Permalänk
Medlem

@Trunk: Det är bara av estetiska anledningar, själv bryr jag mig inte på att kroken sitter där alltid så jag har fast för att slippa bekymren du nämnt. Dessutom sticker ju kroken ut längst ifall man råkar backa på nåt

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Finns det någon fördel med en utdragbar/avtagbar dragkrok förutom det estetiska?

Själv tycker jag bara det verkar omständigt, onödigt pill och ännu en sak som kan rosta sönder eller dyl. Sist jag besiktigade bilen rådde till och med besiktningsmannen mig att alltid ha dragkroken avtagen just för att de annars har en tendens att rosta fast (har man en avtagbar krok måste den kunna tas av/på för att klara besiktningen).

Det estetiska är för mig en ganska viktig punkt när det gäller bil, så det räcker som anledning. Brukar också lyckas smälla benen i kroken Det är klart det finns nackdelar. Sen finns ju också utfällbara drag. Men alla är vi olika, tråkigt vore det väl annars

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Finns det någon fördel med en utdragbar/avtagbar dragkrok förutom det estetiska?

Själv tycker jag bara det verkar omständigt, onödigt pill och ännu en sak som kan rosta sönder eller dyl. Sist jag besiktigade bilen rådde till och med besiktningsmannen mig att alltid ha dragkroken avtagen just för att de annars har en tendens att rosta fast (har man en avtagbar krok måste den kunna tas av/på för att klara besiktningen).

Det finns såklart fördelen att man slipper slå smalbenet i den när man går förbi eller att den är i vägen på annat vis när man lägger in grejer i bagaget eller så.
Fördelen med fast drag är ju att det finns något som tar stopp när man backar för långt
I övrigt är det rent estetiskt.

Just avtagbara har jag ingen bra erfarenhet utav. De kräver underhåll i form av rengöring och smörjning annars kan de trilskas rätt bra.
Utfällbart drag har jag inte haft några problem med. Min brors BMW är från 2009 och det fungerar fortfarande klanderfritt. Mekanismen sitter liksom rätt långt upp bakom kofångaren och är ganska skyddat från stänk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Trummor bak?

Nix. Skivor

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Finns det någon fördel med en utdragbar/avtagbar dragkrok förutom det estetiska?

Själv tycker jag bara det verkar omständigt, onödigt pill och ännu en sak som kan rosta sönder eller dyl. Sist jag besiktigade bilen rådde till och med besiktningsmannen mig att alltid ha dragkroken avtagen just för att de annars har en tendens att rosta fast (har man en avtagbar krok måste den kunna tas av/på för att klara besiktningen).

Skrivet av klirre:

@Trunk: Det är bara av estetiska anledningar, själv bryr jag mig inte på att kroken sitter där alltid så jag har fast för att slippa bekymren du nämnt. Dessutom sticker ju kroken ut längst ifall man råkar backa på nåt

Skrivet av macmann1:

Det estetiska är för mig en ganska viktig punkt när det gäller bil, så det räcker som anledning. Brukar också lyckas smälla benen i kroken Det är klart det finns nackdelar. Sen finns ju också utfällbara drag. Men alla är vi olika, tråkigt vore det väl annars

Skrivet av tBiorrith:

Det finns såklart fördelen att man slipper slå smalbenet i den när man går förbi eller att den är i vägen på annat vis när man lägger in grejer i bagaget eller så.
Fördelen med fast drag är ju att det finns något som tar stopp när man backar för långt
I övrigt är det rent estetiskt.

Just avtagbara har jag ingen bra erfarenhet utav. De kräver underhåll i form av rengöring och smörjning annars kan de trilskas rätt bra.
Utfällbart drag har jag inte haft några problem med. Min brors BMW är från 2009 och det fungerar fortfarande klanderfritt. Mekanismen sitter liksom rätt långt upp bakom kofångaren och är ganska skyddat från stänk.

