätt att jämföra är med kylning. Man tar gladeligen tre grader om man kan även om det i sig också är rätt meningslöst i praktiken. Hårddisken har sedan urminnes tider varit den svagaste länken i datorn (nätverket eller internet exkludera) men nu har vi nästan nått en nivå där mer prestanda ifrågasätts.

Skickades från m.sweclockers.com

Ditt exempel är ett extremfall. Jag och andra har vid flera tillfällen också sagt att det i väldigt speciella applikationer kan finnas en nytta med att använda en snabbare disk. Övervägande majoriteten av applikationer kräver inte det och den mätbara skillnaden är extremt låg i förhållande till den premium man betalar i pris för det.

Det handlar inte om att man ifrågasätter prestanda, skärp dig nu. Jag har precis som nedanstående jag citerat förklarat att det finns viktigare saker i en speldator man bör lägga pengarna på om man vill få ut mätbar prestanda.

Om man har en fast budget för att köpa sin dator och har ett val där man kan spendera 1000 kr mer på sin lagring eller spendera det på något som faktiskt gör någon skillnad för spel så tycker jag att man bör ta och spendera den tusenlappen på att (om man inte redan gjort det) köpa bättre RAM-minnen. Speciellt om man köper Ryzen så är det värt att spendera pengarna på att få sweetspotten 3600 MHz RAM och sen med så låga timings som möjligt.

Det kommer ge mer prestanda i spel än en snabbare disk.

Är man en sån som inte har lust att överklocka så kan den tusenlappen ge dig ett snabbare överklockat grafikkort. Min poäng är endast att om man inte har en oändligt stor budget och verkligen är sån som oavsett måste ha det värsta av det värsta så är det onödigt att spendera pengarna på en värsting NVMe-disk mot en större kapacitet SATA.

Skrivet av twit:

Det är knappast de som lägger 14k på grafikkortet som ifrågasätter huruvida en NMVe-disk är ett motiverat köp över en SATA-disk, utan de som försöker fokusera slantarna där de faktiskt gör nytta i form av högre reell prestanda eller relevanta funktioner.

Permalänk
Medlem

@hipstergamer: Stämmer din signatur att du har en senaste generation Ryzen processor och endast har ett gammalt GTX 580 grafikkort?

Du frågar om en ny snabbare disk kan ge mer prestanda i spel. Det du behöver är ett modernt grafikkort i första hand

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

@hipstergamer: Stämmer din signatur att du har en senaste generation Ryzen processor och endast har ett gammalt GTX 580 grafikkort?

Du frågar om en ny snabbare disk kan ge mer prestanda i spel. Det du behöver är ett modernt grafikkort i första hand

Instämmer här, en snabbare disk är kanske inte man egentligen behöver om man idag sitter med ett GTX580 som lär bromsa rätt så bra i spel, vist spelas det inte så fungerar det, men spelar man så är nog en ny GPU en bättre investering än just en ny disk.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av PsyCor:

@hipstergamer: Stämmer din signatur att du har en senaste generation Ryzen processor och endast har ett gammalt GTX 580 grafikkort?

Du frågar om en ny snabbare disk kan ge mer prestanda i spel. Det du behöver är ett modernt grafikkort i första hand

Grafikkortet ska bytas när som helst mot ett 2070 Super. Väntar bara på att det ska komma in i lager.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder