Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Electrolux har ju tex "The hose can be extended from its original length of 38cm up to 150cm, but it is the best to keep the length to minimum required." Läst brukshandvisningen så det inte är nåt liknande?

Ja det enda som står i deras bruksanvisning är följande:
"Obs! Dra inte ut utblåsröret
mer än 40 cm. Utblåsröret
får inte böjas.

Obs! Håll ett avstånd
på minst 50 cm
mellan filtersidorna
och väggar eller andra
omkringliggande objekt"

https://www.netonnet.se/FileRoot/Items/100xxx/1006070/Product...

Baksidan kanske inte räknas som filtersida? Men låter ändå väldigt kort med 40 cm.. räcker ju knappast upp till fönstret ens.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Ja det enda som står i deras bruksanvisning är följande:
"Obs! Dra inte ut utblåsröret
mer än 40 cm. Utblåsröret
får inte böjas.

Obs! Håll ett avstånd
på minst 50 cm
mellan filtersidorna
och väggar eller andra
omkringliggande objekt"

https://www.netonnet.se/FileRoot/Items/100xxx/1006070/Product...

Baksidan kanske inte räknas som filtersida? Men låter ändå väldigt kort med 40 cm.. räcker ju knappast upp till fönstret ens.

Ja det låter udda, 50 cm måste räknas som "framåt" och sidor. Där luften kommer skickas ut etc. Bakåt lär ju inte vara samma krav, annars hade de ju inte skickat med en 40cm slang. Men förlängling får ju göras där, 40cm hade räckt till fönstret om det stod precis under hos mig.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Fick som sagt hem min Electrolux ChillFlex Pro (EXP34U338HW) igår.

Säger bara en sak.

WOW!!
Har tidigare haft en större och äldre Matsui MPA12KH och jag var orolig att denna nya Electrolux inte skulle vara någon skillnad i effekt på kyla i huset.
Men aj FAN vad fel man hade!
Hade maskinen igång i en timme och hela lägenheten på 63kvm kändes direkt svalare.
Har även en bordsfläkt som blåser in den kyligare luften in till sovrummet med så att det blir svalt även där.
Efter en timme var lägenheten riktigt sval och jag stängde ner maskinen och hade alla persienner nere och lägenheten var bra mycket svalare i ett par timmar efteråt senare mot kvällen.

Är supernöjd, redan efter en timmes användning.
Enorm skillnad gentemot gamla Matsuin som även var mycket mycket större i storlek.
Electrolux maskinen var rätt liten när jag först packade upp den.

Lite betyg.
Ljudnivå: 8/10 (MYCKET lägre ljudnivå jämfört med Matsuin)
Storlek: 9/10
Möjlighet att förflytta: 9/10
Fjärrkontroll: 8/10
Utseende: 7/10
Prisvärdhet: Priceless

Najs! Har en lägenhet på strax under 60kvm, men jag hittar inte denna AC någonstans? Redan slut? Var köpte/beställde du den i från?

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk
Medlem

Känner att min EXP35U538CW redan har betalat för sig själv, dom senaste två dagarna har det varit superkvavt ute.

Trots 50 kvm så håller den tempen nere på 21-22 utan problem!

Permalänk
Medlem

Ibland ska väl även jag ha tur beställde som några andra här en EXP35U538CW på mediamarkt igår. Beställde strax efter kl 12. Idag efter jobbet svängde jag förbi mitt lokala mediamarkt (bor cirka 200 meter från ett) och tänkte höra med dem när leveransen kunde tänkas dyka upp. Räknade med fredag, men för min egna sinnesro ville jag dubbelkolla ändå.

Killen i kassan frågade om mitt ordernummer och kunde snabbt konstatera att den redan hade kommit in i lager tidigare i morse men att de inte hade skickat ut leverans-mail till mig ännu av någon anledning. De kilade ner på lagret och hämtade den åt mig. Fick till och med låna en pirre av dem, allt som allt med kartong och allt väger den väl runt 35 kilo eller så samt så är kartongen väldigt stor, så den är direkt omöjligt att bära ensam.

Kom hem till en lägenhet där temperaturen enligt min luftrenare låg på 25-26 grader... har nu kopplat in den alldeles nyss och väntar spänt på resultat. Känns redan betydligt svalare återkommer senare med recension. Den är jävligt stor, storleken ska absolut inte underskattas.

Har än så länge inget fönsterkit, blir att köpa senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Hm vågar man beställa från den sidan, verkar inte ha faktura.

Jag köpte min AC därifrån förra året, leveransen tog ett tag då dom var bland dom sista att ha maskiner kvar i slutet av Juli, vet att vissa fick vänta ett bra tag. Men annars funkade allt bra.

Mycket nöjd min Trotec AC!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sitter och velar över val av produkt för att få lite svalka till sommaren.

1. Portabel AC verkar ju såklart som bästa valet, men det är lite över min budget och det återkommande problemet med slangen som ska ut genom ett fönster, där fönsterkitten oftast inte är anpassade för svenska fönster.
Hur funkar det att hänga ut slangen med ett fönster som bara står på glänt?

2. Ser en del reklam om s.k. "luftkylare". Dessa fungerar liknade en AC men kyler istället med en vattentank/is(kylklampar)
Hur funkar dessa? Är det ren skit eller är det iaf bättre än vanlig basic fläkt?

3. Vanlig fläkt. Här finns det tre olika varianter.
Bordsfläkt
Golvfläkt
Torn/pelarfläkt
Är det någon av dessa som är "bäst"? Ger t.ex en pelarfläkt bättre svalka än den vanliga bordsfläkten? Eller vad är annars vitsen med en torn/pelarfläkt då dom är dyrare än vanliga fläktar?

Har för tillfället en budget på ca 1000 kr vilket förmodligen utesluter en riktig portabel AC.
Så om det finns något bra alternativ ur punkt 2 eller 3 ovan så tar jag gärna emot tips på bra produkt/märke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

allt som allt med kartong och allt väger den väl runt 35 kilo eller så samt så är kartongen väldigt stor, så den är direkt omöjligt att bära ensam.

Kan bekräfta att den är tung, men inte omöjlig att bära.
Träningsvärken dagen efter var lite dryg dock xD

Permalänk
Skrivet av henkezan:

Sitter och velar över val av produkt för att få lite svalka till sommaren.

1. Portabel AC verkar ju såklart som bästa valet, men det är lite över min budget och det återkommande problemet med slangen som ska ut genom ett fönster, där fönsterkitten oftast inte är anpassade för svenska fönster.
Hur funkar det att hänga ut slangen med ett fönster som bara står på glänt?

https://www.youtube.com/watch?v=35aNfQWsjwg

Så här funkar fönsterkitten. Passar även våra nordiska fönster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Gällande arc 3.1 från Netonnet, att en AC låter räknar jag med, men hur stor skillnad är det beroende på hur hög fläkthastighet du kör med? Hur mycket väsnas kompressorn jämfört med fläkten? Planen är att ha den på lägsta fläktnivån (med kompressorn på) medan man sover, funkar den för det enligt din bedömning? Den är ju specad till 65 decibel som högst, att jämföra med Electrolux maskiner som är specade till 64 som några i tråden höjer till skyarna, låter ju som en väldigt liten skillnad. Har du hunnit bilda dig en uppfattning om du är nöjd med kylan och ac:n överlag? Funderar på en sådan själv.

Något jag finner märkligt med arc 3.1 är att de i bruksanvisningen menar att slangen ska vara 40 cm lång som högst, men att man ska ha 50 cm utrymme åt alla håll. I min värld är det omöjligt att uppfylla båda dessa kraven. Hade tänkt förlänga slangen till ca 2 meter.

Visst låter den mer med högre fläkthastighet, men jag skulle säga att det är själva AC-delen som står för de störande ljuden. Vi hade våran på inatt, då det var väldigt kvavt och varmt under gårdagen, och somnade med den på. Jag skulle säga att man vänjer sig ganska fort. Det värsta är väl när kompressorn slår ifrån efter en stund (eftersom den då har nått önskad temperatur). Kylan är helt ok, även om jag inte har gett ACn rätt förutsättningar hittils. Har fortfarande inget fönsterkit, så jag har gjort en temporär lösning med att försöka täta kring fönstret med kuddar. Till nästa helg kan jag nog ge ett bättre område.

Slangen är utdragbar, och precis som du säger måste man dra ut den. Jag har dragit ut den hela vägen, då står ACn snett nedanför fönstret och så ska den upp och ut. Jag tror att det är en felaktig formulering från Netonnets sida, om de inte tänker att man ska ha ACn ståendes i fönsterblecket.

Permalänk
Medlem

@Mellanmjölk: Det där såg ju faktiskt riktigt smidigt ut Antar det är Amazon som gäller (hittar ingen svensk återförsäljare)? Fönsterkitten som följer med en AC ser väl dock inte ut sådär? Sett diverse hemmabyggen i trä här på sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkezan:

Sitter och velar över val av produkt för att få lite svalka till sommaren.

1. Portabel AC verkar ju såklart som bästa valet, men det är lite över min budget och det återkommande problemet med slangen som ska ut genom ett fönster, där fönsterkitten oftast inte är anpassade för svenska fönster.
Hur funkar det att hänga ut slangen med ett fönster som bara står på glänt?

2. Ser en del reklam om s.k. "luftkylare". Dessa fungerar liknade en AC men kyler istället med en vattentank/is(kylklampar)
Hur funkar dessa? Är det ren skit eller är det iaf bättre än vanlig basic fläkt?

3. Vanlig fläkt. Här finns det tre olika varianter.
Bordsfläkt
Golvfläkt
Torn/pelarfläkt
Är det någon av dessa som är "bäst"? Ger t.ex en pelarfläkt bättre svalka än den vanliga bordsfläkten? Eller vad är annars vitsen med en torn/pelarfläkt då dom är dyrare än vanliga fläktar?

Alternativ 1 (portabel AC) om möjligt,

Alternativ 3 om alternativ 1 inte kan fullföljas

Alternativ 2 kan du strunta i helt oavsett reklamen - du kommer bli besviken trots max inverkan av placebo-effekten och värken i plånboken då det behöver gå ganska långt innan man erkänner för sig själv att man blivit lurad till att köpa odugligt skräp...

med en budget på 1000:- så räcker det knappt till en anständigt stor fläkt (och storleken räknas här) - skall du ha vinglösa fläktar som arbetar med luftjet för röra om luften så är de tom. dyrare än portabel AC då designen kostar...

och en sak till - fläktar är inte tysta på sin mellan och högsta läge och kan mycket väl konkurrera med en portabel AC i ljudnivå - att flytta runt luft i stor mängd på liten tvärsnittsarea ger brus och ljud.

Permalänk
Medlem

@xxargs: Tack för utförligt svar.

Då skippar jag tanken helt på alternativ 2.

Portabel AC som det ser ut nu, blir nog för dyrt.

Ljudnivån på en fläkt stör mig inte så mycket. Sitter med en gammal ~200kr bordsfläkt som snart gjort sitt.
Får väl ta mig en sväng till Elgiganten och kolla vad det är för skillnad på dom olika varianterna.

Permalänk
Medlem

Har inte slagit igång min portabla AC för än nu när det varit varmt i några dagar och värmen hittat in till slut - och den känns som att den är värd varenda krona redan nu...

Men å andra sidan lever jag inte på en studentbudget och kan ta mig råd med lite större summa när det så behövs.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Ibland ska väl även jag ha tur beställde som några andra här en EXP35U538CW på mediamarkt igår. Beställde strax efter kl 12. Idag efter jobbet svängde jag förbi mitt lokala mediamarkt (bor cirka 200 meter från ett) och tänkte höra med dem när leveransen kunde tänkas dyka upp. Räknade med fredag, men för min egna sinnesro ville jag dubbelkolla ändå.

Killen i kassan frågade om mitt ordernummer och kunde snabbt konstatera att den redan hade kommit in i lager tidigare i morse men att de inte hade skickat ut leverans-mail till mig ännu av någon anledning. De kilade ner på lagret och hämtade den åt mig. Fick till och med låna en pirre av dem, allt som allt med kartong och allt väger den väl runt 35 kilo eller så samt så är kartongen väldigt stor, så den är direkt omöjligt att bära ensam.

