Samsungs vikbara Galaxy Fold släpps den 3 maj – prislapp över 20 000 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Nu kan alla sluta klaga på Apples priser

Skickades från m.sweclockers.com

Apples "telefoner" spelar inte ens i samma liga. Ingen gör det. Därav priset. Inte svårt att förstå egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Om du va det minsta insatt så hade du vetat att det är mer än en klisterlapp som ändrats.
Håller med om att om att de tar för mycket betalt för sina telefoner.
Å andra sidan fungerar min iPhone 7 lika bra nu som när den va ny. Samma sak kan inte sägas om min sambos Galaxy S8

Måndagsexemplar, min S8+ funkar prima och har nästan lika mycket batteritid nu som när jag skaffade den vid release.

Ontopic:
Fold kommer inhandlas dagen den kommer. Tveklöst.

Nyfiken på varför alla klagar. Samsung släppte uppenbarligen flera telefoner varav de allra flesta är i liknande prisklass som förra generationen. Köp en Samsung Galaxy S10+ på abonnemang för 650kr i månaden (samma som man betalat för S8+ i två år) om ni vill ha en flaggskeppstelefon av nyaste generationen. Låt oss idioter som är nyfikna på Fold köpa skiten så får ni reda på om den här tekniken är bra eller inte.

Luktar lite avundsjuka tbh.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

Frågan är hur vecket på mitten kommer se ut efter ett års flippande fram och tillbaka. Det är av samma skäl som jag är skeptisk till rörliga delar på telefoner.

Permalänk
Hedersmedlem

20 000 kronor?

Skämt åsido är det en riktig häftig teknik i teorin, men ser inte användningen för den i praktiken.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

@Ozzed: Vänta lite nu. Så du menar att det inte finns någon kvalitativ skillnad mellan Apples släpp och denna Samsung-mobil? Apple bytte klisterlapp på telefonen, och försökte ta betalt eftersom mobilen har ett äpple på baksidan. Här rör det sig om helt ny teknologi.

Apples släpp 2007 var en sak (som också kostade 399 eller 499 dollar). Deras senaste 5-6 lurar har man betalat för äpplet, inte mycket mer.

För durt är för durt är för dyrt. Tycker Apple's lansering var extremt mycket mer än bara "en klisterlapp". Både Samsung och Apple är extremt innovativa, men nu verkar båda ha tappat fotfästet totalt vad gäller prissättningen, och då skall båda självklart ha skit för det.

Om vi kör en billiknelse då. Om du kör på någon så att de dör, och jag gör samma sak, fast backar sedan på dem så att de blir överkörda en gång till, vem har dödat personen mest? Just det... Båda! Är man död så är man.

Både samsung och Apple har med råge passerat anständighetens gräns vad gäller prissättning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nukethenick:

Frågan är hur vecket på mitten kommer se ut efter ett års flippande fram och tillbaka. Det är av samma skäl som jag är skeptisk till rörliga delar på telefoner.

Förmodligen ett mycket synligt veck i plasten. Kanske inte blir lika tydligt när skärmen väl är på, men tvivlar stark att det inte kommer uppstå problem. Att rulla ihop skärmen är en sak, men att vika den helt 180 grader... nja....

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag ser främst 3 användningsområde av denna första version.
1: Man är utvecklare och snabbt vill anpassa ens lösningar

Är nog mycket av sanningen. Att betala några dagsinkomster för att få tillgång till ny hårdvara att utveckla mot är inga bekymmer för ett företag. Bättre att Samsung släpper produkten och så får vi se vad som händer än att de håller på tekniken till dess att den "är perfekt".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nukethenick:

Frågan är hur vecket på mitten kommer se ut efter ett års flippande fram och tillbaka. Det är av samma skäl som jag är skeptisk till rörliga delar på telefoner.

Något de antagligen tagit höjd för, går säkert att öppna och stänga ett rätt stort antal ggr om dagen i några år innan det ska vara ett problem gissar jag. Får ju hoppas att deras ingenjörer inte är så lost att de inte haft detta i åtanke liksom

Jag tror helt enkelt inte detta blir ett stort problem. Men visst, det är ju den första av sitt slag. Barnsjukdommar finns alltid. Återstår ju att se hur det fungerar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

@nukethenick: Deras specifikation och tester är att det ska hålla för "Hundratusentals öppningar och stängningar".

Säkert krydd, men håller den för 30k öppna och stäng så räcker det gott och väl för att den ska bytas ut innan det blir ett problem.

Överslagsräknat:
Öppnar telefonen 20 gånger om dagen, 365 dagar om året i 4 år = 30k

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Nioreh83:

1TB lagring - Vad gör folk som tar så mycket plats? Alla bilder och filmer slangas upp till google images hos mig

Jag håller med dig om mycket, och jag känner personligen inget skriande behov av så mycket som 1 TB i telefonen (har själv 64 GB + 64 GB Micro SD), men kan bidra med ett exempel på utrymmeskrävande aktiviteter: Att filma i 2160p60 tar över 500 MB per minut (eller ca 300 MB med HEVC, som är mindre kompatibelt). Jag kom hem 9 GB tyngre efter en skidresa torsdag–söndag häromveckan, och då hade jag ändå inte filmat mer än en kvart eller så totalt.

Molnlagring är ju varken ”gratis i månaden”, snabbt eller åtkomligt överallt, så det kan inte ersätta lokal lagring helt och hållet. Men som sagt, 1 TB tycker jag också är väldigt mycket i telefonen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

@nukethenick: Deras specifikation och tester är att det ska hålla för "Hundratusentals öppningar och stängningar".

Säkert krydd, men håller den för 30k öppna och stäng så räcker det gott och väl för att den ska bytas ut innan det blir ett problem.

Överslagsräknat:
Öppnar telefonen 20 gånger om dagen, 365 dagar om året i 4 år = 30k

Ja, fast hålla betyder att skärm och hela öppningsmekaniskmen, med gångjärn och allt fungerar trots hundratusentals öppningar, inte att det inte finns några som helst synliga slitage spår.
Skulle gissa att skärmen faktiskt ligger lite lätt böjd inuti för att förhindra ett helt 180 graders veck när den är hopfälld. Men i ett sådant scenario kan man undra vad som händer om man trycker till hela telefonens gångjärn av misstag med ett större tryck, tillräckligt för telefonen håller, men stort nog att skärmen trycks i hop helt.

Edit:
Deras egen promotion video avslöjar ju direkt lite skumma "effekter" i mitten.

https://ibb.co/rknrh34

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Inaktiv

Hahaha. Jag hoppas att den säljer massor, så att de lägger pengarna på framtida produkter som kanske är något att ha

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bara jag som ständigt läser "Galaxy Ford"?

Permalänk
Medlem

Kul med ny teknologi till konsumenter. Förstår dock inte riktigt varför så många klagar på priset dock. Detta är ingen telefon som är redo för den stora massan. Ser det lite som Nvidias Titan-serie. Det är liksom inte tänkt att denna ska konkurrera med deras Galaxy-serie direkt. Kul initiativ, denna telefon särskiljer sig ifrån allt annat vilket jag välkomnar starkt.

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

@Ozzed: Vänta lite nu. Så du menar att det inte finns någon kvalitativ skillnad mellan Apples släpp och denna Samsung-mobil? Apple bytte klisterlapp på telefonen, och försökte ta betalt eftersom mobilen har ett äpple på baksidan. Här rör det sig om helt ny teknologi.

Apples släpp 2007 var en sak (som också kostade 399 eller 499 dollar). Deras senaste 5-6 lurar har man betalat för äpplet, inte mycket mer.

Alltid trevligt med objektiva analyser som inte är färgade av personliga åsikter.

