AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem

Jag fick Ryzen, moderkort och minne för samma pris som en 9900K utan något alls till. Då fick jag också en kompetent kylare, men som jag böt ut för att jag gillar tysta datorer. Den hade jag köpt även till ett Intel-system.

Samma 8/16, mycket lägre värme och effektförbrukning. Förutom särfallet spel i 1080P, vilket aldrig händer för mig, är skillnaden försumbar prestandamässigt. I multitrådade program skiljer det typ 10% och den extra tiden orkar jag vänta.

Men tråden skulle handla om Matisse, och jag håller med: AMD skulle inte gödsla TSMC med miljardbelopp om dom trodde att det inte skulle ge någon frukt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Iaf...

AMD släppte ju 1800x i samma prisklass som de 6kärniga x99 cpuer å jag tror verkligen inte att AMD kommer släppa 12 kärniga cpun för mindre än just vad en 9900k går loss på just nu, dvs ca 5-6k. Spec inte om den 8a kärniga kan komma upp till runt 5ghz. Inte nog med det, jag tror att AMD kanske kommer höja priset en smula jämfört med dagens 2700x för att den kommer vara kompatibel med just de gamla am4 moderkorten.

Så det dära med att AMD kommer vara ett mer prisvärt val kommer nog inte gälla mer, iaf inte så som det ser ut idag dvs 2600/X mot 8700k och 2700/x mot 9900k.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Iaf...

AMD släppte ju 1800x i samma prisklass som de 6kärniga x99 cpuer å jag tror verkligen inte att AMD kommer släppa 12 kärniga cpun för mindre än just vad en 9900k går loss på just nu, dvs ca 5-6k. Spec inte om den 8a kärniga kan komma upp till runt 5ghz. Inte nog med det, jag tror att AMD kanske kommer höja priset en smula jämfört med dagens 2700x för att den kommer vara kompatibel med just de gamla am4 moderkorten.

Så det dära med att AMD kommer vara ett mer prisvärt val kommer nog inte gälla mer, iaf inte så som det ser ut idag dvs 2600/X mot 8700k och 2700/x mot 9900k.

Det finns ju "läckor" med MSRP på Jims videor. Verkar vara riktigt bra prisat. Sedan kostar inte det lika mycket att tillverka en CPU för AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Iaf...

AMD släppte ju 1800x i samma prisklass som de 6kärniga x99 cpuer å jag tror verkligen inte att AMD kommer släppa 12 kärniga cpun för mindre än just vad en 9900k går loss på just nu, dvs ca 5-6k. Spec inte om den 8a kärniga kan komma upp till runt 5ghz. Inte nog med det, jag tror att AMD kanske kommer höja priset en smula jämfört med dagens 2700x för att den kommer vara kompatibel med just de gamla am4 moderkorten.

Så det dära med att AMD kommer vara ett mer prisvärt val kommer nog inte gälla mer, iaf inte så som det ser ut idag dvs 2600/X mot 8700k och 2700/x mot 9900k.

Jag menar att kommer deras 8 Core prestera som i9 9900K så kommer deras 12 Core bli bättre.

Om dom blir bäst på marknaden så kommer dom självklart höja priserna för att maximera vinsten.

Dom är ett företag med aktieägare och vill växa och bli större.

Allt beror på hur bra produkten presterar.

Bara kolla Radeon 7 prisnivån.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMDDDDD:

Det finns ju "läckor" med MSRP på Jims videor. Verkar vara riktigt bra prisat. Sedan kostar inte det lika mycket att tillverka en CPU för AMD.

AMD cpuerna är billiga för att AMD tar lägre marginaler än intel. Du får ju inte glömma att en cpu blir billigare ju bättre yields man får. AMD kanske har billigare cpuer direkt ur kiselplattan men sen måste de ju para ihop 7nm core chiplet:en med en i/o chiplet och eventuellt ännu en till core chiplett, some sen ska monteras på samma cpu substrate. Dvs AMD har fler steg i sin förädlings process för att skapa en cpu jämfört med Intel. Till slut när yieldesen är tillläckligt bra så kommer dessa extra steg kosta en större del av tillverknings processen.

Vi får hoppas att AMD håller låga priser men jag ser inte meningen att hålla så låga priser som de gör idag.

@Jonas79 mm precis.

För enbart kompatibiliteten med äldre moderkort så kan de ju ta extra slant bara där, då man kan se det som en extra finess så att säga. Man får inget gratis av företag.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

@Aka_The_Barf @circedge @Chichin AMD ska hålla en session om mjukvaruoptimering för Ryzen på Games Developer Conference (GDC) den 20 mars: https://schedule.gdconf.com/session/amd-ryzen-processor-softw...

"Join the AMD ISV Game Engineering team for an introduction to the AMD Ryzen™ family of processors followed by advanced optimization topics. Learn about the Ryzen line up of processors, profiling tools and techniques to understand optimization opportunities, and get a glimpse of the next generation of "Zen 2" x86 core architecture. Gain insight into code optimization opportunities and lessons learned with examples including C/C++, assembly, and hardware performance-monitoring counters."

Kan tänka mig att de delger ytterligare några tekniska detaljer om Zen 2, men inget produktspecifikt. Allt pekar mot att de lanserar eller åtminstone tillkännager Ryzen 3000-serien under Computex 2019, som pågår 28 maj–1 juni. Om inte annat bör en lansering äga rum kort därefter.

Tyvärr så har de har redan sagt att ingenting som inte sagts förut kommer att sägas under den GDC sessionen .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Källa på detta ?

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Iaf...

