Permalänk
Inaktiv

Annullerad order

Hur ligger det till. Kan en butik bara annullera en order efter betalning och kvitto skickats? Många internetbutiker skyddar sig med "fel kan förekomma etc". Men hur blir det då om de enligt egen utsago har fel i saldo.. Ska de inte då erbjuda en liknande produkt? Tex annan färg.

Som jag tolkat det enligt konsumentköplagen §12 så är en säljare tvungen att hitta en lösning.

Edit: Ingen drama. Är endast nyfiken på vad som faktiskt gäller i ett sådant fall.

Permalänk
Medlem

Vilken order och butik rör det sig om?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Hittade dom inte en lösning? Antar du fick tillbaka alla pengar. Syftar konsumentköplagen till att dom ska lösa det med en liknande produkt?

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Hur ligger det till. Kan en butik bara annullera en order efter betalning och kvitto skickats? Många internetbutiker skyddar sig med "fel kan förekomma etc". Men hur blir det då om de enligt egen utsago har fel i saldo.. Ska de inte då erbjuda en liknande produkt? Tex annan färg.

Som jag tolkat det enligt konsumentköplagen §12 så är en säljare tvungen att hitta en lösning.

Beror väl lite på anledningen till annuleringen.

Har du köpt något till "vrakpris" kan de ha rätt att dra tillbaka beställningen.
Du är väldigt sparsam i din beskrivning så det är svårt att ge tips då.

https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cenorida:

Vilken order och butik rör det sig om?

Svensk butik. Inte så dramatiskt utan jag är mer nyfiken hur man ska tolka konsumentköplagen i sådana fall.

Skrivet av Drickz:

Hittade dom inte en lösning? Antar du fick tillbaka alla pengar. Syftar konsumentköplagen till att dom ska lösa det med en liknande produkt?

Nej. Inget samtal eller mail utan jag såg det själv på ordern efter ha undrat vart varan tog vägen. Har än inte fått tillbaka pengar..
Det var just min fråga. Om de nu inte kan leverera tex cola light, borde de inte fråga om det går bra med cola zero i stället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av n3crosis:

Beror väl lite på anledningen till annuleringen.

Har du köpt något till "vrakpris" kan de ha rätt att dra tillbaka beställningen.
Du är väldigt sparsam i din beskrivning så det är svårt att ge tips då.

https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

Inte vrakpris utan fel i saldo.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon246659:

Hur ligger det till. Kan en butik bara annullera en order efter betalning och kvitto skickats? Många internetbutiker skyddar sig med "fel kan förekomma etc". Men hur blir det då om de enligt egen utsago har fel i saldo.. Ska de inte då erbjuda en liknande produkt? Tex annan färg.

Som jag tolkat det enligt konsumentköplagen §12 så är en säljare tvungen att hitta en lösning.

Edit: Ingen drama. Är endast nyfiken på vad som faktiskt gäller i ett sådant fall.

Jag gör inte alls den tolkning en av KKL §12.

Citat:

Rätt att kräva att säljaren fullgör köpet

12 § Köparen får hålla fast vid köpet och kräva att säljaren fullgör köpet.

Säljaren är dock inte skyldig att fullgöra köpet, om det föreligger ett hinder som han inte kan övervinna eller om fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till köparens intresse av att säljaren fullgör köpet. Om ett förhållande som nyss nämnts upphör inom rimlig tid, får köparen dock kräva att säljaren fullgör köpet.

Köparen förlorar rätten att kräva att säljaren fullgör köpet, om han väntar orimligt länge med att framställa kravet.

Kolla in det jag markerat med fetstil. Ibland blir saker omöjliga, då kan säljaren annulera köpet och betala tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Svensk butik. Inte så dramatiskt utan jag är mer nyfiken hur man ska tolka konsumentköplagen i sådana fall.

Nej. Inget samtal eller mail utan jag såg det själv på ordern efter ha undrat vart varan tog vägen. Har än inte fått tillbaka pengar..
Det var just min fråga. Om de nu inte kan leverera tex cola light, borde de inte fråga om det går bra med cola zero i stället.

