Permalänk

3 eller telenor

Hej allesammans! Det här mitt första inlägg på sweclockers. Jag funderar på att byta från telenor till 3. Såg nyss att de hade släppt 3världen och känns som att dem är snäppet före i tekniken (lanserade nyss esim osv) Vad har ni för erfarenheter om 3? Borde jag byta? Bor i innerstan Stockholm

Permalänk
Medlem

var några år sedan jag hade 3 men jag har bara haft dåliga erfarenheter av dom, åker man utanför stockholms innerstad så hade jag knappt täckning någonstans, kundtjänst var ett skämt dom försökte sälja på mig mer saker och få mig att stanna kvar med dom och betala mer, problem av alla slag med dom.

skulle inte ens rekommendera 3 till djävulen om han skulle existerat.

allt annat är bättre så gå till telenor istället.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Halebop, Vimla eller Hallon hade jag rekommenderat. Halebop går på Telias nät, Vimla på Telenor och Hallon på Tre.

Halebop är dyrast men har bäst täckning, Hallon är billigast men har sämst av de tre täckningsmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reinformw:

Hej allesammans! Det här mitt första inlägg på sweclockers. Jag funderar på att byta från telenor till 3. Såg nyss att de hade släppt 3världen och känns som att dem är snäppet före i tekniken (lanserade nyss esim osv) Vad har ni för erfarenheter om 3? Borde jag byta? Bor i innerstan Stockholm

Har du tittat på Fello? De går i Telias nät och har marknadens absolut bästa kundtjänst.
Sök på nätet efter tipslänk.

Telenors Vimla avråder jag starkt för. De har rört till det så makalöst. Inte mycket som funkar där.

Permalänk
Medlem

Har haft tre väldigt länge och har aldrig haft några problem med täckning även om jag bor i ett litet samhälle med långt till de större städerna.

Kundtjänsten har jag haft lite kontakt med under åren och jag har inget att klaga på där heller.

Om du inte ska köpa telefon från dom så rekommenderar jag vimla eller hallon istället då dom är billigare på abonnemang.

Permalänk
Medlem

Känner en person som arbetat åt båda operatörerna. Jag skulle välja Tre om valet var mellan dessa två. Deras support är bra, arbetsvillkoren för de anställda är också bra

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Se till att kolla hur systemet ringer. Dvs om det förlitar sig på 3g/4g nätet för att göra vanliga samtal eller om det går över vanliga gsm nätet. Detta slår på täckning och stabilitet. Flera av de billiga alternativen använder 3g näten för samtal och kan då i vissa fall ge dåliga erfarenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bog11:

Har du tittat på Fello? De går i Telias nät och har marknadens absolut bästa kundtjänst.
Sök på nätet efter tipslänk.

Telenors Vimla avråder jag starkt för. De har rört till det så makalöst. Inte mycket som funkar där.

Ser inte vad problemet skulle vara med Vimla, jag är mer än nöjd.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Bytte själv från 3 till Tele2 och är faktiskt missnöjd över att jag gjort det. Det enda problemet med 3 är att det är dyrt att ha om man inte köper med en ny telefon på avbetalning tillsammans med abbonnemanget. Annars är det på tok för dyrt. Å andra sidan har Tele2 riktigt usel täckning och hastighet. Även inte gratis spotify osv. Kör på 3 om du har råd mao.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem

Sedan vi skaffade tre som abonnemang till sonen så har det varit mer regel än undantag att kontakta kundtjänst!
Fakturor som inte stämmer, surf som bara "försvinner", utlovad kompensation som går om intet - listan kan göras hur lång som helst!
Tror hellre jag dricker terpentin än att rekommendera tre till någon, det inkluderar tom ovänner!
Bara längtar till abonnemanget löper ut så jag kan avsluta det bums.
Hela företaget är ett enda stort skämt!

Gör dig själv en tjänst o välj vad som helst UTOM tre!!

(litar du inte på mitt omdöme så googla recensioner och tre; det är ingen rolig läsning.....)

