Nån annan som svettas mycket om baken? HJÄLP, rengöring av stol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Ja, sådana arbeten sliter väldigt hårt på kroppen. Som exempel har jag två släktingar som alla blivit förtidspensionerade för att de slitit ut kroppen, en inom bygg och en som jobbade med tunga saker som bilmekaniker. Kanske i och för sig säger mer om min släkts gener

MEN... Lura inte dig själv, att vara stillasittande 15 timmar om dagen är inte nyttigt det heller. Utan att ha minsta koll så skulle jag faktiskt göra en kvalificerad gissning att 15 timmars stillasittande (+ x timmar stillasovande) är farligare för hälsan än att ha fysiskt tunga arbeten. Därav att jag och andra rekommenderar att stå emellanåt. Det bästa vore förstås att komma ut och röra lite på sig men men, lite är bättre än inget

Var någon som skapade en tråd för något år sen då han fick extremt ont i fingertopparna av att klicka på musknapparna och skriva på tangentbord..

Tror att TS. Kommer få betydligt större problem än förstörd stol om han inte blandar all sittande tid med lite fysisk aktivitet både under och utanför arbetstiden.
@NotDeath
OnT. Textilrengöring för bil kanske kunde vara ide att testa?
tex. https://www.biltema.se/bilvard/biltvatt/interiorrengoring/textilrengoring-2000017073
Eller Sonax Interiörtvätt Xtreme

Du skulle även kunna prova en citronhalva och gnugga ordentligt.
Bikarbonat/bakpulver sägs även funka bra hos folk som har hundar och katter hemma som inte håller tätt, fukta ytan och strö på ett lager bikarbonat innan du går och lägger dig. Dammsug och torka av dagen efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NotDeath:

Aa jo det märktes Första gången jag sitter så många timmar mot fakeläder, märkte när märkena verkligen började synas, i början var det bara lite lite mörkare där i mitten, sen blev det mer synaktigt. Yes, har handduk nu :=)

Som du nu märker så finns anledning varför kontors-stolar oftast har tygsitsar eller andra mesh-nätlösningar

svett är annars väldigt bra på att av-garva läder - dvs. reversera processen som gjordes vid garvning av skinnet och det som avgarvas helt enkelt multna(eg. ruttnar...) bort i tunna lager och delvis gör att skor luktar som de gör - det är därför läderskor efter ofta lång och trogen tjänst plötligt havererar och tån sticker ut på sidan som om någon bara skurit upp lädret.

frågan är om det hänt samma sak med din dyna - dvs att svetten har lukrat och tom löst upp en bit av dess yta, om det inte är ren galon så kan det mycket väl finnas olika formar av naturfiber i fake-lädret som påverkas.

Om du är anställd på företag och jobbar hemma för dess räkning så är det dom som skall stå för möblemanget inklusive bra stol samt belysning att de står hemma hos dig istället för en kontorslandskap på ett företag är egalt. Samma sak med arbetsdator, skärm etc. Det är arbetsredskap och inget som en anställd skall betala för...

Permalänk
Medlem

Som de andra påpekat - skaffa en stol som andas bättre! Ingen i läder.

Sedan jag bytte till en Kinnarpsstol har jag haft noll problem med rövsvett.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Tråden är låst på begäran av trådskaparen.

Mvh

Tiamat/Moderator