Är servern värd pengarna?

Permalänk
Medlem

Är servern värd pengarna?

Hej,
Tänkte kolla med er lite mer kunnig inom ämnet om andrahandsvärdet är "ok" på denna servern:

(Torn)
* CPU: Processor: Intel Xeon E5-1620 3,6GHz
Max turbofrekvens: 3,8GHz
Antal kärnor/trådar: 4 st / 8 st
* Minne: 16GB DDR3
* Hårddisk: 480GB SSD (Har inte mer info än det)
* Grafikkort: nVidia Quadro K2000

Är den värd 2000 i andrahandsvärde? Vet inte vad den används till tidigare och lär inte få reda på det heller.

Mvh

Visa signatur

A 'Koge' Olsson

Permalänk
Medlem

Detta är väl en "workstation", inte en server?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Detta är väl en "workstation", inte en server?

Sant.
Mitt fel - Jag tänkte använda den som server bara, därav blev det "server" av ren automatik.

Visa signatur

A 'Koge' Olsson

Permalänk

Säkert en gammal CAD maskin.
Tycker inte den är värd det för ditt syfte. Du kommer mest troligt inte ha något raidkort och frågan är hur det ser ut med HDD platser.

Hade jag varit dig hade jag letat vidare.

Visa signatur

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowNalle:

Säkert en gammal CAD maskin.
Tycker inte den är värd det för ditt syfte. Du kommer mest troligt inte ha något raidkort och frågan är hur det ser ut med HDD platser.

Hade jag varit dig hade jag letat vidare.

Tack. Det lutade åt det håller också.
Den är tänkt att användas som webserver samt plex server (HD platser är ju en bra fråga där då med)

Visa signatur

A 'Koge' Olsson

Permalänk
Avstängd

@Koge: Till det duger typ en Raspberry pi eller en billig NUC eller en NAS om du vill ha lite diskar.

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av gdmllj:

@Koge: Till det duger typ en Raspberry pi eller en billig NUC eller en NAS om du vill ha lite diskar.

Tack för det. Ska kolla upp bästa möjliga lösning av dom ovan.

Visa signatur

A 'Koge' Olsson

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Koge:

Tack för det. Ska kolla upp bästa möjliga lösning av dom ovan.

Ingen fara. Jag har en gammal Synology (DS412+) som har en CPU i skala med en persondator från 2000. (seriöst, 842 i PassMark). Och den levererar HD filmer på 15GB utanproblem till dator, iPad osv ..

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av gdmllj:

Ingen fara. Jag har en gammal Synology (DS412+) som har en CPU i skala med en persondator från 2000. (seriöst, 842 i PassMark). Och den levererar HD filmer på 15GB utanproblem till dator, iPad osv ..

Ja, det är fun and games tills något innehåll triggar transcode..

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Ja, det är fun and games tills något innehåll triggar transcode..

Om transcode är ett problem kör kodi som inte kodar om filerna alls utan bara spelar dom över nätverket.
Extra CPU belastning på din NAS blir då noll (förutom då SMB eller vad du delar filerna med).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd

@Saodie: Då är det gameover direkt. Dock verkar det aldrig ske till mig, och jag är inte direkt noggrann när jag väljer min media och spelar upp på allt från telefoner, laptops till TVs.

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Om transcode är ett problem kör kodi som inte kodar om filerna alls utan bara spelar dom över nätverket.
Extra CPU belastning på din NAS blir då noll (förutom då SMB eller vad du delar filerna med).

Inte så att man nödvändigtvis enbart använder en enhet som kan köra Kodi eller dylikt. Vi använder allt från Chromecast till telefoner och paddor, ibland när man är på tåget eller reser i övrigt. Då är det inte lika lämpligt att sända en videoström i 15Mbps eller mer, men TS kanske inte alls behöver transcode beroende på hur deras användning ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Om transcode är ett problem kör kodi som inte kodar om filerna alls utan bara spelar dom över nätverket.
Extra CPU belastning på din NAS blir då noll (förutom då SMB eller vad du delar filerna med).

Javisst, det funkar jättebra hemma men hela syftet med Plex är att man kan spela allt innehåll på alla enheter vart man är. Sen hälper det inte att remote quality är satt som 3Mbit 720p per default vilket i praktiken gör det omöjligt att unvika transcodes för alla användare (om man har högre kvalitet på sitt innehåll).

Men visst, kör man Plex för att serva sin TV hemma så stöter man inte på samma problem, använder Kodi själv då Samsungs plex app inte fungerar särskilt bra för mig.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

Den är nog klart värd 2000 spänn, bra propp och dugligt med RAM.

Visa signatur

En server här, några servrar där.