Permalänk
Medlem

Köpa TV 65" vilken?

Hej!

Är ute efter att köpa en ny tv!
Budget är runt 12.000-18.000.

Kommer att sitta ungefär 3m ifrån tvn är 65" är det ett bra alternativ eller är det för stort?

Jag kan väldigt lite om TV apparater, de jag kommer göra är att kolla film på streaming tjänster, spela playstation och kolla sport!

Vilken tv är bäst i den prisklassen?

Tack!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcuswe:

Hej!

Är ute efter att köpa en ny tv!
Budget är runt 12.000-18.000.

Kommer att sitta ungefär 3m ifrån tvn är 65" är det ett bra alternativ eller är det för stort?

Jag kan väldigt lite om TV apparater, de jag kommer göra är att kolla film på streaming tjänster, spela playstation och kolla sport!

Vilken tv är bäst i den prisklassen?

Tack!!

Denna kanske fortfarande är aktuell att börja med att läsa.
Sweclockers TV-guide vintern

Jag själv personligen hade tittat på en
Sony KD-65XF9005
Annars har både LG och Samsung trevliga modeller.

Har du en Elgiganten/Media Markt/liknande i närheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarlor:

Denna kanske fortfarande är aktuell att börja med att läsa.
Sweclockers TV-guide vintern

Jag själv personligen hade tittat på en
Sony KD-65XF9005
Annars har både LG och Samsung trevliga modeller.

Har du en Elgiganten/Media Markt/liknande i närheten?

Tack! Har tyvärr ingen av dem i närheten, kommer beställa ifrån Internet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilka modeller är intressanta hos samsung?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Marcuswe:

Om det är samsung skulle jag satsa på någon av Q-modellerna (Q7, Q8, Q9) Sony har du redan fått tips om ovan.
Själv bytte jag nyss från en samsung (förra årets qled) till en LG OLED65B8. Varit sugen på OLED-svärta länge nu
så jag slog till

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

Bytte från lcd (Samsung 2016qled) till LG c8 oled.

Är störd skillnad. Allt i Dolby vision ser sinnessjukt bra ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på antingen

Samsung 65" Q7, Har precis varit nere på 15k på Netonnet.
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/63tumochstorre/s...

Eller

LG 65" Oled C8
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/63tumochstorre/l...

Tyvärr kan det vara svårt att få tag på en Oled från LG för 18k.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | ASUS Strix Z370-F | ASUS Rog Strix 2080 Ti

i7 8700K | Noctua NH D15 | Corsair 32GB/3200MHz/DDR4 | M.2 NVME 1000gb | SSD 250gb + 500gb | Corsair RM750X

Fidelio X2 | Sennheiser HD 58X | Mayflower ARC | Vortex Pok3r | Logitech G Pro Wireless | Asus PG279Q

Permalänk
Medlem

En sån här då? UE65NU8005

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Marcuswe: Samsungs NU8 är sämre än Q-serien, särskilt Q7 och uppåt, på så gott som alla punkter. Tydligaste skillnaden är HDR-återgivning och reflexfilter. NU8 kan dock fortfarande svara mot dina specifika behov.

Vill du maximera kvaliteten och kompromissa så lite som möjligt, till exempel för att du kanske inte riktigt har koll på vad kompromisserna består av, så ska du sikta på en toppmodell. Dessa listas/rankas i avsnitt 3: https://www.sweclockers.com/artikel/26529-sweclockers-guidar-...

Permalänk
Medlem

Vilken ska jag välja av dessa?

Sony
KD65XF9005BAEP

Samsung
QE65Q7FNATXXC

LG
OLED55C8PLA (fast 55" de andra är 65")

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcuswe:

Vilken ska jag välja av dessa?

Sony
KD65XF9005BAEP

Samsung
QE65Q7FNATXXC

LG
OLED55C8PLA (fast 55" de andra är 65")

Skickades från m.sweclockers.com

Beställde KD65XF9005 från HiFi Klubben för 13999 kr inkl. moms i onsdags och kunde packade upp den i fredags. Panelen är vad jag förstått "bara" en LCD men som lekman har jag verkligen inget att klaga på vad gäller bilden i alla fall. Har inte fått igång Dolby Vision ännu (behöver tydligen nya kablar? eller så saknas stöd i receivern) men det känns nästan som om det inte behövs...? Hursom, rekommenderas 65" om du har plats. Bildmässigt tror jag du blir nöjd oavsett vilken du väljer men vilken du ska välja överlåter jag till dig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Någon annan som har en synpunkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Marcuswe: Hade kört på lg oled, klarar mig aldrig utan den svärtan från oled nu när man vant sig. Kalas bra bild med HDR material blir riktigt schysst.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

@Marcuswe:
1. Vad kollar du på för sorts innehåll (Streaming Netflix/HBO etc, Sport, Film, vanliga sändningar, DVD/UHD-bluray, Spelkonsol)
2. Har du ett ljust rum med mycket belysning eller ljusinsläpp från fönster?
3. Har du behov av Dolby Vision så går Samsung bort (följer HDR10+ standarden)

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcuswe:

En sån här då? UE65NU8005

Skickades från m.sweclockers.com

Köpte en sån förra året, hade helst köpt en 65 OLED men tyckte i slutändan efter att ha jämfört att det inte riktigt var värt dubbla pengarna (detta är ju såklart individuellt).

Sony KD-65XF9005 för 14k känns väldigt prisvärt tycker jag. NU8005 och Samsung Q6 har sålts för 10k under reor så vänta tills du hittar någon för det priset, annars känns Sonyn mer prisvärd.

Men för att summera, visst blir det ännu bättre bild om du lägger 20k+ på en TV, men bildkvalitén på en UE65NU8005 är fortfarande väldigt bra skulle jag säga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

@Marcuswe:
1. Vad kollar du på för sorts innehåll (Streaming Netflix/HBO etc, Sport, Film, vanliga sändningar, DVD/UHD-bluray, Spelkonsol)
2. Har du ett ljust rum med mycket belysning eller ljusinsläpp från fönster?
3. Har du behov av Dolby Vision så går Samsung bort (följer HDR10+ standarden)

Netflix, sport, film och vanliga sändningar.

Spelar också ps4

Har ljustrum men ljus insläpp från fönster.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

OLED65B8 har precis gått ner till 19990:- hos Elgiganten.
Annars hade jag satsat på QE65Q8DN (med FALD) ~18990:-
Sony XF9005 som tredjeplats.

Permalänk
Medlem

OLED utan tvekan

Visa signatur

Macbook Pro 13" Retina 2015 - i5 @ 2.7Ghz - Intel Iris 6100 1536MB - 8GB 1867Mhz

Permalänk
Medlem

@Marcuswe: Jag har själv en LG Oled och är extremt nöjd med den. Kan bara rekommendera, dock får du nog lägga strax över 20 000 om du vill ha den i 65.
Sitter också ca 3m från min och har 55", det är ganska lagom. Sen hade jag nog gärna kunnat tänka mig 65 också, speciellt när man ser på material med bra källa så funkar det. "Vanliga" TV kanaler är nog gränsfall för 65 på det avståndet.

Kan väl säga såhär, sen vi köpte hem B7:an(2017 modellen) så har jag aldrig varit hemma hos någon och tänkt "jäklar vilken bra bild" jämfört med vår. Outstanding bildkvalité från LGs OLED.
Vi har också väldigt ljust vardagsrum med mycket fönstrer, är väl det som kan vara lite störande, men om solen ligger på så behöver man dra ner persienner oavsett vilken TV man har...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk

Hej,

Har du pengarna skulle jag rekommendera att du kör på OLED. Köpt själv 55" C7 för 13k på BF förra året.

Sedan är det svårt att säga om du ska köra på 65" eller 55", beror ju som sagt på avstånd, rum och vad man är van vid sen tidigare. Själv gick jag från 42" till 55" (2,5m ifrån) och det fungerar perfekt för oss för det rum vi har TV:n i.

Permalänk
Medlem

@Marcuswe: Min rekommendation baserad på din beskrivning är att köpa Samsung QLED (Q7FN-Q8D). Båda modellerna har peak brightness på 1500nits, ungefär det dubbla jämfört med LG OLED (B8/C8). Således kan du sitta i ljusare miljöer utan att det påverkar bildkvalitén nämnvärt. Vidare har även Samsung QLED (från Q7FN) marknadsledande avseende anti-reflektions filter som är viktigt för att begränsa påverkan från externa ljuskällor (soljus, lampor etc).

Det finns ingen TV som är "bäst", allt beror på vad man har för behov och vilken miljö man befinner sig i. Om en person har tillgång till UHD-bluray och mörklagt rum så är OLED (ex. Sony AF9) en självklar vinnare. Dock så är samma TV missgynnad i en ljusare miljö, i synnerhet vid HDR-material som är kraftigt beroende av just panelens ljusstyrka.

Prisskillnaden mellan 65" Q7FN och Q8D (fullt bakgrundsbelyst med 40-ich zoner för local dimming) är ca 1000kr (17 890kr vs 18 990kr), personligen rekommenderar jag starkt att lägga en extra tusenlapp och införskaffa Q8D.

Jag har själv en LG OLED C8 samt en Samsung Q7FN och motiveringen är simpel, olika behov och miljöer.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |