Tenkeyless eller fullstort tangentbord? Vad använder ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantgrenen:

Gick ganska nyligen över till 60% från fullstort, och kommer att gå tillbaka till fullstort. Insåg inte förrän nu hur mycket jag använder numpaden och alla extra funktionsknappar.

Isådanafall är det väl bättre med ett 60% så du får numpaden och alla funktionsknappar närmare fingrarna och slipper röra händerna hela tiden? /Halvt-troll (har kört 60% i nån månad nu och funderar på nåt mindre, för ett år sedan hade jag kallat mig själv galen för det).

Permalänk
Medlem

@phedd: 60% har ingen numpad, att skriva siffror på ett standard-60% är mycket mer slitsamt än på en numpad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nosilica:

@phedd: 60% har ingen numpad, att skriva siffror på ett standard-60% är mycket mer slitsamt än på en numpad.

60% har numpad om man säger åt den att ha det Det var det som var min poäng, att det känns som att folk missar hela den biten. Det var inte längesen jag inte hade hört talas om "One Shot Shift", "SpaceFN", "Tap/hold-funktionalitet" och annat som jag nu knappast skulle överleva utan.

Här är mitt numpad-lager (inspirerat av HHKB o Model M SSK/TKL http://shrani.si/f/1S/HC/1sJ7u0dg/ibmssktop.jpg ) som jag kommer åt genom att hålla inne R (ja, lite rörigt - inte helt optimerat än...):

Det enda som är ovant är att det inte är "ortolinjärt" så jag har en separat numpad jag tar fram vid behov.. men jag funderar på att gå över till ett helt ortolinjärt tangentbord bland att för att göra just sånt här enklare.

Satt faktiskt precis och tänkte på det här. Det känns om, iallafall för mig, att ett mera kompakt tangentbord passar bättre vid lite mera... intensivt knappande. När man sitter med händerna vid tangentbordet hela tiden och programmerar/skriver långa texter. För ett mera laid back usercase, typ man knappar lite då och då medans man är inne på Facebook och typ Youtube - då föredrar jag också dedikerade knappar åt varenda funktion.

Den här videon var vad som fick mig att omvärdera min inställning till allt det här: https://www.youtube.com/watch?v=AKGXZ1ReU54

Permalänk
Medlem

@phedd: Med tanke på att jag sitter och knappar i en OpenVMS-terminal som använder saker så som numlock + dedikerad numpadsiffra (vanlig funkar ej) men ändå kör 40% så kan jag lova att jag inte missat sådant. Still, det är inte 60% de vill ha, utan typ QMK-firmware på vad som helst.