Säker på att det är en svensk butik, och inte en utländsk med svensk text?

För övrigt handlar lagen om huruvida det var uppenbart eller inte. Rör sig det exempelvis om en felaktig prissättning, där ordinarie pris är 1000kr. En "felaktig" prissättning till 900kr skulle inte accepteras som ett misstag. Skulle varan istället kosta 100kr, när ordinarie pris är 1000kr och det är uppenbart att man gjort fel och glömt skriva ut en nolla så skulle det accepteras som ett misstag och butiken slipper kompensera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Jag gör inte alls den tolkning en av KKL §12.

Kolla in det jag markerat med fetstil. Ibland blir saker omöjliga, då kan säljaren annulera köpet och betala tillbaka.

Jag tolkar det hela som att säljaren har en skyldighet att förse kunden med produkten om det går.. tex ej mer i produktion och fel i saldo tolkar jag det som ett hinder.
Men om nu det föreligger hinder så ska säljaren försöka hitta en lösning med kunden.. tex, nyare, äldre, annan färg etc. När betalning blivit skedd dvs

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cenorida:

Säker på att det är en svensk butik, och inte en utländsk med svensk text?

För övrigt handlar lagen om huruvida det var uppenbart eller inte. Rör sig det exempelvis om en felaktig prissättning, där ordinarie pris är 1000kr. En "felaktig" prissättning till 900kr skulle inte accepteras som ett misstag. Skulle varan istället kosta 100kr, när ordinarie pris är 1000kr och det är uppenbart att man gjort fel och glömt skriva ut en nolla så skulle det accepteras som ett misstag och butiken slipper kompensera.

Nej nej inte rea eller felskrivning, utan fel i saldo. Alltså en produkt som är betalt och kvitterade men blir annullerad ett par dagar efteråt. Ingen kontakt alls med kunden.

Permalänk
Medlem

En relativt vanlig sak om det varit fel på ordern är ju att företaget kontaktar köpare och erbjuder likvärdig produkt istället. (Vanligen så står de för mellanskillnaden också om det är så att ersättningsprodukten är ngt dyrare)

Det skall sägas som så många andra skrivit här att Konsumentköpslagen är aningen öppen för tolkning på den frågan, eftersom det är relativt svårt att definiera vad som är ett uppenbart misstag och icke sådant. (EDIT: såg nu att det inte rör sig om något misstag utan om lagersaldo)

Drar mig till minnes den "roliga" externa hårddiskskandalen som CDON råkade ut för för 2012. Vi var rätt många som fick fina externa diskar istället för bluffdiskarna som CDON hade råkat lägga ut. (Kommer ni ihåg det?) Företaget får ju på så vis dessutom enorm goodwill. Så det brukar vara värt det för dem.

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av anon246659:

Nej nej inte rea eller felskrivning, utan fel i saldo. Alltså en produkt som är betalt och kvitterade men blir annullerad ett par dagar efteråt. Ingen kontakt alls med kunden.

Bäst är väl att kontakta dem så du vet vad som har hänt. Har hänt mig med men då brukar jag kontakta företaget.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Etherhawk:

En relativt vanlig sak om det varit fel på ordern är ju att företaget kontaktar köpare och erbjuder likvärdig produkt istället. (Vanligen så står de för mellanskillnaden också om det är så att ersättningsprodukten är ngt dyrare)

Det skall sägas som så många andra skrivit här att Konsumentköpslagen är aningen öppen för tolkning på den frågan, eftersom det är relativt svårt att definiera vad som är ett uppenbart misstag och icke sådant. (EDIT: såg nu att det inte rör sig om något misstag utan om lagersaldo)

Drar mig till minnes den "roliga" externa hårddiskskandalen som CDON råkade ut för för 2012. Vi var rätt många som fick fina externa diskar istället för bluffdiskarna som CDON hade råkat lägga ut. (Kommer ni ihåg det?) Företaget får ju på så vis dessutom enorm goodwill. Så det brukar vara värt det för dem.

Ja jag tycker det är i god manér att höra av sig till en kund och förklara det. Berätta att de inte kan rätta till det eller vad de kan komma med för en lösning.

Ja jag tycker den lagen var lite väl diffus. Jag inte riktigt ordets man

Hahaha det har jag missat xD

Skrivet av Tiamat:

Bäst är väl att kontakta dem så du vet vad som har hänt. Har hänt mig med men då brukar jag kontakta företaget.

Det är löst. Inte riktigt nöjd då de ljög för mig. Efter det jag vart nyfiken vad som gäller då, ja, den lagen är lite diffus

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Ja jag tycker det är i god manér att höra av sig till en kund och förklara det. Berätta att de inte kan rätta till det eller vad de kan komma med för en lösning.

Ja jag tycker den lagen var lite väl diffus. Jag inte riktigt ordets man

Hahaha det har jag missat xD

Det är löst. Inte riktigt nöjd då de ljög för mig. Efter det jag vart nyfiken vad som gäller då, ja, den lagen är lite diffus

Generellt kan man väl säga att när väl ett avtal har ingåtts, så har säljaren ganska långtgående skyldigheter att fullgöra sin del av avtalet. Att ett lagersaldo kan vara fel i en webbshop må väl vara hänt. Men innan man skickar en orderbekräftelse (och alltså ingår avtal), så borde det rent tekniskt verkligen vara avstämt att saldo finns (om det sedan är tomt på lagerhyllan är ju svårare att systemmässigt täcka upp för, men lik väl säljarens ansvar).

Som kommentar till KKL 12§ skrivs det:

Citat:

Om det skulle kräva stora ekonomiska och fysiska uppoffringar från säljaren att fullgöra så kan han frånkomma sin plikt men det ska vara objektivt omöjligt, det får alltså inte vara något som beror på säljaren som person. Det kan t.ex vara en vara som är helt unik och den har förstörts.

Så om detta rör sig om en helt unik produkt som helt saknar likvärdiga produkter (till exempel en exklusiv tavla), så kan köpet hävas. Men annars bör säljaren fullgöra sin del av avtalet, som i detta fall då borde handla om att erbjuda en likvärdig produkt.

Permalänk
Medlem

I sådana här fall föreligger ofta rätt till ett s k täckningsköp (dvs kan den du ingått ett avtal med inte leverera så kan du köpa en likadan vara hos en annan säljare och kräva den första säljaren på eventuell mellanskillnad).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blomman90:

Generellt kan man väl säga att när väl ett avtal har ingåtts, så har säljaren ganska långtgående skyldigheter att fullgöra sin del av avtalet. Att ett lagersaldo kan vara fel i en webbshop må väl vara hänt. Men innan man skickar en orderbekräftelse (och alltså ingår avtal), så borde det rent tekniskt verkligen vara avstämt att saldo finns (om det sedan är tomt på lagerhyllan är ju svårare att systemmässigt täcka upp för, men lik väl säljarens ansvar).

Som kommentar till KKL 12§ skrivs det:
Så om detta rör sig om en helt unik produkt som helt saknar likvärdiga produkter (till exempel en exklusiv tavla), så kan köpet hävas. Men annars bör säljaren fullgöra sin del av avtalet, som i detta fall då borde handla om att erbjuda en likvärdig produkt.

Ja då har iaf du och jag tolkat lagen på samma sätt. Undrar dock vad en jurist säger om det hela.. De har ju sitt egna språk så att säga

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PeCe:

I sådana här fall föreligger ofta rätt till ett s k täckningsköp (dvs kan den du ingått ett avtal med inte leverera så kan du köpa en likadan vara hos en annan säljare och kräva den första säljaren på eventuell mellanskillnad).

Väldigt intressant och användbart! Detta måste jag verkligen läsa mer om