Permalänk
Medlem

Lära sig programmering

Tjena är sugen på att lära mig något programmeringsspråk men vet inte vilket har läst att många företag söker folk som kan c++ är detta något man ska börja lära sig eller man ska satsa på python eller nåt annat

Permalänk
Medlem

Jag skulle ge tipset att börja med Python3 .
Lätt och snabbt att komma igång och göra små projekt.
En av dom bättre böckerna är Python Crash Course av Eric Matthes .
Finns även ute på git .
https://github.com/ehmatthes/pcc

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Det svåra är att lära sig programmera, inte att lära sig språk. Vad du väljer i början har ingen betydelse för var du kommer hamna senare. Jag började med Python och tyckte det fungerade bra. Av förklarliga skäl har jag inte testat att börja lära sig programmera i andra språk, så kan inte med säkerhet säga att det är bättre eller sämre än något annat alternativ. En fördel med att börja med Python är att man inte behöver någon oförståelig boilerplate för att komma igång (till skillnad från t.ex. Java).

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Tycker all borde börja med C++ då jag anser saker är svårare att förstå när saker funkar automagically, inte lättare.

Permalänk
Medlem

Jag började med C++ på egen hand först. I skolan gjorde labbarna i VB, Java och PLC. Sedan lärde jag mig PHP på egen hand. Nu jobbar jag mest med C# i yrkeslivet och kodar spel i C++ på fritiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

JavaScript. Hade inte rekommenderat att börja med C++

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Tycker all borde börja med C++ då jag anser saker är svårare att förstå när saker funkar automagically, inte lättare.

Det där kan man ju absolut argumentera för, men jag vet inte om just C++ verkligen är svaret isf.

Det beror kanske på hur man nu som nybörjare går in för att lära sig C++, men om man går in för att lära sig goda moderna C++-vanor så känns det som att man även med C++ har relativt mycket abstraktion på plats sett till vad man själv verkligen ser och/eller håller reda på.

Den bästa kombinationen är väl ofta att både förstå detaljerna kring hur saker verkligen fungerar (t.ex. särskilt viktigt om något går fel) men att samtidigt inte hålla på att peta för mycket med detaljer (så att man kan fokusera på själva målet och förmodligen göra färre misstag). Just var man ska börja som nybörjare kommer folk helt enkelt tycka olika om, många lär väl dock hålla med om att det i slutänden är nyttigt att ha båda delarna.

Man kan ju även argumentera att man ska gå hela vägen och börja med assembler (ingen lär väl dock föreslå x86 dito), då går man verkligen in för att titta på detaljerna med en gång. Dock kan det väl vara väl långt från målet och upplevas jobbigt på det viset, beroende på vad nu målet är.

Skrivet av LemonIllusion:

Det svåra är att lära sig programmera, inte att lära sig språk. Vad du väljer i början har ingen betydelse för var du kommer hamna senare. Jag började med Python och tyckte det fungerade bra. Av förklarliga skäl har jag inte testat att börja lära sig programmera i andra språk, så kan inte med säkerhet säga att det är bättre eller sämre än något annat alternativ. En fördel med att börja med Python är att man inte behöver någon oförståelig boilerplate för att komma igång (till skillnad från t.ex. Java).

Håller med.
Jag tänker mig att det bästa förmodligen är att bara komma igång med något som känns tillgängligt (har någon vettig guide/bok för att komma igång, har rimliga verktyg tillgängliga, det fungerar i den miljö som är relevant) inte att det är så extremt viktigt vilket språk det är.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Så om jag förstår det rätt så är det python och c# som är det man ska lära sig om man riktar in sig mot yrkeslivet 👍🏽

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Så om jag förstår det rätt så är det python och c# som är det man ska lära sig om man riktar in sig mot yrkeslivet 👍🏽

Om det är de språken du vill jobba med, visst. Men om syftet är att lära dig programmera så är det bara att välja något språk, vilket som helst, och börja med att lära dig grunderna. Det svåra är som sagt inte att lära sig ett språk, utan att lära sig att programmera. När du väl fått lite erfarenhet så brukar valet av språk lösa sig naturligt.

Permalänk
Skrivet av zaibuf:

JavaScript. Hade inte rekommenderat att börja med C++

Rekommenderar inte JS, det tillåter så mycket att det kommer vara svårt att greppa andra språk som har statisk typning m.m senare. Bättre att lära sig åt andra hållet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ca1P3:

Tjena är sugen på att lära mig något programmeringsspråk men vet inte vilket har läst att många företag söker folk som kan c++ är detta något man ska börja lära sig eller man ska satsa på python eller nåt annat

Du kan spana in Khanacademy eller codeacademy. Testa!

Permalänk
Medlem

Man behöver inte krångla till det, lär dig det som är lättast först, du kan lära dig resten sen om du någonsin behöver det.

C++ är ett horribelt nybörjarspråk, Python eller C# är mycket bättre att börja med.

Ju högre nivå på språket, ju kortare är instegskurvan. Du kan titta på C/C++ etc senare. Du kan till och med börja med JavaScript om du vill, men verktygen som hjälper dig skriva kod är bättre till C# till exempel.

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror helt på vilket håll du vill lära dig programmering från.

Är du mer intresserad av att jobba med ett programmeringsspråk som ligger nära hur datorer fungerar "under the hood" så skulle jag rekommendera C. Det är ett enkelt språk såtillvida att det gör väldigt lite saker "åt" dig, och det är transparent till den grad att det är lätt att visualisera exakt vad datorn gör på hårdvarunivå.

Vill du istället gå från andra hållet och tänker mer på praktiska tillämpningar, och att göra det lättare att göra mer komplicerade projekt, och inte vill lägga en massa tid på att jaga minneskorruption, så skulle jag titta på något som t.ex. Python.

Jag vet inte om jag skulle börja med webbutveckling i Javascript dock, eftersom webbprogrammering kräver kunskap inom asynkron programmering, vilket är något som jag skulle kalla för något relativt avancerat. Det blir svårt att få insikt i hur programmeringen fungerar om man börjar i den ändan.

C++ känns också alldeles för stort och komplicerat som ett nybörjarspråk.

Man blir aldrig fullärd som programmerare, men jag tycker att en nödvändig förutsättning för alla programmerare är att bemästra programmeringsspråk med olika abstraktionsgrad.

Själv lärde jag mig programmeringsspråk i följande ordning:

1. QBASIC/GWBASIC
2. mIRCscript
3. C

Sedan har jag så klart lärt mig mångra andra språk på vägen. Det viktigaste är inte var man börjar utan att man börjar. Jag skulle inte rekommendera någon att börja med QBASIC och mIRCscript idag, poängen var att det ändå ledde rätt till slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Rekommenderar inte JS, det tillåter så mycket att det kommer vara svårt att greppa andra språk som har statisk typning m.m senare. Bättre att lära sig åt andra hållet.

Du kan ju alltid använda Typescript. Min poäng är att det inte kräver något att börja med och du kan göra allt från webb till AI, spel och cross-platform mobilappar, desktop apps.
Exempel: LinkedIn, Paypal, Yahoo, Netflix, Uber, Instagram och Discord. Listan är oändlig.

Väldigt enkelt att komma igång och hosta projekt, samt skriva fullstack.

JavaScript är framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För att lära sig programmera så spelar det inte så stor roll vilket programmeringsspråk man börjar med.

Däremot så bör man efterhand lära sig åtminstone tre-fyra olika programmeringsspråk - ju mer olika desto bättre - om så bara för att upptäcka hur många olika sätt det finns för att lösa problem.

Lära sig programmera är svårt.
Lära sig ett nytt programmeringsspråk när man väl kan programmera är lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Rekommenderar inte JS, det tillåter så mycket att det kommer vara svårt att greppa andra språk som har statisk typning m.m senare. Bättre att lära sig åt andra hållet.

Är det verkligen så? Jag tänkte ta tag i min matte och tittar samtidigt på möjligheten att börja med Programmering 1 (gymnasienivå) som en start innan jag vill gå vidare mot yrkeshögskola för att sedan arbeta med programmering i framtiden. I samband med att jag började kika på enkla videos så kom Mikael Tylmad's kurser på youtube (länk) upp och han anser att JavaScript är det bästa att börja med då det är simpelt. Jag ifrågasätter inte er på något sätt varför ni anser att C++ är en bra start, men blir lite kluven huruvida jag ska göra i mitt fall. Givetvis är det beroende på vad man vill arbeta med och förgrenar sig i detta, men jag är ute efter en övergripande programmeringsstart. Som jag har fattat hur han beskriver det så är JS väldigt simpelt och "tillåter" fel ganska mycket. Finns väl både för- och nackdelar med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Är det verkligen så? Jag tänkte ta tag i min matte och tittar samtidigt på möjligheten att börja med Programmering 1 (gymnasienivå) som en start innan jag vill gå vidare mot yrkeshögskola för att sedan arbeta med programmering i framtiden. I samband med att jag började kika på enkla videos så kom Mikael Tylmad's kurser på youtube (länk) upp och han anser att JavaScript är det bästa att börja med då det är simpelt. Jag ifrågasätter inte er på något sätt varför ni anser att C++ är en bra start, men blir lite kluven huruvida jag ska göra i mitt fall. Givetvis är det beroende på vad man vill arbeta med och förgrenar sig i detta, men jag är ute efter en övergripande programmeringsstart. Som jag har fattat hur han beskriver det så är JS väldigt simpelt och "tillåter" fel ganska mycket. Finns väl både för- och nackdelar med detta.

Risken, som jag ser det, om du börjar med JS och skriver "tokig" kod. Så kommer det antagligen fungera ändå. Du fortsätter skriva din kod på detta tokiga vis och när du sedan byter språk fattar du inte varför det inte fungerar. Att då lära dig göra någonting på nytt är bra mycket svårare(åtminstone för mig) än om du lär dig rätt direkt.

C++ var första språket jag använde. Med det sagt hade jag nog rekommenderat c#/Java eller dylikt som första. Och sedan försöka göra någon asp.net-applikation med tillhörande javascript. Den kunskapen går sedan att använda både när du ska fortsätta med JavaScript eller byta från c# till annat språk.

Javascript kan användas fullstack nu för tiden, vilket gör att du kan lära dig "allt". Men som sagt, lär du dig allting fel så har du en onödig uppförsbacke senare!

Ursäkta kass meningsbyggnad, skriva på telefonen är inte kul.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Välj ett språk (något modernt och populärt, gå inte och lär dig COBOL), lös ett problem. Gör ett spel om det är av intresse eller ett forum.

Fastna inte i tutorial hell som lär dig onödigt skit. Använd dem tills du kan basic syntax och gå vidare.

Learn by doing.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem

Som många andra påpekat - det spelar inte så stor roll vad du lär dig först. Det svåraste är ett lära sig programmera, inte ett språk.

Av ovanstående anledning, börja därför med ett språk som har högre abstraktionsnivå. Jag hade rekommenderat Kotlin, Scala eller Python. Både två håller utmärkt abstraktionsnivå för att just lära sig. Det förstnämnda används idag mkt i t.ex. Androidapputveckling.

Men det sagt - håll dig bort från C++ om du inte har som slutmål att hålla på med just det språket. I nästan all utvecklingsmiljö idag behöver man inte bry sig om saker som manuell minnesallokering och pekararitmetik. Vad jag förstår sker detta idag primärt i utveckling av tunga ljud- och grafikprogram, eller i inbyggda system.

Personligen började jag med Java, och skriver idag primärt i C, för just inbyggda system eller embedded Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Risken, som jag ser det, om du börjar med JS och skriver "tokig" kod. Så kommer det antagligen fungera ändå. Du fortsätter skriva din kod på detta tokiga vis och när du sedan byter språk fattar du inte varför det inte fungerar. Att då lära dig göra någonting på nytt är bra mycket svårare(åtminstone för mig) än om du lär dig rätt direkt.

C++ var första språket jag använde. Med det sagt hade jag nog rekommenderat c#/Java eller dylikt som första. Och sedan försöka göra någon asp.net-applikation med tillhörande javascript. Den kunskapen går sedan att använda både när du ska fortsätta med JavaScript eller byta från c# till annat språk.

Javascript kan användas fullstack nu för tiden, vilket gör att du kan lära dig "allt". Men som sagt, lär du dig allting fel så har du en onödig uppförsbacke senare!

Ursäkta kass meningsbyggnad, skriva på telefonen är inte kul.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipsen. Var rädd att detta var nackdelen i det hela. Jag är inte heller en lätt person när det kommer till att lära om. Man är ju en vanemänniska. 😁

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Det svåra är att lära sig programmera, inte att lära sig språk. Vad du väljer i början har ingen betydelse för var du kommer hamna senare. Jag började med Python och tyckte det fungerade bra. Av förklarliga skäl har jag inte testat att börja lära sig programmera i andra språk, så kan inte med säkerhet säga att det är bättre eller sämre än något annat alternativ. En fördel med att börja med Python är att man inte behöver någon oförståelig boilerplate för att komma igång (till skillnad från t.ex. Java).

Intressant att du säger att det inte har någon betydelse när du bara har provat ett språk. Jag håller med om att t.ex. Python är bra att börja med, men själv började jag inte lära mig koncept inom programmering förän jag satsade mer på att utforska många olika språk. Tror att det är samma sak om man t.ex. lär sig tio st talspråk.

Jag tror valet definitivt kommer att påverka vad man gör senare. Behöver dock inte vara så att någon väg är sämre än en annan. Om man t.ex. har programmerar i ett språk som är väldigt low-level frön början så kan man få en helt annan uppfattning om vad programmering är, och antingen så har man fastnat för det, eller så går man direkt till ett mer high-level-språk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Viktorph:

Tack för tipsen. Var rädd att detta var nackdelen i det hela. Jag är inte heller en lätt person när det kommer till att lära om. Man är ju en vanemänniska. 😁

Ang att lära om, det är tyvärr något du måste bli väldigt van vid. Som sagt tidigare så tror jag att man blir bättre på alla språk genom att prova många olika. Dock är det sällan mycket att lära om. Några ord som byts ut och några symboler här och där. Det är nästan förvånansvärt likt överallt.

Kolla på några av språken som är high-level, t.ex. JavaScript, Python, Java, C#, Kotlin. Kolla på riktigt kod från dem. Försök att läsa lite. Sen tar du bara det som känns bäst. De är så pass lika att det inte spelar så jättestor roll. Med bra magkänsla kommer du mycket längre oavsett vilket av dem (eller andra liknande) du väljer.

Själv lärde jag mig att programmera först på koda.nu, en sida som en kompis till mig har gjort. Den är fokuserad på grafisk programmering i 2d, men jag gjorde några saker som tron, Pong, flappy bird, eftersom att den endast hjälper en med att rita ut geometriska former så får man göra all spellogik själv, som t.ex. kollisionshantering. Detta kan börja jobbigt, men det är väldigt bra för att först grunderna för hur saker åting funkar, jämfört med att ta en sökmotor som gör mycket åt en, som t.ex. Unity. I allmänhet så kulle jag sträva efter ett språk där du inte behöver en avancerad editor, så att du inte löser problem genom en editors funktioner, utan att du har kontroll över allt. Håll dig borta från allt som vill göra templates åt dig, det är aldrig bra i början.

Genom koda.nu lärde jag mig JavaScript och senare även HTML, detta har idag landat mig ett jobb med React på en startup. Jag är 17 😂

https://www.youtube.com/playlist?list=PLacLTA7npkEaxlsKIL06aL.... Detta är inte något att underskatta för att lära sig grunderna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Välj ett språk (något modernt och populärt, gå inte och lär dig COBOL), lös ett problem. Gör ett spel om det är av intresse eller ett forum.

Fastna inte i tutorial hell som lär dig onödigt skit. Använd dem tills du kan basic syntax och gå vidare.

Learn by doing.

Detta. Sätt det som man lär sig i sammanhang. Man behöver inte förstå allt till 100% till en början, det mesta hamnar på plats till slut.

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Medlem

TL;DR till TS: Som andra har sagt, bara ta ett språk och kör! Dock i min mening, inte JavaScript. Men du kan ta det också, i all ärlighet. Så liten roll spelar språkval

Skrivet av zaibuf:

Du kan ju alltid använda Typescript. Min poäng är att det inte kräver något att börja med och du kan göra allt från webb till AI, spel och cross-platform mobilappar, desktop apps.
Exempel: LinkedIn, Paypal, Yahoo, Netflix, Uber, Instagram och Discord. Listan är oändlig.

Väldigt enkelt att komma igång och hosta projekt, samt skriva fullstack.

JavaScript är framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

JavaScript är helt klart här för att stanna, och fördelarna du nämner håller jag helt och hållet med om: alla har ju en webbläsare liksom. Tyvärr så är JS ett dåligt designat språk som tillåter på tok för många knasigheter, ex. ignorerar extra argument till funktioner, implicit type coercion av ALLT, alla tal är flyttal (förutom när de inte är det pga optimering), undefined för odefinierade members istället för krasch, och så vidare.

Det går att skriva bra kod i JS, men det är svårt. Jag tycker inte att språket i sig är lämpligt för nybörjare. Givetvis kan man börja med det som första språk, och det kan ofta fungera utmärkt, men jag skulle personligen inte rekommendera det.

Jag vet att TypeScript löser många av problemen med JS, men jag har inte använt det tillräckligt mycket för att uttala mig om det närmre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpLar:

TL;DR till TS: Som andra har sagt, bara ta ett språk och kör! Dock i min mening, inte JavaScript. Men du kan ta det också, i all ärlighet. Så liten roll spelar språkval
JavaScript är helt klart här för att stanna, och fördelarna du nämner håller jag helt och hållet med om: alla har ju en webbläsare liksom. Tyvärr så är JS ett dåligt designat språk som tillåter på tok för många knasigheter, ex. ignorerar extra argument till funktioner, implicit type coercion av ALLT, alla tal är flyttal (förutom när de inte är det pga optimering), undefined för odefinierade members istället för krasch, och så vidare.

Det går att skriva bra kod i JS, men det är svårt. Jag tycker inte att språket i sig är lämpligt för nybörjare. Givetvis kan man börja med det som första språk, och det kan ofta fungera utmärkt, men jag skulle personligen inte rekommendera det.

Jag vet att TypeScript löser många av problemen med JS, men jag har inte använt det tillräckligt mycket för att uttala mig om det närmre.

Ska man bara lära sig om variabler, loopar, conditionals och functioner så är JS enkelt att börja med.
Räcker med att köra i webbläsarens console window.

Helt klart, vissa verkar hata det, andra älska det. Jag sitter mycket med både C# och JavaScript och ibland saknar jag att bara kunna göra en console.log() för att checka ett värde utan att behöva dra igång hela debuggern, eller att allt inte måste vara så strikt som det är i C#.
Men samtidigt är det enklare att göra fel i JS och svårare att hitta felet om du bara fortsätter att koda på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alvarlagerlof:

Intressant att du säger att det inte har någon betydelse när du bara har provat ett språk. Jag håller med om att t.ex. Python är bra att börja med, men själv började jag inte lära mig koncept inom programmering förän jag satsade mer på att utforska många olika språk. Tror att det är samma sak om man t.ex. lär sig tio st talspråk.

Du missförstår. Jag har bara provat att börja lära mig att programmera i ett språk. När jag började med nästa språk kunde jag redan programmera i någon mån.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Ska man bara lära sig om variabler, loopar, conditionals och functioner så är JS enkelt att börja med.
Räcker med att köra i webbläsarens console window.

Helt klart, vissa verkar hata det, andra älska det. Jag sitter mycket med både C# och JavaScript och ibland saknar jag att bara kunna göra en console.log() för att checka ett värde utan att behöva dra igång hela debuggern, eller att allt inte måste vara så strikt som det är i C#.
Men samtidigt är det enklare att göra fel i JS och svårare att hitta felet om du bara fortsätter att koda på.

Du har helt rätt i det du säger. Jag skulle bara personligen rekommendera något annat än JS, på grund av det sista du skrev. Mitt långa inlägg om nackdelarna med JS var egentligen rätt onödigt, men ibland kan man bara inte låta bli att uttrycka löst relaterade åsikter. Menar för övrigt inte heller att en JS-programmerare är "sämre" än någon som programmerare i ett språk jag gillar mer, jag tycker bara JS är svårt att göra rätt (och om man gör det rätt är man snarare bättre än medel)!

Nu ska jag inte ta upp mer utrymme i denna tråd, tänkte jag, har sagt mitt.