Permalänk

Moderkort

Hur viktigt är moderkortet? Vad är skillnaden på moderkort för <1000kr och moderkort för >2000 förutom flera slots?

Jag vill ha Ryzen 2/3-tusen serien, 2060, minnen som kan köras i 3000MHZ, M2 med NVME stöd, förmodligen inbyggd bluetooth..
Är det givet att de "nya" moderkorten alla har stöd för det eller måste man in och flika...

Permalänk
Medlem

Skillnaden är möjligheten att överklocka, antal portar, utseende osv.

Permalänk
Skrivet av AGI:

Skillnaden är möjligheten att överklocka, antal portar, utseende osv.

Intressant. Jag struntar i överklockning och hur många extra portar det finns. Kommer aldrig köra sli/crossfire och utseendet är inte viktigt. Bara jag kan köra med den hårdvaran jag inplanerar att köpa så ska det gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Dark Enemy:

Intressant. Jag struntar i överklockning och hur många extra portar det finns. Kommer aldrig köra sli/crossfire och utseendet är inte viktigt. Bara jag kan köra med den hårdvaran jag inplanerar att köpa så ska det gå.

Ta den billigaste då bara. Men se till att det är ATX storlek om du ska bygga en vanlig dator

Permalänk
Medlem

Tre delar som skiljer sig mellan moderkort

1. Funktioner: Dvs hur många portar, finns det m.2 plats för SSD, bättre ljudchip/Lan hastighet etc. Felsöknings möjligheter, dubbla bios. Stuff like that.
2. Strömförsörjning. Oftast så har ju brädorna tillräckligt med strömförsörjning för att klara alla CPU modeller i standardläge, men det finns undantag. Det är troligt att bara "tillräckligt bra" moderkort kommer klara av 12C modellerna av Ryzen 3000 t.ex
3. Kvalitet. Många av delarna på ett moderkort är tillverkade för att klara X h vid Y temperatur. På bättre moderkort så håller delarna längre, och det finns bättre kylning vilket också gör att delarna håller längre.

Som i mycket annat så är det oftast dumt att ta det billigast, men det är sällan värt att köpa det dyraste (och för dom det är värt det så vet de redan om det). Jag skulle säga att lagom är bra Satsa på något mellan 1200-1500kr typ.