Ökar dessutom risken för whiplash med dragkrok.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Ökar dessutom risken för whiplash med dragkrok.

Vi avråder inte från dragkrok men den rekommendation vi brukar ge är att man bör välja en avtagbar krok. --Folksam
Större risk för whiplash med dragkrok?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelb:

...Bild är obligatoriskt, annars låt bli att svara ...

Leverans 2/4. Första gången jag såg den själv. (Mobil kamera)

Ett par månader senare, införskaffade jag en gammal manuel 85mm f/1.4 optik. Lekte lite med skärpedjup, "focus stacking" m.m.

Volvo V60 D6 Inscription.

Active LED.

Beige-grå läder / Driftwood.

600W Harman Kardon stereo. Bra dunka, dunka!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Hurså? Jag föredrar helt klart delbart eller liknande lösningar.

Tycker det är skönt att slippa krångel i den mån det är möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Vi avråder inte från dragkrok men den rekommendation vi brukar ge är att man bör välja en avtagbar krok. --Folksam
Större risk för whiplash med dragkrok?

Bilen är konstruerad att vika ihop sig enligt ett vist mönster vid en krock. Montering av en dragkrok i bärande konstruktion styvar upp den, så den inte viker ihop sig lika effektivt.
Så blir du på puttad i baken, kommer accelerationen framåt bli kraftigare, med större belastning på din nacke.
Ingen raketforskning egentligen.
Det är trevlig med dragkroken om någon putar på vid en parkering. Alla skador blir på förövarens bil. Men är farten lite högre och du sitter i bilen? Då är kroken inte längre till din fördel.
Jag väljer utan krok, hyr bil med vid de få tillfällen jag behöver.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Bilen är konstruerad att vika ihop sig enligt ett vist mönster vid en krock. Montering av en dragkrok i bärande konstruktion styvar upp den, så den inte viker ihop sig lika effektivt.
Så blir du på puttad i baken, kommer accelerationen framåt bli kraftigare, med större belastning på din nacke.
Ingen raketforskning egentligen.
Det är trevlig med dragkroken om någon putar på vid en parkering. Alla skador blir på förövarens bil. Men är farten lite högre och du sitter i bilen? Då är kroken inte längre till din fördel.
Jag väljer utan krok, hyr bil med vid de få tillfällen jag behöver.

Som sagt så spelar det inte någon som helst roll på "nyare" bilar. Då den bakre krockbalken är integrerad med dragkroken.

Permalänk
Medlem

Det var nästan enbart detta som fick mig att välja bort någon av de nyare modellerna från Volvo. Interiören är rent ut sagt horribel, oavsett vilket färgval man gör.

Tyvärr är det ju inte mycket bättre hos någon av deras konkurrenter förvisso.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Som sagt så spelar det inte någon som helst roll på "nyare" bilar. Då den bakre krockbalken är integrerad med dragkroken.

Skulle vara kroken som är integrerad med balken då?
Inga förstärkningar som styvar upp? Ändå värt att tänka på vid begagnat köp. Är kroken eftermonterad? Eller original?
Jag skall kolla upp hur det är med original kroken. (Är inte helt övertygad? )

Skrivet av Kaine_Uro:

Det var nästan enbart detta som fick mig att välja bort någon av de nyare modellerna från Volvo. Interiören är rent ut sagt horribel, oavsett vilket färgval man gör.

Tyvärr är det ju inte mycket bättre hos någon av deras konkurrenter förvisso.

Slår ändå att promenera till jobbet!
Smaken är som baken. Jag tyckte denna kombination var snygg, men är lite skeptisk till hur den kommer hålla sig över tid.
Tycker dock det är trevligare än att krypa in i den svarta grottan som de flesta bilar brukar vara. Allting svart, från mattorna på golvet, till taket.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Skulle vara kroken som är integrerad med balken då?
Inga förstärkningar som styvar upp? Ändå värt att tänka på vid begagnat köp. Är kroken eftermonterad? Eller original?
Jag skall kolla upp hur det är med original kroken. (Är inte helt övertygad? )

Utan dragkrok...

