AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

CS go i Youtube klippet jag kollade på.

1080P 40 Fps mer med Ryzen setup.

i5 8400 stock 2666 mhz minnen vs Ryzen 5 2600 4.2 Ghz all core + 3200 MHz ramminnen.

Cs gillar ju intel, och om du tittar på HU testet så är 8400 snabbare här i just CS, dock är det andra spel i HU testsvit som ex prey, w3, watchdogs och warhammer i ex 720p där Ryzen är bra mycket snabbare än just 8400an.

men CS, hm jag antar du tänker på när Yes-mans test när han tweaka minnen på ryzen plattformen.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Om man tittar på de kombona prismässigt så är de ganska lika, alltså överklockad 2600 med 3200 minnen med bra timings. Sen har ju 2600 mer trådar också, så i det fallet vinner 2600 lätt över 8400.

Permalänk
Skrivet av circedge:

Om man tittar på de kombona prismässigt så är de ganska lika, alltså överklockad 2600 med 3200 minnen med bra timings. Sen har ju 2600 mer trådar också, så i det fallet vinner 2600 lätt över 8400.

Nackdelen är dock att 2600, Framförallt överklockad slukar säkert dubbelt så mkt ström som i5 8400, Spelprestandan i förhållande till effektförbrukningen på i5 8400 är ju sjukt imponerande

Spelar ju dock ingen större roll i en "vanlig" miditower dator, Men i ett kompakt system är det trevligt med en Intel processor.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

@_Merc_: ja skrev fel, men tittar man på videon så framgår de ju tydligt.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

HU tvingades i princip att köra med stock frekvenser på intels låsta cpuer av AMD-fanboisen. När de körde 8400 med ett z370 mobo å snabbt ram så blev det skrik i kommentarsfälten.

Om du kör med ett z-mobo så kan du köra i princip vilket minne du vill. 3200 e ingenting för intel platform, även en låst cpu.

Sen förstår jag inte ditt förra inlägg. Hög cpu-last i spel? Vilka spel då? Har nog inte sett några spel där en Ryzen är snabbare än 8400an med 40-30fps? what? 8400an e typ som en 6700k/7700k ungefär vilket fortfarande är snabbare än Ryzen cpuer i just spel.

En klockad 2600 spöar 8400. Den är desutom ca 500 kronor billigare. Inte ens en match.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMDDDDD:

En klockad 2600 spöar 8400. Den är desutom ca 500 kronor billigare. Inte ens en match.

En klockad 8400 spöar en klockad 2600...vart vill du komma?

Lite som att min trimmade saab spöar alla volvo som inte är trimmade...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

En klockad 8400 spöar en klockad 2600...vart vill du komma?

Lite som att min trimmade saab spöar alla volvo som inte är trimmade...

Skickades från m.sweclockers.com

Hur tänkte du klocka en 8400 menar du?

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

En klockad 8400 spöar en klockad 2600...vart vill du komma?

Lite som att min trimmade saab spöar alla volvo som inte är trimmade...

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte om folk som tryckte på "Bra inlägg" är helt bakom flötet eller om de bara garvar åt dig.

Att trimma ECUn på en bil är inte ens i närheten av jämförbart med att klocka en CPU.

Dessutom är 8400 en låst cpu.

Permalänk
Medlem

Alla test sidor hyllade 2000 serien när den presterade 10-15% mer än föregående. Så varför skulle amd öka mer med denna generationen. Att det kommer komma en 12/24 CPU som ”standard” är så stort att bara det släppet kommer ge toppklass i många tester. Så min fråga är varför skulle AMD överprestera i år för att nästa år bara kunna öka 5% och inte få lovord när testerna kommer? Prestanda skillnaden i CB mellan 2700X och nya Ryzen 3000 serien är 13,6% flertrådat. (3000=2057P/2700X=1810P)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMDDDDD:

Vet inte om folk som tryckte på "Bra inlägg" är helt bakom flötet eller om de bara garvar åt dig.

Att trimma ECUn på en bil är inte ens i närheten av jämförbart med att klocka en CPU.

Dessutom är 8400 en låst cpu.

Är den låst så är det en ojämn fight.

Min bil har ingen ecu. Jag byter ut riktiga saker större IC, bättre spridare mm. Min bil har gammal "relä" styrd turbo.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Hur tänkte du klocka en 8400 menar du?

Peta på system bussen som på den gamla goa tiden fast den kanske är låst?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMDDDDD:

En klockad 2600 spöar 8400. Den är desutom ca 500 kronor billigare. Inte ens en match.

Klockad 2600 behöver dyrare moderkort, dyrare RAM och en ny kylare så är knappast 500 kr billigare.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Peta på system bussen som på den gamla goa tiden fast den kanske är låst?

Skickades från m.sweclockers.com

BCLK-överklockning menar du nog vilket fungerar att göra på icke K-modeller. Det går att få upp processorn (både basfrekvens och turbo) med runt 100MHz den vägen men som jag har förstått överklockar man även andra saker då som minneskretsar, PCIE osv vilket gör att man lätt får en instabil upplevelse.

Min i7 8700 är exempelvis stabil upp till 102.3MHz som bussfrekvens. Något liknande går säkert att göra på en 8400.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Klockad 2600 behöver dyrare moderkort, dyrare RAM och en ny kylare så är knappast 500 kr billigare.

Billiga B450 moderkort kan överklocka.

Skiljer ca 200 kronor mellan 3000 mhz och 2133 mhz.

Så det du säger stämmer inte riktigt. Sen ingår en bättre kylare i AMD proppen än Intels.

Man kan nästan tro att ni får betalt för att sprida dynga åt Intel.

Permalänk
Medlem

@AMDDDDD: Det går lika mycket åt båda hållen vad gäller sprida dynga osv, men de finns så mycket information där ute så fakta är inte svårt å hitta tyvärr känns de inte så intressant alltid man väljer istället å blanda lita gissningar med fakta. Det som är prisvärt för en annan kanske inte är de för dig, det beror ju lite på upplevelsen man är ute efter.

Istället för å diskutera i evigheter så kan man ju bara titta på den fakta som finns å applicera de på vad man han för krav och förväntningar på vad ens dator ska leverera. En 2600 kanske är det perfekta valet för dig medan en 9700k kanske är värd det extra priset för en annan. Det gäller ju grafikkort med.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMDDDDD:

Billiga B450 moderkort kan överklocka.

Skiljer ca 200 kronor mellan 3000 mhz och 2133 mhz.

Så det du säger stämmer inte riktigt. Sen ingår en bättre kylare i AMD proppen än Intels.

Man kan nästan tro att ni får betalt för att sprida dynga åt Intel.

Att "kunna överklocka" och få de resultat som tester av "överklockad Ryzen 2600" visar är inte samma sak så undrar vem som sprider dynga här....

I alla tester som visar att en överklockad 2600 är snabbare än i5-8400 så används dyrare moderkort än ett billigt B450-kort, man använder Samsung B-die 3400 MHz RAM och en bättre kylare än stockkylaren.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMDDDDD:

Billiga B450 moderkort kan överklocka.

Skiljer ca 200 kronor mellan 3000 mhz och 2133 mhz.

Så det du säger stämmer inte riktigt. Sen ingår en bättre kylare i AMD proppen än Intels.

Man kan nästan tro att ni får betalt för att sprida dynga åt Intel.

Jag har själv en ryzen men det går inte att bortse ifrån att intel är snabbare på mycket, speciellt enkel trådat.
Sen är intel knappast ens nära amd i prisvärdhet vilket var anledningen till att jag köpte min. Håller inte på något märke, hade tex intel haft samma pris/prestanda hade det lika gärna kunnat bli dom.

