Google Stadia är spelströmningstjänst med stöd för 4K UHD och 60 FPS

Permalänk
Melding Plague

Google Stadia är spelströmningstjänst med stöd för 4K UHD och 60 FPS

Tiden är kommen för Googles spelströmningstjänst som får namnet Stadia. Fem sekunder är allt som krävs för att starta ett spel på Youtube i välflytande 60 FPS och 4K UHD med HDR-stöd.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spännande. Testat Nvidia Shield mycket här hemma, imponerad hur pass bra det funkar dock sålde jag det för det var alldeles för dåligt utbud av spel osv. Tråkigt dock bara att funkar inte internet så kan man inte spela alls.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk

Som replik till Activision-Blizzards "Do you not have phones?" känns den stark iaf.
Google: - "Jo... Jo det har ju rätt många..."
Edit: stavningskontroll, heheh.

Stavningskontroll
Permalänk
Medlem

Jag är fast besluten att detta kommer bli en del av vardagen hemma i stugorna. Folk känner redan till konceptet streaming, det enda som behövs är en pålitlig tjänst.

Tänk om du inte behövde köpa alla nya album som släpps hela tiden. Att kunna streama från molnet vore häftigt ju! (Spotify, etc.)

Tänk om du inte behövde köpa alla nya filmer som släpps hela tiden. Att kunna streama från molnet vore häftigt ju! (Netflix, etc.)

Tänk om... [INSERT streamingtjänst]. Skillnaden här är att för uppspelning av film och musik så kan du sitta på en skräpig gammal laptop, vilket alla redan har eller har råd med. Men en speldator för 15 000 kr är dyr att uppgradera, billigaste vi kan komma undan med är en konsol d.v.s. Playstation/Xbox men då får du inte 4K 60 fps, eller snart 8K som Google kommer gå ut med. Vi kommer vinna STORT på att dumpa spelmaskinerna och gå över till streaming.

Sedan tror jag mycket på det Bill Gates sa när han fick frågan om vad nästa stora grej är i framtiden. När han svarade "Molnet" med stort M och folk svarade "men vi har redan molnlagring". Nej det han menade var att ALLT kommer vara på molnet. IoT kommer kommunicera via molnet så fort latensen är nere på humana nivåer. Ditt OS kommer streamas från molnet. Du kommer hålla i en "tom" tablet/laptop, men den kommer kunna streama datorkraften från Googles serverhallar. Att din dator "kraschar" kommer inte påverka någonting, logga in på ditt OS-kontot från en annan enhet och allt är kvar. Tunga program såsom CAD, Autodesk Maya, Matlab, o.s.v. kommer att kunna streamas från tablet/mobil/skräpig laptop.

Det är svårt att greppa det men vi befinner oss JUST NU i en revolution. Tusen gånger större än den industriella revolutionen skulle jag vilja säga.

Permalänk
Medlem

Såg någon liknande tjänst via LTT för några månader sedan, hade gärna haft någon opensource variant eller iaf så man kan köpa och smäcka upp ett eget beräkningsmonster i källaren för att sedan kunna streama sitt spelande till valfri plattform i hemmet med markant lägre delay än google någonsin kan erbjuda iomed ljusets hastighet har en gräns (Förutsatt att de inte använder kvantsammanflätning som ju så klart är snabbare, men det är nog en bit bort).

Har väl tänkt lösa det med en mer primit lösning a-l-a fiber-till-hdmi+usb extender till några utav rummen i huset och en "4-gamers-1-cpu"-deal till dator.

Men med tanke på hur okräsna consolgamers är så likt som Carmack sa så duger latensen för i stort sett alla förutom kanske de som spelar fighting spel.

Permalänk
Medlem

Stora trumman har blivit slagen på. Är nyfiken hur Microsoft trumman kommer låta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vill se ett användaravtal innan jag testar. Ser risk med att google kommer använda ens spelvanor för att kartlägga ens intressen och sedan förfölja en på webben med reklam. Googles kärnverksamhet är just annonsering inte spel.

Permalänk
Medlem

Frågan är ju om man ska bli early adopter lr bygga en rigg till och sen hoppa på.
Passar mig sisådär. Plus att jag spelar bara single player neg att jag spelar väldigt få spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Väldigt intressant.

Framtiden är här! Detta vill jag testa nu.

Ni som har testat att spela strömmat över nätet tidigare. Hur upplevs latenserna. Är det väldigt uppenbart?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Vad kommer detta att kosta?

Föredrar själv att spela på min egenbyggda PC, men ser definitivt fördelen med detta. T.ex. om man ska ut och resa och man inte vill släpa med sig sin desktop/lägga pengar på en släpbar spel-laptop. Räcker enbart med mobilen + Google kontrollern + någorlunda OK Wifi förhoppningsvis.

Tack Google! Lägg nu inte ner detta som ni gör med många av era andra grymma tjänster (Google Inbox bl.a., RIP)!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Lego Master

Ge mig!

Jag har redan Youtube Premium, kommer förutsätta att detta inkluderas i priset. #surgubbe
Men förmodligen inte. Oklart hur mycket man skulle vara villig att betala för det dock...det ersätter ju behovet av mycket hårdvara hemma som över några år kan kosta rätt mycket.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Stadia låter helt fantastiskt, men som retronörd kommer jag hoppa över detta då jag föredrar att faktiskt äga mina spel.

Och ja, jag har Steam men använder det extremt sällan. För mig är det GoG eller inget alls.

Permalänk
Medlem

Som att spela på en skärm med 50ms typ, glöm allt vad FPS spel heter.
Men det lär funka galant på plattform och spel som inte kräver reaktion.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Om latensen ligger på rimliga nivåer och AAA-utvecklare satsar på tekniken kan det bli precis hur bra som helst. Mycket som ska gå i lås dock.

Är övertygad om att strömmade spel är framtiden - frågan är om tekniken är riktigt redo ännu. Minst sagt spännande!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Med tillräckligt lokala servrar och ok hårdvara för snabb dekomprimering så borde det kunna flyta bra. Det får max ta 16ms från att man klickar på en knapp tills man får svar för att få 60fps känsla. 32ms om man kör som på konsoll med 30fps. Borde iaf fungera bra för singleplayer spel på TVn. Men jag har väldigt svårt att se att det kommer ersätta PC multiplayer.

Permalänk
Medlem

Det är ju inte bara fördröjningarna - jag är mer rädd för komprimeringen. Kan fortfarande stanna upp i spelen och bara njuta av grafiken. Att gå från en stark gaming-rigg med *sync och minimala latenser till detta tror jag blir två steg tillbaka.

Tyvärr så blir nog Stadia en riktig ekonomisk fördel för många. Tyvärr för att det kommer inte direkt att sänka PC-gaming priserna i framtiden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Om latensen ligger på rimliga nivåer och AAA-utvecklare satsar på tekniken kan det bli precis hur bra som helst. Mycket som ska gå i lås dock.

Är övertygad om att strömmade spel är framtiden - frågan är om tekniken är riktigt redo ännu. Minst sagt spännande!

I och med lanseringen av 5G i år så kan detta nog bli ett stort steg framåt för just game streaming. Visst, man kanske inte kommer spela CS:GO på mobilen på bussen (eller man kanske kommer göra det?) men single-player titlar och kanske Battlefield vore ju inte så dumt!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

Låter ju helt perfekt för rätt spel. CS:Go på riktigt! 😎

Permalänk
Medlem

Det här kommer ju slå ut konsollerna, helt plötsligt kan man ha både bra grafik och bra FPS.
Frågan är om man kan leva med latencyn i actionlir.

Permalänk
Medlem

Latency, lagg, komprimeringsartifakter, är jag den enda som ser detta som något helt värdelöst för oss spelares framtid?.
Vi kommer inte ens att äga spelen, och detr kommer troligen olika typer av månadsbetalningar för att få extra innehåll i spelen etc.

De som inte tycker det är några problem får väl testa att spela megaman på dessa system

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

I och med lanseringen av 5G i år så kan detta nog bli ett stort steg framåt för just game streaming. Visst, man kanske inte kommer spela CS:GO på mobilen på bussen (eller man kanske kommer göra det?) men single-player titlar och kanske Battlefield vore ju inte så dumt!

Håller absolut med! En spännande framtid som har potential att skaka om en väldigt statisk spelmarknad!

Har själv testat Xbox GamePass senaste månaden och även om det inte är en "direkt-streamingtjänst" så är det en form av spelkonsumtion jag verkligen uppskattat - till ett rimligt pris dessutom. Nästa steg är att slippa ladda ner spelet och ändå få en bra upplevelse

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Google dose what Microdon't

Det här känns verkligen som vad framtiden för spel i molnet ska vara.

Permalänk
Datavetare

Tror Stadia blir en framgångsrik produkt. Visst kommer latens bli ett problem i vissa spel, men i multiplayerspel finns ju flera fördelar just på latenssidan då spelmotorn kan designas utifrån att alla deltagare har i princip identisk latens mot servern spellogiskt sett (latensen som varje spelare ser på sin skärm kommer dock variera en del).

