Google Stadia är spelströmningstjänst med stöd för 4K UHD och 60 FPS

Permalänk

Skynet here we come!

Permalänk
Hedersmedlem

@Yoshman: Hmm. Jag är lite försiktigare. Jag ser potentialen att Stadia tekniskt sett kan vara en jättebra produkt. Så långt är jag med. Huruvida det är just googles streamingtjänst som kommer bli stor... ja jag är inte lika säker där.
Googles sätt att lansera tjänster tror jag är det största hindret här.
Spelplattformar är väl väldans svårt att lyckas med om man inte fokuserar väldigt mycket. Nintendo (wiiU) och steam (steam machine) är ganska nya exempel på proffs i sin egen branch som ändå misslyckats att slå igenom.
Googles strategi brukar väl vara att ösa på med grejer och se vad som fastnar.
Frågan är väl lite hur de kommer hantera marknadsföring och om de lyckas bygga hype nog för att locka spelutvecklare och kunder gemensamt till en viss punkt och få ihop allt på ett bra sätt.
Man kan alltid hoppas. Pengarna finns där iaf ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Undra vilka spel som kommer i så fall. Sådant jag kan sakna är möjligheten för moddar av olika typer. Sådant som kan förlänga nöjet i ett spel med många år och många omkörningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alotiat:

Jag är fast besluten att detta kommer bli en del av vardagen hemma i stugorna. Folk känner redan till konceptet streaming, det enda som behövs är en pålitlig tjänst.

Tänk om du inte behövde köpa alla nya album som släpps hela tiden. Att kunna streama från molnet vore häftigt ju! (Spotify, etc.)

Tänk om du inte behövde köpa alla nya filmer som släpps hela tiden. Att kunna streama från molnet vore häftigt ju! (Netflix, etc.)

Tänk om... [INSERT streamingtjänst]. Skillnaden här är att för uppspelning av film och musik så kan du sitta på en skräpig gammal laptop, vilket alla redan har eller har råd med. Men en speldator för 15 000 kr är dyr att uppgradera, billigaste vi kan komma undan med är en konsol d.v.s. Playstation/Xbox men då får du inte 4K 60 fps, eller snart 8K som Google kommer gå ut med. Vi kommer vinna STORT på att dumpa spelmaskinerna och gå över till streaming.

Japp.

Skrivet av Alotiat:

Sedan tror jag mycket på det Bill Gates sa när han fick frågan om vad nästa stora grej är i framtiden. När han svarade "Molnet" med stort M och folk svarade "men vi har redan molnlagring". Nej det han menade var att ALLT kommer vara på molnet. IoT kommer kommunicera via molnet så fort latensen är nere på humana nivåer. Ditt OS kommer streamas från molnet. Du kommer hålla i en "tom" tablet/laptop, men den kommer kunna streama datorkraften från Googles serverhallar. Att din dator "kraschar" kommer inte påverka någonting, logga in på ditt OS-kontot från en annan enhet och allt är kvar. Tunga program såsom CAD, Autodesk Maya, Matlab, o.s.v. kommer att kunna streamas från tablet/mobil/skräpig laptop.

Det är svårt att greppa det men vi befinner oss JUST NU i en revolution. Tusen gånger större än den industriella revolutionen skulle jag vilja säga.

Låter som att det är tunna klienter du pratar om. Det har varit populärt i flera vändor tidigare (även på 90talet). Trenden kommer och trenden går. Jag har varit med och satt upp tunna klient-system och jag har varit med och monterat ner dessa också ;). Hela citrixvärlden bygger ju på tunna klienter. Det har sina fördelar (helt klart) men även nackdelar. Alltså inte citrix specifikt utan tunna klienter hehe.
I det stora hela växer det till sig på bred front nu. Men ja. Jag har en känsla av att historien kan upprepa sig igen här. För spelkonsoler verkar det passa väl.
För arbetsverktyg... inte alltid lika bra. Installera hemsnickrade plugins eller andras plugins till allehanda program är exempelvis inge lätt när programmet ligger på någon annans server. Så för produktion kan det säkert växla även framöver.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Som att spela på en skärm med 50ms typ, glöm allt vad FPS spel heter.
Men det lär funka galant på plattform och spel som inte kräver reaktion.

Fast om alla har samma latens spelar det väl ingen roll? Då kan man väl dessutom bygga in någon form av "kompensation" i nätverkskoden eller liknande (jag spånar fritt här).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Mycket spännande faktiskt. Jag ser positivt på detta. Kanske inte för att allt ska vara i "molnet" osv men mer att slippa att faktiskt ha en stationär dunder-burk stående hemma. För att spela AAA spel i 4K + 60fps idag krävs ju en burk för typ 20k SEK. Om det ens räcker med dagens grafikkortspriser?
Säg att en sån här tjänst skulle kosta 200kr/mån. Då kan man för priset av en sådan dator spela i ca 8 år utan att byta grafikkort (300kr/mån skulle blir 5,5 år). Det kan jag tänka mig att betala för! Dessutom om 8 år så är 8K i 120fps redan en vardag. Mums! Får börja spara till en ny TV redan nu så man e redo tills den dagen kommer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noxxer:

Digital Foundry har testat:

Enl hans tester så är latensen ca 100ms högre än lokal pc ( dock i endast 1 testat spel som jag förstår ).

Not to shabby.

Ospelbart för annat än turn based alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Fördelarna med detta:
1) Spelutvecklarna behöver inte tänka på saker som att spelen ska fungera till alla konsoler, operativsystem mm.
Det gör även att utvecklingen på den tekniska biten kommer gå fortare.

2) Eftersom alla tv idag är 4K och snart 8K kostar det en förmögenhet samt att köpa dator och grafikkort, det behövs inte vid stream.

3) Mer lättillgängligt att spela.

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

@Noxxer: Kan du tänka dig att spela CS med 100ms i latens? NOPE säger jag.

Permalänk
Medlem

Kan någon svara på en fråga som jag som oinsatt har. Innebär detta att jag kan sitta med i princip vilken dator som helst och spela spel på höga grafikinställningar och hög upplösning så länge jag har en skärm som klarar av det? Eftersom jag endast streamar bilden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vact:

Ospelbart för annat än turn based alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Fatmajk:

@Noxxer: Kan du tänka dig att spela CS med 100ms i latens? NOPE säger jag.

Det är inte tänkt för de som spelar CS på hög nivå. De har redan en dator som är kapabel, och kommer inte att streama förutom i väldigt specifika fall (resor etc).

Kundgruppen är de som antingen inte vill investera i hårdvara och som inte har så höga krav. Om du blev hypad av Red Dead Redemption 2 men inte har någon konsoll... så kan du betala för Stadia i några månader utan att behöva köpa en ny dator eller konsoll.

Jag har själv spelat en del via Geforce Now, både på laptop på jobbresor och via Shield TV. Plattformsspel, arkadspel och singleplayer funkar helt okej. Ett exempel är Hitman, som jag tyckte att funkade lika bra som på min speldator. Jag testade också PUBG, men i ett sånt spel med låg TTK blev latensen ohållbar.

Det här är en produkt som är intressant för väldigt många, men Sweclockers medlemmar är kanske inte den primära kundgruppen.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjeddoo:

Kan någon svara på en fråga som jag som oinsatt har. Innebär detta att jag kan sitta med i princip vilken dator som helst och spela spel på höga grafikinställningar och hög upplösning så länge jag har en skärm som klarar av det? Eftersom jag endast streamar bilden.

Skickades från m.sweclockers.com

Det stämmer, så länge din uppkoppling är tillräckligt bra.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Är väl också ett sätt att slippa pirater...

Permalänk
Medlem

kommer det att stödja VR ?

Permalänk
Medlem

För egen del kommer detta inte va intressant, försöker ha så lite som möjligt att göra med Google.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jake61:

kommer det att stödja VR ?

Låter mindre troligt. Det går säkert att hålla input lag någorlunda lågt om man har servrar på många ställen. Men just VR är väldigt känsligt för input lag så där tror jag inte att det är rimligt att få till en låglatenslösning riktigt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Låter mindre troligt. Det går säkert att hålla input lag någorlunda lågt om man har servrar på många ställen. Men just VR är väldigt känsligt för input lag så där tror jag inte att det är rimligt att få till en låglatenslösning riktigt.