Men är pengar helt oviktigt så är intel bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Alla test sidor hyllade 2000 serien när den presterade 10-15% mer än föregående. Så varför skulle amd öka mer med denna generationen. Att det kommer komma en 12/24 CPU som ”standard” är så stort att bara det släppet kommer ge toppklass i många tester. Så min fråga är varför skulle AMD överprestera i år för att nästa år bara kunna öka 5% och inte få lovord när testerna kommer? Prestanda skillnaden i CB mellan 2700X och nya Ryzen 3000 serien är 13,6% flertrådat. (3000=2057P/2700X=1810P)

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns många anledningar, men den kanske viktigaste är att AMD är i behov av pengar. Om de släpper ett prestandamonster som går jämsides 9900K eller till och med förbi, så kommer de ha ett fint fönster tills Intel kan svara. Så som "folkets dom" ser ut så är det viktigt vilket märke som har toppmodellen, även om man själv kanske nöjer sig med en billigare variant.

Sen är det också så att 7nm är en helt ny nod så prestandan blir betydligt bättre och de skulle tvingas sandbaga prestandan i så fall. Varför skulle de göra det?

Om de bara var ute efter 10-15% bättre prestanda finns ingen anledning att göra de enorma investeringar som 7nm är, utan de skulle klara sig på en "12nm++"-nod, vilket skulle vara betydligt billigare än de investeringar de tvingats göra med bytet till 7nm. AMD kommer gå in för att krossa. Att ligga kvar och småfisa med prestandaökningar hade inte krävt 7nm.

Edit: Dessutom är det fakta att hur man än vänder och vrider på det så är AMD just nu "näst bäst" prestandamässigt. Det är klart att det är självklart att det inte ör deras affärsidé utan de vill såklart ha de pengar, den mindshare och den status som det innebär att vara bäst. Annars hade de lagt ner för länge sedan. Enda anledningen till att AMD släppt "näst bäst" produkter hittils är ju för att de inte har haft förmågan till mer, om om deras 7nm har kapaciteten att köra om Intel så är det klart de tar den chansen. Det är full gas som gäller.

Att Intel har puttrat på med inkrementella förbättringar är för att de redan är i topp. har man anledning att hålla igen och spara på krutet, inte annars.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mfm:

Klockad 2600 behöver dyrare moderkort, dyrare RAM och en ny kylare så är knappast 500 kr billigare.

Nej, den behöver inte mer än ett hyfsat moderkort typ BX50 kort. R5 2600 är ingen krävande CPU, den är lättklockad på de flesta normala moderkort.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Nej, den behöver inte mer än ett hyfsat moderkort typ BX50 kort. R5 2600 är ingen krävande CPU, den är lättklockad på de flesta normala moderkort.

Visa ett testa som bevisar att sämsta B450-moderkotet, billigt DDR4-3000 och stockkylaren räcker för att prestera bättre än i5-8400. För seriösa testare säger att det inte är så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mfm:

Visa ett testa som bevisar att sämsta B450-moderkotet, billigt DDR4-3000 och stockkylaren räcker för att prestera bättre än i5-8400. För seriösa testare säger att det inte är så.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu var det ju inte det jag svarade på, om du läste så var det att kunna överklocka, inte att den var snabbare. Läs om läs rätt, eller förstå rätt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem

***Uppmaning***

Dags att släppa 2600X vs 8400-diskussionen och återgå till topic: AMD Ryzen 3000 "Matisse"

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

***Uppmaning***

Dags att släppa 2600X vs 8400-diskussionen och återgå till topic: AMD Ryzen 3000 "Matisse"

Låter som en bra ide, nån sån här dator mässa den här månaden? Någon som vet datum? Där får man nog veta mer känns det som?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Tänkte just fråga när dagisdiskussionen om vems pappa som är starkast skulle ta slut.

Permalänk
Medlem

Det är väl bara Computex kvar, i juni nån gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av circedge:

Det är väl bara Computex kvar, i juni nån gång.

Ouff, det är ju jättelångt kvar... Tänkte inte uppgradera förens i höst ändå så hoppas de släppt det som kommer efter 2600X då iallafall.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

@Aka_The_Barf @circedge @Chichin AMD ska hålla en session om mjukvaruoptimering för Ryzen på Games Developer Conference (GDC) den 20 mars: https://schedule.gdconf.com/session/amd-ryzen-processor-softw...

"Join the AMD ISV Game Engineering team for an introduction to the AMD Ryzen™ family of processors followed by advanced optimization topics. Learn about the Ryzen line up of processors, profiling tools and techniques to understand optimization opportunities, and get a glimpse of the next generation of "Zen 2" x86 core architecture. Gain insight into code optimization opportunities and lessons learned with examples including C/C++, assembly, and hardware performance-monitoring counters."

Kan tänka mig att de delger ytterligare några tekniska detaljer om Zen 2, men inget produktspecifikt. Allt pekar mot att de lanserar eller åtminstone tillkännager Ryzen 3000-serien under Computex 2019, som pågår 28 maj–1 juni. Om inte annat bör en lansering äga rum kort därefter.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag har själv en ryzen men det går inte att bortse ifrån att intel är snabbare på mycket, speciellt enkel trådat.
Sen är intel knappast ens nära amd i prisvärdhet vilket var anledningen till att jag köpte min. Håller inte på något märke, hade tex intel haft samma pris/prestanda hade det lika gärna kunnat bli dom.

Men är pengar helt oviktigt så är intel bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

@Aka_The_Barf

Men varför köpa någon med mindre prestanda för att spara några hundra och sedan behöva uppgradera för x antal tusen igen.

Det är väl att slösa med pengar och naturresurser om något.
Bättre att lägga till lite extra och slippa uppgradera på ett tag.

Bättre för miljö och plånbok.

Dock längtar jag till amds släpp och prestanda uppgifter.

Permalänk
Sjusovarn

Till alla er som håller på och tjafsar om priser.

Jag betalade 1799kr för Ryz 2600, 990kr för MSI B450m Gaming Plus och 1600kr för Corsair 3000Mhz. Till det köpte jag en CPU-kylaren Deepcool Gammaxxxxx 400 för 249kr(Ligger ~40c idle och 65-70c i load). Jag har kunnat klocka min 2600 till 4,3Ghz, minnena till 3400Mhz@16-17-17-17-36-T1. Här jämför jag mitt system med 980Ti med ett motsvarande system med 1070, tror dock att jag kör 3330Mhz på minnena i testet.

@mfm : Du snackade om att det krävs dyra moderkort och dyra minnen för att kunna köra Ryzen, du har FEL. Både moderkortet och minnena var de billigaste vid köptillfället. Ryzen må vara/har varit väldigt beroende på timings och hastighet på minnen jämfört med Intel. Däremot har de aldrig varit beroende av dyra moderkort likt Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Aka_The_Barf

Men varför köpa någon med mindre prestanda för att spara några hundra och sedan behöva uppgradera för x antal tusen igen.

Det är väl att slösa med pengar och naturresurser om något.
Bättre att lägga till lite extra och slippa uppgradera på ett tag.

Bättre för miljö och plånbok.

Dock längtar jag till amds släpp och prestanda uppgifter.

Är betydligt mer än några hundra om du vill ha 8 trådar och 16 kärnor då snackar vi tusenlappar. Dessutom är det inte en extrem prestanda vinst som gör att du slipper uppgradera på ett långt tag.

Solen blir varmare och varmare ju äldre den blir så miljön är "skrewd" oavsett vad vi gör 😊. Venus är våran varma och mysiga framtid. Vill vi rädda miljön i närtid måste en faktor bort eller reduceras kraftigt och det är vi. Vi kommer paja planeten i närtid det ligger i vår natur.

Åter till ämnet, någon som vet något om elektronik mässan som jag tror ska äga rum nu i mars? Där kan vi säkert få veta mer om amds cpuer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.