AMD släppte ju 1800x i samma prisklass som de 6kärniga x99 cpuer å jag tror verkligen inte att AMD kommer släppa 12 kärniga cpun för mindre än just vad en 9900k går loss på just nu, dvs ca 5-6k. Spec inte om den 8a kärniga kan komma upp till runt 5ghz. Inte nog med det, jag tror att AMD kanske kommer höja priset en smula jämfört med dagens 2700x för att den kommer vara kompatibel med just de gamla am4 moderkorten.

Så det dära med att AMD kommer vara ett mer prisvärt val kommer nog inte gälla mer, iaf inte så som det ser ut idag dvs 2600/X mot 8700k och 2700/x mot 9900k.

Mja... Du glömmer att marknadsandelarna just nu är ca 80/20 till Intel's fördel, och AMD vill självklart stänga det gapet. Att då ta 9900K-priser för toppmodellen skulle dels bromsa in marknadsexpansionen och dels möta extremt frän kritik från communityt, så jag tror de nöjer sig med en modest prissättning för att befästa marknadsandelar.

Sedan, visst, om deras toppmodell totalt sätter sig på 9900K på alla plan så kan de säkert ta ut premiumpris, med motiveringen att "man behöver åtminstonne inte köpa nytt moderkort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Är den låst så är det en ojämn fight.

Min bil har ingen ecu. Jag byter ut riktiga saker större IC, bättre spridare mm. Min bil har gammal "relä" styrd turbo.

Skickades från m.sweclockers.com

Öhm vad är det som styr spridarna om inte en ecu? ^^
Turbon styrs ofta med vacuumwastegate ändå, iaf på gamla och simpla bilar. Sen finns ju såklart olika styrning på wastegates.
Ecu betyder Engine Control Unit. Och är just det som styr spridare och ofta tändning med hjälp av flera sensorer.

Hoppas AMD har bra priser på 3000 serien. Kommer troligen bygga någon billig amd burk när 3000 serien och navi kommer!
Att den tillverkas på tsmc high power nod gör så ja tror den kommer klocka en del högre än 2000 serien, det + ipc förbättringar låter som en mycket bra kombination!

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00nde:

Öhm vad är det som styr spridarna om inte en ecu? ^^
Turbon styrs ofta med vacuumwastegate ändå, iaf på gamla och simpla bilar. Sen finns ju såklart olika styrning på wastegates.
Ecu betyder Engine Control Unit. Och är just det som styr spridare och ofta tändning med hjälp av flera sensorer.

Hoppas AMD har bra priser på 3000 serien. Kommer troligen bygga någon billig amd burk när 3000 serien och navi kommer!
Att den tillverkas på tsmc high power nod gör så ja tror den kommer klocka en del högre än 2000 serien, det + ipc förbättringar låter som en mycket bra kombination!

Hmm ganska säker på att förgasar bilar inte behöver spridare eller ecu eftersom tändningen styrs mekaniskt.
Men jag tänkte faktiskt på fel bil min turbo bil har allt lull lull men tänkte på förgasar bilen.

Jag hoppas på 4.5ghz+ med likvärdig intel ipc. Blir den mkt bättre än intels så sticker nog priserna en del också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Källa på detta ?

Det inlägget som jag länkade till är skrivet av Robert Hallock , AMDs Senior technical marketing manager, som säger att inga nya detaljer kommer att ges under GDC sessionen (inlägget är markerat i gult).

Om du vill så kan du även ta det från Ken Mitchell som håller i sessionen som säger exakt samma sak. Även detta är en länk, men till hans personliga twitter (hans inlägg är längst upp och hans profil är till vänster).

Jag ber om ursäkt om jag varit otydlig, det var inte min avsikt.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Tittar man på Radeon 7 lanseringen så talar väl de mer mot att man lägger sig på den nivån man kan komma undan med.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

@Ozzed: Tittar man på Radeon 7 lanseringen så talar väl de mer mot att man lägger sig på den nivån man kan komma undan med.

Man måste ha i åtanke att Radeon VII är ett testskott, som de faktiskt säljer med stora förluster per sålt kort. Så kommer inte Ryzen 3000 vara utan när den väl släpps så kommer noden vara mogen och ha goda yields, till skillnad mot nu, så det blir inte alls bra att försöka dra paraleller mellan Radeon VII och Ryzen 3000, varken prismässigt eller prestandamässigt.

Visst, sen kan det såklart vara så att AMD gärna vill ha dåliga yields, ligga kvar på kisel med kass optimerad prestanda och faktiskt förlora pengar per såld Ryzen 3000-processor. Är det det de vill så kan jämförelsen med Radeon VII vara relevant. Men AMD vill ju tjäna pengar, inte blöda pengar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Jag tror absolut det går å dra paralleller mellan släppen. Hur goda yields de blir osv är väl ingen som kan säga idag eller? Spekulera går ju såklart men tycker de är tidigt å komma med alltför säkra påståenden.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hmm ganska säker på att förgasar bilar inte behöver spridare eller ecu eftersom tändningen styrs mekaniskt.
Men jag tänkte faktiskt på fel bil min turbo bil har allt lull lull men tänkte på förgasar bilen.

Jag hoppas på 4.5ghz+ med likvärdig intel ipc. Blir den mkt bättre än intels så sticker nog priserna en del också.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja men du skrev om ic turbo och spec spridare. Har du spridare så måste du också ha en ecu. Finns även förgasarbilar med en slags ecu, dock då oftast bara på tändningssidan, t.e.x MSD tändning är elektroniskt styrd 👍

Jag hoppas såklart 5+ghz med högre än intel ipc i spel, dvs så bra som möjligt men man får ju alltid hoppas.
Sen kanske dom inte vill släppa det allra värsta direkt så dom enkelt kan släppa en högre klockad version när intel kontrar. Men det kräver ju att den rätt simpelt går om intels nuvarande.
Om ipc ökning med 10-15% samt 7-800mhz frekvensökning som läckor/rykten visar är sant så kommer dom gå förbi intels nuvarande i väldigt många scenarion.
Håller tummarna för det!

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

@Ozzed: Jag tror absolut det går å dra paralleller mellan släppen. Hur goda yields de blir osv är väl ingen som kan säga idag eller? Spekulera går ju såklart men tycker de är tidigt å komma med alltför säkra påståenden.

En av finesserna med chiplets är just jättebra yields, så det kan man med säkerhet säga att det kommer bli en förbättring.

Sedan är det bara kolla på kretsytan på en chiplet jämfört med kretsytan på GPU-delen i Radeon Vii.. Rätt mycket större och då rent naturligt sämre yields. Ju mindre mått en krets har, desto bättre yield blir det på en given nod, så att Radeon VII och Ryzen 3000 skulle ha samma dåliga yields kan vi nog helt och hållet utesluta.

Vilka andra paraleller finns kvar som är rimliga tycker du? Att de från början sagt "Nej, Zen2 kommer inte till konsumenter", och sedan ändrart sig? Nej det stämmer ju inte så det kan vi dra bort.

Att de kommer sälja Ryzen 3000 med förlust men ändå för dyrt för att folk ska vilja köpa på bred front? Nej det stämmer ju inte heller, då CPU-marknaden är deras draglok idag, så de är absolut tvingade med kniven på strupen att ta bra beslut som konsumenterna gillar, annars går de ju till Intel med motiveringen bättre prestanda klock för klock, så det stämmer inte heller. Utan de måste prissätta toppmodellen vid samma eller lägre nivå som 2700X om inte toppmodellen har prestanda som förnedrar 9900K i alla avseenden, men det är kanske inte så troligt att det blir så.

Vilka paraleller menar du finns kvar? Jag tycker inte det känns rimligt med paraleller inom prissättning, marknadsföring, lansering, tillverkningssätt, vinstmarginaler, etc etc. Inget stämmer, förutom möjligen att ja "båda är ju 7nm", men även det är fel på Radeon VII görs på en omogen nod medans Ryzen 3000-serien kommer gå i primetime när noden är mogen.

Notera också att AMD inte har spikat lanseringsdatum. De kan faktiskt vänta med lansering tills de känner att de nått en perfekt balans mellan kostnader, marginaler och prestanda, och det tror jag också de kommer göra. Är det så att de stöter på grus i manskineriet så blir det lansering senare än sommaren.

Ryzen 2000 säljer bra om Intel har kapacitetsproblem på 14nm, så det är inget självändamål för dem att stressa.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man måste ha i åtanke att Radeon VII är ett testskott, som de faktiskt säljer med stora förluster per sålt kort. Så kommer inte Ryzen 3000 vara utan när den väl släpps så kommer noden vara mogen och ha goda yields, till skillnad mot nu, så det blir inte alls bra att försöka dra paraleller mellan Radeon VII och Ryzen 3000, varken prismässigt eller prestandamässigt.

Visst, sen kan det såklart vara så att AMD gärna vill ha dåliga yields, ligga kvar på kisel med kass optimerad prestanda och faktiskt förlora pengar per såld Ryzen 3000-processor. Är det det de vill så kan jämförelsen med Radeon VII vara relevant. Men AMD vill ju tjäna pengar, inte blöda pengar.

Tror knappast dom säljer Radeon VII till stora förluster, tror faktiskt inte dom förlorar något alls utan vinner men väldigt lite i pengar men mycket mer i marknadsföring iom att dom iaf syns på grafikkortsmarknaden bland high end. Steve från gamers nexus tror likadant som jag. Källa på det finns om jag minns rätt i Radeon VII teardown videon från GN. Detta är dock ingen säker källa och det finns ingen helt säker källa som säger att dom säljer till vinst eller förlust, har jag fel så visa mig gärna den källan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Du brinner verkligen för de här haha. Men vi får nog bara inse att vi har olika åsikter i frågan fördelarna som du nämner tror jag främst hamnar hos aktieägarna inte konsumenterna.
Ditt inlägg förtjänar ett bättre å längre svar men jag har barn å ta hand om hehe

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

En av finesserna med chiplets är just jättebra yields, så det kan man med säkerhet säga att det kommer bli en förbättring.

Sedan är det bara kolla på kretsytan på en chiplet jämfört med kretsytan på GPU-delen i Radeon Vii.. Rätt mycket större och då rent naturligt sämre yields. Ju mindre mått en krets har, desto bättre yield blir det på en given nod, så att Radeon VII och Ryzen 3000 skulle ha samma dåliga yields kan vi nog helt och hållet utesluta.

Vilka andra paraleller finns kvar som är rimliga tycker du? Att de från början sagt "Nej, Zen2 kommer inte till konsumenter", och sedan ändrart sig? Nej det stämmer ju inte så det kan vi dra bort.

Att de kommer sälja Ryzen 3000 med förlust men ändå för dyrt för att folk ska vilja köpa på bred front? Nej det stämmer ju inte heller, då CPU-marknaden är deras draglok idag, så de är absolut tvingade med kniven på strupen att ta bra beslut som konsumenterna gillar, annars går de ju till Intel med motiveringen bättre prestanda klock för klock, så det stämmer inte heller. Utan de måste prissätta toppmodellen vid samma eller lägre nivå som 2700X om inte toppmodellen har prestanda som förnedrar 9900K i alla avseenden, men det är kanske inte så troligt att det blir så.

Vilka paraleller menar du finns kvar? Jag tycker inte det känns rimligt med paraleller inom prissättning, marknadsföring, lansering, tillverkningssätt, vinstmarginaler, etc etc. Inget stämmer, förutom möjligen att ja "båda är ju 7nm", men även det är fel på Radeon VII görs på en omogen nod medans Ryzen 3000-serien kommer gå i primetime när noden är mogen.

Notera också att AMD inte har spikat lanseringsdatum. De kan faktiskt vänta med lansering tills de känner att de nått en perfekt balans mellan kostnader, marginaler och prestanda, och det tror jag också de kommer göra. Är det så att de stöter på grus i manskineriet så blir det lansering senare än sommaren.

Ryzen 2000 säljer bra om Intel har kapacitetsproblem på 14nm, så det är inget självändamål för dem att stressa.

Här håller jag med i de flesta punkter.
Varför skulle dom ha dålig yield på deras små chiplets förstår jag inte, den designen är ju just till för att få bra yields. Sen om 7nm har lite sämre yield än 14 nm++ i början är väl inte direkt konstigt men amd tillverkar väl inte processorerna än och när dom börjar kanske yieldsen gått upp betydligt jämfört med en helt ny nod.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det finns många anledningar, men den kanske viktigaste är att AMD är i behov av pengar. Om de släpper ett prestandamonster som går jämsides 9900K eller till och med förbi, så kommer de ha ett fint fönster tills Intel kan svara. Så som "folkets dom" ser ut så är det viktigt vilket märke som har toppmodellen, även om man själv kanske nöjer sig med en billigare variant.

Sen är det också så att 7nm är en helt ny nod så prestandan blir betydligt bättre och de skulle tvingas sandbaga prestandan i så fall. Varför skulle de göra det?

Om de bara var ute efter 10-15% bättre prestanda finns ingen anledning att göra de enorma investeringar som 7nm är, utan de skulle klara sig på en "12nm++"-nod, vilket skulle vara betydligt billigare än de investeringar de tvingats göra med bytet till 7nm. AMD kommer gå in för att krossa. Att ligga kvar och småfisa med prestandaökningar hade inte krävt 7nm.

Edit: Dessutom är det fakta att hur man än vänder och vrider på det så är AMD just nu "näst bäst" prestandamässigt. Det är klart att det är självklart att det inte ör deras affärsidé utan de vill såklart ha de pengar, den mindshare och den status som det innebär att vara bäst. Annars hade de lagt ner för länge sedan. Enda anledningen till att AMD släppt "näst bäst" produkter hittils är ju för att de inte har haft förmågan till mer, om om deras 7nm har kapaciteten att köra om Intel så är det klart de tar den chansen. Det är full gas som gäller.

Att Intel har puttrat på med inkrementella förbättringar är för att de redan är i topp. har man anledning att hålla igen och spara på krutet, inte annars.

Det är därför som AMD behöver ha prestanda även för Ryzen 4000 serien. AMD behöver recensenter som hyllar deras produkt. Där av kan de inte göra ett för stort prestanda hopp i 3000 serien för då faller 4000 serien platt. Intel har ökat med ca 5% i prestanda de senaste åren kan då AMD hålla 15% ökning även i år och nästa år så är det bra. Se bara TR4 serien där 2000 serien endast lev upp till +5% där alla blev missnöjda även om det kom en cpu som ökade antal kärnor med 100% från 16 till 32 kärnor. Tvivlar på att AMD vill göra om samma misstag där många fortfarande väljer att köpa "gamla" modellen istället för den nya. Vi konsumenter får inse att de stora prestanda hoppens tid är förbi. AMD har inget att vinna på att stressa Intel det AMD måste visa är att de kan leverera bra produkter i minst 5 år. Att gå från 20% marknadsandelar till 40% tar längre tid än vad många inser. Det är därför som jag tvivlar på att IPC kommer öka med mer än MAX 15%. Sedan vad du kan nå med OC på 3000 serien är en helt annan fråga.

Rimligt antagande för att få ett sug från konsumenter att uppgradera sin datorer till AMD produkter. (Att få dig Ozzed att byta cpu varje år)
3000 serien 12/24
4000 serien 16/32 ev alla kretsar på CPUn tillverkas med 7 nm teknik.
5000serien 16/32 DDR5
6000Serien 4 eller 5mn tillverknings teknik

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00nde:

Tror knappast dom säljer Radeon VII till stora förluster, tror faktiskt inte dom förlorar något alls utan vinner men väldigt lite i pengar men mycket mer i marknadsföring iom att dom iaf syns på grafikkortsmarknaden bland high end. Steve från gamers nexus tror likadant som jag. Källa på det finns om jag minns rätt i Radeon VII teardown videon från GN. Detta är dock ingen säker källa och det finns ingen helt säker källa som säger att dom säljer till vinst eller förlust, har jag fel så visa mig gärna den källan.

Skickades från m.sweclockers.com

Står här att de säljer till förlust: https://www.shacknews.com/article/109364/report-amd-radeon-7-...

Skrivet av Vash:

@Ozzed: Du brinner verkligen för de här haha. Men vi får nog bara inse att vi har olika åsikter i frågan fördelarna som du nämner tror jag främst hamnar hos aktieägarna inte konsumenterna.
Ditt inlägg förtjänar ett bättre å längre svar men jag har barn å ta hand om hehe

Aktieägarna? Du menar de som inte ens får vinstdelning (eller vad det heter) idag? Men visst, om Zen2 slår marknadens förväntningar så lär ju aktien rusa och då kan man göra sig en hacka där. Dock tror jag det mesta handlar om att öka mindshare och marknadsandelar -samtidigt. Och den kombon är svår att knäcka utan att både leverera solida produkter och göra det till ett attraktivt pris.

Skrivet av b00nde:

Här håller jag med i de flesta punkter.
Varför skulle dom ha dålig yield på deras små chiplets förstår jag inte, den designen är ju just till för att få bra yields. Sen om 7nm har lite sämre yield än 14 nm++ i början är väl inte direkt konstigt men amd tillverkar väl inte processorerna än och när dom börjar kanske yieldsen gått upp betydligt jämfört med en helt ny nod.

Skickades från m.sweclockers.com

7nm har defintivt bättre yelds per yta jämfört med 14nm, men Radeon VII är en stor krets, och det är dessutom "bottenskrapet" om man så säger så de riktigt göttiga kretsarna går till radeon instinct.

Skrivet av sesese:

Det är därför som AMD behöver ha prestanda även för Ryzen 4000 serien. AMD behöver recensenter som hyllar deras produkt. Där av kan de inte göra ett för stort prestanda hopp i 3000 serien för då faller 4000 serien platt. Intel har ökat med ca 5% i prestanda de senaste åren kan då AMD hålla 15% ökning även i år och nästa år så är det bra. Se bara TR4 serien där 2000 serien endast lev upp till +5% där alla blev missnöjda även om det kom en cpu som ökade antal kärnor med 100% från 16 till 32 kärnor. Tvivlar på att AMD vill göra om samma misstag där många fortfarande väljer att köpa "gamla" modellen istället för den nya. Vi konsumenter får inse att de stora prestanda hoppens tid är förbi. AMD har inget att vinna på att stressa Intel det AMD måste visa är att de kan leverera bra produkter i minst 5 år. Att gå från 20% marknadsandelar till 40% tar längre tid än vad många inser. Det är därför som jag tvivlar på att IPC kommer öka med mer än MAX 15%. Sedan vad du kan nå med OC på 3000 serien är en helt annan fråga.

Rimligt antagande för att få ett sug från konsumenter att uppgradera sin datorer till AMD produkter. (Att få dig Ozzed att byta cpu varje år)
3000 serien 12/24
4000 serien 16/32 ev alla kretsar på CPUn tillverkas med 7 nm teknik.
5000serien 16/32 DDR5
6000Serien 4 eller 5mn tillverknings teknik

De har ju sagt själva att Zen3, alltså Ryzen 4000-serien, främst blir energieffektivare och inte så mycket högre prestanda. https://www.pcgamesn.com/amd-zen-3-7nm-cpu-architecture

Så att de skulle sandbagga Zen2-prestanda för att kunna öka mer på Zen3, visst det kan de göra men i så fall har de ljugit väldigt extremt mycket, och sådant brukar inte uppskattas.

Ingen anledning att stressa Intel? Det är klart att de har all anledning att stressa Intel!

Vi lever just nu i en värld där hela Intel's mindshare ligger i att de är "bäst, punkt!". Att AMD skulle nöja sig med det tror jag är väldigt osannorlikt. De vill såklart komma åt prestandakronan för att det finns grova pengar att tjäna i det. Att sandbaggs prestandan för att kunna peka på att "vi har minsann ökat si och så mycket per generation" är meningslöst, det bryr sig folk inte alls om. Utan det är mest prestanda nu som gäller.

Om vi kör en billiknelse igen..

Om vi säger att Intel är en bil som har en maxhastighet på 200mm/h och gör 0-200 på 10 sekunder, just nu alltså, och förra generationen så hade de en bil som toppade i 180km/h, och också där gjorde 0-180 på 10 sekunder, det är så Intel ser ut.

Sen har vi AMD som har en bil som gör 150km/h på 20 sekunder, men så släpper de en bil som gör 0-160km/på 10 sekunder. Då ser man ju att accellerationshastigheten är bättre "per generation" än Intel, men det folk faktiskt tittat på är ju hur bilen presterar idag.

Hur mycket snabbare en processor blivit sedan förra generationen är ju inte en faktor som överhuvudtaget påverkar prestanda, utan det götta som folk vill åt är ju "topphastigheten", och just nu är det Intel som har den kronan, och den vill AMD åt, att de då av markndsmässiga skäl skulle strypa prestandan går inte ihop.

Ett faktum som styrker mina argument extremt starkt
är ju hur Ryzen överklockar. Tittar man på toppmodellerna så finns där inget alls att hämta i regel. För 1800X kom du sällan över 4.1Ghz, och för 2700X når man sällan över 4.35Ghz. Var det så att de med flit ströp prestandan av marknadsmässiga skäl so skulle man ju enkelt kunna krama ur mer.

Och detsamma blir alltså fallet med 3000-serien. Stryper de prestandan kommer processorerna klocka som gudar, om de nu inte stryper prestandan genom att med flit välja extremt dåligt kisel, men gör de det så är det en dumhet av sällan skådat slag.

Men som sagt... AMD har själva sagt att Ryzen 4000-serien endast kommer bjuda på modesta prestandaökningar, så jag tror mer på tomten än att de skulle strypa prestanda med flit, utan det är snarare så att de kommer verkligen gå "all in" med Ryzen 3000, och krama ur sista droppen blod ur arkitekturen. Allt annar vore barnsligt, korkat, kortsiktigt, och konstigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

@Ozzed: Tittar man på Radeon 7 lanseringen så talar väl de mer mot att man lägger sig på den nivån man kan komma undan med.

Nu ska du vara medveten om att du jämför äpplen med päron här. Där Radeon är ett dyrt kort som prispressats till den minsta absoluta möjliga prispunkt och är dessutom en nischprodukt så är Ryzen menad för massproduktion samt med tanke på tillverkningsprocessen så ger den även hög yield. Alltså låg kostnad per waffer. Så här jämför du alltså något som är dyrt i produktion samt i tillgång med en produkt som inte är dyr i produktion (med största sannolikhet om nu man inte fullständigt omdesignat krestarna) och är menad att finnas i stor tillgång.

Så ditt exempel behöver händelsevis inte ha något med prisbilden på AMDs CPU:er att göra i huvud taget.

Skrivet av Vash:

@Ozzed: Jag tror absolut det går å dra paralleller mellan släppen. Hur goda yields de blir osv är väl ingen som kan säga idag eller? Spekulera går ju såklart men tycker de är tidigt å komma med alltför säkra påståenden.

Går men man kan inte på förhand dra några slutsatser av dessa paralleller.

Skrivet av b00nde:

Tror knappast dom säljer Radeon VII till stora förluster, tror faktiskt inte dom förlorar något alls utan vinner men väldigt lite i pengar men mycket mer i marknadsföring iom att dom iaf syns på grafikkortsmarknaden bland high end. Steve från gamers nexus tror likadant som jag. Källa på det finns om jag minns rätt i Radeon VII teardown videon från GN. Detta är dock ingen säker källa och det finns ingen helt säker källa som säger att dom säljer till vinst eller förlust, har jag fel så visa mig gärna den källan.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror inte jag heller DÄREMOT så gör man antagligen inte någon större vinst på dessa kort. Tror nog vinsten först kan komma med Navi som är riktad mot en betydligt större kundkrets än RVII.

Skrivet av sesese:

Det är därför som AMD behöver ha prestanda även för Ryzen 4000 serien. AMD behöver recensenter som hyllar deras produkt. Där av kan de inte göra ett för stort prestanda hopp i 3000 serien för då faller 4000 serien platt. Intel har ökat med ca 5% i prestanda de senaste åren kan då AMD hålla 15% ökning även i år och nästa år så är det bra. Se bara TR4 serien där 2000 serien endast lev upp till +5% där alla blev missnöjda även om det kom en cpu som ökade antal kärnor med 100% från 16 till 32 kärnor. Tvivlar på att AMD vill göra om samma misstag där många fortfarande väljer att köpa "gamla" modellen istället för den nya. Vi konsumenter får inse att de stora prestanda hoppens tid är förbi. AMD har inget att vinna på att stressa Intel det AMD måste visa är att de kan leverera bra produkter i minst 5 år. Att gå från 20% marknadsandelar till 40% tar längre tid än vad många inser. Det är därför som jag tvivlar på att IPC kommer öka med mer än MAX 15%. Sedan vad du kan nå med OC på 3000 serien är en helt annan fråga.

Rimligt antagande för att få ett sug från konsumenter att uppgradera sin datorer till AMD produkter. (Att få dig Ozzed att byta cpu varje år)
3000 serien 12/24
4000 serien 16/32 ev alla kretsar på CPUn tillverkas med 7 nm teknik.
5000serien 16/32 DDR5
6000Serien 4 eller 5mn tillverknings teknik

Så hela ditt resonemang bygger på två saker. Att AMD har en begränsad prestanda att ta ifrån (vilket inte är sant) samt att AMD på något vänster skulle hålla tillbaka prestandan och därför förväntar du dig inte ens 15% ökad IPC? Och detta bygger du på exakt vadå? Att det tar länge för att nå 40% marknadsandelar (vet inte om detta är ett syftningsfel från din sida eller ett försök till ett legit argument)? Att AMD inte vill sälja gamla produkter? Detta kommer man inte undan ifrån. I värsta fall så kommer deras produkter att säljas begagnade. Att Intel ökat med 5% beror helt enkelt på lathet. De behövde inte öka mer samtidigt som de fokuserade på att reparera sin 10nm produktion. Att AMD inte har något att vinna på att stressa Intel är inte heller sant. Intel är nästan ett år bort med sin 10nm. AMD i sin tur sitter just nu på en produkt som varit i massproduktion under ett bra tag. Med andra ord.. AMD sitter i förarsätet och har allt att vinna på att framhäva sin teknik gentemot sin största konkurrent i Intel.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@ozzed @xinpei Ni överkomplicerar verkligen de här i mina ögon, har man en produkt som kan mäta sig med konkurenten så säljer man den för ett liknande pris. Idag konkurerar man med priset för man har inte prestandan om ryzen 3000 lägger sig i nivå med med intel så kommer även priset göra de, kan mycket väl bli billigare men inte med stora skillnader.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

@ozzed @xinpei Ni överkomplicerar verkligen de här i mina ögon, har man en produkt som kan mäta sig med konkurenten så säljer man den för ett liknande pris. Idag konkurerar man med priset för man har inte prestandan om ryzen 3000 lägger sig i nivå med med intel så kommer även priset göra de, kan mycket väl bli billigare men inte med stora skillnader.

Jag tycker inte det är så komplicerat egentligen. AMD har idag ~20% marknadsandel och det är verkligen för lågt om de vill kunna håva in stora summor pengar och fortsätta utveckla sin produktportfölj, och det vill de förståss.

Om marknadsanlelarna varit närmare 50/50 så hade de självklart tagit ut högre priser, men sålänge de är underdog och sålänge Intel har mer Mindshare så måste de lägga sig lägte i pris - även om de har jämställd prestanda. Att lägga sig "lite under" kommer inte räcka sålänge styrkeförhållandena ser ut som de gör.

Det som det handlar om för AMD är såklart att tjäna så mycket pengar de kan i det långa perspektivet, så är det för de flesta företag, och för att nå dit så måste de just nu lägga sig en bra bit under Intel i pris, för att ta bort så många argument som möjligt att välja Intel.