Permalänk
Medlem

Riktigt onödigt skräp med vikbar skärm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

Ja, fast hålla betyder att skärm och hela öppningsmekaniskmen, med gångjärn och allt fungerar trots hundratusentals öppningar, inte att det inte finns några som helst synliga slitage spår.
Skulle gissa att skärmen faktiskt ligger lite lätt böjd inuti för att förhindra ett helt 180 graders veck när den är hopfälld. Men i ett sådant scenario kan man undra vad som händer om man trycker till hela telefonens gångjärn av misstag med ett större tryck, tillräckligt för telefonen håller, men stort nog att skärmen trycks i hop helt.

Edit:
Deras egen promotion video avslöjar ju direkt lite skumma "effekter" i mitten.

https://ibb.co/rknrh34

Samma bild har ju Sweclockers uppladdad i nyheten vi kommenterar och där ser det inte alls ut sådär ju. Har de lagt på filter och mixtrat och trixat för att få till det där eller vad?

Dvs det är något som enbart syns pga pixlarna har en liiiiiiten skillnad i ljus som kameran lyckas ta upp och man kan se det efter lite mixtrande med kontrast osv men inte annars. För jag tycker inte det syns alls på bilden i nyheten tex.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Jag tycker den är asball!

Riktigt smutt att kunna vika ut och få en betydligt bättre läsvy. Foldable är förmodligen här för att stanna i diverse iterationer. Spontant kan jag tänka mig en laptop där skärmen hänger med ner till tangentbordet och utgör en "statusbar" med genvägar, macron eller dyl.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Oj, någon som gillar foldables. Jag tror att framtidens "telefon" är något som är smidigt att alltid ha med sig och att alltid kunna använda. T.ex som ett par glasögon, jag som glasögonbärare tycker inte det är jobbigt att använda glasögon och när AR + Eye Tracking är väl implementerat så är det svårt att se annat än möjligheter. Där är vi kanske om 5-6år men mest troligt tror jag vi är där om 10år tyvärr...

Inget fel med foldables!

Glasögon tror jag också kommer bli en del av vår livsstil. Apple har ju köpt företag inom den branschen senaste åren och tagit patent, tror de kommer bli dom första som släpper glasögon för mainstream marknaden.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

vikbar telefon... tjae är man ute och campar och glömt pappret så kanske det kan vara det dyraste man torkat sig med.

Permalänk
Medlem

Imponerande telefon.

Blir och byta jobbtelefon snart alltså

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Lika "billigt" att köpa en Galaxy S10+ samt deras Galaxy Tab S5e xD Men helt klart intressant utveckling.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Realistisk batteritid på 20 minuter.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Svårt att tro att Samsung tänkt att denna produkt är något som de ska gå med vinst på.

Men med tanke på att fler tillverkare gjort prototyper och lämnat patent på vikbara telefoner tror jag de satsat mycket på att vara första tillverkaren som levererar denna typ av teknologi till marknaden.

Tänker att de satsat mycket på att vara de 'första' som gjorde en vikbar, ge en bild av att de är drivande och innovativa.

Tror även att vi kommer se mer inom denna kategorin i framtiden, en surfplatta och telefon som man bär med sig hela tiden, helt klart en intressant idé i tidigt utförande.

Visa signatur

7700k delid @ 5Ghz ~ Z270 MSI SLI Plus ~ RTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag håller till viss del med. Iaf att telefonerna har blivit alldeles för stora. Jag vill ha en mobil som bekvämt får plats i fickan och där batteriet räcker hela dagen även fast man använder den flitigt. Jag har varit överlag nöjd med Oneplus X, som däremot börjar kännas lite trög och ouppdaterad nu. Spanar lite på ersättare, dock inte panik än. Om batteriet börjar tjorva så blir det nog dags, men än håller det hyggligt.

Saker jag inte behöver:
Bezel less - Jag har inga problem med en liten kant uppe och/eller nere. Hellre det än en ful notch.
Face-ID eller annan mirakelteknik - Tycker fingerläsare funkade kanon. Sluta ta bort den
8 kärnor och flera gigahertz - Ska inte behövas för att driva runt en mobilapp eller hemsida. Då begår utvecklarna tjänstefel.
Supertunn design - Tar hellre batteritiden den där extra millimetern ger
Vattentät - Förr kunde man byta sim-kort och batteri på sin telefon. Nu är det tydligen viktigare att man kan surfa i duschen.
4K-skärm - Jag tror min nuvarande är 1080p och jag ser då inga pixlar på den
20 MP selfiekamera - Inte ofta jag ens använt frontkameran
1TB lagring - Vad gör folk som tar så mycket plats? Alla bilder och filmer slangas upp till google images hos mig
Trådlös laddning - Laddar på natten. Har aldrig känt att det varit något problem att stoppa i sladden.
Betalsystem - Har ändå alltid plånboken. Blippa den känns inte krångligare än att blippa telefonen. Snarare tvärt om.
Hifi-system - Vill jag lyssna på musik gör jag det inte med mobilens högtalare

Viktiga saker för mig:
OS som får uppdateringar i hygglig fart länge (blev ju hyggligt bränd med oneplus X där tyvärr)
Lagom stor - inga phonepads tack (5" känns okej)
Hygglig kamera bak - Iaf så man kan fota när det är lite halvdåligt ljus
Dubbla sim - guld med jobb- och privatnumret i samma lur.
Bra batteri - Måste fortfarande leva när det är dags att ta en uber hem från krogen
Hörlursuttag - Jäkla smidigt. Hatar att hålla på och trixa med bluetooth och appar för att få igång ett himla headset!
Knappar - en switch för att sätta på ljudlös är guld. Fysisk bakåt- och hemknapp är bonus, men inte nåt krav.
Greppvänlig - Vill inte behöva sätta på ett silikonskal för att kunna hålla i den normalt.
Bra mottagning - gör gärna avkall på estetiken om det innebär att skiten funkar där min gamla nokia gör

Denna vikbara telefon känns mest som en gimmick. Coolt, men känns mest som ett koncept. Om det innebar att man kunde göra en vanlig telefon hälften så stor så är jag på (som de gamla flipphonesarna). Men nu verkar det vara mer att man istället gör en bautatelefon till en ipad. Inget jag direkt har användning för.

Får vibbar om iPhone SE när man läser vad du vill ha 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7700K - 16GB - 1080ti FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av LadyAlva:

Får vibbar om iPhone SE när man läser vad du vill ha 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Hade den fortfarande sålts, klarat dubbla sim, och haft en dedikerad bakåtknapp så hade det kanske varit ett alternativ.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Cool Idé och väldigt modigt av Samsung att göra detta då inte många kommer att vilja spendera 20 000 kr på en sådan sak..

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan ju även fundera på hur det kommer att bli med repor pga konstruktionen, den måste ju vara svårare att montera skydd på och dessutom så kommer ju "allt" att läggas mellan skärmarna när den stängs (för att optimera risken för repor och sprickor) ungefär som på en del laptops med liten frigång, Samsung har nog även planerat hur de ska få sälja mycket mer reservdelar än de gör idag

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En annan tänkbar design är ju en där telefonen kan dras ut i höjd eller sidled. I litet läge så är skärmen på sidorna ihoprullad och när man drar ut den så rullas skärmen ut samtidigt. Lite som en pergamentrulle.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se om det börjar trilla in hållbarhetsrelaterade problem när folk haft den här modellen ett tag,

  • Hur ser skärmen ut i mitten efter några tusen ihopvikningar?

  • Vad händer med skärmen om telefonen är kall från -30C ute och du viker ut den/ihop den?

  • Vad är det för skydd för skärmen, framförallt i mitten, så vitt jag vet finns det inte böjbart glas som skulle kunna skydda mot skador?

Ser många problem med den här innovationen, men hoppas att det blir bra på sikt. Det lär ta mer än fem år innan det här har blivit riktigt bra, den här modellen verkar ju vara dubbelt så tjock som en vanlig telefon idag vilket inte är så attraktivt i mina ögon. Men jag känner inte heller att jag har ett brinnande behov av den här funktionaliteten även om jag välkomnar den i framtiden.