Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Avstängd

Jag är less som f... på att jag ändå var tvungen att ta en pencilinkur för min f--- fot, nu kommer man att må skit i två veckor bara för att de inte begrep i början, tur man åtminstone känner riktiga läkare så att det händer något och skiten försvinner så att man kan jobba normalt igen. Funkar inte tabletterna skulle hen skriva till dem så att jag åtminstone kan ta blodprov och hämta ut rätt mediciner, någonting de borde gjort för ca tre veckor sedan, utan att hen skall behöva skriva till dem.

Sverige är fantastiskt efter att vi sålde ut allt! hurra!!

Hade nog inte irriterat mig på regent om allt funkade... Brukar inte göra det annars.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Det var kasst gjort, man behöver egentligen inget telefonnummer om man beställer privat, men det kanske är annorlunda i Danmark, jag vet inte...

Kan du fixa ett billigt kontantkort eller liknande, kanske?

När jag beställde mitt kort var det inga problem, men har för mig jag rotade fram någon gammal mobil, men de frågade aldrig sedan då...

Jag betalade med Visa så betalningen va inget problem. Plus var ju att pengarna kom tillbaka snabbt. Jag ska fråga den snälla tjejen jag känner om hon kan beställa ett kort så skickar jag upp pengar till henne Faktiskt den enda personen jag litar på 100%

Edit:
Sov tydligen när du sa kontantkort haha. Jo det kan jag nog fixa. Webhallen va det ok att skriva 072 + nollor, men deras kort är för dyra. Vill ha ett Vega 56 kort.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Jag betalade med Visa så betalningen va inget problem. Plus var ju att pengarna kom tillbaka snabbt. Jag ska fråga den snälla tjejen jag känner om hon kan beställa ett kort så skickar jag upp pengar till henne Faktiskt den enda personen jag litar på 100%

Edit:
Sov tydligen när du sa kontantkort haha. Jo det kan jag nog fixa. Webhallen va det ok att skriva 072 + nollor, men deras kort är för dyra. Vill ha ett Vega 56 kort.

Vet ej hur de tär i Danmark, men i sverige har det ofta bara med postaviseringen att göra och den brukar ju gå lika bra att tex ta via E-post, etc (iaf har det inte varit något problem för mig, men har en mobil för "skräpgrejer" jobb, mm jag brukar använda till det, använde den senast jag beställde från proshop).

Radeon korten är underskattade tycker jag, man får egentligen väldigt bra bang for tha bucks med dem tycker jag, dessutom brukar de gå att pressa rätt bra, jag lyckades tom lira skyrim på mitt gamla RX på laptopen... även om det låter som ett jetplan.

Nvidiakorten känns extremt överprisade idag tycker jag, de är faktiskt inte så extremt mycket bättre än AMDs lösningar som de själva försöker få det att framstå som.
Skulle aldrig ha köpt det kort jag har till de priser de ligger på idag...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Vet ej hur de tär i Danmark, men i sverige har det ofta bara med postaviseringen att göra och den brukar ju gå lika bra att tex ta via E-post, etc (iaf har det inte varit något problem för mig, men har en mobil för "skräpgrejer" jobb, mm jag brukar använda till det, använde den senast jag beställde från proshop).

Radeon korten är underskattade tycker jag, man får egentligen väldigt bra bang for tha bucks med dem tycker jag, dessutom brukar de gå att pressa rätt bra, jag lyckades tom lira skyrim på mitt gamla RX på laptopen... även om det låter som ett jetplan.

Nvidiakorten känns extremt överprisade idag tycker jag, de är faktiskt inte så extremt mycket bättre än AMDs lösningar som de själva försöker få det att framstå som.
Skulle aldrig ha köpt det kort jag har till de priser de ligger på idag...

NetOnNet va ju fan värre än Proshop. Jag hittade samma pris och samma kort. NetOnNet krävdes även Mobilt ID. Då kan ju inte jag handla där då min gamla Nokia inte ens har internet haha. Man ska alltså inte kunna använda BankID på fil som jag har alltså?

Proshop är bara halvt bannad
NetOnNet finns inte i min värld

Där jag bor finns ingen vettig dataaffär alls. Får väl åka till Linköping som är närmast. Tror att Linköping har Webhallen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

NetOnNet va ju fan värre än Proshop. Jag hittade samma pris och samma kort. NetOnNet krävdes även Mobilt ID. Då kan ju inte jag handla där då min gamla Nokia inte ens har internet haha. Man ska alltså inte kunna använda BankID på fil som jag har alltså?

Proshop är bara halvt bannad
NetOnNet finns inte i min värld

Jag handlar inte av dem heller "i modern tid"...
Jag är också rejält irriterad av denna trend, kan inte se att det är nödvändigt att krångla till med detta heller.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

NetOnNet va ju fan värre än Proshop. Jag hittade samma pris och samma kort. NetOnNet krävdes även Mobilt ID. Då kan ju inte jag handla där då min gamla Nokia inte ens har internet haha. Man ska alltså inte kunna använda BankID på fil som jag har alltså?

Proshop är bara halvt bannad
NetOnNet finns inte i min värld

Där jag bor finns ingen vettig dataaffär alls. Får väl åka till Linköping som är närmast. Tror att Linköping har Webhallen

Nja, typ 8 mil enkelresa till närmsta datorbutik här som har något så när intressant sortiment hemma... ha ha.
Går fetbort för min del om det dessutom skjiler tusenlappar.

Men håller med om att det är trevligt att kunna klämma på grejerna, det gör jag också när man får chansen.

Har tyvärr ingen fjälla på annan ort heller som kan göra det åt mig (ingen som är intresserad av detta iaf)... ha ha.

(Ber om ursäkt om jag inte är helt klar i skallen, men tabletterna gör att man känner sig som ett vildsvin som blivit överkört av en lastbil just nu... Men mår iaf mariginellt mindre illa just nu. )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Nja, typ 8 mil enkelresa till närmsta datorbutik här som har något så när intressant sortiment hemma... ha ha.
Går fetbort för min del om det dessutom skjiler tusenlappar.

Men håller med om att det är trevligt att kunna klämma på grejerna, det gör jag också när man får chansen.

Har tyvärr ingen fjälla på annan ort heller som kan göra det åt mig (ingen som är intresserad av detta iaf)... ha ha.

Har kollat lite på Sweclockers marknad. Finns en del billiga kort, men kan man lite på att korten inte pajar efter nån vecka?
Jag kan inte säga att jag är stenrik och att bli blåst på ett köp vill jag inte va med om

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Nja, typ 8 mil enkelresa till närmsta datorbutik här som har något så när intressant sortiment hemma... ha ha.
Går fetbort för min del om det dessutom skjiler tusenlappar.

Men håller med om att det är trevligt att kunna klämma på grejerna, det gör jag också när man får chansen.

Har tyvärr ingen fjälla på annan ort heller som kan göra det åt mig (ingen som är intresserad av detta iaf)... ha ha.

(Ber om ursäkt om jag inte är helt klar i skallen, men tabletterna gör att man känner sig som ett vildsvin som blivit överkört av en lastbil just nu... Men mår iaf mariginellt mindre illa just nu. )

Vad är det för tabletter? Jag kanske skulle behöva tabletter för att dämpa min besvikelse hur online butiker behandlar sina kunder. Verkar som dom inte vill tjäna pengar

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Vad är det för tabletter?

Inget särskilt, en vanlig antibiotika kur just nu, inget åt skallen, jag tål bara pencilin dåligt, men det var den bästa lösningen doktorn jag har kontakt med kom fram till, är 8 dagar kvar på eländet. Hon trodde att det på sikt kunde uppstå komplikationer i form av ledsjukdommar och annat från de glada bakterierna som utsett min vänstra fot till sin lyxvilla i en månad nu annars.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Har kollat lite på Sweclockers marknad. Finns en del billiga kort, men kan man lite på att korten inte pajar efter nån vecka?
Jag kan inte säga att jag är stenrik och att bli blåst på ett köp vill jag inte va med om

Svårt att säga, jag tycker överlag att begagnatpriserna är väldigt, väldigt höga idag generellt, men väljer du välrenomerade fabrikat så brukar det vara hyggligt säkra kort.

Jag köper sällan begagnat om jag inte vet vad det varit med om tidigare...
Men, jo, idag är det ju nästan det enda alternativet om man har ett normalt jobb, det är sant, kör alltid mina grejer i botten med OC och sådant mot slutet om det går, fast enligt en del skallar här kan man byta upp sig med jämna mellanrum, sälja av det gamla och ständigt ha hyfsat nya grejer för ett par tusen om året vad det verkar.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Lorault:

Tänkte få lite mer utrymme på min telefon och köpte en 64 GB Micro SD men när den kom i brevlådan märkte jag att köpte fel. Var ett helt annat minneskort som är lämpade för systemkameror. Och jag är så dum och öppnar förpackningen. =/.

Går att använda ångerrätten
Man får öppna och testa produkter i 14 dagar om de är köpta på distans.

Permalänk
Medlem

Alltså jag känner mig som en jävla sopa. Klarar inte att räkna Matte 2c. Jag ser bara massa x, y, k, m, och jag vet fan inte ens hur man ska räkna. Distanskurs är det också och att fråga läraren verkar totalt omöjligt. Visst matteboken visar precis hur man ska räkna, men jag fattar iaf inte.
Känns ju sådär att lägga 500kr på en bokjävel som man inte ens kan använda då man blir så förbannad på sig själv för att man inte förstår.
Så här ser det ut: En rät linje går genom punkterna (-3,5) och (a,2). Den skär x-axeln vid x=7. Bestäm a.
Även fast jag har googlat och sett hur man ska räkna så fattar jag inte.
Invecklat jävla dynga. Vem behöver ens veta sånt här?
Visst kan jag rita upp det i ett rutnät och dra en linje för att se vart a hamnar men jag måste ha med en uträkning för att visa läraren hur jag har tänkt.
Eldar snart upp boken och skickar tillbaka studiebidraget till csn och lever resten av månaden på havregrynsgröt.
Blir så less!

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Alltså jag känner mig som en jävla sopa. Klarar inte att räkna Matte 2c. Jag ser bara massa x, y, k, m, och jag vet fan inte ens hur man ska räkna. Distanskurs är det också och att fråga läraren verkar totalt omöjligt. Visst matteboken visar precis hur man ska räkna, men jag fattar iaf inte.
Känns ju sådär att lägga 500kr på en bokjävel som man inte ens kan använda då man blir så förbannad på sig själv för att man inte förstår.
Så här ser det ut: En rät linje går genom punkterna (-3,5) och (a,2). Den skär x-axeln vid x=7. Bestäm a.
Även fast jag har googlat och sett hur man ska räkna så fattar jag inte.
Invecklat jävla dynga. Vem behöver ens veta sånt här?
Visst kan jag rita upp det i ett rutnät och dra en linje för att se vart a hamnar men jag måste ha med en uträkning för att visa läraren hur jag har tänkt.
Eldar snart upp boken och skickar tillbaka studiebidraget till csn och lever resten av månaden på havregrynsgröt.
Blir så less!

Det finns en matematiktråd på sweclockers du kan nyttja.
Även youtube är bra till att visa förklaringar.
Räta linjens ekvation är y=kx+m
Du har två punkter (-3,5) samt (7,0) därifrån kan du räkna ut hur den räta linjen ska vara.

Linjens ekvation om du vet två punkter:
https://youtu.be/h_BMxnPE4hY

Ge inte upp bara för att det är svårt, matematik och fysik handlar oftast om att lägga ner tillräckligt med tid för att förstå. Det går inte gena likt andra kurser där man bara kan plugga dagarna inför tentan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

@Snorlena:

Varför inte nöja dig med 2a lr 2b istället ?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

@Campaigner:
Först tänkte jag ta 2a, men då tyckte min sambo att jag skulle ta 2c istället för att få betyg i en högre grad av matte. Hon lovade också att hjälpa mig eftersom hon älskar matte, men jag tror vi båda tog oss vatten över huvudet eftersom hon inte vet hur man ska räkna just på det här exemplet.
Så ja. Jag skulle nog ha tagit matte 2a istället, för att ha en bättre chans att förstå vad jag håller på med.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snorlena:

@Campaigner:
Först tänkte jag ta 2a, men då tyckte min sambo att jag skulle ta 2c istället för att få betyg i en högre grad av matte. Hon lovade också att hjälpa mig eftersom hon älskar matte, men jag tror vi båda tog oss vatten över huvudet eftersom hon inte vet hur man ska räkna just på det här exemplet.
Så ja. Jag skulle nog ha tagit matte 2a istället, för att ha en bättre chans att förstå vad jag håller på med.

Rätt tänkt, men som sagts tidigare så tror jag inte att man skall hoppa för stora steg om man inte känner sig redo, bättre ta det i etapper tror jag. (baserat på egen erfarenhet...)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Snorlena: Ska försöka förklara det lite fort. Ett tips för att lära sig är att för sig själv formulera ekvationer och allt annat med matte i ord, kan man inte det är det svårt att faktiskt förstå vad man gör.

Du har en ekvation som alltid är densamma för en rät linje i ett två-axligt koordinatsystem, y = kx + m

Positionen för en punkt längs Y-axel (y) kan alltså bestämmas med hjälp av riktningskoefficienten för linjen (k), punktens position längs X-axeln (x) och den punkt där linjen skär Y-axeln (m).

Punkter skrivs på formen (x,y). Du har fått två punkter, (-3,5) och (7,0). Den senare då du vet att X-axeln skärs i X=7, och Y-koordinaten i den punkten är då Y=0.

Du söker punkten a för (a,2). Det vi behöver lista ut är med andra ord k och m.

Vi vet inte vart linjen skär Y-axeln, så vi får fokusera på k. Riktningskoefficienten bestäms som (y2-y1)/(x2-x1), den bestämmer med andra ord hur punkten flyttas i Y när X ändras. Du behöver två punkter för att bestämma denna, vilket du som tidigare sagt har fått, (-3,5) och (7,0).

Sätter vi in de värdena så blir k = (0-5)/(7-(-3)) = -5/10 = -0,5

Vi vet nu att y = -0,5x + m

Eftersom vi har punkter så har vi kända kombinationer av y och x, så om vi sätter in (-3,5) i ekvationen får vi:

5 = -0,5*(-3) + m = 1,5 + m

Ur detta får vi då att m = 5-1,5 = 3,5

Ekvationen är alltså y = -0,5x + 3,5

Kontroll genom att sätta in den kända punkten (7,0):

y = -0,5*7 + 3,5 = -3,5 + 3,5 = 0

Vilket stämmer med den andra kända punkten.

Då tar vi din okända punkt a från (a,2):

2 = -0,5a + 3,5

Utvecklar vi det får vi:

2-3,5 = -0,5a

-1,5 = -0,5a

-1,5/-0,5 = a

3 = a

Det sökta värdet för a är alltså 3, a=3.

Ställ gärna frågor om något steg är oklart! Min erfarenhet är att många bara sitter och stirrar på siffror och bokstäver och stannar där, istället för att försöka att verkligen förstå vad varje del av ekvationen är, och hur de hänger samman med vad som ritas upp i koordinatsystemet. Börja i rätt ände, det är viktigare att förstå än att "lösa" många uppgifter! Och hang in there!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Avstängd

Ja, för tusan, klart du fixar detta!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Choffe: Tack så jättemycket för förklaringen. Nu kanske jag kan försöka förstå hur allt hänger ihop.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Jahapp, då var det dags att väcka liv i tråden igen.

Blir så irriterad på nya smala burkarna från Coca-Cola. De passar inte bra i någon läskhållare i bilen och de är för långa för att packas optimalt i min gamla 3x2-kyl för läskburkar. De är lättare att tippa över om man stöter till dem av misstag också. Den gamla standarden var ju liksom en standard av en anledning. >:|

Sådär ja, då var mitt måndagsmuttrande avklarat.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Tittade precis på "Platt jord" på Netflix. Det var inte bra för hoppet om mänskligheten. Alltid trott att det var något halvironiskt gäng i en Facebook-grupp.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Choffe:

Tittade precis på "Platt jord" på Netflix. Det var inte bra för hoppet om mänskligheten. Alltid trott att det var något halvironiskt gäng i en Facebook-grupp.

Ja då ska du läsa om anti-vaxers. Eller folk som anfaller informatörer som informerar om hygien etc ang EBOLA.
Mitt hopp för mänskligheten är lågt xD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Ja då ska du läsa om anti-vaxers. Eller folk som anfaller informatörer som informerar om hygien etc ang EBOLA.
Mitt hopp för mänskligheten är lågt xD

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, ja, dom har jag tyvärr redan hanterat... Jag tänkte att de här åtminstone inte var helt förtappade på riktigt. Finns ju en go tråd här på forumet om hur 5G more or less kommer förgöra mänskligheten också för den delen. Konfirmeringsbias är en stark drivkraft!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Blåst på marknaden, surt men läropengar blir det

Visa signatur

c'est la baguette

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mix0r:

Blåst på marknaden, surt men läropengar blir det

Misstänker jag blivit blåst på tradera, trots att jag spårade och kollade upp personen, överföringen, mm.

Trist, men men...

Ännu tristare då det sker här dock tycker jag.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Misstänker jag blivit blåst på tradera, trots att jag spårade och kollade upp personen, överföringen, mm.

Har du hört av dig till säljaren? Om hen är seriös så vill hen nog att du ska bli nöjd. Menar att det kan ju ha kommit bort på vägen. Skickade hen med spårbart, typ dbschenker?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

Har du hört av dig till säljaren? Om hen är seriös så vill hen nog att du ska bli nöjd. Menar att det kan ju ha kommit bort på vägen. Skickade hen med spårbart, typ dbschenker?

Skickades från m.sweclockers.com

Har skickat ett SMS till honom (utan att få svar), men måste utreda det mer först innan jag hänger ut någon där, kan ju vara någon som fått kontot kapat eller liknande också.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Har alltid älskat James Bond rullarna. Och ser fram emot Bond 25. Men nu efter att Daniel Craig spelat in sin sista så ska nästa bond bli en kvinna tydligen. Vad i hel*ete? Blir så irriterad. Hollywood släpper ju i och för sig bara dynga nu för tiden så kanske inte så otippat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TimeCommando:

Har alltid älskat James Bond rullarna. Och ser fram emot Bond 25. Men nu efter att Daniel Craig spelat in sin sista så ska nästa bond bli en kvinna tydligen. Vad i hel*ete? Blir så irriterad. Hollywood släpper ju i och för sig bara dynga nu för tiden så kanske inte så otippat.

Jepp, nya bonde blir en svart kvinna, undrar om hon kommer att vara gay också, borde hon ju vara (eller i allafall bi) så att det blir helt politiskt korrekt... Fast då får vi ju troligen ha kvar alla bondbrudarna i allafall och kanske martinin men den blir nog alkoholfri -och ingen cigarr till...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jepp, nya bonde blir en svart kvinna, undrar om hon kommer att vara gay också, borde hon ju vara (eller i allafall bi) så att det blir helt politiskt korrekt... Fast då får vi ju troligen ha kvar alla bondbrudarna i allafall och kanske martinin men den blir nog alkoholfri -och ingen cigarr till...

Haha men typ så. Filmen heter ju för fan JAMES Bond. Bytte han könsidentitet också? Lär ju bli lägre tittarsiffror så förstår inte beslutet. Går nog åt skogen så ångrar dom sig och tar in någon ny filmen efter. Men jag ska inte klaga för mycket, matteproblemet där uppe såg jobbigare ut