Löser ett problem för oss som primärt kör Linux: "year of the Linux gaming desktop" blev 2019, det då Stadia inte behöver något mer än en webbläsare

En fördel Stadia kommer ha mot traditionella konsoler är att det finns en rimlig ekonomisk modell för lite mer kraftfull maskinvara. Framförallt finns ju möjligheten att växla upp t.ex. mängden RAM för vissa titlar, en möjlighet som i praktiken är omöjlig på konsol.

Och på tal om maskinvara... GPU-delen är ju av de som framkom kapacitetsmässigt identisk med Vega56. Inte alls omöjligt att man kör just den GPUn eller möjligen ett Navi-derivat med samma teoretiska kapacitet.

CPU-delen var lite lurigare. Rent intuitivt, givet dagens konsoler och att GPU är från AMD, känns ju någon form av Zen-variant helt givet. Men det finns rätt många frågetecken kring det

Lisa Su skrev detta på sin Twitter

"Super fun being at #gdc2019 this morning. Congratulations to @google @sundarpichai @MrPhilHarrison for the launch of @GoogleStadia today. @AMD is proud and honored to be your GPU partner! Welcome #stadia!!"

D.v.s. hon nämner "GPU partner" explicit. Varför om de även gjort CPU-delen?

Specifikationen nämnde specifikt "Hyperthreaded". Skulle överhuvudtaget inte reagera på detta om det stod på ett forum, man förstår precis vad som menas även om det handlar om Zen. Men vid en officiell presentation, borde man inte använt "simultaneous multithreading" givet att "Hyper Threading Technology" är ett Intel-registerat varumärke?

Den helmärkliga specifikationen av L2+L3 cache. Dels kan man undra: varför överhuvudtaget lista detta, i alla fall på det sättet? Sedan att den summan blev just 9,5 MB. Om det handlar om Zen måste det nästan vara ett udda antal kärnor för att få till ett rimlig konfiguration som inte är en jämn MB, detta då Zens L2$ är 0,5 MB per kärna.

L2$ är väldigt integrerad i CPU-kärnan, så inget man designar om i en handvändning. Men självklart finns möjligheten att halva L2$ bara är avslagen (men varför i något som ska sitta i ett datacenter, det handlar inte om såå många enheter?).

Blir lite halvmärkligt även med Intel, men enklare att få en konfiguration med 9,5 MB total cache då L2$ är 0,25 MB. Frågan är då främst: varför var i så fall inte Intel med på listan över partners?

Det nämndes specifikt att GPU och CPU var separata kretsar. Här kan man undra lite om Intels Hadyes Canyon var lite av en testpilot för detta projekt. Där kombinerades en AMD GPU med HBM med en Intel CPU. Dessa kombinerades med Intels "superklister" EMIB.

Själv kan jag nog tycka: för något som byggs för att enbart köras datacenter med lansering 2019, varför skulle man inte välja en 64-bitars ARM-baserad CPU? Unity och Unreal-engine är ju redan rejält stödjer ARM, detta i mobiler och även Swift. Frekvensen 2,7 GHz tyder på att strömförbrukning har varit en begränsning här, dagens ARM-modeller klockar utan problem dit. Vid samma frekvens är drar de senaste ARM-modellerna jämnt med Skylake/Zen, fast till lägre förbrukning och kräver färre transistorer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Som att spela på en skärm med 50ms typ, glöm allt vad FPS spel heter.
Men det lär funka galant på plattform och spel som inte kräver reaktion.

Provade att spela Six Siege på min gamla platt tv från 2008"?" igenom datorn och bilden vred sig efter dator musen..
Är det så det känns att spela med detta så är det nog inget jag vill göra. XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tror Stadia blir en framgångsrik produkt. Visst kommer latens bli ett problem i vissa spel, men i multiplayerspel finns ju flera fördelar just på latenssidan då spelmotorn kan designas utifrån att alla deltagare har i princip identisk latens mot servern spellogiskt sett (latensen som varje spelare ser på sin skärm kommer dock variera en del).

Löser ett problem för oss som primärt kör Linux: "year of the Linux gaming desktop" blev 2019, det då Stadia inte behöver något mer än en webbläsare

En fördel Stadia kommer ha mot traditionella konsoler är att det finns en rimlig ekonomisk modell för lite mer kraftfull maskinvara. Framförallt finns ju möjligheten att växla upp t.ex. mängden RAM för vissa titlar, en möjlighet som i praktiken är omöjlig på konsol.

Och på tal om maskinvara... GPU-delen är ju av de som framkom kapacitetsmässigt identisk med Vega56. Inte alls omöjligt att man kör just den GPUn eller möjligen ett Navi-derivat med samma teoretiska kapacitet.

