Reparation (kondensatorbyte) på ett moderkort i Gbg

Permalänk
Medlem

Reparation (kondensatorbyte) på ett moderkort i Gbg

Fick nyligen tag på ett MSI 848P Neo-V (lite old-school, osäker på om detta hörde hemma här eller i Retro - bara att flytta om jag lagt det i fel, my bad i så fall!), där flera bl.a. Teapo-kondensatorer börjat svälla märkbart. (Ingen direkt överraskning, men trist ändå.)

Dessvärre har jag varken verktyg eller färdighet nog för att själv byta dem, är det någon som är någon, eller vet någon, som har kunskap och möjlighet att göra det i Göteborgs-trakten? Rimlig ersättning utgår givetvis! Sökte lite, men hittade bara rejält inaktuella trådar, så hoppas att det fortfarande finns folk kvar som kan lösa sådant!

Det gäller 13st 6.3V 1000µF (blåmarkerade på bilden) och 3st 6.3V 1500µF (gulmarkerade), finns vettiga japanska alternativ att få tag på, så det enda jag behöver hjälp med är borttagning av gamla och lödning av nya. Övriga kondensatorer är av något annat märke och verkar se helt ok ut, inga tecken på läckage eller uppsvällning.

Bild.

STORT tack på förhand till den/de som kan hjälpa till eller peka i rätt riktning!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

@Pettson88: Tips ifall de är löda genom flera lager är att klippa sönder/bort kondingen så benen är kvar i kortet och sticker upp en bit och sen löd dit ny konding på benen.

Permalänk
Medlem

@nikitalord: Känns spontant svårare (svårt att komma åt både vid borttagning och lödning, det känns som att det är säkrare att få bort lödtenn med 400C lödpenna och tennsug (vakuum) från baksidan, och göra en ny genomföring? Försöker kika på badcaps.net för att få lite mer tips), men det kanske inte är så farligt? Lödpunkterna syns tydligt från baksidan, som tur är, och inga komponenter är monterade i närheten - i värsta fall får jag ge mig ut på jakt efter ett annat S478-kort, men det hade varit skönt att få detta att fungera!

Som sagt, min erfarenhet av det är begränsad, så tar tacksamt emot alla råd! (Och finns det någon i trakten som är en fena på det ger jag gärna några hundralappar för att överlåta det!)

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

@Pettson88: var det 478 kort? Du menar gammalt p4 kort? har nog ett asus p4c800 kvar. Och en cpu som
om jag minns rätt klockade galet mycket. (5ghz?)

Permalänk
Medlem

@nikitalord: Yes, ett MSI 848P Neo-V. Spec. såg bra ut och jag fick det för ett par hundra med en 3GHz P4, kylare och 2x512MB-stickor. Såg ok ut på bilderna på eBay, men de var inte tillräckligt bra för att se kondensatorsvällningarna. Och det POSTar, så jag kan inte direkt reklamera heller. (Frakten var dessutom en större del av pengen jag gav.)

Oh well, hittade en ersättare för facila 82kr plus frakt (ASRock P4i48.) Och hjälpförfrågan kvarstår fortfarande, jag hade gärna fixat kortet med nya kondensatorer!

Visa signatur
Permalänk

Mät upp med en ESR meter den inre serie-resistansen och kolla upp i listan vad dessa ska ha i värde.
Fast ESR mätare är ganska så dyra typ 1000kr eller så.
Har själv köpt från ebay plus ett gäng elektrolyt kondensatorer av olika värden.
Sist reparera en platt TV där nätdelen hade kajkat och mäte upp ett helt gäng av kondensatorer
och voila TV:n gick igång.

Permalänk
Medlem

@Hannulainen: Kör nog på samma värden som moderkortet är specat för och som suttit där innan (är ju tydligt utmärkt på varje kondensator vad värdena är), finns lätt att få tag på. (Just vad gäller ESR har jag inte sett det angivet ordentligt överallt, samtidigt finns inte så många alternativ - och jag känner inte för att lägga arbetet på att göra byte till polymer, där ESR om jag förstått det rätt kan skilja rejält jämfört med elektrolytkondensatorer.)
1000µF 6.3V
1500µF 6.3V

De länkade är nya japanska, av kvalitetsmärken (kontra Taiwanesiska som var ökända för att ha problem med kondensatordöden anno ~tidigt 2000-tal) och specade för 105℃. Om spänning och kapacitans är exakt densamma (i alla fall kapacitans, och definitivt inte lägre spänning) bör detta vara det viktigaste?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

@Pettson88: blir det inte billigare att köpa ett kort med felfria kondingar använda kortet eller skrota det och plocka kondingarna, har ett p4c-800e , cpu åkte ev med sista säljrensningen av p4 delar, ev kan den finnas kvar isåfall var det en riktigt kvick en. Hade fler asus kort men några postade inte upp skärm så de har åkt i sopporna men just detta har varit kvar för att köra ide diskar senast kört i våras.