Kom hem till en lägenhet där temperaturen enligt min luftrenare låg på 25-26 grader... har nu kopplat in den alldeles nyss och väntar spänt på resultat. Känns redan betydligt svalare återkommer senare med recension. Den är jävligt stor, storleken ska absolut inte underskattas.

https://i.imgur.com/qadNEZW.jpg
Har än så länge inget fönsterkit, blir att köpa senare.

Fick beställa hemleverans från DHL på min nu, fredag blir det!
Får min levererad till dörren (utanför lägenhetshuset) där kan jag nog putta in den i hissen och sen in i LGH hoppas jag på.
Jag har ett fönsterkit 100, inte uppsatt men verkar vara tillräckligt stort (hoppas).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mellanmjölk:

https://www.youtube.com/watch?v=35aNfQWsjwg

Så här funkar fönsterkitten. Passar även våra nordiska fönster

Är den vattentäkt? I min lgh så regnar det mot fönstret.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Fick som sagt hem min Electrolux ChillFlex Pro (EXP34U338HW) igår.

Säger bara en sak.

WOW!!
Har tidigare haft en större och äldre Matsui MPA12KH och jag var orolig att denna nya Electrolux inte skulle vara någon skillnad i effekt på kyla i huset.
Men aj FAN vad fel man hade!
Hade maskinen igång i en timme och hela lägenheten på 63kvm kändes direkt svalare.
Har även en bordsfläkt som blåser in den kyligare luften in till sovrummet med så att det blir svalt även där.
Efter en timme var lägenheten riktigt sval och jag stängde ner maskinen och hade alla persienner nere och lägenheten var bra mycket svalare i ett par timmar efteråt senare mot kvällen.

Är supernöjd, redan efter en timmes användning.
Enorm skillnad gentemot gamla Matsuin som även var mycket mycket större i storlek.
Electrolux maskinen var rätt liten när jag först packade upp den.

Lite betyg.
Ljudnivå: 8/10 (MYCKET lägre ljudnivå jämfört med Matsuin)
Storlek: 9/10
Möjlighet att förflytta: 9/10
Fjärrkontroll: 8/10
Utseende: 7/10
Prisvärdhet: Priceless

Köpt och fick precis hem min också. Kör du med kondenslangen? I så fall vilket av de 3 utloppen använder du? Tycker beskrivningen är bristfällig och säger emot sig själv när man läser igenom hela."

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Kan någon hjälpa mig? Köpte denna https://www.elon.se/luftvard-varme/luftforbattring/luftkondit...

Var helt totalt värdelös! Lät som ett flygplan (så man måste höja rösten för att höra varandra) samt att fönsterkitet en passade vårt fönster.

Finns det några fönsterkit som passar såna här fönster? https://www.hemfint.se/vridfonster-3-glas-aluminium-u-varde-1...

Som öppnas nedifrån och ut liksom.

Tror ni en Electrolux Chillflex Pro är tystare? Hur pass högljudd är en sådan?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Skrivet av superegg:

Är den vattentäkt? I min lgh så regnar det mot fönstret.

Ingen aning men tyget är någon form av nylon så jag gissar på att det är iaf vattenavvisande

Permalänk

Ni som har köpt fönstertätning ex. airlock 100, airblock 360 eller liknande, hur funkar dom? Kyls rummet ner snabbare även när det är svalare ute än inne ? Håller dom tätt bra? Tänkte lägga en beställning på denna: Tätning men är lite orolig att den kommer lämna märken när jag tar bort tejpen efter sommaren alternativt om något år ?

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mellanmjölk:

Ingen aning men tyget är någon form av nylon så jag gissar på att det är iaf vattenavvisande

Men allt sitter väl fast med lim är inte risken att limmet lossnar om det blir för mycket vatten.

Du känner inte till något annat fönsterkitt?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Kan någon hjälpa mig? Köpte denna https://www.elon.se/luftvard-varme/luftforbattring/luftkondit...

Var helt totalt värdelös! Lät som ett flygplan (så man måste höja rösten för att höra varandra) samt att fönsterkitet en passade vårt fönster.

Alla portabla AC brummar och brusar - nivån för de flesta ligger runt 60 dB så att byta till annan kommer inte att ge någon större skillnad tyvärr mer än möjligen lite annan karaktär på ljudet.

om möjligt bör man provlyssna på demo-maskin av den typen man funderar på, dock inte så lätt idag då alla Portabla AC som kommer in i stort sett försvinner direkt osett. typ.

Är det tillräckligt varmt, svettigt och klibbigt så bryr du dig inte längre om ljudet - typ...

skall man ha ned ljudnivån radikalt så är det fasta installationer med splittanläggningar med innerdel och utedel - en option man oftast inte har om man bor i Brf och hyreshus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgen1998:

Ni som har köpt fönstertätning ex. airlock 100, airblock 360 eller liknande, hur funkar dom? Kyls rummet ner snabbare även när det är svalare ute än inne ? Håller dom tätt bra? Tänkte lägga en beställning på denna: Tätning men är lite orolig att den kommer lämna märken när jag tar bort tejpen efter sommaren alternativt om något år ?

Om det är mycket svalare ute än inne så är det nog bättre att vädra än att dra igång AC:n. Jag har bara haft min fönstertätning i ett par dagar, men tycker det är en rätt smidig lösning. Förra året rätade jag med plast och två rullar maskeringstejp, så ett stort steg framåt 😁 Om du tejpar på målade ytor (dvs inte på tapeter) så borde man inte behöva vara orolig över märken från tejpen (den är rätt klibbig så går säkert bort med lite limborttagningsmedel eller liknande).

Det enda som är lite bökigt är när man ska stänga fönstret utan att klämma tätningen mellan karmen och fönstret, men det funkar. Ett tips är att försöka fixa ett ändstopp till fönstret så att det inte bara är själva tätningen som hindrar fönstret mot att öppna sig mer, känns som att tejpen/kardborren kan lossna om det blåser eller blir korsdrag annars.

Permalänk
Medlem

@Borgen1998:

Jag kör med Airlock 100, enkel och billig lösning som fungerar över förväntan. Man får dock ta tid på sig när man sätter upp den, göra rent innan man sätter det tejpen etc. När jag tog bort den inför i år och flyttade till ett annat fönster lämnade den vissa märken efter sig, så kan vara bra å tänka på. Tejpen kan sitta där året runt, nylontyget tar man enkelt ner efter sommaren.

Inte jättesnyggt men en enkel och billig lösning

Permalänk
Medlem

Avvaktar lite grann med min recension tills jag har hunnit prova ACn i en lite längre tid, framförallt under en riktigt varm dag.

Men, en negativ sak jag upptäcke: vid utblåset där man sätter fast slangen så läcker det ut lite varmluft. Är det jag som monterat slangen dåligt eller har någon annan samma problem? Funderar på att tejpa igen där bara.

edit: angående fönsterkit: vet någon om de fungerar på dörrar/fönster som går utåt? Kan inte tänka mig att det gör någon skillnad, men vill gärna vara på den säkra sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mellanmjölk:

Köpte en klarstein med 12000 btu. Skickades under 24 timmar efter betalning
Hoppas den håller vad dem lovar

https://www.ebay.de/itm/Klarstein-portabel-Luft-Raum-Kuhler-E...

https://i.ebayimg.com/images/g/q5YAAOSwY4pZYDee/s-l1600.jpg

Har du fått hem och testat den ännu? Är lite sugen själv på att beställa en.

Permalänk

Är det någon som har köpt woods cortina? Blev lite sugen på den när den fick bäst i test från Aftonbladet och den var även den tystaste acn i testet på 53 decibel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Skrivet av 93Clocker:

Köpt och fick precis hem min också. Kör du med kondenslangen? I så fall vilket av de 3 utloppen använder du? Tycker beskrivningen är bristfällig och säger emot sig själv när man läser igenom hela."

Jag har samma maskin. Kör utan slang med alla pluggar på. Maskinen skall ta med sig kondens via varmluften. Den förångar kondensen tror jag.

/Andreas

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Köpt och fick precis hem min också. Kör du med kondenslangen? I så fall vilket av de 3 utloppen använder du? Tycker beskrivningen är bristfällig och säger emot sig själv när man läser igenom hela."

Hej!

Maskinen skall vad jag har förstått ta med sig kondensluften ut via röret.
Precis som personen ovan mig skriver.