Permalänk
Medlem

Gick över från telenor i början av året till 3.

Anledningen var inget emot telenor som jag har haft i över 10 år. Men jag skulle köpa en tv innan årsskiftet och då fick man en rabatt på 2k kronor ifall man bytte till 3. Fick min tv för 3 tkr som var uppe på 7-8 tkr från början (erbjudande + rabatt). Ökade även min utlandssurf (EU) från 15 till 25 gig och det tyckte jag var viktigt.
Har bara varit i kontakt med 3 en gång nu och det var för att få pin och pukkod och hade inga problem alls med kundtjänsten. Telenors kundtjänst har jag inte haft några problem med heller.
När det kommer till täckning så märker jag ingen skillnad, bor utanför Stockholm på Värmdö.

Mellan dessa två skulle jag säga att det bara är att ta den bästa dealen du kan få.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk

Tack för alla snabba svar! Vi får se om det blir byte!

Permalänk
Avstängd

Jag rekommenderar hallon. Aldrig haft några problem med täckning och det är väldigt billigt. Fått morsan att gå från att betala typ 600 i månaden till 99, inte lika mycket surf men det spelar ingen som helst roll för henne, och 4GB med pott räcker för mig med trots inget wifi (som jag vill använda) på jobbet och så.

Permalänk
Medlem

@bog11: Något som hänt nyligen? Har haft Vimla i ett år och nästan aldrig haft problem, och de få gånger jag haft det har chatt supporten varit klockren.

Permalänk
Medlem

Haft 3 i ungefär 10 år och täckningen är väl sådär på vissa platser men det är det ju med nästan alla operatörer utom Telia, Brukar ha 3.75G eller 4g täckning iallafall med runt 30mbit ner även på landsbygden.

Kundservice har jag aldrig haft några problem med och har alltid fått abonnemangsrabatter om jag valt att inte förlänga mitt abonnemang efter bindningstiden utan några krav och de få gånger jag haft inne mina telefoner på reparation har det gått snabbt och kommit tillbaka lagade.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

@Reinformw: jag har haft 3 i lite mer än ett år och har inte haft några problem med det, tycker det har varit väldigt bra, mycket bättre än telia som jag hade innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Ser inte vad problemet skulle vara med Vimla, jag är mer än nöjd.

Ok då vet du inte så mycket förstår jag.

kolla på några forum:

https://forumet.vimla.se/
https://swedroid.se/forum/forums/telenor-vimla.432/

Permalänk
Medlem
Skrivet av bog11:

Ok då vet du inte så mycket förstår jag.

kolla på några forum:

https://forumet.vimla.se/
https://swedroid.se/forum/forums/telenor-vimla.432/

Jag vet tillräckligt för att veta att det fungerar utmärkt och det du länkar ger ingen direkt anledning till tvivel. Att saker ändras, att vissa löften inte hålls och att vissa är skeptiska till upplägget kommer man aldrig någonsin förbi. Supporten har alltid svarat snabbt och löst mina problem, och jag förväntar mig inte direkt en gratis brödrost när jag betalar kaffepengar för fria samtal, meddelanden och lagom data.

Du kan gärna citera det som är så illa istället för att länka hela forum/delar av forum. Vissa har bra erfarenheter, vissa har dåliga. Vissa väntar sig andra saker än vissa andra. Det är inte så konstigt.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Jag vet tillräckligt för att veta att det fungerar utmärkt och det du länkar ger ingen direkt anledning till tvivel. Att saker ändras, att vissa löften inte hålls och att vissa är skeptiska till upplägget kommer man aldrig någonsin förbi. Supporten har alltid svarat snabbt och löst mina problem, och jag förväntar mig inte direkt en gratis brödrost när jag betalar kaffepengar för fria samtal, meddelanden och lagom data.

Du kan gärna citera det som är så illa istället för att länka hela forum/delar av forum. Vissa har bra erfarenheter, vissa har dåliga. Vissa väntar sig andra saker än vissa andra. Det är inte så konstigt.

Nya projektet Vimla 2.0 har haft stora problem. Nummer som inte kunnat ringas, sämre roaming, funktioner som krånglat eller helt försvunnit osv.

Permalänk
Medlem

När jag hade Tre visserligen företagsabonnemang så fungerade det helt ok märkte dock av att om man var i källare så försvann mottagningen nästan helt tre har heller inget GSM nät utan förlitar sig på 3 samt 4G nätet.

En sak man måste veta dock med (Vimla (Telenor ägt)), (Halebop (Telia ägt)), (Hallon (Tre ägt)) (Fello (Telia privatägt)) (Comviq (Tele2)) är att de är lågprioriterade i nätet är en mast full så går de lediga platserna först till Telia , Telenor samt Tele2 och Tre kunder på deras master men det händer jue inte så ofta.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Nya projektet Vimla 2.0 har haft stora problem. Nummer som inte kunnat ringas, sämre roaming, funktioner som krånglat eller helt försvunnit osv.

Fungerar återigen utmärkt för mig, även med Filter som är en ganska lovande produkt IMO

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag rekommenderar hallon. Aldrig haft några problem med täckning och det är väldigt billigt. Fått morsan att gå från att betala typ 600 i månaden till 99, inte lika mycket surf men det spelar ingen som helst roll för henne, och 4GB med pott räcker för mig med trots inget wifi (som jag vill använda) på jobbet och så.

Kan bara hålla med, har inget problem med täckningen och bor i en liten ort som ligger som i en grop nästan kan man säga.
Alltså att alla vägar från grannorterna går neråt när man åker in till orten.

Jag är nöjd med Hallon iallafall. 😊

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

En sak att ta in i kalkylen, just eftersom TS nämner "före i tekniken" och "esim" i sitt inlägg, är att det är si och så med dom grejorna hos dom "virtuella" operatörerna.

Jag har själv Hallon, och dom har sitt forum uttryckligen svarat att det inte finns planer på e-sim:
https://forum.hallon.se/teknisk-support-5/apple-watch-cellula...

Dom har inte heller stöd för wifi-samtal.
https://forum.hallon.se/teknisk-support-5/wifi-samtal-2623

Rejält jävla värdelöst, men antar att det är som så att 3 vill ha stora $$$ för dessa "tjänster", vilket inte fungerar i kombo med Hallons "budgetpriser".

Oklart hur det är hos Fello osv, om någon vet med sig att någon av dessa "billigare" operatörer kör esim + wifi-samtal får ni gärna länka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon^L:

@bog11: Något som hänt nyligen? Har haft Vimla i ett år och nästan aldrig haft problem, och de få gånger jag haft det har chatt supporten varit klockren.

Lägger in ett gott ord för Vimla jag med. Har haft de över ett år, aldrig haft ett enda problem. Kontaktade kundsupport en gång för att byta lösenord på appen - fungerade klockrent.

Det jag vet är att de ständigt letar efter sätt att förbättra sig, så om det blivit buggar IOM deras ombyggnader av strukturer, så säger jag: Ge det lite tid bara. Vimla är toppen!

Permalänk
Medlem

Har Vimla själv o det är hur bra som helst.
Skulle aldrig rekommendera 3 till någon norr över Stockholm. Sen vet jag att de har problem i innersta Stockholm. Speciellt i byggnader.
Sen om du vill gå i skogen / dra o fiska eller plocka svamp eller så så kan du glömma täckning med 3 och samma gäller ju då Hallon.
Skaffa Tele2, Telenor eller Telia. Eller någon av de mindre operatörerna som använder deras nät.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Har Vimla själv o det är hur bra som helst.
Skulle aldrig rekommendera 3 till någon norr över Stockholm. Sen vet jag att de har problem i innersta Stockholm. Speciellt i byggnader.

Fast även Telenor har sina problem, lycka till att använda Vimla/Telenor (eller Tele2) i t.ex. centrala Sundbyberg på eftermiddagen vid 17, det går inte ens att strömma med Sveriges Radio Play utan att det hackar.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Jag hade Tre i början när de startade i Sverige i ca två år. När det var nytt med videosamtal. Var bland deras första kunder.
Sen hade jag det de senaste två åren. Det var dålig täckning ibland, men överlag bra.

Det värsta var nu när jag hittade en bra deal på Black Friday hos Comviq och skulle säga upp mitt abonnemang hos tre. De erbjöd de mig en bättre deal för att jag skulle stanna som kund hos dem. Jag gick med på det och bad dem hålla erbjudandet tills jag ångrat min beställning hos Comviq. När jag ringer tillbaka till tre några dagar senare så säger de att de ser erbjudandet, men att det inte verkar OK. Den som gav mig erbjudandet fick egentligen inte lov att göra så. De skulle prata med chefen. Efter några trötta samtal så går de med på att "hålla sitt löfte". När jag några dagar senare får telefonen så märker jag att det är en telefon som tidigare varit använd. Jag ringer då till tre och mycket riktigt så har de skickat en "refurbished" telefon. De kan dock inte svara varför. De lovar att återkomma efter de har lyssnat av de inspelade samtalen. När de sedan återkommer påstår de att vi inte någonstans i samtalet påstått att telefonen skulle vara ny. De håller dock med mig att man kan förutsätta att den ska vara ny, men vill inte hålla sitt "löfte" och byta ut den till en ny. Allt slutade med att jag sa upp mitt abonnemang och skickade tillbaka deras telefon. Vill aldrig mer ha med tre att göra. Inte för att jag tror att någon av de andra operatörerna är bättre, men detta var inte alls snyggt skött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beautiful_Barca:

Jag hade Tre i början när de startade i Sverige i ca två år. När det var nytt med videosamtal. Var bland deras första kunder.
Sen hade jag det de senaste två åren. Det var dålig täckning ibland, men överlag bra.

Det värsta var nu när jag hittade en bra deal på Black Friday hos Comviq och skulle säga upp mitt abonnemang hos tre. De erbjöd de mig en bättre deal för att jag skulle stanna som kund hos dem. Jag gick med på det och bad dem hålla erbjudandet tills jag ångrat min beställning hos Comviq. När jag ringer tillbaka till tre några dagar senare så säger de att de ser erbjudandet, men att det inte verkar OK. Den som gav mig erbjudandet fick egentligen inte lov att göra så. De skulle prata med chefen. Efter några trötta samtal så går de med på att "hålla sitt löfte". När jag några dagar senare får telefonen så märker jag att det är en telefon som tidigare varit använd. Jag ringer då till tre och mycket riktigt så har de skickat en "refurbished" telefon. De kan dock inte svara varför. De lovar att återkomma efter de har lyssnat av de inspelade samtalen. När de sedan återkommer påstår de att vi inte någonstans i samtalet påstått att telefonen skulle vara ny. De håller dock med mig att man kan förutsätta att den ska vara ny, men vill inte hålla sitt "löfte" och byta ut den till en ny. Allt slutade med att jag sa upp mitt abonnemang och skickade tillbaka deras telefon. Vill aldrig mer ha med tre att göra. Inte för att jag tror att någon av de andra operatörerna är bättre, men detta var inte alls snyggt skött.

Låter ungefär som mina erfarenheter av tre.
J*vla skämt-företag!

Permalänk
Medlem

Aaa jag ringde 3 en gång när de hade ett riktigt bra erbjudande men jag ville avvakta. Då sa snubben snälla ta det det är så bra och jag sa klart o tydligt nej tack men fortsatte pracka så sa att jag lägger på efter ngn minut o han sluta aldrig så lade på.
Vipps några dagar senare får man avi från posten att nytt abonnemang och telefon kommit. Trodde det var ett skämt först men nej han hade skickat det utan att vi bestämt något.
Ringde dem och ångrade o berätta att snubben fulat sig. Det löste sig då men endå riktigt fult gjort.

Sen så samarbetar 3 med massor as fishy företag som Mobilizera, Telekungen bland annat som står ute och rycker i folk o lurar dem.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X