Jag håller med. Det har varit spekulationer om huruvida 5G ska kunna möjliggöra streaming av VR-spel, men det finns inget som kommer nära i dagens läge. En latens på 15 ms kan orsaka illamående och yrsel, och det lär nog bli väldigt svårt att komma ner i såna tider när informationen ska skickas båda vägarna.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg att jag var med i ett beta-test av en sån här tjänst för många år sen (när gtx5xx var aktuellt), då var artefakter av komprimering/dekomprimering och skyhöga svarstider ett faktum och projektet lades ner innan det lämnade beta-stadie.

Tror att det är framtiden precis som många här, men är väldigt osäker på om vi är där riktigt än och ska bli riktigt intressant att följa även om jag inte kommer använda det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jake61:

kommer det att stödja VR ?

Vomit reality?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Och här sitter jag med 8 Mbit/s ADSL fortfarande. RIP!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i live-tråden så ser det grymt bra ut! Jag använder redan idag (inhouse) streaming via WiFi och det funkar utmärkt. Bara detta med att man i ett twitterflöde, i en youtube-video eller på facebook kan klicka på en länk och under en minut vara inne i spelet kommer att förändra hur vi upplever spel.

Frågan är om man ska sälja sin PC och bara köra på detta + Switch för bärbart.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Helt klart intressant även om det fortfarande finns en del problem. Latency och komprimeringen är väl de två största. Och många spel skulle nog behöva specialanpassas för streaming. Men tänk scenariot att battlefield kör både klient och server i samma serverhall. Vilket skulle kunna leda till betydligt bättre sync mellan tickrate på server och klient och man borde i teorin bara lägga på latencyn som det tar att komprimera videoströmmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Det stämmer, så länge din uppkoppling är tillräckligt bra.

Precis, jag gillar skapelsen i sig, men för vem?
Måste krävas rejält snabb och stabil uppkoppling eller?
Någon som har bra koll och kan räkna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tror Stadia blir en framgångsrik produkt. Visst kommer latens bli ett problem i vissa spel, men i multiplayerspel finns ju flera fördelar just på latenssidan då spelmotorn kan designas utifrån att alla deltagare har i princip identisk latens mot servern spellogiskt sett (latensen som varje spelare ser på sin skärm kommer dock variera en del).

Löser ett problem för oss som primärt kör Linux: "year of the Linux gaming desktop" blev 2019, det då Stadia inte behöver något mer än en webbläsare

En fördel Stadia kommer ha mot traditionella konsoler är att det finns en rimlig ekonomisk modell för lite mer kraftfull maskinvara. Framförallt finns ju möjligheten att växla upp t.ex. mängden RAM för vissa titlar, en möjlighet som i praktiken är omöjlig på konsol.

Och på tal om maskinvara... GPU-delen är ju av de som framkom kapacitetsmässigt identisk med Vega56. Inte alls omöjligt att man kör just den GPUn eller möjligen ett Navi-derivat med samma teoretiska kapacitet.

CPU-delen var lite lurigare. Rent intuitivt, givet dagens konsoler och att GPU är från AMD, känns ju någon form av Zen-variant helt givet. Men det finns rätt många frågetecken kring det

Lisa Su skrev detta på sin Twitter

"Super fun being at #gdc2019 this morning. Congratulations to @google @sundarpichai @MrPhilHarrison for the launch of @GoogleStadia today. @AMD is proud and honored to be your GPU partner! Welcome #stadia!!"

D.v.s. hon nämner "GPU partner" explicit. Varför om de även gjort CPU-delen?

Specifikationen nämnde specifikt "Hyperthreaded". Skulle överhuvudtaget inte reagera på detta om det stod på ett forum, man förstår precis vad som menas även om det handlar om Zen. Men vid en officiell presentation, borde man inte använt "simultaneous multithreading" givet att "Hyper Threading Technology" är ett Intel-registerat varumärke?

Den helmärkliga specifikationen av L2+L3 cache. Dels kan man undra: varför överhuvudtaget lista detta, i alla fall på det sättet? Sedan att den summan blev just 9,5 MB. Om det handlar om Zen måste det nästan vara ett udda antal kärnor för att få till ett rimlig konfiguration som inte är en jämn MB, detta då Zens L2$ är 0,5 MB per kärna.