För om man tänker på det, som "vanlig konsument". Om både Intel och AMD har produkter som presterar ungefär lika, och priset är ungefär lika, varför skulle man då välja AMD?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nu ska du vara medveten om att du jämför äpplen med päron här. Där Radeon är ett dyrt kort som prispressats till den minsta absoluta möjliga prispunkt och är dessutom en nischprodukt så är Ryzen menad för massproduktion samt med tanke på tillverkningsprocessen så ger den även hög yield. Alltså låg kostnad per waffer. Så här jämför du alltså något som är dyrt i produktion samt i tillgång med en produkt som inte är dyr i produktion (med största sannolikhet om nu man inte fullständigt omdesignat krestarna) och är menad att finnas i stor tillgång.

Så ditt exempel behöver händelsevis inte ha något med prisbilden på AMDs CPU:er att göra i huvud taget.

Går men man kan inte på förhand dra några slutsatser av dessa paralleller.

Tror inte jag heller DÄREMOT så gör man antagligen inte någon större vinst på dessa kort. Tror nog vinsten först kan komma med Navi som är riktad mot en betydligt större kundkrets än RVII.

Så hela ditt resonemang bygger på två saker. Att AMD har en begränsad prestanda att ta ifrån (vilket inte är sant) samt att AMD på något vänster skulle hålla tillbaka prestandan och därför förväntar du dig inte ens 15% ökad IPC? Och detta bygger du på exakt vadå? Att det tar länge för att nå 40% marknadsandelar (vet inte om detta är ett syftningsfel från din sida eller ett försök till ett legit argument)? Att AMD inte vill sälja gamla produkter? Detta kommer man inte undan ifrån. I värsta fall så kommer deras produkter att säljas begagnade. Att Intel ökat med 5% beror helt enkelt på lathet. De behövde inte öka mer samtidigt som de fokuserade på att reparera sin 10nm produktion. Att AMD inte har något att vinna på att stressa Intel är inte heller sant. Intel är nästan ett år bort med sin 10nm. AMD i sin tur sitter just nu på en produkt som varit i massproduktion under ett bra tag. Med andra ord.. AMD sitter i förarsätet och har allt att vinna på att framhäva sin teknik gentemot sin största konkurrent i Intel.

Ja precis som jag skrev så vinner man nog väldigt lite i pengar per kort men man visar att man ännu finns och med hyfsad prestanda med. Pr mässigt är det ju bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00nde:

Ja men du skrev om ic turbo och spec spridare. Har du spridare så måste du också ha en ecu. Finns även förgasarbilar med en slags ecu, dock då oftast bara på tändningssidan, t.e.x MSD tändning är elektroniskt styrd 👍

Jag hoppas såklart 5+ghz med högre än intel ipc i spel, dvs så bra som möjligt men man får ju alltid hoppas.
Sen kanske dom inte vill släppa det allra värsta direkt så dom enkelt kan släppa en högre klockad version när intel kontrar. Men det kräver ju att den rätt simpelt går om intels nuvarande.
Om ipc ökning med 10-15% samt 7-800mhz frekvensökning som läckor/rykten visar är sant så kommer dom gå förbi intels nuvarande i väldigt många scenarion.
Håller tummarna för det!

japp tänkte fel! you win!

5ghz tror jag faktiskt inte på, känns som ett gigantiskt hopp, KANSKE max turbo på 1 kärna. läckorna är från sent förra året och vad man såg av AMD på januari mässan så har dom nog inga frekvenser klara.
om listan stämmer så är det nog snarare vad AMD hoppas komma upp till. det tror jag.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

japp tänkte fel! you win!

5ghz tror jag faktiskt inte på, känns som ett gigantiskt hopp, KANSKE max turbo på 1 kärna. läckorna är från sent förra året och vad man såg av AMD på januari mässan så har dom nog inga frekvenser klara.
om listan stämmer så är det nog snarare vad AMD hoppas komma upp till. det tror jag.

Aa men med tanke på att GlobalFoundaries 12nm low power nod kan köras i 4.3 redan så borde TSMC 7nm high power nod klara mycket högre frekvens än så. Är så på RVII kortet med. Vissa exemplar klarar oc upp till 2100mhz med stock kylare. Jämfört med ca 1700mhz på vega 64 det är 400mhz högre "bara" genom krympning o byte av foundry. Ryzen 3000 ska även ha andra tweaks än bara krympning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker inte det är så komplicerat egentligen. AMD har idag ~20% marknadsandel och det är verkligen för lågt om de vill kunna håva in stora summor pengar och fortsätta utveckla sin produktportfölj, och det vill de förståss.

Om marknadsanlelarna varit närmare 50/50 så hade de självklart tagit ut högre priser, men sålänge de är underdog och sålänge Intel har mer Mindshare så måste de lägga sig lägte i pris - även om de har jämställd prestanda. Att lägga sig "lite under" kommer inte räcka sålänge styrkeförhållandena ser ut som de gör.

Det som det handlar om för AMD är såklart att tjäna så mycket pengar de kan i det långa perspektivet, så är det för de flesta företag, och för att nå dit så måste de just nu lägga sig en bra bit under Intel i pris, för att ta bort så många argument som möjligt att välja Intel.

För om man tänker på det, som "vanlig konsument". Om både Intel och AMD har produkter som presterar ungefär lika, och priset är ungefär lika, varför skulle man då välja AMD?

Självklart vill AMD vinna marknadsandelar.

Men det jag lärt mig är att folk är beredd att betala för dom bästa produkterna.

8 Core modellen som ska prestera som i9 9900K kommer vara billigare en denna.

Men 12 Core modellen som många hoppats på ska ta prestanda tronen kommer åtminstone lägga sig i samma prisklass som i9 9900K.

För om AMD säljer en 12/24 CPU för samma pris som Intels i9 9900K och dessutom utklassar dom i prestanda.

