Varför inga skärmar med 4K/200 Hz när det finns TV med 8K/200 Hz?

Permalänk

Varför inga skärmar med 4K/200 Hz när det finns TV med 8K/200 Hz?

Hej

Kan någon förklara varför det är så svårt att få fram skärmar i tex 4k i 200hz när det finns 8K TV apparater som har 200hz?

Är det svårare att göra en monitor än en TV?

Mvh

Förtydligade rubrik från "8K 200hz"/Thomas Y
Permalänk
Medlem

Du får gärna länka en TV med riktigt 8k och 200HZ

Och vad hade du tänkt att ha för grafikkort som klarar av att driva 8K i 200HZ?

Edit: Nu känner jag själv att jag lät lite bitter men de flesta TV-apparterna använder väl sig av interpolering för att nå över 100HZ?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

TV apparater som har mer än 100hz är bara bogus.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

När du ser TV apparater som annonserar högre uppdateringshastighet än 60hz så är det 99% av tiden gjort genom bild interpolering (Frame Interpolation) vilket är en teknologi att kolla på en eller flera bilder framåt i tiden och skapa en falsk bild mellan dom för att få effekten av högre uppdateringshastighet än skärmen igentligen har.

Däremot när det kommer till Dator Skärmar så är uppdateringshastighet som annonserats den högsta summan skärmen kommer att fråga ditt grafik kort om... Eftersom interpolering på en dator inte är något folk brukar vilja ha eftersom dom är mer riktade mot spel och produktion istället för media konsuption.

... Kan vara dåligt förklarat, är ganska trött när jag skriver detta

Skrivet av Snorlena:

TV apparater som har mer än 100hz är bara bogus.

Är det inte bättre att försöka svara på frågan istället för att bara säga "det är bogus"?

Permalänk
Skrivet av Zippeer:

Du får gärna länka en TV med riktigt 8k och 200HZ

Och vad hade du tänkt att ha för grafikkort som klarar av att driva 8K i 200HZ?

Edit: Nu känner jag själv att jag lät lite bitter men de flesta TV-apparterna använder väl sig av interpolering för att nå över 100HZ?

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/22864/samsung-65...

Den här till exempel.

Är det inte 200hz?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av tajtingen:

Den TV:n använder interpolering för att nå sin reklamerade uppdateringshastighet, Elgiganten skriver 200hz, Webhallen skriver 4000hz, några andra hemsidor har skrivit 4300hz... I sanning så är det nog aldrig mer än 100hz som sedan interpoleras för att skapa effekten av en mjukare animering

Permalänk
Skrivet av Kithio:

Den TV:n använder interpolering för att nå sin reklamerade uppdateringshastighet, Elgiganten skriver 200hz, Webhallen skriver 4000hz, några andra hemsidor har skrivit 4300hz... I sanning så är det nog aldrig mer än 100hz som sedan interpoleras för att skapa effekten av en mjukare animering

Så om jag till exempel skulle använda TV kopplad till datorn i ett spel som tex CS, hur skulle de fungera?
Skulle TVn försöka hitta på i förväg hur gubbarna rör sig och när jag skjuter så kanske jag skjuter på något som är påhittat istället för det verkliga målet?
(Jag förstår att det krävs löjligt snabba reflexer och att man är ett proffs, men jag antar att du förstår vad jag menar)

Permalänk
Medlem

Förstår ärligt talat inte varför man interpolerar videon till 200hz när LCD-panelen på TVn troligen inte ens kan arbeta i den frekvensen?

Skrivet av tajtingen:

Så om jag till exempel skulle använda TV kopplad till datorn i ett spel som tex CS, hur skulle de fungera?
Skulle TVn försöka hitta på i förväg hur gubbarna rör sig och när jag skjuter så kanske jag skjuter på något som är påhittat istället för det verkliga målet?
(Jag förstår att det krävs löjligt snabba reflexer och att man är ett proffs, men jag antar att du förstår vad jag menar)

Ja, fast inte i förväg, utan i efterhand. Interpolering lägger till rejäla mängder fördröjning, så spelet skulle i stort sett vara ospelbart.
Däremot är ju fördröjningen inget problem för TV/film, då det inte är interaktivt. Gör ju inget om bilden kommer någon halv sekund senare, så länge ljudet också fördröjs med samma mängd så är de åter i synk och tittaren upplever inget problem.

Permalänk

@s0sdaf: Tack för bra svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snorlena:

TV apparater som har mer än 100hz är bara bogus.

Skrivet av Kithio:

I sanning så är det nog aldrig mer än 100hz som sedan interpoleras för att skapa effekten av en mjukare animering

Min TV har 120Hz samt Freesync och det står klart och tydligt Samsung på den och inte "bogus". Den behöver ingen interpolering för att nå det heller. Ni bör uppdatera er gällande TV apparater, det har hänt en hel del de senaste 1-2 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tajtingen:

@s0sdaf: Tack för bra svar!

Ingen orsak. Redigerade även mitt inlägg så se gärna mitt uppdaterade svar

Skrivet av anon12433:

Min TV har 120Hz och det står klart och tydligt Samsung på den och inte "bogus".

Det är sant att även TV-apparater har börjat få riktig 120hz nu, det är väl ganska nytt vad jag förstått dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tajtingen:

Så om jag till exempel skulle använda TV kopplad till datorn i ett spel som tex CS, hur skulle de fungera?
Skulle TVn försöka hitta på i förväg hur gubbarna rör sig och när jag skjuter så kanske jag skjuter på något som är påhittat istället för det verkliga målet?
(Jag förstår att det krävs löjligt snabba reflexer och att man är ett proffs, men jag antar att du förstår vad jag menar)

Intepoleringen kommer ge väldigt mycket lagg i media som behöver vara i "real-time", du borde inte försöka spela CS på en TV oavsätt om du har inerpolering på eller inte, TV apparater är inte designade för höga hastigheter, vilket är varför du kan få så stora skärmar och "hög" uppdateringshastighet för såpass lågt pris.

Skrivet av s0sdaf:

Förstår ärligt talat inte varför man interpolerar videon till 200hz när LCD-panelen på TVn troligen inte ens kan arbeta i den frekvensen?

Även om skärmen är begränsad att inte kunna ta in media över säg... 100Hz, så kan den läsa av median den har fått och förfalska bilderna i mellan bild 1 och bild 2, vilket är vad interpolering är. Det gör att skärmen kan visa t.ex 200Hz media även om den bara är begränsad att kunna få in 100Hz...

Problemet blir att du får extrem lagg mellan bild strömmen och bilden som visas, vilket är varför du kan märka av att det tar en stund för skärmen att t.ex pausa median om du har tillgång till det, Skärmen försöker komma ikapp med andra ord...

-- Again, kan vara jävligt dåligt förklarat eftersom jag är trött

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kithio:

Även om skärmen är begränsad att inte kunna ta in media över säg... 100Hz, så kan den läsa av median den har fått och förfalska bilderna i mellan bild 1 och bild 2, vilket är vad interpolering är. Det gör att skärmen kan visa t.ex 200Hz media även om den bara är begränsad att kunna få in 100Hz...

Problemet blir att du får extrem lagg mellan bild strömmen och bilden som visas, vilket är varför du kan märka av att det tar en stund för skärmen att t.ex pausa median om du har tillgång till det, Skärmen försöker komma ikapp med andra ord...

-- Again, kan vara jävligt dåligt förklarat eftersom jag är trött

Jo det förstår jag, det jag menar är att en 60hz-panel ändå inte kommer kunna visa det interpolerade resultatet. Visst, TV:ns kretsar kommer att ha en 200FPS video internt, men sen ska den visas genom flytande kristaller som inte kan vrida sig mer än 60 gånger per sekund ändå, så de flesta bildrutorna är där i onödan såvida det inte visas i slow-motion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Jo det förstår jag, det jag menar är att en 60hz-panel ändå inte kommer kunna visa det interpolerade resultatet. Visst, TV:ns kretsar kommer att ha en 200FPS video internt, men sen ska den visas genom flytande kristaller som inte kan vrida sig mer än 60 gånger per sekund ändå, så de flesta bildrutorna är där i onödan såvida det inte visas i slow-motion.