Med dragkrok...

Värt o tänka på om man vill eftermontera en dragkrok i efterhand är att inte välja något annat än just original dragkrok. Den programmeras in till bilens mjukvara så att motorns och växellådans mjukvara anpassas automatiskt när dragkroken är utfälld. Dessutom avaktiveras eventuella backsensorer automatiskt då också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

https://www.oem-eftermontering.se/wp-content/uploads/2017/03/dragkrok-infallbar-audi-a6-a7.jpg

Utan dragkrok...

https://www.oem-eftermontering.se/wp-content/uploads/2017/03/dragkrok-montering-installation-audi-original-1.jpg

Med dragkrok...

Värt o tänka på om man vill eftermontera en dragkrok i efterhand är att inte välja något annat än just original dragkrok. Den programmeras in till bilens mjukvara så att motorns och växellådans mjukvara anpassas automatiskt när dragkroken är utfälld. Dessutom avaktiveras eventuella backsensorer automatiskt då också.

För mig, ser det ut som en ganska stor förstyvning! Från en fyrkants profil i aluminium, till ett stålrör!
Alu-profilen skulle vika sig som papper, vid en kollision. Röret, kan jag garantera redan från din bild, kommer INTE att vika sig lika lätt.
Alltså, OEM eller ej, kommer en påkörning bakifrån bli så mycket hårdare för passagerarnas nacke.
Nu skall jag inte måla fan på väggen, kofångarbalken är bara en del av krockskyddet bak, men nog ser den avsevärt stabilare ut än alu-profilen.

Tänk på att ALLT i dessa sammanhang är en kompromiss. Biltillverkaren skulle säkert önska att drag o släp inte fanns Deras uppgift att skapa en säker bil, skulle vara betydligt lättare. Men nu kräver en del folk dragkrok, och hellre än att mista kunden till en konkurrent, så förser man bilen med drag själv.

Med dina bilder som grund, kommer jag i alla fall fortsätta att köra med bil utan krok!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Bilen är konstruerad att vika ihop sig enligt ett vist mönster vid en krock. Montering av en dragkrok i bärande konstruktion styvar upp den, så den inte viker ihop sig lika effektivt.
Så blir du på puttad i baken, kommer accelerationen framåt bli kraftigare, med större belastning på din nacke.
Ingen raketforskning egentligen.
Det är trevlig med dragkroken om någon putar på vid en parkering. Alla skador blir på förövarens bil. Men är farten lite högre och du sitter i bilen? Då är kroken inte längre till din fördel.
Jag väljer utan krok, hyr bil med vid de få tillfällen jag behöver.

jag blev påkörd i baken lite vid kö och det funkade bra då kroken satt i vägen, bara den andra bilen som skadades.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Tänk på att ALLT i dessa sammanhang är en kompromiss. Biltillverkaren skulle säkert önska att drag o släp inte fanns Deras uppgift att skapa en säker vinstgivande bil

rättade dig lite där

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

jag blev påkörd i baken lite vid kö och det funkade bra då kroken satt i vägen, bara den andra bilen som skadades.

Precis det jag skrev Men tydligen var jag lite otydlig, eftersom det måste upprepas!

Skrivet av Aka_The_Barf:

rättade dig lite där

Ja, man kanske skall sära på biltillverkare och ingenjör. De har helt klart olika mål. Gör man inte vinst (Eller i alla fall går jämt upp) så måste man till slut lägga ner verksamheten.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Precis det jag skrev Men tydligen var jag lite otydlig, eftersom det måste upprepas!
Ja, man kanske skall sära på biltillverkare och ingenjör. De har helt klart olika mål. Gör man inte vinst (Eller i alla fall går jämt upp) så måste man till slut lägga ner verksamheten.

