Bästa SSDn för under 700kr?

Permalänk
Medlem

Bästa SSDn för under 700kr?

Tjena,
En god vän vill sluta köra Windows på snurrande disk. Han behöver endast en enkel SSD och 120GB räcker, även om större självklart är okej.

Nu försöker jag lista ut vilket som är det billigaste valet utan att bli dumsnålt.
Alltså, en hyggligt presterande och pålitlig budget-SSD.

Samsung 860 Evo 250GB kostar 699kr, så jag tänkte att det kunde vara vettigt att utforska vad de andra tillverkarna kan ge för samma budget.

Anandtech nämnde dessa modeller som hyggliga budgetval, förstod det som att samtliga har dram-cache, vilket absolut får ses som ett grundkrav. (Som jag förstått det är WD Blue 3D och Sandisk Ultra 3D identiska diskar.)
Samsung 860 EVO (699kr för 250gb)
WD Blue 3D NAND (590kr för 250gb)
SanDisk Ultra 3D (588kr för 250gb)
Crucial MX500 (499kr för 250gb)
ADATA SU800 (472kr för 250gb)

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

skulle lägga extrapengarna som behövs på Samsung alla gånger - de har bland de bästa SSD som finns och utan att det är överdrivet mycket dyrare.

120 GB är för snålt idag - i alla fall om man skall ha en anständig uppsättning bruksprogram, kanske något enstaka spel då när man har för lite plats kvar så kan allehanda problem dyka upp som vid windowsuppdateringar och behöver en massa temporär-plats, programinstallationer och uppdateringar etc. och det hela tiden måste städas och rensas för att det skall rulla genom felfritt varenda gång.

Idag är 240 GB minimum för en standardanvändning. Tänk på att en enda stort spel kan käka 30 - 80 GB och på en 120 GB-disk så är det fullt efter en sådan installation - om det gick igenom alls vill säga (temporärfiler under installationer behöver plats) ...

Permalänk
Medlem

Man får WD Blue 500GB för under 700kr på Amazon.de med frakt, finns inget att diskutera här.

Permalänk
Medlem

Som disk 2 för spellagring kanske ja - som systemdisk bör man prioritera kvalitet och snabbhet IMHO.

kan man med max 1000:- så går även Samsungdiskar på 500 GB att hitta över disk i Sverige.

Permalänk
Medlem

Min högst personliga åsikt är att från en mekanisk disk till SSD så är just övergången den viktiga medan prestanda på SSD är sekundär. Har själv kört många år med Sandisk i budget-segmentet och har inget att klaga på

Permalänk
Medlem

spara en månad och lägg till 130:- för en samsung 860 500gb alt denna https://www.komplett.se/product/975816/datorutrustning/lagrin...

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Skrivet av infocus:

spara en månad och lägg till 130:- för en samsung 860 500gb alt denna https://www.komplett.se/product/975816/datorutrustning/lagrin...

Typ This

Crucial MX500 500 GB såvidare inte Samsung 860 500 GB är billigare.
Har en MX500 och en 850 EVO (stort sett samma sak som en 860 EVO) och ärligt talat så tycker jag inte den normala priskillnaden man får betala för en 860 är värt det.

Permalänk
Medlem

Har båda mx500 är klockren kör 4 st själv. Men kör man kanske torrents och sådant skulle jag nog köra på 850 eller 860 pro om du nu 850 pro ens finns kvar.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leif Hagelsmak:

Typ This

Crucial MX500 500 GB såvidare inte Samsung 860 500 GB är billigare.
Har en MX500 och en 850 EVO (stort sett samma sak som en 860 EVO) och ärligt talat så tycker jag inte den normala priskillnaden man får betala för en 860 är värt det.

vilket som är bäst är osagt! men 130:- mer för att få 500gb, imot priserna under 700:- för att få en 250gb. vad det jag vill påvisa.

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Min högst personliga åsikt är att från en mekanisk disk till SSD så är just övergången den viktiga medan prestanda på SSD är sekundär. Har själv kört många år med Sandisk i budget-segmentet och har inget att klaga på

Eh, va?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av infocus:

vilket som är bäst är osagt! men 130:- mer för att få 500gb, imot priserna under 700:- för att få en 250gb. vad det jag vill påvisa.

Helt korrekt, men finns ingen anledning att totalt ingorera pris vs prestanda, vilket var det jag ville tillägga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Var det något du undrade över?

Permalänk
Medlem

Jag hade nog siktat på en 500GB beroende på om det finns m.2 anslutning eller ej skulle jag nog välja en av dessa två:
intel 660p/CrucialBX

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av sniglom:

Samsung 860 EVO (699kr för 250gb)
WD Blue 3D NAND (590kr för 250gb)
SanDisk Ultra 3D (588kr för 250gb)
Crucial MX500 (499kr för 250gb)
ADATA SU800 (472kr för 250gb)

Om det är just dom här diskarna med dom här priserna som gäller och det måste väljas mellan så är Crucial MX500 utan tvekan det val jag personligen skulle göra. Skillnaden i prestanda på en MX500 och en Samsung 860 EVO är obetydlig vid normal använding. Så betala 200kr eller ens 50kr mer för en 860 EVO är något jag inte kan rekommendera.

Enda anledningen till att säga att 860 EVO är värt att betala mer för som jag kan komma på är att MX500 har hållbarhet listad på 100TB och 860 EVO 150 TB. Men ärligt talat så anser jag att vid normalt bruk så kommer priserna på en ny SSD disk vara (om inget katastrofalt inträffar) så pass låga den dagen den behöver ersättas att jag är skeptisk till att det är ett argument som håller när det kommer till pris vs prestanda.

Men som sagt, jag håller med infocus att spara lite extra och köpa en 500 GB är helt klart värt det, speciellt om du kan tänka dig att betala 699kr för en 860 EVO 250GB. Även i detta fall är min rekommendation samma som för 250GB modellerna. Crucial MX500 500GB eller Samsung 860 EVO 500GB om den är billigare.

SanDisk Ultra 3D och WD Blue 3D skulle jag låta bli för de har typ bara hälften så snabb på sustain writes som MX500 och presterar överlag påtagligt sämmre rent generellt.

ADATA SU800 presterar också överlag sämmre än MX500 & 860 EVO dock bättre än WD Blue 3D och SanDisk Ultra 3D och den lilla priskillnaden från en MX500 till en SU800 måste vara bra mycket mer än tex som i det här fallet som bara är ca 30kr om det ska vara värt det enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Var det något du undrade över?

Ja, det är självklart prestandaskillnaden som är intressant och inte bytet från mekanisk lagring.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag hade nog siktat på en 500GB beroende på om det finns m.2 anslutning eller ej skulle jag nog välja en av dessa två:
intel 660p/CrucialBX

Nu förmodar jag att frågan gäller SSD diskar och inte NVMe, men oavsett så kan jag absolut inte gå med på att rekommendera en Crucial BX500, Den är utan cache och presterar rent ut av bedrövligt i sustain writes och 4K random mixed IO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Ja, det är självklart prestandaskillnaden som är intressant och inte bytet från mekanisk lagring.

Prestandaskillnaden kommer i och med bytet från en mekanisk disk.

TS inledde med följande

Citat:

En god vän vill sluta köra Windows på snurrande disk.

Att gå till en SSD, oavsett vilken, kommer göra underverk och vara den stora skillnaden. Att välja en SATA-disk på 550MB R/W eller 450/250 R/W som en budgetdisk skulle kunna ha ger absolut ingen skillnad i upplevt användande.

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Att gå till en SSD, oavsett vilken, kommer göra underverk och vara den stora skillnaden. Att välja en SATA-disk på 550MB R/W eller 450/250 R/W som en budgetdisk skulle kunna ha ger absolut ingen skillnad i upplevt användande.

Det må vara subjektivt korrekt, men det finns ingen bra anledning enligt mig att rekommendera någon att inte bry sig om vad man betalar för.

Så som priserna varierar nu för tiden kan man lätt få betala mer för en sämre produkt om man inte passar sig, även om den nu skulle vara bättre än det man hade innan så kvarstår faktumet att man betalat mer för mindre eller rent ut sagt gjort en dålig affär.

Att dessutom säga att "ger absolut ingen skillnad i upplevt användande" är bokstavligen inte korrekt. Beroende på vad du gör så kan det vara påtaglig skillnad, speciellt när det kommer till att skriva stora filer. Om användaren i fråga kan urskilja det eller ens orkar bry sig är en helt annan sak.

Permalänk
Medlem

@Leif Hagelsmak: Baserat på trådskaparens beskrivning av användaren är min känsla att personen egentligen inte vet skillnaden mellan mekanisk disk och en SSD samt att priset är av större betydelse än prestanda. Slutsatsen är därför att användaren på sin höjd surfar på nätet och ser på film - inte videoredigerar (om vi sätter det på andra änden av spektrumet). Att skriva stora filer till en disk på 120GB minus operativsystem och andra program säger också att ett nätverk i sådana fall kommer att behövas, var av gigabit-hastigheten kommer vara den begränsande faktorn även för en mekanisk disk. Nej SSD är som vi alla vet till för att minska söktiden för ett operativsystem och där kommer inte en snabbare SSD att ge någon praktisk skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Tjena,
En god vän vill sluta köra Windows på snurrande disk. Han behöver endast en enkel SSD och 120GB räcker, även om större självklart är okej.

Nu försöker jag lista ut vilket som är det billigaste valet utan att bli dumsnålt.
Alltså, en hyggligt presterande och pålitlig budget-SSD.

Samsung 860 Evo 250GB kostar 699kr, så jag tänkte att det kunde vara vettigt att utforska vad de andra tillverkarna kan ge för samma budget.

Anandtech nämnde dessa modeller som hyggliga budgetval, förstod det som att samtliga har dram-cache, vilket absolut får ses som ett grundkrav. (Som jag förstått det är WD Blue 3D och Sandisk Ultra 3D identiska diskar.)
Samsung 860 EVO (699kr för 250gb)
WD Blue 3D NAND (590kr för 250gb)
SanDisk Ultra 3D (588kr för 250gb)
Crucial MX500 (499kr för 250gb)
ADATA SU800 (472kr för 250gb)

Skillnaderna mellan wd blue, MX500 och 860 evo är så små att det är smartast att välja den billigaste. WD blue med 500GB fanns för 49 euro på amazon.de för typ 2 veckor sen. Köp när det är rea och få 500GB för typ 500-600:- istället.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Prestandaskillnaden kommer i och med bytet från en mekanisk disk.

TS inledde med följande
Att gå till en SSD, oavsett vilken, kommer göra underverk och vara den stora skillnaden. Att välja en SATA-disk på 550MB R/W eller 450/250 R/W som en budgetdisk skulle kunna ha ger absolut ingen skillnad i upplevt användande.

Med andra ord är det prestandaskillnaden som är det intressanta.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@frong: Tror du kan ha en framtid som politiker Jag förstår återigen inte vad du ville från första början, ett till synes meningslöst inlägg.

Citerar mig själv:

Citat:

övergången (från mekanisk disk till SSD) den viktiga medan prestanda på SSD är sekundär

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

...Att skriva stora filer till en disk på 120GB minus operativsystem och andra program säger också att ett nätverk i sådana fall kommer att behövas, var av gigabit-hastigheten kommer vara den begränsande faktorn även för en mekanisk disk.

Jag förstår vad du menar men delar inte din åsikt för jag tänker inte så kortsiktigt. Nu listades 250GB diskar och man vet inte hur framtida bruk av disken kommer att se ut. Kanske kommer den användas till Steam Library med GTA 6 framtiden och då är man kanske inte så glad längre att man köpte en SSD med subpar prestanda som i värsta fall kostade mer än va bättre alternativ gjorde vid den tiden.

Skrivet av MsSmith:

...samt att priset är av större betydelse än prestanda.

Om priset hade varit större faktor än prestandan hade frågan kanske varit mer som "vilken är billigast av dessa diskar".

Rubriken är "Bästa SSDn för under 700kr" och frågan var

Skrivet av sniglom:

Nu försöker jag lista ut vilket som är det billigaste valet utan att bli dumsnålt.
Alltså, en hyggligt presterande och pålitlig budget-SSD.

Jag ser det som en klassik pris vs prestanda fråga, vem som kommer använda produkten ändrar inte frågan och det är den jag jag svarar på. Observera även att sniglom skrev "...samtliga har dram-cache, vilket absolut får ses som ett grundkrav" så uppenbarligen är pris vs prestanda av intresse.

Enligt mig är att köpa en 120GB att vara dumsnål i dagsläget så det är uteslutet.

Om du kollar listan på diskarna och priserna så ser du att det är tex 200:- skillnad på en Crucial MX 500 och Samsung 860 EVO. Att välja en 860 EVO i det här fallet är bortkastade pengar. All information jag har tyder på att Crucial MX500 är det smarta valet i den här prislistan. Jag får hänvisa till mitt tidigare medelande, finns ingen anledning att upprepa mig.

Det ska ju dock tilläggas att andra priser ger andra bedömningar men står starkt fast vid att en SSD utan cache är dåligt val och med de små priskillnaderna som det brukar vara så är diskar med bra sustain writes är en bra sak att investera i, för som sagt man vet inte vad man kanske har för anvädning av den i framtiden.

Nu har jag inget mer att tillägga och får tacka för mig och får önska sniglom lycka till med köpet oavsett vad det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Ja, det är självklart prestandaskillnaden som är intressant och inte bytet från mekanisk lagring.

Jo men om man går från en mekanisk disk så är det stor skillnad även med en "skit" SSD. Jag körde ex första generationen OCZ vertex 32GB och tyckte windows var riktigt snabbt jämfört med när jag körde det på min Samsung hårddisk. Är nog typ det personen tänkte på.

När jag köper SSD till mig själv kör jag alltid på den som ger mest lagring för pengarna och än så länge har jag varit nöjd.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leif Hagelsmak:

Jag förstår vad du menar men delar inte din åsikt för jag tänker inte så kortsiktigt. Nu listades 250GB diskar och man vet inte hur framtida bruk av disken kommer att se ut. Kanske kommer den användas till Steam Library med GTA 6 framtiden och då är man kanske inte så glad längre att man köpte en SSD med subpar prestanda som i värsta fall kostade mer än va bättre alternativ gjorde vid den tiden.

Om priset hade varit större faktor än prestandan hade frågan kanske varit mer som "vilken är billigast av dessa diskar".

Rubriken är "Bästa SSDn för under 700kr" och frågan var
Jag ser det som en klassik pris vs prestanda fråga, vem som kommer använda produkten ändrar inte frågan och det är den jag jag svarar på. Observera även att sniglom skrev "...samtliga har dram-cache, vilket absolut får ses som ett grundkrav" så uppenbarligen är pris vs prestanda av intresse.

Enligt mig är att köpa en 120GB att vara dumsnål i dagsläget så det är uteslutet.

Om du kollar listan på diskarna och priserna så ser du att det är tex 200:- skillnad på en Crucial MX 500 och Samsung 860 EVO. Att välja en 860 EVO i det här fallet är bortkastade pengar. All information jag har tyder på att Crucial MX500 är det smarta valet i den här prislistan. Jag får hänvisa till mitt tidigare medelande, finns ingen anledning att upprepa mig.

Det ska ju dock tilläggas att andra priser ger andra bedömningar men står starkt fast vid att en SSD utan cache är dåligt val och med de små priskillnaderna som det brukar vara så är diskar med bra sustain writes är en bra sak att investera i, för som sagt man vet inte vad man kanske har för anvädning av den i framtiden.

Nu har jag inget mer att tillägga och får tacka för mig och får önska sniglom lycka till med köpet oavsett vad det blir.

I sak håller jag med dig - men utifrån trådskaparens formulering och användarens eller mottagarens perspektiv så envisas jag med att optimalt förfarande handlar om att pris kommer före prestanda. Känns lite som att TS kommer behöva övertala mottagaren när en disk väl spikats. Kan förstås vara helt fel ute, däremot håller jag helt med om att MX 500 antagligen är den bästa disken att välja

Permalänk
Medlem

Det är många som tycker jag borde satsa på en 500GB-disk, men det finns absolut ingen anledning, 120GB räcker mer än tillräckligt. Maskinen kör endast operativsystem, webbläsare och lite blandade småprogram. Tänk en windowsinstallation + 10GB.
Det kommer aldrig bli mer än så, framtidssäkring är gjort redan med en 120GB-disk.

Att jag utgick från Samsung evo 860 för 700kr är att jag vet att det är en vettig disk.
Finns det någon annan disk som är ungefär lika bra och markant billigare så vill jag så klart hellre välja den.
Alternativt, om det skulle finnas någon disk som är mycket bättre för samma pengar, så vill jag välja den.
Mer lagringsutrymme är inte värt något alls, högre prestanda eller driftsäkerhet är det däremot.

Endast SATA-diskar av intresse, inte m2.

Skrivet av MsSmith:

I sak håller jag med dig - men utifrån trådskaparens formulering och användarens eller mottagarens perspektiv så envisas jag med att optimalt förfarande handlar om att pris kommer före prestanda. Känns lite som att TS kommer behöva övertala mottagaren när en disk väl spikats. Kan förstås vara helt fel ute, däremot håller jag helt med om att MX 500 antagligen är den bästa disken att välja

Ja, eller åtminstone prisvärdhet, får inte bli för dåligt. Skulle säga att något dyrare än en Samsung 860 evo kommer inte på tal.

Skrivet av Leif Hagelsmak:

Om det är just dom här diskarna med dom här priserna som gäller och det måste väljas mellan så är Crucial MX500 utan tvekan det val jag personligen skulle göra. Skillnaden i prestanda på en MX500 och en Samsung 860 EVO är obetydlig vid normal använding. Så betala 200kr eller ens 50kr mer för en 860 EVO är något jag inte kan rekommendera.

Enda anledningen till att säga att 860 EVO är värt att betala mer för som jag kan komma på är att MX500 har hållbarhet listad på 100TB och 860 EVO 150 TB. Men ärligt talat så anser jag att vid normalt bruk så kommer priserna på en ny SSD disk vara (om inget katastrofalt inträffar) så pass låga den dagen den behöver ersättas att jag är skeptisk till att det är ett argument som håller när det kommer till pris vs prestanda.

Men som sagt, jag håller med infocus att spara lite extra och köpa en 500 GB är helt klart värt det, speciellt om du kan tänka dig att betala 699kr för en 860 EVO 250GB. Även i detta fall är min rekommendation samma som för 250GB modellerna. Crucial MX500 500GB eller Samsung 860 EVO 500GB om den är billigare.

SanDisk Ultra 3D och WD Blue 3D skulle jag låta bli för de har typ bara hälften så snabb på sustain writes som MX500 och presterar överlag påtagligt sämmre rent generellt.

ADATA SU800 presterar också överlag sämmre än MX500 & 860 EVO dock bättre än WD Blue 3D och SanDisk Ultra 3D och den lilla priskillnaden från en MX500 till en SU800 måste vara bra mycket mer än tex som i det här fallet som bara är ca 30kr om det ska vara värt det enligt mig.

Tack för utförligt svar.
Det behöver inte vara just de modellerna, vet du någon annan som jag borde titta på är det bara att föreslå.
Lågt pris eller smidig butik är viktigare än mer lagringsutrymme.
Sustained write över många många gig spelar nog ingen större roll, tror inte det kommer skrivas några gigantiska filer.
Viktigare med random read / write i så fall tror jag. Låga latenser. Tänk kontorsanvändande. Inga stora spel eller videoredigering.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Det är många som tycker jag borde satsa på en 500GB-disk, men det finns absolut ingen anledning, 120GB räcker mer än tillräckligt. Maskinen kör endast operativsystem, webbläsare och lite blandade småprogram. Tänk en windowsinstallation + 10GB.
Det kommer aldrig bli mer än så, framtidssäkring är gjort redan med en 120GB-disk.

Att jag utgick från Samsung evo 860 för 700kr är att jag vet att det är en vettig disk.
Finns det någon annan disk som är ungefär lika bra och markant billigare så vill jag så klart hellre välja den.
Alternativt, om det skulle finnas någon disk som är mycket bättre för samma pengar, så vill jag välja den.
Mer lagringsutrymme är inte värt något alls, högre prestanda eller driftsäkerhet är det däremot.

Endast SATA-diskar av intresse, inte m2.

Ja, eller åtminstone prisvärdhet, får inte bli för dåligt. Skulle säga att något dyrare än en Samsung 860 evo kommer inte på tal.

Trodde inget annat heller. Då är mina konkreta förslag som följande

BX500

A400

eller
A400 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Trodde inget annat heller. Då är mina konkreta förslag som följande

BX500

A400

eller
A400 240GB

Jag tänker något som är ungefär lika bra som Samsung evo 860 men markant billigare, möjligtvis något som är bättre utan att vara dyrare. Varken bx500 eller a400 har dram-cache, det ser jag som ett grundkrav.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

@sniglom: Jo jag såg det men kan inte riktigt förstå nyttan eller syftet med det. Du får marginellt högre skrivprestanda, något som inte behövs i sammanhanget medan läsprestanda är detsamma.

Permalänk
Skrivet av sniglom:

Jag tänker något som är ungefär lika bra som Samsung evo 860 men markant billigare, möjligtvis något som är bättre utan att vara dyrare. Varken bx500 eller a400 har dram-cache, det ser jag som ett grundkrav.

Den enda hjälpen jag kan ge under dom här omständigheterna är endast att påpeka att en MX500 250GB motsvarar en 860 EVO 250GB och är oftast betydligt billigare.

Något som skulle vara bättre än en 860 EVO kan jag inte komma på. Såvitt jag vet görs inga av de modellerna i 120GB eller har någon motsvarighet i den klassen. Så MsSmith förslag bör väl anses som rimliga om vi pratar 120GB för jag vet ärligt inte talat om det finns 120GB SSD på marknaden idag som har DRAM-Cache för jag har helt ignorerat den storleken senaste åren.