Det stämmer om du har en stabil bakgrunds belysning på din panel, men många tv apparater som annonserar höga uppdateringshastigheter använder sig av en blinkande bakgrunds belysning, vilket menas att den blinkar av och på i en högre hastighet än skärmen är gjord för att visa, t.ex i en 120hz Skärm så kanske bakgrund belysningen blinkar i 240hz, vilket ökar den synliga uppdateringshastigheter / respons tiden i skärmen.

Det är bara ett av många kreativa sätt som TV skapare har hittat för att förfalska högre hastigheter i utbyte mot långsamare skärmar.

Sen beror det även på vad det är för sorts panel... Om det är en LCD eller LED, QDot eller annat. Alla Panel typer har sin egen begränsning i hur fort dom kan hantera informationen ut i deras medium.

-- När det kommer till modern media så använder oftast alla skärmar HDTV, vilket är en interpolerings typ som varierar väldigt mycket beroende på vilken skapare skärmen har.

Permalänk
Inaktiv

TVn i fråga stöder 3840x2160 i 120Hz med 10-bitars färg. Vid användning av FreeSync är den begränsad till 2560x1440 vilket fungerar i spannet 48~120 Hz. Vid "8K" upplösning får man nöja sig med 60Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kithio:

Det stämmer om du har en stabil bakgrunds belysning på din panel, men många tv apparater som annonserar höga uppdateringshastigheter använder sig av en blinkande bakgrunds belysning, vilket menas att den blinkar av och på i en högre hastighet än skärmen är gjord för att visa, t.ex i en 120hz Skärm så kanske bakgrund belysningen blinkar i 240hz, vilket ökar den synliga uppdateringshastigheter / respons tiden i skärmen.

Det är bara ett av många kreativa sätt som TV skapare har hittat för att förfalska högre hastigheter i utbyte mot långsamare skärmar.

Sen beror det även på vad det är för sorts panel... Om det är en LCD eller LED, QDot eller annat. Alla Panel typer har sin egen begränsning i hur fort dom kan hantera informationen ut i deras medium.

-- När det kommer till modern media så använder oftast alla skärmar HDTV, vilket är en interpolerings typ som varierar väldigt mycket beroende på vilken skapare skärmen har.

Så långt är jag med, men det känns som du missade min ursprungliga fråga: på vilket sätt är en (interpolerad) 200FPS användbar för en 60hz-panel (vilket de flesta TV-apparater har)? Blir den inte tvungen att kasta bort de flesta av dessa bildrutor? Hur ska den kunna visa samtliga bildrutor i den interpolerade video den har skapat?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Snorlena:

TV apparater som har mer än 100hz är bara bogus.

Mer än 120 Hz är påhitt. 100 Hz är också en påhittad spec. I dagsläget i alla fall bland TV-paneler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Min TV har 120Hz samt Freesync och det står klart och tydligt Samsung på den och inte "bogus". Den behöver ingen interpolering för att nå det heller. Ni bör uppdatera er gällande TV apparater, det har hänt en hel del de senaste 1-2 åren.

Skrivet av Laxpudding:

Mer än 120 Hz är påhitt. 100 Hz är också en påhittad spec. I dagsläget i alla fall bland TV-paneler.

Okej. Tack så mycket för den informationen. Jag får ta och uppdatera mig inom ämnet.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av tajtingen:

Kan någon förklara varför det är så svårt att få fram skärmar i tex 4k i 200hz när det finns 8K TV apparater som har 200hz?

Finns inga TV-paneler ännu som kör mer än 120 Hz. Alla siffror ovanför det är dragna ur röven i marknadsföringssyfte. Särskilt ”200 Hz”. Det är någon som tycker att dess interpolering motsvarar effekten av "200 Hz" (europeisk marknadsföring) eller "240 Hz" (nordamerikansk marknadsföring)

De 8K-paneler som finns ska faktiskt kunna arbeta i 120 Hz. Dock finns det inte riktigt på kartan att faktiskt leverera 8K/120 Hz-signal till TV:n. Om inte annat är det några år bort innan vi kan bekräfta de nivåerna på dagens apparater. Finns ännu inget enkelt sätt att få in 4K/120 in i TV och den fyrdubbla bandbredden hos 8K/120 gör det än mer avlägset.

Permalänk
Bildexpert 📺

Här går jag igenom Samsungs 2019-modeller och vilka signaler de klarar av: https://www.sweclockers.com/artikel/27234

Jag vet att jag skrivit många artiklar och foruminlägg om detta nu, men uppenbarligen behöver det påminnas om. Det finns inga TV som är "50 Hz" eller "100 Hz". Den faktiska gränsen är 60 och 120 Hz. Men av tradition (och en smula hål i huvudet) räknar man sedan många år på basen av 50 Hz i Europa och på basen av 60 Hz i Nordamerika eftersom det är vad traditionella TV-utsändningar är på. En panel kan sitta i en TV som i Nordamerika helt äkta betecknas som en 120 Hz-TV. Exakt samma panel i en TV på den Europeiska marknaden kallas "100 Hz" fast den mycket väl klarar 120 Hz.

Högre frekvenser än så handlar om att man räknar kreativt, till exempel med vilken hastighet man kan modulera lysdioderna, gärna gånger antalet local dimming zoner och liknande. Men väldigt ofta hävdas "200 Hz" därför att någon tycker att interpolering har samma "visuella effekt" som 200 Hz.

Permalänk
Jacob Fanboy

Även om det skulle finnas 4k bildskärmar med 100Hz> så känns marknaden väldigt liten, lär behövas ett monster till dator för att kunna få ut så mycket FPS i spel.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Drygman:

Även om det skulle finnas 4k bildskärmar med 100Hz> så känns marknaden väldigt liten, lär behövas ett monster till dator för att kunna få ut så mycket FPS i spel.

"Skulle finnas"?

Har testat två stycken, Asus PG27UQ: https://www.sweclockers.com/test/26064 och Acer https://www.sweclockers.com/test/27054 vilka båda kör 4K/144 Hz på IPS-panel. Eller 4K/120 Hz beroende på hur en del vill definiera situationen.

Det som utmärker dessa två paneler är att du utan problem kan köra 1920x1080-rendering på dem med ett resultat som är ganska så mycket bättre än den genomsnittliga Full HD-skärmen pga av den bättre panelen. Även 2560x1440 fungerar bra och sällan problem med att nå 144 Hz.

Annars, prioriterar man minimalt med eftersläp framför sådant som bild- och färgkvalitet kommer man längre (och betydligt billigare undan) med en välgjord 240 Hz-skärm.

Permalänk
Jacob Fanboy
Skrivet av Laxpudding:

"Skulle finnas"?

Har testat två stycken, Asus PG27UQ: https://www.sweclockers.com/test/26064 och Acer https://www.sweclockers.com/test/27054 vilka båda kör 4K/144 Hz på IPS-panel. Eller 4K/120 Hz beroende på hur en del vill definiera situationen.

Det som utmärker dessa två paneler är att du utan problem kan köra 1920x1080-rendering på dem med ett resultat som är ganska så mycket bättre än den genomsnittliga Full HD-skärmen pga av den bättre panelen. Även 2560x1440 fungerar bra och sällan problem med att nå 144 Hz.

Annars, prioriterar man minimalt med eftersläp framför sådant som bild- och färgkvalitet kommer man längre (och betydligt billigare undan) med en välgjord 240 Hz-skärm.

Men det visste jag ju om och har ju till och med sett och läst dina givande recensioner. Tänkte skylla på att jag var trött när detta skrevs men jag var nog bara trög som vanligt...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Drygman:

Men det visste jag ju om och har ju till och med sett och läst dina givande recensioner. Tänkte skylla på att jag var trött när detta skrevs men jag var nog bara trög som vanligt...

Well, har du partajat loss med @Jacob i helgen så förstår jag fullt ut!