Billiga el delar kan electrokit i malmö ha.

pm om intresse finns.

Permalänk
Medlem

@nikitalord: Har funderat på det, hittade ett ASRock P4i48 i Europa för 82SEK (plus 120kr frakt, förvisso) på eBay, så jag tror jag slår till på det - så gör det inte lika mycket om mitt lödförsök skiter sig, då finns ett reservkort i alla fall. Kondensatoralternativ hittade jag vettiga på Electrokit, bra att det finns att få tag på.

Vet att farsan som elektriker har hyfsad lödstation och tennsug, även om han är installatör och inte elektronikreparatör så får det nog bli att testa den vägen (med lite hjälp och badcaps.net-guider/YT-guider på laptopen intill) om ingen som är vass på det känner sig intresserad.

Anledningen till att jag ville ha just det här kortet var att det hade ett bra Super I/O-chip och en bra BIOS, med ordentlig kontroll över både IRQ och DMA (något som ofta saknas på lite senare chipsets utan eget ISA-stöd, framförallt Intels) - tänkte försöka ge mig på att köra så väl DOS som Windows 98 och XP på bygget, med ljud genom TDMA, DDMA eller PC/PCI (något jag försökt bråka med i flera år, och hittills bara lyckats till viss del med).

Tackar dock igen för goda idéer, är bara lagom nervös för att pröva - byta kondensatorer på 6-lagers PCB ligger låångt utanför min lödningserfarenhet.

Visa signatur
Permalänk

Rätta mig om jag har fel men hålmonterade komponenter har väl bara kontakt med ledningsbanorna på lödsidan såvida inte man monterat i "via-hål"?

Permalänk
Medlem

@ByteBitten: Bra fråga. ^^ Om jag kikar på lödpunkterna på baksidan av moderkortet är det vissa kondensatorer som ser isolerade ut, alltså borde ledningsbanorna till den gå i annat lager än något av ytlagren (det gäller ju vid lödning att inte sabba det lager som isolerar lödtennet i hålet från övriga ledningsbanor, ex. - det är jag lite orolig över) - men det här är som sagt utanför min kompetens, och det kan definitivt vara så att det är något jag missar.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Får du inte tag på kondingar så använde asus dessa googla layouten så ser du antalet.

Permalänk
Medlem

Lade precis en beställning på kondensatorer från Electrokit (känns absolut säkrast att köra splitternya Rubycon och Nichicon), så får vi se hur det går framöver. Med lite tur finns det någon som är duktigare på det som kan assistera, annars blir det ett spännande experiment att testa.

@nikitalord: vilka kondingar tänkte du på?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

@Pettson88: de du hade i länken 1000 och 1500 satt rätt många på kortet tänk göra något roligare av den gamla plåtburken så kortet ska ut.

https://www.maringuiden.se/forum/uploads/monthly_04_2007/post...
https://www.maringuiden.se/forum/uploads/monthly_04_2007/post...

Permalänk
Entusiast

Inget komplicerat, hade kunnat hjälpa till om det varit i Linköping. Du behöver en tillräckligt stark lödkolv typ 60w sen är det bara byta ut mot några med samma, eller bättre, värden.

Permalänk
Medlem

@Calathea: Tack! Utrustningen jag lånar kommer väl vara hyfsat simpel, en kolv som tar sig upp till 400-450C i alla fall, och en tennsug, plus lite antistatgrejer (jordning på allt, antistatyta och antistatarmband) och småverktyg. (Någon liten nål/syl, pincett och avbitare.)

Thx för supporten, ska bli intressant att se om det går vägen.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

@Pettson88: Temperaturen är inte det viktiga, det enda svåra med att löda loss kondensatorer är att de ofta sitter i så kallade power planes, strömmatrningsplan till tex vcore till cpu. Såna leder bort värme som tusan, med t exen 15W kolv lyckas du ofta inte ens få på lod på benet du ska löda bort.

Jag brukar mest använda min lödstation på 48W med stor spets samt lödflätor som suger upp lodet. Ofta är det bara lyfta bort kondingen och ev göra rent innan du sätter i din nya. Överskottet på benen klipper du av efter. Tennsug är sådär men jag använder en sån ibland med.

Permalänk
Medlem

@Calathea: Ah, jäkla koppar att äta värme. Misstänker att det är en ~30W kolv, får se om det räcker. Har hittat ett par firmor i stan som kan lösa det, men då hoppar det upp ganska ordentligt i pris. Försöker bestämma mig för om det är värt det eller inte. Ett kort med nya kvalitetskondensatorer håller förhoppningsvis ganska länge, så det kan ju vara en investering framåt.

Tack för bra tips!

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Får man fråga varför du är beredd att lägga ned sån tid eller pengar på en så gammal bräda?

Permalänk
Medlem

@Calathea: Som jag nämnde tidigare - delvis en fix idé och delvis för att det är en av ytterst få brädor jag hittat (med sydbrygga senare än ex. ICH2) som har ordentlig kontroll över DMA (har inte kikat i detalj på hur implementeringen ser ut på just det här kortet, men en titt i BIOS ser väldigt lovande ut).

Efter att ha försökt bråka med PCI-ljud i DOS-miljöer i ett par år till och från (jag vill helst ha en all-in-one retro-PC, så jag slipper sitta med 3st burkar - DOS, 9x och XP) har jag märkt att det, även med förhållandevis kompatibla PCI-ljudkort (ESS ES1938S är mitt go-to för DOS-kompatibilitet annars, funkar bra på de moderkort där kontroll finns över DMA, men de moderkorten har oftast fullt ISA-stöd ändå) är minst sagt bökigt att få till. Funderade ett tag på att bygga en Tualatin-burk med ISA-slot, men då är det ett enda chipset som gäller - VIA 694T med 686B-sydbrygga. (Ett jag beställde var DOA och det andra brände en trace mellan CPU och minne på av någon anledning, lyckades aldrig lista ut varför. Fungerande nätagg, CPU och minne användes.) Så det gav jag upp efter 2 av 2 kraschade försök.

Har lurkat på Vogons i några år och försökt leta lösningar, men om moderkortet saknar en PC/PCI-anslutning är det väldigt olika besked. En del säger att det fungerar bra på deras ICH5-brädor, andra har problem med ICH2. VIAs alternativ ska enligt en del fungera bättre, men har ett kort med en VT8235-sydbrygga, och där failar de flesta korten (SB PCI 128, Yamaha YMF724, Aureal Vortex 2 [fungerar dock i viss mån], ESS ES1938S, Avance Logic ALS4000, ForteMedia FM801 - kort som ska ha hyfsad DOS-kompatibilitet enligt både tillverkare och användare) jag testar rakt av när de försöker detektera DMA.

Det finns P4-moderkort med ISA-platser (industriella, i regel), men de kostar hutlösa belopp (om man vill ha AGP också). 2k+ på eBay.

TL;DR: en fix idé. Och när jag för en billig peng (ett par hundralappar) fick moderkort, 3GHz P4 och 2x512MB DDR så tänkte jag byta ut min VIA-baserade Socket A-rigg mot något som kaaaanske (med väldigt mycket tur) kan fixa att köra ett bredare spektrum grejer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Efter några veckor (och byte av kondensatorer till Panasonics FR-serie, med rätt ESR-värde - tack @Hannulainen!) lämnade jag in det på Chip n' Play i Göteborg, och jag måste säga att jag blev nöjd med arbetet de gjorde. Varje lödpunkt ser solid ut utan varken för mycket eller för lite tenn (eller något spill någonstans), samtliga kondensatorben ser lagom korta ut, och jag ser inga skador på intilliggande komponenter. Kortet tuggar på fint med både en Northwood 2.6 och en Prescott 3.0, med 2x512MB Corsair CMX512-4400C25 (i 400MHz atm) och ett FX5700.

Återigen ett tack för all input, kan även rekommendera de som har liknande funderingar att kika in på badcaps.net för mer info, och Chip n' Play när det gäller lödjobbet.

Visa signatur