Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

På så vis.
Finns det några andra modeller som är likvärdiga? Gick efter prishistoriken på Prisjakt och den har har inte legat under 8990:- förrän i Maj, men då kommer den väl åka som en Jojo som föregående modell.

Sådär gör de även vid de stora reorna. De tar in modeller som "inte funnits på markmanden tidigare" för att först sätta höga priser någon månad innan den tänkta rean. Rea-priset är egentligen det ordinarie priset för just den modellen som nu råkar ha en annan slutsiffra än sitt syskon. Årets RU7000-serie verkar vara samma paneler som 6000-serien men med lite olika design och antal HDMi-ingångar. Genom att göra på det viset ser det ut att vara en ny modell och det finns då alltså heller ingen prishistorik som avslöjar vad TVn egentligen är värd.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Ska beställa saker från Amazon.de och har inte kommit upp i gränsen för fri frakt. Är det något speciellt som är värt att köpa just där jämfört med från svenska återförsäljare? Kan vara lite vad som helst.

Permalänk
Medlem

@Hazelberg: Osram Zigbee Switch inomhus eller utomhus idag om du har philips Hue basstation.

Annars kan du ju leta billiga saker, chassifläktar, rgb-led strips, möss etc och leta efter addon-item eller plus-produkte för saker där de satt priset billigt på villkor att du bara kan lägga till det in en större beställning med annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Ska beställa saker från Amazon.de och har inte kommit upp i gränsen för fri frakt. Är det något speciellt som är värt att köpa just där jämfört med från svenska återförsäljare? Kan vara lite vad som helst.

Elektronik är i regel lite billigare.

Kom dock ihåg att de har en gräns för fri frakt just för att de vill lura kunderna att köpa mer... Med det sagt så brukar jag köpa förbrukningsvaror om jag inte behöver något speciellt och har en bit kvar till fri frakt.

Batterier, rakblad, godis, lampor m.m.
Annars kan du ju alltid köpa en bra bok, en present till någon som fyller år snart, julklappar m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worthalles:

Ringde dem. Det har blivit något fel någonstans, så de kunde inte erbjuda 1700x. Däremot fick jag köpa en 2700x för 2500:- plus att jag fick division 2 etc. Är det en bra deal?

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant.. Jag mailade innan jag läst denna tråd och fick då bara som svar en länk till en Ryzen 7 2700X för 3700:- med kommentaren - "köp den istället, den finns i lager" ..fast 2500 kronor dyrare.. ".. annars kan du makulera ordern". Jag frågade också specifikt om dem kunde erbjuda sig någon kompensation för deras miss men icke. Blir nog inte Dustin igen.

Permalänk
Skrivet av Catfisce:

Intressant.. Jag mailade innan jag läst denna tråd och fick då bara som svar en länk till en Ryzen 7 2700X för 3700:- med kommentaren - "köp den istället, den finns i lager" ..fast 2500 kronor dyrare.. ".. annars kan du makulera ordern". Jag frågade också specifikt om dem kunde erbjuda sig någon kompensation för deras miss men icke. Blir nog inte Dustin igen.

Konstigt att de inte ger samma erbjudande till alla kunder som blivit "drabbade". Jag handlar ytterst sällan på Dustin, så det kan inte bero på att jag e stammis.

Jag ringde, kanske att jag hamnade hos någon mer insatt anställd kanske? Iaf med bättre känsla

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hazelberg:

Ska beställa saker från Amazon.de och har inte kommit upp i gränsen för fri frakt. Är det något speciellt som är värt att köpa just där jämfört med från svenska återförsäljare? Kan vara lite vad som helst.

* Elektroniska skimningsskydd som skyddar hela plånboken eller handväskan. Nu vet jag inte om de har hunnit bli billigare här i Sverige, men för bara ett halvår sedan kostade de fyra gånger så mycket här jämfört med på Amazon. De är dessutom alldeles utmärkta presenter. Amazon har hur många varianter som helst, men jag har köpt de här som funkar utmärkt och kostar under 110 kronor för en tvåpack:
https://www.amazon.de/gp/product/B075HBGFJV/ref=ppx_yo_dt_b_a...
De prissänks ofta ganska rejält, vilket kan vara bra att veta om du har tid att vänta och behöver fylla ut en beställning någon annan gång.
* Folieklädda skimningsskydd för enstaka kreditkort och pass. Det här är inga evighetsprylar eftersom de är tillverkade av kartongpapp, men du får ganska mycket för pengarna och kan ge bort dem du inte behöver. Passkydden är inte dumma att ha. Amazon har hur många varianter som helst även här, men jag har köpt de här som funkar utmärkt och kostar cirka 120 kronor:
https://www.amazon.de/dp/B01LDBA2FC/ref=twister_B01GLQM0H2?_e...
* Förbrukningsvaror, till exempel skärhuvuden till rakapparater, storpack med tandborsthuvuden och vissa batterier, är klart billigare än här och kan bli riktigt billiga vid extrapriser.
* Om du gillar matlagning och bakning hittar du hur många roliga och smarta saker (både billiga och dyra) som helst på Amazon, och de kan bli riktigt billiga vid extrapriser. I höstas köpte jag ett baktillbehör (en märkesvara till extrapris) för 165 kronor som kostar 499 kronor hos Bagaren och Kocken här i Sverige.
* Sök efter ”add-on item” så hittar du massor av prissänkta småsaker som kostar från någon euro och uppåt och kan vara bra att fylla ut en beställning med. Priset för dessa saker gäller normalt bara när man handlar för minst 20 euro. Jag har hittat många bra småsaker på det här sättet.

Tänk på följande:
* Du kan bara beställa de saker som är märkta med ”Sold by Amazon” eller ”Sold by [säljarens namn] and Fulfilled by Amazon”. Övriga saker skickas inte till Sverige.
* Priserna kan höjas med cirka fem procent när du kommer till sista sidan. Allt som säljs av Amazon själva får automatiskt svensk moms (25 procent i stället för den tyska momsen på 19 procent, vilket ger en prishöjning på 5 procent när du räknar om momsen på rätt sätt) på grund av tvingade EU-regler. Saker som säljs av andra kan säljas med tysk moms, d.v.s. de priser som visas på sidan.
* När du kommer till sista sidan innan du bekräftar köpet och där ditt pris visas bör du välja att betala i euro i stället för svenska kronor (som är förvalt). Amazons egen växelkurs är normalt 1,5–2 procent högre än växelkursen hos min bank. Det här gäller dessutom inklusive min banks tillägg på 2 procent för utlandsköp. Om du har ett kontokort utan detta tillägg sparar du ännu mer.

Några tips inför framtiden:
* Skapa en eller flera shoppinglistor där du lägger till praktiska och smarta småsaker du hittar på Amazon och inte behöver direkt. Då går det snabbt att fylla ut en kommande beställning, till exempel om du hittar en bra ”lightning deal” som måste köpas inom en viss tid.
* Lägg även till intressanta dyrare saker och återkommande köp (t.ex. olika förbrukningsvaror) som kan vara värda att köpa vid extrapriser. Skaffa sedan Amazons app så tipsar den dig när priset på de saker som finns på din shoppinglista sänks. Amazon har grymt bra extrapriser ibland!

Förtydligade lite ...
Permalänk
Skrivet av Lodisen:

.SE-domäner för 5:- första året
https://misshosting.se/

Är det någon som har sin webbplats på misshosting? Tycker att erbjudandet om domän verkar väldigt intressant men hittar inte så mycket skrivet om sidan här på forumet. Har inget hotell i dagsläget och hade velat ha det på samma ställe. Recensioner från 2016-ish verkar inte så bra men på senare tid har många på trustpilot skrivit gott om tjänsten. Dock verkar det mest vara folk som använder sig av deras "sidbyggare" - något som jag inte har planerat att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightogus:

Är det någon som har sin webbplats på misshosting? Tycker att erbjudandet om domän verkar väldigt intressant men hittar inte så mycket skrivet om sidan här på forumet. Har inget hotell i dagsläget och hade velat ha det på samma ställe. Recensioner från 2016-ish verkar inte så bra men på senare tid har många på trustpilot skrivit gott om tjänsten. Dock verkar det mest vara folk som använder sig av deras "sidbyggare" - något som jag inte har planerat att använda.

Har använt deras 5kr-erbjudande typ två år i rad nu, och det har fungerat utmärkt. Till och med kundservicen har varit grym, livechatt med snabb hjälp även för mig som bara betalt typ 10kr sammanlagt...

Permalänk
Medlem

Asus Radeon RX 570 4Gb for 89,00 euro med två spel på köpet.

https://www.mindfactory.de/product_info.php/4GB-Asus-Radeon-R...

Finns också 1660 Ti för 209 euro på samma sida, och RTX 2060 för 309 euro.

https://www.mindfactory.de/Highlights/MindStar

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Vad gäller för beställning från mindfactory nuförtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Vad gäller för beställning från mindfactory nuförtiden?

Företag: 30€ frakt och leverans med Ups
Privatperson: lite meckigare, Leverans via mailbox.de

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Vad gäller för beställning från mindfactory nuförtiden?

Jag har använt mailboxde.com. Funkade riktigt fint, och kostade ca 16 euro för ett grafikkort.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

Så det går att beställa från mindfactory nu? För en tidsen så slutade dom sälja åt privat personer utanför tyskland.

Man får använda sig av t.ex. Mailboxde.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

Så det går att beställa från mindfactory nu? För en tidsen så slutade dom sälja åt privat personer utanför tyskland.

Skickades från m.sweclockers.com

Ditt inlägg ligger i fel tråd för det första

Inte direkt till privatpersoner nej, utan du måste skicka via en package/parcel forwarder. mailbox.de är ett populärt alternativ här, kostar ca €16 extra sett till inlägget ovan.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Okej tackar ursäkta fel placerad inlägg

Edit: nån som har prövat på garanti erände med denna metod? Har skickat tillbaks ett grafikkort en gång, funkade prima då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

Ni som beställde KEF Q550 som ett par för 5250kr, se till att avbeställa er order. Elgiganten hävdar tryckfel på hemsidan. I morgon kommer den in i lager, så vill ni inte ha EN 15kg högtalare att returnera så släng er på telefonen.

Visa signatur

OSX Core i7 4790K 4,0GHz , AMD Radeon HD 7970, 2 x 850 EVO Series 250Gb, 2Gb Thoshiba P300, X GA-Z97X-GAMING 3, Corsair Vengeance 16GB 1600MHz DDR3, Define R5 Black Pearl, Hyper 212 Evo, Drobo 4 Bay usb3, Dell UltraSharp U2412M, M-Audio AV 40, M-Audio Fast Track Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlitoman:

Ni som beställde KEF Q550 som ett par för 5250kr, se till att avbeställa er order. Elgiganten hävdar tryckfel på hemsidan. I morgon kommer den in i lager, så vill ni inte ha EN 15kg högtalare att returnera så släng er på telefonen.

Vad står det i orderbekräftelsen? En eller två?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Vad står det i orderbekräftelsen? En eller två?

Det står en, av ett varunummer. Som var två. Men nu är en.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

OSX Core i7 4790K 4,0GHz , AMD Radeon HD 7970, 2 x 850 EVO Series 250Gb, 2Gb Thoshiba P300, X GA-Z97X-GAMING 3, Corsair Vengeance 16GB 1600MHz DDR3, Define R5 Black Pearl, Hyper 212 Evo, Drobo 4 Bay usb3, Dell UltraSharp U2412M, M-Audio AV 40, M-Audio Fast Track Pro.

Permalänk
Medlem

Någon som fått sina diskar skeppade från Amazon än?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlitoman:

Det står en, av ett varunummer. Som var två. Men nu är en.

För man vill ju alltid köpa högtalare en och en

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Någon som fått sina diskar skeppade från Amazon än?

Har inte beställt själv, men sett att det verkar som Amazon avbryter ordrar.
https://www.reddit.com/r/DataHoarder/comments/broemq/looks_li...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

För man vill ju alltid köpa högtalare en och en

Av någon anledning är det hyfsat vanligt att de i lite finare butiker säljs styckvis. Åtminstone utomlands men jag ser det lite då och då i Sverige också.

Vet inte om det finns någon bra anledning annat än att butiken vill locka med priset. Är i och för sig praktiskt, billigt och miljövänligt om man kan köpa styckvis ifall en skulle gå sönder.

Eller så finns det en drös monofanatiker någonstans

Permalänk

Vet inte om det passar in här men Mediamarkt har sänkt pris på Netatmo väderstation. Beställningsvara dock.

549:- Mediamarkt (1389:- närmsta konkurrent enligt prisjakt)
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_netatmo-smart-väderstat...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Någon som fått sina diskar skeppade från Amazon än?

Icke men enligt Amazon kommer diskarna in i lager 28 Maj. På min ordersida står det Arriving May 29 - June 7. När jag bokade var det redan tomt i lagret. Någon som fått sin order avbokad här? Min ser ju ut att rulla på som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Bra pris igen på WD My Book 6TB för 130€ & 8TB för 157€, 5% påslag för svensk moms tillkommer.
https://www.amazon.de/dp/B01M0SH124/ref=cm_sw_r_cp_apa_i_W9L5...

Skickades från m.sweclockers.com

Hur gör man för att skapa en "bevaka pris-lista" på Amazon likt man kan göra på prisjakt?
Finns det möjlighet att - också i likhet med PJ - studera prisutvecklingen?

Jag har inte lyckats hitta dessa funktioner men jag kanske har sökt för dåligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Icke men enligt Amazon kommer diskarna in i lager 28 Maj. På min ordersida står det Arriving May 29 - June 7. När jag bokade var det redan tomt i lagret. Någon som fått sin order avbokad här? Min ser ju ut att rulla på som vanligt.

Samma här. Min order ligger fortfarande aktiv.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Hur gör man för att skapa en "bevaka pris-lista" på Amazon likt man kan göra på prisjakt?
Finns det möjlighet att - också i likhet med PJ - studera prisutvecklingen?

Jag har inte lyckats hitta dessa funktioner men jag kanske har sökt för dåligt...

Jag lägger det i varukorgen och save for later om du vill göra bevakning av produkten. Då får jag mail och en notis när den sänks i pris. Även tips om liknande produkter kommer ibland på det man har i varukorgen.
Du får kolla att du har avisering påslagen i dina inställningar på Amazon.
Annars är jag inte så jätte insatt på Amazons funktioner så om någon annan vet bättre sätt får den gärna tipsa

Men man kan inte se prisutvecklingen vad jag vet.

EDIT; Se inlägget under
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Hur gör man för att skapa en "bevaka pris-lista" på Amazon likt man kan göra på prisjakt?
Finns det möjlighet att - också i likhet med PJ - studera prisutvecklingen?

Jag har inte lyckats hitta dessa funktioner men jag kanske har sökt för dåligt...

Jag använder en sajt med det något märkliga namnet Camel Camel Camel, om man skapar ett konto där kan man lägga upp både bevakningar och se prishistorik. Glöm inte att välja rätt land inför varje bevakning, det görs genom att klicka på flaggan högst upp.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av elp:

Hur gör man för att skapa en "bevaka pris-lista" på Amazon likt man kan göra på prisjakt?
Finns det möjlighet att - också i likhet med PJ - studera prisutvecklingen?

Jag har inte lyckats hitta dessa funktioner men jag kanske har sökt för dåligt...

Aningen off topic, men kanske ändå bra att bra veta (och en komplettering till Brainsplitters inlägg ovan):

Amazon tipsar ofta om saker som liknar dem man tidigare har sökt efter. En del tips är faktiskt inte så dumma.
Tipsen om tillfälliga extrapriser är bäst och gör det möjligt att göra riktiga fynd!

Börja med att se till att Amazon tipsar dig om rätt saker så att du slipper få onödiga meddelanden.
Logga in på ditt konto (det här gäller när du använder en dator) och gå till
Account & Lists -> Your Account -> E-mail alerts, messages, and ads -> Communication preferences
Expandera sedan Promotional Emails och välj vilka ”avdelningar” du vill från meddelanden från. Glöm inte att klicka på Update för att spara dina ändringar när du är klar.

Skapa en eller flera personliga listor där du lägger till allt som är av intresse:
* Praktiska och smarta småsaker du hittar på Amazon och inte behöver direkt. Då går det snabbt att fylla ut en kommande beställning upp till gränsen för fri frakt (39 euro på tyska Amazon), till exempel om du hittar en bra ”lightning deal” som måste köpas inom en viss tid.
* Intressanta dyrare saker och återkommande köp (t.ex. olika förbrukningsvaror) som kan vara värda att köpa vid extrapriser.
Skaffa sedan Amazons app så tipsar den dig när priset på de saker som finns på dina listor sänks. Amazon har grymt bra extrapriser ibland och jag har gjort flera riktigt bra fynd!