Varför ska man då köpa Intel ?

Ryzen är redan nu enormt hypad så allt beror på prestandan dom lyckas få ut.

Som du säger folk köper bästa produkten som finns vid inköpsdatumet så AMD har allt att vinna på att ta prestanda tronen.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Jag tror för min del att det inte är sammantagen prestanda som är primärt avgörande utan enkeltrådsprestanda. Även om spel mer och mer använder flera kärnor så kommer nog få snabba kärnor vara bättre än många långsammare kärnor ett tag till. Och om då en ny AMD-processor släpps som matchar eller utklassar Intels värsting när alla kärnor körs, men fortfarande saknar 4-5 procent i enkeltrådsprestanda, då är valet inte lika enkelt. De som vill maximera spelprestanda lär då fortfarande välja Intel om priset är likvärdigt. Så först om enkeltrådsprestanda är ikapp eller förbi Intel tror jag att AMD kan ha råd att ta mer betalt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

@Ozzed: Tittar man på Radeon 7 lanseringen så talar väl de mer mot att man lägger sig på den nivån man kan komma undan med.

För en lågproduktion i storleksordningen tiotusentals av en 331mm^2 krets på 7nm med 16GB HMB2 är en bra indikation på vad en krets med 2 chiplets på 77mm^2 och en 14nm IO krets som massproduceras i miljontals prissätts som.

Du har däremot helt rätt när du säger att de lägger sig på en prisnivå som de kan komma undan med. Men förmodligen inte på det sättet som du tänker på. För Radeon VII är dyr att producera, tänk dig väldigt, väldigt dyr. Och med det så menar jag "Tjäna 0 eller gå svagt minus för varje sålt kort vid MSRP-dyrt". Deras konkurrerande produkt (2080, men egentligen mer 1080ti) kostar ~700-750 dollar i butik. Om Radeon VII säljs för lika mycket är AMD rökta, så de väljer att placera MSRP på det lägsta 2080:t. Det har alltså utgått från en lägsta gräns som de kan komma undan med då de inte har världens mest konkurrenskraftiga produkt.

Vi spolar tillbaka till år 2017 och ryzen släpps. 1800X är kraftigt överprisad och kostar 5600kr (om jag minns rätt), medan 1700 var 3700kr och 1700x för 4500kr. Alla dessa kostar lika mycket att tillverka , men de har förstås olika priser p.g.a olika prestanda och är således olika värda för konsumenterna. AMD ställde dessa mot 6900k som kostade mer än 10000kr (men var bättre...inte värd priset dock). De kunde lägga sig närmare det priset i teorin, men ändå så valde de att inte göra det. Men det var förmodligen vid den här tiden de hade mest marginaler med 1800x (obs, har inget bevis för att så var fallet, men mest en känsla baserat på priserna som följde med 2000 serien). Intel slog tillbaka både med priser och prestanda till 2000 serien och på så sätt så fick t.ex 2700 och 2700x en väldigt liten prisskillnad jämfört med tidigare, men de var ändå konkurrenskraftiga pris- och prestandamässigt. De prissatte det där de helt enkelt kunde komma undan med det.

Men låt oss analysera trender. Mindfactory är en stor tysk butik som publicerar sin data online för CPU försäljningar. De publicerade nyligen försäljningssiffror från Februari (och har även med tidigare data) för Intel och AMD produkter. Om vi ser på försäljningen för Februari var 64% AMD processorer och 36% Intel processorer. På ett ungefär 1.8 AMD processorer för varje Intel processor som säljs. Det är hyfsat stora siffror. Ändå är vinsten för för de sålda processorerna samma (51% mot 49%) , vilket indikerar på att AMD kör med lägre marginaler än Intel, men använder volym för att väga upp det.

Man kan även notera att när Intels produktionskatastrof kom i Augusti och priserna höjdes markant för Intels processorer, så låg AMDs priser stabila. Trots det så ökade vinsten för AMD markant.

Nu när de slängt ut IO delen till en egen krets har produktionen blivit billigare. Det finns däremot en risk att priserna ökar med 3000 serien som de gjorde när 1800x först släpptes mot 6900k , men det är sannolikt att de kommer fortsätta "sälj mer, lägre marginaler" taktiken som de har nu.

Skrivet av b00nde:

Tror knappast dom säljer Radeon VII till stora förluster, tror faktiskt inte dom förlorar något alls utan vinner men väldigt lite i pengar men mycket mer i marknadsföring iom att dom iaf syns på grafikkortsmarknaden bland high end. Steve från gamers nexus tror likadant som jag. Källa på det finns om jag minns rätt i Radeon VII teardown videon från GN. Detta är dock ingen säker källa och det finns ingen helt säker källa som säger att dom säljer till vinst eller förlust, har jag fel så visa mig gärna den källan.

Det finns en källa som sa den 13 December att Mike Rayfield sparkats från AMD för att han föreslog en produkt som hette "Radeon VII" som kostade 750 dollar att tillverka och knappt kunde slåss med 1080ti i spel. Alla dessa saker förutom priset har bekräftats, så sannolikheten är hyfsat hög att de går med svag förlust eller jämnt ut.

Är dock inget problem i praktiken om de producerar hyfsat få kort. För 20k kort blir förlusten bara 1 miljon dollar för enheterna om de säljs för 700 dollar (tror att det är närmare 0 om man ser vad priserna i butikerna är. Kör en del för 700, andra för 750). Men om de skulle behöva de som har alla 64 CU fungerande och av bra kvalité så kan de sälja dem som Mi60 till mycket högre vinst. Så allt jämnar ut sig i slutet. Vi har ju trots allt hela project stream och project Xcloud som körs på dessa.