L2$ är väldigt integrerad i CPU-kärnan, så inget man designar om i en handvändning. Men självklart finns möjligheten att halva L2$ bara är avslagen (men varför i något som ska sitta i ett datacenter, det handlar inte om såå många enheter?).

Blir lite halvmärkligt även med Intel, men enklare att få en konfiguration med 9,5 MB total cache då L2$ är 0,25 MB. Frågan är då främst: varför var i så fall inte Intel med på listan över partners?

Det nämndes specifikt att GPU och CPU var separata kretsar. Här kan man undra lite om Intels Hadyes Canyon var lite av en testpilot för detta projekt. Där kombinerades en AMD GPU med HBM med en Intel CPU. Dessa kombinerades med Intels "superklister" EMIB.

Många frågetecken kring hårdvaran. Kortet är en Radeon Pro Vega med 56 CU iallafall. Hades Canyon har väl inte delat minne som i detta fall? AMD började en stor satsning på HBM research till CPUs förra året.

Iallafall, jag är glad att Linux och Vulkan får användas i någon kontext i gaming. Att de verkar ha något slags mGPU system för att köra mer intensiva laster är också intressant.

En idé som skulle kunna prövas (om de hade en konsol istället) vore att rendera i en lägre upplösning på servern, skicka mindre information, som man därefter kan uppskala lokalt med specialanpassad hårdvara (tänker mig något DLSS-aktigt). Då kan de både reducera latens (genom att skicka mindre data/rendera snabbare) och hantera artefakter från videoströmningen. Problemet med träning kvarstår dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Såg någon liknande tjänst via LTT för några månader sedan, hade gärna haft någon opensource variant eller iaf så man kan köpa och smäcka upp ett eget beräkningsmonster i källaren för att sedan kunna streama sitt spelande till valfri plattform i hemmet med markant lägre delay än google någonsin kan erbjuda iomed ljusets hastighet har en gräns (Förutsatt att de inte använder kvantsammanflätning som ju så klart är snabbare, men det är nog en bit bort).

Har väl tänkt lösa det med en mer primit lösning a-l-a fiber-till-hdmi+usb extender till några utav rummen i huset och en "4-gamers-1-cpu"-deal till dator.

Men med tanke på hur okräsna consolgamers är så likt som Carmack sa så duger latensen för i stort sett alla förutom kanske de som spelar fighting spel.

Problemet är ju vem som har kontrollen över datan, om mitt företag köper in "moln os" och jag skriver ett awesome program etc vem äger det? dom som äger servrarna eller dom som köpt plats på dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Precis, jag gillar skapelsen i sig, men för vem?
Måste krävas rejält snabb och stabil uppkoppling eller?
Någon som har bra koll och kan räkna?

Google har gått ut med 15 Mbps, under 40ms och data loss på högst 5%. Det är då minimikraven. Med erfarenhet av Geforce Now tror jag att en god upplevelse kommer att ställa högre krav. Nvidia rekommenderar 50 Mbps, men av egen erfarenhet (tester via t.ex. 4G) så är data loss och latency ett större problem än själva överföringshastigheten.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Kommer tjänsten funka till dator? Skulle lätt pröjsa ett par hundra i månaden för att slippa spendera 12 000 på en ny dator

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

Problemet är ju vem som har kontrollen över datan, om mitt företag köper in "moln os" och jag skriver ett awesome program etc vem äger det? dom som äger servrarna eller dom som köpt plats på dom?

Det är ju en icke-fråga som regleras i användaravtalet. Liknande gör en stor del av alla företag sedan flera år, via Azure och Amazon.

Skrivet av hwasser:

Kommer tjänsten funka till dator? Skulle lätt pröjsa ett par hundra i månaden för att slippa spendera 12 000 på en ny dator

Skickades från m.sweclockers.com

Funkar på alla enheter med webbläsare.

Jag hoppas på ett pris runt 120 kr/mån.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det är ju en icke-fråga som regleras i användaravtalet. Liknande gör en stor del av alla företag sedan flera år, via Azure och Amazon.

