Permalänk
Medlem

Dataintrång

Har noterat att 394 filer blev ändrade på min stationära dator den 190101 då jag var bortrest. Dator & modem var avstängda och ej anslutna till elnätet.

Möjliga alternativ:
1. Någon har nyckel till min lägenhet?
2. Datum kan ändras och dataintrånget gjordes ett annat datum när jag #var# hemma, och återställdes senare till rätt datum.

Detta är bara ett i raden av senaste tidens #konstigheter#, man blir sååååå trött.

Ha dé

Permalänk
Medlem

Jämfört med backuppen och sett vad som ändrats, om det har ändrats ?? jämför på byte-nivå eller med hashsumma med lämpliga program och vid skillnad. kolla vad som ändrats med program som kan ställa filer parallellt i flödet (tex compare/jämför i 'total commander', kan också göra checksummor preventivt )

vad är det för filer som ändrats - dina egna arbetsfiler eller är det på tex. OS-sidan?

Microsoft-upptaderingar kan göra mycket skumt...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

@xxargs: Dock inte uppdatera sigsjälv om datorn var avstängd och ej ansluten till elnätet.

Permalänk
Medlem

Om man tex. kopierar en fil över nätverket så kommer datumet för när filen modifierats inte förändras. Så kan mkt väl vara så att du laddat hem eller kopierat något efteråt som har det datumet som senast modifierat.

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb