Permalänk
Medlem

SSD (Performing below potential)

Hej! Körde ett benchtest nyss på min dator och får detta fel på min ssd

(Performing below potential (3rd percentile) - Ensure that this drive is connected to a SATA 3.0 port with a SATA 3.0 cable)

https://www.userbenchmark.com/UserRun/17081966

Vad jag har läst så har jag bara Sata 3.0 kontakter på mitt Asus PRIME B360M-A moderkort.
Kan det vara min kabel det är fel på eller måste jag ställa in något i bios, någon som har tips?

Permalänk
Hedersmedlem

Kingstons A400 SSD'er kan vara av väldigt varierande kvalitet eftersom Kingston använder lite olika NAND som de får tag på billigt till sina budget-SSD'er. Jag skulle tro att den dåliga prestandan beror på det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Det verkar främst vara i "Deep queue 4K" som den presterar dåligt, där är du nära det sämsta resultatet som rapporterats till userbenchmark. Men du hade också en CPU-belastning på 23% medan testet kördes, vilket indikerar att datorn höll på med en massa annat i bakgrunden vilket kan påverka resultatet negativt.

Så testa att köra testet igen, och försök undvika att du har saker på i bakgrunden som belastar disken (t.ex. att Windows Update håller på med uppdateringar).

Annars kan det som sagt bero på att A400 inte använder något specifik minne eller styrkrets, utan Kingston har uttryckligen sagt att de blandar komponenter lite hur som helst baserat på vad som är billigt för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Kingstons A400 SSD'er kan vara av väldigt varierande kvalitet eftersom Kingston använder lite olika NAND som de får tag på billigt till sina budget-SSD'er. Jag skulle tro att den dåliga prestandan beror på det.

Jämför inte detta test med likadan hårdvara? Dvs A400 vs. A400.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jämför inte detta test med likadan hårdvara? Dvs A400 vs. A400.

vad jag har förstått så är det så, men kan ha fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det verkar främst vara i "Deep queue 4K" som den presterar dåligt, där är du nära det sämsta resultatet som rapporterats till userbenchmark. Men du hade också en CPU-belastning på 23% medan testet kördes, vilket indikerar att datorn höll på med en massa annat i bakgrunden vilket kan påverka resultatet negativt.

Så testa att köra testet igen, och försök undvika att du har saker på i bakgrunden som belastar disken (t.ex. att Windows Update håller på med uppdateringar).

Annars kan det som sagt bero på att A400 inte använder något specifik minne eller styrkrets, utan Kingston har uttryckligen sagt att de blandar komponenter lite hur som helst baserat på vad som är billigt för tillfället.

Stängde av allting och den presterade bra https://www.userbenchmark.com/UserRun/17083008

Tack för hjälpen! är ny på dator så lär mig saker varje dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jämför inte detta test med likadan hårdvara? Dvs A400 vs. A400.

Hela konceptet med A400 är att vara så billig som möjligt, så länge som de lever upp till de rätt lösa specifikationerna som Kingston satt. Så alla A400 är inte likvärdiga, utan Kingston bygger som sagt ihop dem med de komponenter som är billiga för tillfället.

Skrivet av bjorn941:

Stängde av allting och den presterade bra https://www.userbenchmark.com/UserRun/17083008

Tack för hjälpen! är ny på dator så lär mig saker varje dag

Ok, kul att det löste sig. Att benchmarka systemdiskar är alltid lite klurigt, man vet aldrig riktigt vad Windows har för sig i bakgrunden.