CPU-delen var lite lurigare. Rent intuitivt, givet dagens konsoler och att GPU är från AMD, känns ju någon form av Zen-variant helt givet. Men det finns rätt många frågetecken kring det

Lisa Su skrev detta på sin Twitter

"Super fun being at #gdc2019 this morning. Congratulations to @google @sundarpichai @MrPhilHarrison for the launch of @GoogleStadia today. @AMD is proud and honored to be your GPU partner! Welcome #stadia!!"

D.v.s. hon nämner "GPU partner" explicit. Varför om de även gjort CPU-delen?

Specifikationen nämnde specifikt "Hyperthreaded". Skulle överhuvudtaget inte reagera på detta om det stod på ett forum, man förstår precis vad som menas även om det handlar om Zen. Men vid en officiell presentation, borde man inte använt "simultaneous multithreading" givet att "Hyper Threading Technology" är ett Intel-registerat varumärke?

Den helmärkliga specifikationen av L2+L3 cache. Dels kan man undra: varför överhuvudtaget lista detta, i alla fall på det sättet? Sedan att den summan blev just 9,5 MB. Om det handlar om Zen måste det nästan vara ett udda antal kärnor för att få till ett rimlig konfiguration som inte är en jämn MB, detta då Zens L2$ är 0,5 MB per kärna.

L2$ är väldigt integrerad i CPU-kärnan, så inget man designar om i en handvändning. Men självklart finns möjligheten att halva L2$ bara är avslagen (men varför i något som ska sitta i ett datacenter, det handlar inte om såå många enheter?).

Blir lite halvmärkligt även med Intel, men enklare att få en konfiguration med 9,5 MB total cache då L2$ är 0,25 MB. Frågan är då främst: varför var i så fall inte Intel med på listan över partners?

Det nämndes specifikt att GPU och CPU var separata kretsar. Här kan man undra lite om Intels Hadyes Canyon var lite av en testpilot för detta projekt. Där kombinerades en AMD GPU med HBM med en Intel CPU. Dessa kombinerades med Intels "superklister" EMIB.

Själv kan jag nog tycka: för något som byggs för att enbart köras datacenter med lansering 2019, varför skulle man inte välja en 64-bitars ARM-baserad CPU? Unity och Unreal-engine är ju redan rejält stödjer ARM, detta i mobiler och även Swift. Frekvensen 2,7 GHz tyder på att strömförbrukning har varit en begränsning här, dagens ARM-modeller klockar utan problem dit. Vid samma frekvens är drar de senaste ARM-modellerna jämnt med Skylake/Zen, fast till lägre förbrukning och kräver färre transistorer.

Jag har en känsla av att CPU:n som kommer att användas är någon special-designad variant med avseende på cachen som redovisades. Kanske helt enkelt inte producerad än och det är därför man inte nämnt specifikt från vilken tillverkare den kommer ifrån. Eller så är det kanske en AMD Epyc som är uppstyckad (sett till den specifika frekvensen på 2.7 GHz - undrar hur pass väl detta kommer fungera för lite mer CPU-törstiga titlar)?

En ARM CPU hade varit kul, men hur pass väl är dagens spel som lanseras på Xbox/PS4/PC optimerade för t.ex. 64-bit ARM?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av nubbe:

Google dose what Microdon't

Det här känns verkligen som vad framtiden för spel i molnet ska vara.

Den framtiden kommer nog dröja då alla inte har bra internet... Vore ju kul om nätet dog en stund och ingen kunde spela..

Permalänk
Medlem

"samtidigt är det en komprimerad videoström det rör sig om."

"kommer köras i 4K UHD, 60 FPS och HDR"

Det var inte så farligt, den komprimeringen kan jag leva med.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av aToria:

"samtidigt är det en komprimerad videoström det rör sig om."

"kommer köras i 4K UHD, 60 FPS och HDR"

Det var inte så farligt, den komprimeringen kan jag leva med.

Det säger ingenting om komprimeringen

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Digital Foundry har testat:

Enl hans tester så är latensen ca 100ms högre än lokal pc ( dock i endast 1 testat spel som jag förstår ).

Not to shabby.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Tycker det är roligt att företag vågar satsa på detta. Även om tekniken kanske inte är redo än så kommer den i alla fall nå en acceptabel nivå för den stora massan i sinom tid om det finns en efterfrågan för den. Mycket möjligt att konsoler är helt borta om typ 5 år och ersatta med cloud gaming då det definitivt kommer vara billigare, smidigare och dessutom ge en bättre upplevelse som det blir svårt/för dyrt för konsoltillverkarna att matcha. Tror dock gaming PCs kommer överleva mycket längre.

Förutsätter då självklart att dessa streamingtjänster inte går helt åt helvete förstås

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB