Varför använder folk mellanslag innan skiljetecken ?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av saturday_sun:

Det är från "Svenska skrivregler" som jag har fått det här med att man inte använder dubbla skiljetecken, d.v.s. man använder aldrig två frågetecken och aldrig fler än ett utropstecken och heller aldrig frågetecken och utropstecken efter varandra. När man utropar en fråga använder man därför utropstecken och inte frågetecken och utropstecken efter varandra. Detta gäller alltså om man skriver "korrekt text" - inte när man skriver på Facebook eller ett SMS eller kluddar ner en lapp till kollegan. Generellt ska man vara restriktiv med utropstecken.

Alltså, jag köper att man i korrekt skrift inte ska använda flera på varandra följande skiljetecken. Det känns rimligt.
Men om något är en fråga, oavsett om den ropas ut eller inte, så bör den väl ändå avslutas med ett frågetecken? Annars kan det vara svårt att skilja från ett ropat uttalande, även om ordföljden ofta avslöjar intentionerna.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Alltså, jag köper att man i korrekt skrift inte ska använda flera på varandra följande skiljetecken. Det känns rimligt.
Men om något är en fråga, oavsett om den ropas ut eller inte, så bör den väl ändå avslutas med ett frågetecken? Annars kan det vara svårt att skilja från ett ropat uttalande, även om ordföljden ofta avslöjar intentionerna.

Sedan jag lärde mig det där, det är väl flera år sedan nu, har jag klarat mig med utropstecken de gånger jag känt mig tvungen att utropa en fråga i text. Jag antar att det går att använda endast utropstecknet om meningen tydligt är en fråga, t.ex. "Var är smöret!", istället för "Var är smöret?!". Om man nu inte endast skriver "Var är smöret?". Hänger du med på hur jag tänker då? Vid gränsfall är det bättre att använda endast frågetecken.

När man googlar det här med dubbla skiljetecken verkar de flesta sajter och bloggar vara ganska överens om att "?!" går bra, men själv tycker jag att det ser rätt illa ut i korrekt skrift.

Vad svensklärare tycker om det här ger jag inte mycket för, dels för att jag vet att de inte alltid har rätt och dels för att de säkert är nöjda om eleverna nu använder dubbla skiljetecken istället för inga skiljetecken alls (eller fel skiljetecken).

Som vanligt när det gäller språkliga frågor finns det säkert många starka åsikter och jag respekterar att man tycker annorlunda. Det viktiga är ju att folk ska förstå vad man skriver.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

@Shudnawz:

Instämmer, skriker man "Vad gör du!" så tänker jag att personen vet vad han gör, men är väldigt (oftast negativt) påverkad av handlingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

En grej jag stör mig på är när folk ska kombinera ! och ? efter ett ord.
Många gör fel (enligt min svenskalärare) och skriver ?! när det skall vara !?.

Du tycker säkert också att gif ska utallas "jif".
Ibland har man fel helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

"emojiifrenetiska" ger bara en träff på Google, dags att skydda det kanske?

Skickar in en patentansökan på direkten!

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Varför använder folk mellanslag mellan ord där det inte skall vara mellanslag?

Det måste vara samma folk som har gjort ordlistan till Googles tangentbord till Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Sedan jag lärde mig det där, det är väl flera år sedan nu, har jag klarat mig med utropstecken de gånger jag känt mig tvungen att utropa en fråga i text. Jag antar att det går att använda endast utropstecknet om meningen tydligt är en fråga, t.ex. "Var är smöret!", istället för "Var är smöret?!". Om man nu inte endast skriver "Var är smöret?". Hänger du med på hur jag tänker då? Vid gränsfall är det bättre att använda endast frågetecken.

När man googlar det här med dubbla skiljetecken verkar de flesta sajter och bloggar vara ganska överens om att "?!" går bra, men själv tycker jag att det ser rätt illa ut i korrekt skrift.

Vad svensklärare tycker om det här ger jag inte mycket för, dels för att jag vet att de inte alltid har rätt och dels för att de säkert är nöjda om eleverna nu använder dubbla skiljetecken istället för inga skiljetecken alls (eller fel skiljetecken).

Som vanligt när det gäller språkliga frågor finns det säkert många starka åsikter och jag respekterar att man tycker annorlunda. Det viktiga är ju att folk ska förstå vad man skriver.

Interrobang‽

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Skickar in en patentansökan på direkten!

Tror du har större lycka med ett varumärkesskydd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

Väldigt sällan jag ser någon göra det, det finns alltid vissa som är dåliga på att stava / skriva , ser inget konstigt med det !

Skickades från m.sweclockers.com

Tror inte heller att mellanslagen du skrivit i "stava / skriva" är rätt

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

@frong: Använder själv Swiftkey och har inte det problemet. (Det tar också bort onödiga mellanslag, istället fetfingrar jag ofta dit ett komma mitt i texterna för den sitter för nära mellanslaget.)
Min poäng är att jag tror det är därifrån felet kommer, för inte tusan är det någon som tror att man ska ha mellanslag innan skiljetecken osv.?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Tror inte heller att mellanslagen du skrivit i "stava / skriva" är rätt

haha näj

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

Jag gör så
Det hela börja med att min dotter skrev så många förkortningar i sina sms och jag fatta nada.
Så jag börja med typ.... Vad menar du nu , jag förstår inte? Varför skriver du så , nu har du tappat mig igen.
Då jag märkte att hon blev irriterad på att jag hade mellanrum mellan kommatecknen och orden kunde jag inte sluta
Tramsigt värre men väldigt roligt , kan tillägga att hon har ett A i svenska

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Jag kan inte påstå att jag iakttagit detta fenomen i såpass stor utsträckning att jag lagt märke till det, så frågan är om det är något som är specifikt förekommande i OP:s bekantskapskrets/åldersgrupp/geografiska område, eller om jag helt enkelt omger mig av folk som hanterar detta?

"Svenska skrivregler" (2010, s. 201 12.14) säger följande:

Citat:

Mellanrum sätts normalt aldrig före men alltid efter ett skiljetecken. Vissa undantag finns dock, t.ex. för tankstreck vid inskott.
Vid många skiljetecken inuti ord, förkortningar och sifferuttryck görs inget mellanrum, vare sig före eller efter tecknet. [...] Inget mellanrum görs heller mellan omslutande tecken - parentestecken, citattecken och enkla citattecken - och den text som omsluts.

Skrivet av Brov:

Mailar ofta med kollegor från Frankrike. De skriver alla konsekvent med mellanrum mellan ? och sista ordet... Antar att det är så man gör på franska och så tar det med sig det när de skriver på engelska.

Det är korrekt franska, ja. Samma med utropstecken om jag inte missminner mig.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8