Då får ingenjören hitta nytt jobb 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Stripes på Volvon? Fy fan så fint!

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

@JamesBanana: Läckert! Är det vit eltejp?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Vi avråder inte från dragkrok men den rekommendation vi brukar ge är att man bör välja en avtagbar krok. --Folksam
Större risk för whiplash med dragkrok?

Japp, det är den enda källan jag hittat som mer eller mindre säger att det inte spelar någon roll, alla andra säger att det är "farligare".

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Japp, det är den enda källan jag hittat som mer eller mindre säger att det inte spelar någon roll, alla andra säger att det är "farligare".

Hittade en källa som är relativt färsk, den säger

Citat:

5. Conclusions
Our large registry study of 9,370 drivers and passengers in struck
cars in rear-end collisions suggested that there was no increased risk
of neck injury related to a tow-bar.

https://vbn.aau.dk/ws/files/291801650/Does_a_tow_bar_increase...

Jag drar slutsatsen att det var värre förr i tiden. Sen finns säkert bilmodeller där risken är större, eller eftermonterade drag som ökar risken också, det går nog inte att utesluta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Vilken glans!
Viktigt och sköta en svart lack.
Vaxad med Angelwax Enigma, och tvättas med Angelwax Enigma Schampo samt snabblackförsegling med Angelwax QED Enigma.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@JamesBanana: Läckert! Är det vit eltejp?

Jajebox!

Inspiration hämtad från: https://www.youtube.com/watch?v=K9CgSjQDAvE

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

jag blev påkörd i baken lite vid kö och det funkade bra då kroken satt i vägen, bara den andra bilen som skadades.

Troligen låg hastighet? Annars är det ju bra att bilen "går sönder" vid en krock. Det är ju det enda som kan bromsa in bilen innan det tar bomstopp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Mitt senaste förvärv!
Nissan 370z nismo 2014. 1 av 9st i sverige!
Underbar bil! Som vanligt så kunde jag inte låta bli att bygga på denna heller. Så huven byttes ganska omgående till en Seibon kolfibermodell. Avgasystemet byttes till ett Tomei Epxpreme i titan.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Troligen låg hastighet? Annars är det ju bra att bilen "går sönder" vid en krock. Det är ju det enda som kan bromsa in bilen innan det tar bomstopp.

Skickades från m.sweclockers.com

ja det var givetvis låg hastighet, dessutom är det en gammal 740 och den håller mycket vilket gör att man därinne utsätts för dödliga krafter. inget man vill krocka i direkt.
har krockat med den i låg hastighet, kanske 15km /h då var det mitt fel, jag rullade in i en bil framför som jag missade totalt vid ett vägbygge då jag häll koll på en annan bil. min bil fick en liten buckla och ett krossat blinkersglas medan hans moderna bil blev totalt mosad. alltid bättre att bilen går sönder än en själv.

ingen skadades.

min värsta krock är när jag precis lagat min lilla polo (hade rostiga trösklar, hål rakt igenom). glad efter en mycket fin och lyckad lagning ställer jag mig fint i kön, knegarn bakom måste lekt med sin telefon eller något för han for in i mig i säkert 30-40 km/h. jag kunde ta mig hem och på sjukan hade jag klarat mig utan allvarliga skador.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

https://i.imgur.com/1BgKx1l.jpg

Stripes på Volvon? Fy fan så fint!

Jag ser du följer fler rekommendationer ifrån vad jag misstänker är slav your car, mitt öga skådar en dash cam

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Golf GTI MK7. Perfekt för mig som inte kör så mycket men ändå vill ha lite kul när det blir av.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Golf GTI MK7. Perfekt för mig som inte kör så mycket men ändå vill ha lite kul när det blir av.
https://i.imgur.com/JfyKWAQ.jpg

Det finns fler GTI ägare på forumet alltså, härligt