Får jag ut det mesta av priset på AMD Ryzen 1800X-dator?

Permalänk
Medlem

Jag tycker listan ser bra ut.
Det enda jag inte kan svara på är om ett 1070 verkligen är värt att köpa 2019.
Å ena sidan har den 2gb mer Vram och likvärdig prestanda som ett 1660Ti, men det är också äldre och saknar vissa nya förbättringar pga det.

Som en annan nämnde, ett RTX 2060 med bättre prestanda finns ju att köpa för liknande pris i en annan butik. Kruxet är att du får montera själv.

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Medlem
Skrivet av scsh:

Andrahandsvärde: nada
Din-kompis-blick-på-ditt-nya-system-värde: nada

Alltså jag förstår folk som kör på AMD, jag gör verkligen det - billiga grejer som funkar (tillräckligt) bra.
Samma sak när de kommer till grafikkort (även om detta inte gäller i ditt fall) - du får ju en freesync-skärm "gratis" när du ändå köper skärm - medans du får betala det dubbla för en g-sync-skärm.

Men om du skulle kunna spara en månad extra, jobba över några timmar till, önska dig pengar i födelsedagspresent; ja vad som - så tänk om helt och bygg dig ett Intel-baserat system och självklart med Nvidia grafik.. du kommer ha igen det alla gånger om i längden, det är jag övertygad om.

Många kruxiga hlsngr

Skrivet av Lodisen:

Ska han spendera mer pengar för att få högre andrahandsvärde?

Köper han Intel för nästan dubbelt så mycket får han ~10% högre FPS i spel och sämre prestanda i multitrådade program.
Verkar som en solklar deal att köpa Intel. 😏

Jag har själv kört Intel senaste 10 åren innan Ryzen kom. Ser noll anledning till att köpa Intel om man är ute efter pris/prestanda.

Sen, vem bryr sig om "Din-kompis-blick-på-ditt-nya-system-värde"?

Edit: Dessutom så kan man byta till nya generationer av Ryzen-processorer utan att byta moderkort, för AMD försöker inte suga ur varenda krona ur sina kunder likt Intel som byter sockel varje generation.

Eftersom jag sysslar mycket med bildbehandling och videoredigering, så tror jag att Ryzen kommer gynna mig mer än Intel eftersom Ryzen har 16 trådar jämfört med Intels 8. Intel har bättre single core prestanda, men Ryzen har överlägset bättre multi core prestanda, även jämfört med Intels i7 gen 9. Intels i9 presterar bättre, men kostar dubbelt så mycket jämfört med en Ryzen 2700.

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ho Hum. Läs dina egna inlägg igen kanske.
Nu handlade tråden SPECIFIKT om Ryzen, se "Får jag ut det mesta av prestandan på Ryzen-processorn i detta bygge".

Till TS, kollade på moderkortet du lagt till och såg att M.2 platsen kommer sitta under grafikkortet då du kör mATX.
Det kan vara en bra idé att skaffa en kylfläns till M.2-disken så att det inte blir extremt varm, brukar kosta 50:- eller så, men jag kunde inte hitta någon på webhallens sida.

Du kan alltid höra om du kan beställa en separat och låta dom montera den om du inte känner dig bekväm med det.
Något liknande detta: https://www.google.com/search?q=m2+cooling&client=firefox-b-d...:

Bra att du märkte det, lät inte optimalt att ha den där! Ska kolla om det kunde funka, annars får jag köra på en vanlig SSD istället.

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Köp istället Windows från exempelvis Ebay eller Kinguin för 50-250kr, och lägg pengarna du sparar på ett bättre grafikkort. Om du spelar i 1440p - och framförallt i 4K - så kommer 1070 kännas segt rätt snabbt. Annars ser det bra ut.

Kan också vara värt att vänta till kvällen då Komplett ska ha någon slags rea då, ibland kan deras "Komplett-PC" vara riktigt prisvärda.

https://www.komplett.se/kampanj/5h-rea?utm_source=sweclockers...

Det var en bra idè, tack för tipset. Enda skälet till att jag tänkte köpa Win 10 genom Sweclockers var egentligen så dom kunde stresstesta burken på plats osv. Men i slutändan kanske man tvingas kompromissa för mycket. Att spara på OS och lägga pengarna på grafikkort istället vore perfekt.

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem

@Lodisen:
@favouredhawk:

Webhallen sysslar bara med nymontering av sina egna varor. Du får i så fall lösa det själv.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Här är vad jag hade gjort:

1. Bytt till Ryzen 2700 (inte X)
2. Bytt Ram till 3200 Mhz
3. Bytt Cpu kylare till något som är 240mm stort. Inte påläst om just din kylare men alla tester jag läst så presterar alltid 120mm AiO ganska kasst. Antingen gör det rätt (en 240mm) och få bra kylning, köp en bra luftkylare istället typ Noctua Nh-D15 alternativt spara de 800kr och kör med kylaren som följer med (inte 100% säker att 1800X har kylare, men det borde lätt gå att kolla upp)

Note: Inet monterar inte fast stora luftkylare som Noctua NH-D15, du får göra det lilla jobbet själv. Om du inte har tummen mitt i handen tar det bokstavligt talat 2-5 min och det går typ inte göra fel eller skada något.

Note 2: Såg att webhallen har en del bra erbjudanden denna veckan, bland annat att de bygger din dator för 20kr. Kan vara värt att prisjämföra.

Skrivet av Lodisen:

Ja, i Standardutförande så presterar 1800X bättre.
Men det är för att dom satt 2700 till 65W istället för 95W som 2700X går i.
Det är ju bara att höja i Bios och skruva upp hastigheterna själv.

Jag har själv en 1800X i dagsläget, men jag hade tagit en 2700 alla dagar i veckan istället för 1800X.
Om du vill så kan du ju köpa en 2700 och vi kan byta.

Webhallen har dessutom kampanj på montering och tar bara 20 :- för att bygga ihop datorn, istället för Inet.

Får jag fråga varför jag borde ta en 2700 istället för en 2700X? Jag har kollat benchmarks och 2700X verkar prestera bättre. Är det för att 2700 är enkel att skruva upp i BIOS?

Jag känner mig inte så bekväm med BIOS om jag ska vara ärlig, provade experimentera med ett tidigare bygge men fick aldrig riktigt till överklockningen. Blir 2700 bättre eller likställd med 2700X fabriksinställningar efter man skruvat upp den i BIOS? För om de är ungefär likställda skulle jag nog föredra 2700X, så man slipper göra inställningar själv.

Eller är det nån annan anledning varför 2700 är att föredra framför 2700X?

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Köp istället Windows från exempelvis Ebay eller Kinguin för 50-250kr, och lägg pengarna du sparar på ett bättre grafikkort. Om du spelar i 1440p - och framförallt i 4K - så kommer 1070 kännas segt rätt snabbt. Annars ser det bra ut.

Kan också vara värt att vänta till kvällen då Komplett ska ha någon slags rea då, ibland kan deras "Komplett-PC" vara riktigt prisvärda.

https://www.komplett.se/kampanj/5h-rea?utm_source=sweclockers...

Jag såg att cdkey.se har licens för Win 10 Home/Pro till salu för 199 kr, så jag monterar nog datorn själv och satsar på att köpa nyckel därifrån istället

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Får jag fråga varför jag borde ta en 2700 istället för en 2700X? Jag har kollat benchmarks och 2700X verkar prestera bättre. Är det för att 2700 är enkel att skruva upp i BIOS?

Jag känner mig inte så bekväm med BIOS om jag ska vara ärlig, provade experimentera med ett tidigare bygge men fick aldrig riktigt till överklockningen. Blir 2700 bättre eller likställd med 2700X fabriksinställningar efter man skruvat upp den i BIOS? För om de är ungefär likställda skulle jag nog föredra 2700X, så man slipper göra inställningar själv.

Eller är det nån annan anledning varför 2700 är att föredra framför 2700X?

För att 2700 är mycket billigare, men såg att webhallen var rätt dyr på den.

2700 och 2700x är samma chip, bara det att X-chippen är bättre binnade så att de når ~100 mhz högre oftast.
Samt att 2700 går på 65Watt och 2700X på 105Watt, dvs mycket lägre värmeutveckling när du inte behöver prestandan.
Så du kör helt enkelt oklockat tills du känner att du behöver mer prestanda och skruvar upp volten/Mhzen

Men ja, om du inte vill klocka själv så är väl 2700X ett bättre val.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Tack för tipset om att TUF-moderkorten inte presterar så bra! Jag kollade in MSI B450M MORTAR och MSI B450 TOMAHAWK. Tomhawk hade varken HDMI 2.0 eller DisplayPort (har 4K-skärm som jag kör i 2560x1440), så jag satsar nog på MSI B450M MORTAR isåfall. Någon får protestera ifall det vore fel val

Mortar och Tomahawk ska vara bra. Men HDMI och DP får du från grafikkortet, behövs bara på moderkort om du vill använda en inbyggd GPU. Sen vet jag inte om det nödvändigtvis är just 2.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Jag såg att cdkey.se har licens för Win 10 Home/Pro till salu för 199 kr, så jag monterar nog datorn själv och satsar på att köpa nyckel därifrån istället

Aldrig köpt därifrån, men det fungerar säkert bra. Kinguin har jag däremot köpt från flera gånger och aldrig haft problem.

Skrivet av Lodisen:

För att 2700 är mycket billigare, men såg att webhallen var rätt dyr på den.

2700 och 2700x är samma chip, bara det att X-chippen är bättre binnade så att de når ~100 mhz högre oftast.
Samt att 2700 går på 65Watt och 2700X på 105Watt, dvs mycket lägre värmeutveckling när du inte behöver prestandan.
Så du kör helt enkelt oklockat tills du känner att du behöver mer prestanda och skruvar upp volten/Mhzen

Men ja, om du inte vill klocka själv så är väl 2700X ett bättre val.

Ska man överklocka en Ryzen så kan man bara överklocka alla kärnor, och förlorar alltså XFR2 och "Precision Boost" som kan nå högre frekvenser på färre kärnor - något som är bra vid t.ex spelande.

Finns mer att läsa här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1517274-amd-zen-zen-ov...

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Slutgiltig version av datorbygget:

Stort tack till alla som hjälpt i tråden, utan er hade jag beställt en dyrare dator med sämre prestanda

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Slutgiltig version av datorbygget:

https://i.postimg.cc/nrWTxswx/Dator-Inet-feb-2019-KLAR-ATT-BEST-LLA-1.jpg

Stort tack till alla som hjälpt i tråden, utan er hade jag beställt en dyrare dator med sämre prestanda

Hade jag varit du så hade jag lagt till några hundralappar och fått en vettig kylare till 2060 för den som sitter på det kortet är verkligen i minsta laget. Det kommer fungera men jag befarar att kortet tyvärr kommer låta en del. Det är ifall du bryr dig om sådant så kan det vara värt att ta en kik på.

Tech deals har ett test där han testar lite olika kort från 2060 och jämför bland annat ljudnivåer.
https://youtu.be/I-DXzX8CAUI?t=634
Tyvärr finns inte phoenix med men evga 3 slots single fan itx kort finns dock med och det är ändå ett kort med betydligt maffigare kylfläns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Slutgiltig version av datorbygget:

https://i.postimg.cc/nrWTxswx/Dator-Inet-feb-2019-KLAR-ATT-BEST-LLA-1.jpg

Stort tack till alla som hjälpt i tråden, utan er hade jag beställt en dyrare dator med sämre prestanda

Skrivet av Elektron:

Hade jag varit du så hade jag lagt till några hundralappar och fått en vettig kylare till 2060 för den som sitter på det kortet är verkligen i minsta laget. Det kommer fungera men jag befarar att kortet tyvärr kommer låta en del. Det är ifall du bryr dig om sådant så kan det vara värt att ta en kik på.

Tech deals har ett test där han testar lite olika kort från 2060 och jämför bland annat ljudnivåer.
https://youtu.be/I-DXzX8CAUI?t=634
Tyvärr finns inte phoenix med men evga 3 slots single fan itx kort finns dock med och det är ändå ett kort med betydligt maffigare kylfläns.

Kanske prisvärd? Gainward GeForce RTX 2060 Phoenix GS för 4149 kr.

https://www.komplett.se/product/1120459/datorutrustning/dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Får jag fråga varför jag borde ta en 2700 istället för en 2700X? Jag har kollat benchmarks och 2700X verkar prestera bättre. Är det för att 2700 är enkel att skruva upp i BIOS?

Som ovan nämnts så är 2700 och 2700X samma chip, bara att de delas upp olika vid tillverkning. 2700X kommer dock med en bättre kylare ifall man har tänkt att köra på originalkylaren.

Jag började med överklockning för några år sedan och det är verkligen superenkelt. 1. Googla fram en guide 2. Följ Guide. Oftast är det typ 2-5 saker man ändrar lite på och så fungerar det. Är man ute efter att få till "tävlingsmässig" överklockning så är det ju en annan femma, men för lekman på sin speldator är det superenkelt att få ut 97% av vad man kan.

Med det sagt så känner du dig inte superbekväm med det så får du ju en bättre CPu med 2700X samt en bättre kylare