Tenkeyless eller fullstort tangentbord? Vad använder ni?

Permalänk
Skrivet av sniglom:

Hade gärna sett ett tangentbord med numpad till vänster om bokstäverna, så den inte är i vägen för musen.

+1, tangentbord måste vara den enda produkten som i dess vanligaste utförande är bättre för vänsterhänta.

Permalänk
Medlem

Rullar fullstort, ett Ducky Zero.

Numpaden funkar utmärkt för Macros så kan inte tänka mig att ha ett tangentbord utan det i dagsläget.

Visa signatur

Dator: R5 3600 + RX6800XT
OS: Arch + i3
Telefon: OnePlus 5T
OS: LineageOS 20

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Ser riktigt gött ut, men saknar dessvärre delete. =(

Ja j@^£®! Dock så skulle man kunna byta ut paus-tangenten till del i övre hörnet utan att sakna den...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ja j@^£®! Dock så skulle man kunna byta ut paus-tangenten till del i övre hörnet utan att sakna den...

Då kan man ju inte trycka Win key + Pause
Men ja, det är ju en idé. Ska nog ta och skaffa en sådan bräda.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Gallerikonnässör

När jag spelar rockar jag TKL, men på jobbet blir det fullstort.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

Ten key less

Jag behöver page up dwn piltangenter och så, avskyr vanliga tangentbord. Jag är kort med korta armar så får sitta så brett isär med armarna alternativt ha tangentbord vinklat i en jobbig vinkel. Mdd fullstora tangentbord slår jag jämnt och ständigt i musen i tangentbordet, dwt händer inte längre..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Använder fullstort men funderat på att skaffa ett TKL för lanande

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Själv kör jag ett 40% Planck

https://imgur.com/a/ZzEKy9q

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem
Skrivet av PekkaJukkasson:

Själv kör jag ett 40% Planck

https://i.imgur.com/ZzEKy9q.jpg

Länken fungerar inte.

40%? Du kan ju köra 2%
https://www.reddit.com/r/MechanicalKeyboards/comments/65c6a8/...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Hmm såg att det inte funkade som jag tänkte, ska vara fixat nu!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Kör fullstort på samtliga datorer utom i vardagsrummet, där är det TKL som gäller för att få större yta till musen ihop med min hemmasnickrade lapboard.

Permalänk
Medlem

Det beror vad det ska användas till.
På jobbet kör jag med fullstort tangentbord (Ducky med röda switchar).
Hemma kör jag med Tenkeyless (3 Ducky, 2 Filco, 1 corsair).

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

+1, tangentbord måste vara den enda produkten som i dess vanligaste utförande är bättre för vänsterhänta.

Snarare tvärt om, numpad på vänster vore ett gissel. Som högerhänt och frekvent numpadare skulle jag aldrig vilja handikappa mig med vänstern på numpad.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Kör Cooler Master MasterKeys Pro M, så TKL med numpad? ;-P
Hade gärna haft ett sånt på jobbet också...

Permalänk
Medlem

Jag har också ett CM Masterkeys Pro M.

Bästa layouten jag nånsin använt. Helt fantastiskt att kunna ha numpad och pilar osv på samma knappar. Det blir både mindre och lika användbart som ett fullstort!

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Snarare tvärt om, numpad på vänster vore ett gissel. Som högerhänt och frekvent numpadare skulle jag aldrig vilja handikappa mig med vänstern på numpad.

med numpad på höger sida hamnar musen för långt åt höger. Rent ergonomiskt är det ett gissel att ha armen så långt ute och även om det inte märks så leder det till förslitningsskador i axel/skulderbladspartiet. Men det är klart, används inte mus/touchpad/trackball så skulle det ju funka med numpad på höger sida, eller att börja använda musdon med vänstern. För mig så är det klart värt det att skippa numpaden helt och köra tkl men det funkar tydligen inte för alla

TKL med "funktionsknapp" för att göra om uio/jkl/m,. till numpad är nog bäst eg, om en gillar numpad med högern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

med numpad på höger sida hamnar musen för långt åt höger. Rent ergonomiskt är det ett gissel att ha armen så långt ute och även om det inte märks så leder det till förslitningsskador i axel/skulderbladspartiet. Men det är klart, används inte mus/touchpad/trackball så skulle det ju funka med numpad på höger sida, eller att börja använda musdon med vänstern. För mig så är det klart värt det att skippa numpaden helt och köra tkl men det funkar tydligen inte för alla

TKL med "funktionsknapp" för att göra om uio/jkl/m,. till numpad är nog bäst eg, om en gillar numpad med högern.

Har inte det problemet, tycker det funkar fint.
Numpad på via FN är inte ens på kartan, är tangentbord med numpad eller inget alls hos mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Snarare tvärt om, numpad på vänster vore ett gissel. Som högerhänt och frekvent numpadare skulle jag aldrig vilja handikappa mig med vänstern på numpad.

Det går lika bra! Minns när jag jobbade i kassan på vivo, föste maten med höger och knapparna med vänster..

Känner du dig handikappad när du lirar med vänster?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det blir nästan uteslutande 60% för min del. TKL kan jag tänka mig, fullstort är bara fult och otympligt. Mindre än 60 kommer jag inte överens med, ej heller diverse esoteriska layouter jag provat. 60 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

"Proffsgamers" med vertikalt tangentbord.
Reddit: Why do some players turn their keyboards like this?
http://i.imgur.com/nk9fhcA.jpg

Sens, kort för sensitivity alltså muskänslighet som i kombination med DPI vilket du var inne på ger hur mycket en behöver röra musen för att göra en helomvändning eller 360 graders snurr.

Claw-grepp innebär för mig att du för att göra en helomvändning lyfter tillbaka musen när du rört den så långt som är inom din "bekväma zon". Är mer effekterna av Claw i kombination med låg sens jag beskriver hursom så är jag nog någonstans mellan claw och palm i mitt grepp Types of mouse grip

Ok, vi har lite olika definition av "vertikalt"! Jag såg framför mig nån som hade tangentbordet stående på höjden, ungefär som ett notställ... Det du visar bild på är ju ett vridet tangentbord. Så har jag själv mitt tangentbord när jag spelar spel med WASD-styrning, för att få lillfingret att träffa LShift på rätt sätt. Fast mitt är bara vridet ca 30 grader, inte 70-80 som på bilden där.

Förstår fortfarande inte riktigt vad du menar med claw-grepp. Jag lyfter aldrig musen för att "ta nytt tag", så att säga. Jag får fullt utslag utan att behöva lyfta handen eller musen från bordet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Ok, vi har lite olika definition av "vertikalt"! Jag såg framför mig nån som hade tangentbordet stående på höjden, ungefär som ett notställ... Det du visar bild på är ju ett vridet tangentbord. Så har jag själv mitt tangentbord när jag spelar spel med WASD-styrning, för att få lillfingret att träffa LShift på rätt sätt. Fast mitt är bara vridet ca 30 grader, inte 70-80 som på bilden där.

Förstår fortfarande inte riktigt vad du menar med claw-grepp. Jag lyfter aldrig musen för att "ta nytt tag", så att säga. Jag får fullt utslag utan att behöva lyfta handen eller musen från bordet.

Alla är vi olika. I CS så måste jag dra musen 3dm för att göra en 180 och det blir svårt att spela utan att lyfta och "ta nytt tag"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut för mig. Med den musrörelsen har jag mer än fullt utslag i sidled.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Vill ha fullstort på jobbet eftersom jag tycker det är lättare att knappa siffror då. Kör tenkeyless hemma för att det ser mer cleant ut för att jag inte behöver de extra knapparna då.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Jag kör med 60% för att jag gillar kompakta tangentbord med minimal till ingen handrörelse alls. Men för att det ska fungera för mig behöver det vara programmerbart.

Jag kör med QMK mjukvaran och det jag har gjort med mitt tangentbord är:

* På `Caps Lock` finns `FN1` när jag håller ned tangenten och `Esc` när jag knackar på tangenten.
* `FN1` aktiverar mitt sekundära lager där jag har:
- `F1-12` på nummerraden.
- Piltangenter på h, j, k och l (Jag är Vim-användare och det är mest naturligt då).
- Home och End på `o` och `u`.
- PageUp och PageDown på `^` och `'` (de två till höger om `å` och `ä`).
- Insert på `i`.
- Print Screen på `p`.
- `Delete` på `Backspace`.
- Högra `Control` aktiverar ett tredje lager där jag bara har piltangenterna på `å`, `ö`, `ä` och `'`. Ett lager jag använder när jag spelar Tetris och andra spel som kräver en mer traditionsenligt piltangentkluster.
* Knackar jag på höger `Shift` fungerar den som `Delete`.
* Där `Esc` vanligtvis sitter (vänster om tangent 1 på nummerraden) har jag `FN2` som tillfälligt aktiverar lager nummer två där jag har mina numpadsiffror:
- m = 1
- , = 2
- . = 3
- j = 4
- k = 5
- l = 6
- u = 7
- i = 8
- o = 9
- Space = 0

Jag tror att det var allt? Och det är kanske ingen extraordinär layout, men de är små saker som är väldigt viktiga för att det ska fungera bra för mig.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Har ett fullstort hemma och tenkeyless på jobbet, men föredrar fullstort

Visa signatur

Min rigg: AMD R7 1700 3,2GHz, MSI X370 Gaming Pro Carbon, Corsair Vengeance 32GB 3066MHz, Sapphire RX 480 Nitro+ 8GB, Kingston V300 240GB, Seagate Barracuda 1TB, Corsair HX 750i, Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Använder fullstort och kommer nog alltid göra det, har användning av min numpad i spel med då jag kan använda dom för vissa funktioner som exempel i Diablo 3 som gör att jag kan auto casta saker med hjälp av numpad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Jag använder numpad hemma rätt mycket också. Använder det när jag spelar CS för att köpa vapen istället för att använda muspekaren. Satte köpmenyn på 0:an förut, men uppstod lite problem när jag hamnade vid ett tangentbord som inte hade numpad så fick ändra den till F10 istället

Jag kör alla binds på mitt tkl, funkar perfekt!

bind "uparrow" "buy ak47; buy m4a1;"
bind "downarrow" "buy vest"
bind "leftarrow" "buy vesthelm"
bind "rightarrow" "buy smokegrenade; buy flashbang; buy hegrenade; buy molotov; buy incgrenade; buy flashbang;"
bind "pgdn" "buy p250;"
bind "pgup" "buy tec9; buy fiveseven; buy cz-75;"
bind "end" "buy defuser;"
bind "del" "buy awp;"
bind "home" "buy flashbang;"
bind "ins" "buy smokegrenade;"
bind "'" "buy hegrenade";
bind "¨" "buy molotov; buy incgrenade;"

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

TKL av rent ergonomiska skäl.

Inte bra för axlarna att sitta med armarna som ett flygplan eller i vinkel utåt.
Armbågarna ska in mot kroppen och armarna rakt eller i vinkel inåt.

Det första gick bra de första 25 åren av mitt liv, men sen sade kroppen ifrån och nu har jag mer eller mindre konstant värk i högeraxeln om jag inte sköter ergonomi och rehabiliterande träning.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig klara mig utan numeriskt tangentbord, det går så mycket fortare att skriva in siffror, och det används också för kortkommandon i vissa program som t.ex. Studio One, samt i spel.

För t.ex. media PC:n använder jag dock ett trådlöst mini-tangentbord med inbyggd touchpad, utan numeriskt tangentbord.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv

Jag använder idag ett Ducky Shine 5 (fullstort) men har ett Ducky One 2 Mini (60%) på ingång. Alla dessa Battle Royale-spel "tvingar" mig att skaffa mer rörelseutrymme för musen.

Tänkte först köra på ett TKL men tyckte det var onödigt med en halvmesyr och går istället direkt på 60% för att se om man kan klara sig med ett sådant.