Laptop för plugg och lättare spel. Är detta en mycket prisvärd laptop?

Permalänk

Laptop för plugg och lättare spel. Är detta en mycket prisvärd laptop?

Hej!
Jag tittar efter en dator i prisklassen 5-10k med prestanda nog för att klara de flesta enklare spel (tänk indiespel och 2D-platformers), samt lagringsutrymme för film och en stor spelkatalog (minst 500gb). Således är inte ett grafikkort ett krav. Den ska egentligen brukas för studier och bör därför inte väga mer än max 2.2kg.

En dator som för mig sticker ut som enormt mycket bättre än andra i prisklassen är den här:
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...

Vad är det jag missar i denna datorn? Processorn låter helt okej, lagringen är stor och designen stilren (dock säkert plastig). Finns det någon motsvarande dator som ni skulle anse vara bättre?

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

Hej!
Jag tittar efter en dator i prisklassen 5-10k med prestanda nog för att klara de flesta enklare spel (tänk indiespel och 2D-platformers), samt lagringsutrymme för film och en stor spelkatalog (minst 500gb). Således är inte ett grafikkort ett krav. Den ska egentligen brukas för studier och bör därför inte väga mer än max 2.2kg.

En dator som för mig sticker ut som enormt mycket bättre än andra i prisklassen är den här:
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...

Vad är det jag missar i denna datorn? Processorn låter helt okej, lagringen är stor och designen stilren (dock säkert plastig). Finns det någon motsvarande dator som ni skulle anse vara bättre?

4 + 8 GB RAM är jättedåligt när man kör integrerad grafik då det är väldigt beroende av minnesbandbredd. För att få dual channel (dvs. dubbel bandbredd) behövs två stickor av samma storlek. Även CPU-prestanda tar stryk i vissa scenarion.

Ska du köra integrerad grafik i dagsläget hade jag rekommenderat en Ryzen 5 eller 7 då deras grafik är bra mycket snabbare. Helst hade jag dock väntat, Intels 1000-serie som lanseras om någon månad kommer bli ett bra steg upp i grafik men även CPU. Risken är dock att bara dyra datorer får dessa i början då Intel har kapacitetsproblem på 10nm. Även Ryzen 4000 lär bli ett bra steg upp från 3000 både i CPU och grafik, men det ligger lite längre fram i tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

Hej!
Jag tittar efter en dator i prisklassen 5-10k med prestanda nog för att klara de flesta enklare spel (tänk indiespel och 2D-platformers), samt lagringsutrymme för film och en stor spelkatalog (minst 500gb). Således är inte ett grafikkort ett krav. Den ska egentligen brukas för studier och bör därför inte väga mer än max 2.2kg.

En dator som för mig sticker ut som enormt mycket bättre än andra i prisklassen är den här:
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...

Vad är det jag missar i denna datorn? Processorn låter helt okej, lagringen är stor och designen stilren (dock säkert plastig). Finns det någon motsvarande dator som ni skulle anse vara bättre?

Det där är en jättefin dator med tillräcklig grafikprestanda för det du ska spela. Bara att köpa. Processorn är riktigt bra och energieffektiv.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

@MakeCoke:
8+4 kan väl inte vara sämre än enbart 8gb dock? 8gb bör ju räcka alldeles förträffligt för det datorn ska användas till!

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

@MakeCoke:
8+4 kan väl inte vara sämre än enbart 8gb dock? 8gb bör ju räcka alldeles förträffligt för det datorn ska användas till!

2x4 GB ger dubbel bandbredd mot 4 GB + 8 GB.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

2x4 GB ger dubbel bandbredd mot 4 GB + 8 GB.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu stödjer väl Intel assymetrisk dual channel (kallat flex mode) dvs du får dual channel på 2x4 i detta fall och single channel på resterande 1x4.

Visa signatur

Dell Latitude 7280
IPad Pro 11
IPhone XS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erixs:

Nu stödjer väl Intel assymetrisk dual channel (kallat flex mode) dvs du får dual channel på 2x4 i detta fall och single channel på resterande 1x4.

Intressant, i vissa spel är dock riktig dual channel mycket snabbare https://mattgadient.com/faster-gaming-on-intel-uhd-620-kaby-l...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag letar ungefär liknande. Har hittat en Acer för 5490:-

https://www.komplett.se/product/1125672/datorer/datorer-barbara-laptop/alla-barbara-datorer/acer-aspire-3-156-fhd-matt

Är det värt 1500:- att välja Lenovon; får man exakt vad man betalar för i båda fallen?

Permalänk
Skrivet av lideskog:

Jag letar ungefär liknande. Har hittat en Acer för 5490:-

https://www.komplett.se/product/1125672/datorer/datorer-barbara-laptop/alla-barbara-datorer/acer-aspire-3-156-fhd-matt

Är det värt 1500:- att välja Lenovon; får man exakt vad man betalar för i båda fallen?

En nackdel med den datorn är att 256gb inte räcker till vardagsbruk (i alls fall inte för mig).

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk

Märkte precis att den datorn jag har tittat på verkar vara gjord för vänsterhänta, eller varför skulle de annars placera musplattan på vänster sida av datorn, ser rätt dumt ut.

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.