Funkar på alla enheter med webbläsare.

Jag hoppas på ett pris runt 120 kr/mån.

/hulle.

Om det nu är enm så ickefråga varför hoppar inte alla företag just nu och lägger alla sina molntjänster med sin privat data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Latency, lagg, komprimeringsartifakter, är jag den enda som ser detta som något helt värdelöst för oss spelares framtid?.
Vi kommer inte ens att äga spelen, och detr kommer troligen olika typer av månadsbetalningar för att få extra innehåll i spelen etc.

De som inte tycker det är några problem får väl testa att spela megaman på dessa system

Detta är absolut något som Google måste fixa.

Kom ihåg att Google inte är i närheten av först med denna typ av tjänster. Både Nvidia och Microsoft har försökt tidigare men stött på ett enormt problem med latenser som sin tur skapat artefakter och delays och därigenom gjort spelupplevelsen fullständigt ospelbar.

Skrivet av nubbe:

Google dose what Microdon't

Det här känns verkligen som vad framtiden för spel i molnet ska vara.

Kan så vara däremot är framtiden här? Jag tvekar.

Skrivet av Noxxer:

Digital Foundry har testat:
https://youtu.be/VG06H7IQ9Aw

Enl hans tester så är latensen ca 100ms högre än lokal pc ( dock i endast 1 testat spel som jag förstår ).

Not to shabby.

Men klart märkbart. Iallafall enligt mig själv då.

Skrivet av Spelaspel:

Tycker det är roligt att företag vågar satsa på detta. Även om tekniken kanske inte är redo än så kommer den i alla fall nå en acceptabel nivå för den stora massan i sinom tid om det finns en efterfrågan för den. Mycket möjligt att konsoler är helt borta om typ 5 år och ersatta med cloud gaming då det definitivt kommer vara billigare, smidigare och dessutom ge en bättre upplevelse som det blir svårt/för dyrt för konsoltillverkarna att matcha. Tror dock gaming PCs kommer överleva mycket längre.

Förutsätter då självklart att dessa streamingtjänster inte går helt åt helvete förstås

Du får ju det att låta som Google varit först med detta. Nvidia och Microsoft har försökt sig på detta men misslyckats.

Skrivet av Mocka:

Fast om alla har samma latens spelar det väl ingen roll? Då kan man väl dessutom bygga in någon form av "kompensation" i nätverkskoden eller liknande (jag spånar fritt här).

Sagda kompensationer brukar vara cancer (och jag överdriver inte) när dessa implementeras. Lagreduction i CoD 4 och Cod 2 var ju rent av en fördel för den som laggade men förstörde spelet för alla andra.

Skrivet av Peterrrrr:

Fördelarna med detta:
1) Spelutvecklarna behöver inte tänka på saker som att spelen ska fungera till alla konsoler, operativsystem mm.
Det gör även att utvecklingen på den tekniska biten kommer gå fortare.

2) Eftersom alla tv idag är 4K och snart 8K kostar det en förmögenhet samt att köpa dator och grafikkort, det behövs inte vid stream.

3) Mer lättillgängligt att spela.

Nackdelar... Latenser, delay, artefakter etc. etc. etc. Säg att du har en kontroll.. du rör spaken och 100 ms efter rör sig gubben. I t.ex. DS-serien så kommer du vara död innan du rör dig.

Skrivet av Sando:

Det stämmer, så länge din uppkoppling är tillräckligt bra.

Lägg till säg 5 miljoner människor som vill ha samma service och då ligger det lika mycket på distans, tredjeparts uppkoppling etc. etc. så nej det handlar bara inte om att din uppkoppling ska vara bra nog.

Skrivet av Tralle:

Om det nu är enm så ickefråga varför hoppar inte alla företag just nu och lägger alla sina molntjänster med sin privat data.

För att giganter som Microsoft och Nvidia har försökt men misslyckats. Och det luktar hyfsat fiasko från Google också om de nu inte kommit på något revolutionerande.. vilket deras "avtäckning" av systemet pekar emot tyvärr. 100 ms latency på antagligen kort distans mellan server och skärm? Bara den tanken är avskräcker mig från att ens överväga systemet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |